En mennyt toista kertaa. Eilen join tässä sohvalla istuen yksinään 19 olutta, sammuin sohvalle. Nyt olen taas päättänyt yrittää raitistumista. Jutellut nyt aamu seiskasta asti kavereideni kanssa, joilla sama homma, joko ilman viinaa tai viinan kanssa. Laskin, että vuodessa menee alkoholiin noin 7500€ ja se on aivan jäätävä määrä rahaa. En edes tykkää olla kännissä, mutta aina vain löydän jonkun vitun hyvän tekosyyn olla kännissä. Yksi iso ongelma on, että en saa oikeastaan koskaan krapulaa, joten huono olo ei ole este. Nyt on krapula, mutta nyt en laita tätä ajatusta krapulan piikkiin. Olen yrittänyt lopettaa juomista usean vuoden, siinä onnistumatta. Musta on parempaan.
Tarkoitukseni ei ole nyt neuvoa, eikä opastaa, vaan vertaisena ja samasta ongelmasta kärsineenä nostaa esille eräs itse tekemäni havainto. Luovuttaminen alkoholiongelman edessä on nähdäkseni ainakin minun kohdallani se avain ongelman ratkaisuun. Sellaiset omavoimaiset pyristelyt ja sinnittelyt ovat johtaneet minulla ainakin siihen, että vaikka viina jäikin jo hyvän aikaa sitten, niin sitä on sitten korvannut vain muilla riippuvuuksilla.
Se emotionaalinen ongelma tuolla sisälläni kuitenkin säilyi aina ratkaisemattomana. Ja juuri siihen se luovuttaminen avaa tien. Luovuttaminen ei nähdäkseni tarkoita tässä nyt mitään jämä-äijäksi heittäytymistä, vaan se on vain sellaista tosiasioille avautumista. Sellaisen oman itsensä pakoon juoksemisen lopettamista. Häpeän liukenemista ja rohkeuden käyttöön ottamista. Sitä, että antaa itselleen luvan voida paremmin. Sitä, että tämä on taistelu jota en kertakaikkiaan omin voimin kykene voittamaan.
Asia näyttäisi niin olevan, että alkoholistille ne määrät ovat hyvinkin epäolennainen asia. Tai ei sillä ainakaan minun kohdallani aikanaan mitään merkitystä ollut, että joinko 15, 20 vai 25 annosta illan aikana. Oliko lasissani olutta, lonkkua, viinaa tai mitä hyvänsä. Se olennainen asia, ja se joka teki minusta addiktin oli se, että mitä se aine sai elämässäni aikaan. Se, että pakenin omaa itseäni ja elämääni siihen pulloon. ja loppujenlopuksi se oli henkisesti aivan sietämätöntä.
Myöhemmin olen ymmärtänyt, että minulla on käynyt aivan valtava onni siinä, että se stoppi tuli jo niin nuorena. Mutta kuten sanoin, niin olen silti tämän problematiikan kanssa kipuillut ihan hirmuisesti vielä sen korkin sulkeuduttuakin. Juuri sen vuoksi, koska alkoholistille ja addikteille ylipäätänsä siinä ongelman ratkaisussa on kyse nähdäkseni paljon isommista asiasta, kuin vain siitä että se korkki menee kiinni.
Toivottavasti onnistut.