Seuraavaa jenkkireissua kun tässä suunnittelee, niin vaihtoehtoina olisivat Denver-Yellowstone-Vancouver-Seattle-Portland-Denver tai itärannikon kierros isojen kaupunkien kautta isoille järville.
Aika olisi taas varmaan lokakuun alku ensi vuonna ammattilaissarjojen alettua. Itse olen ehdottanut kaverille tuota ensimmäistä, koska Kalliovuoret ja Yellowstone käymättä sekä Vancouveria tuntuu kehuvan kaikki. Onko suosituksia?
Ajomatka Denveristä Yellowstoneen on melkoisen tylsää tietä. Ainakin jos ajaa navigaattorin perässä Casperin kautta. Kerran ajoimme Montanan Billingsistä Casperin kautta Coloradon Fort Collinsiin ja sillä välillä ei ollut sitten mitään nähtävää, lukuunottamatta satunnaisia antilooppilaumoja. Jos sitten ajaa I80 länteen päin ja sitten Yellowstoneen Jacksonin kautta niin siellä voi olla enemmän nähtävää. En ole käynyt, mutta olen kuullut paljon hyvää Jacksonin alueesta ja Grand Teton kansallispuistosta.
Heti Denverin jälkeen pohjoiseen päin on Boulder, joka on hauska pieni opiskelijakylä hienoissa maisemissa. Siin vieressä on myös ehdottomasti vierailun arvoinen Rocky Mountain National Park.
Läntinen Montana on tosi hieno kalliovuorineen. Missoulan pohjoispuolella oleva National Bison Range ja se puiston pisin kiertopätkä oli hyvä kokemus. Saavuimme puistoon heti aamulla kahdeksan aikaan ja ajokierroksella näimme biisoneita, antilooppeja, peuroja ja päälle vielä mustakarhun. Siihen aikaan aamulla puistossa ei ollut ketään muita, porukkaa alkoi ilmestyä sitten pari tuntia myöhemmin kun vierailukeskuskin aukesi.
Glacier National Park Pohjois-Montanassa on aivan huikea paikka, kauneimmat maisemat mitä olen ikinä missään nähnyt. Ehdoton suositus tälle jos yhtään osuu lähelle omaa ajoreittiä. Säätila toki vaikuttaa, puistoon on aika turha mennä jos pilvet on alhaalla ja sää on sateinen. Lisäksi en ole ihan varma milloin tuon puisto sulkee lumen takia. Jos Going-To-The-Sun Road ylös vuorille on jo lokakuussa suljettu niin sitten puistossa ei ole paljoakaan nähtävää.
Kanadan puolella Calgary oli ihan ok kaupunki. Olen käynyt siellä kesällä ja talvella ja itselle kaupunki tuntui mukavamallta talvella, johon toki vaikuttaa se että silloin pääsi katsomaan kiekkoa. Mäkihyppymäet oli myös ihan hieno vierailukohde.
Calgaryn länsipuolella on sitten se Banff, jota kaikki kehuu. Itselle se oli iso pettymys, johtuen ehkä osin vähän huonosta säästä. Ihmisiä aivan hemmetisti ja parkkipaikkoja vähän vähemmän. Lake Louise, josta ne kaikki netistä löytyvät valokuvat on, oli niin täynnä väkeä että oli vaikea mahtua edes siihen bussikuljetukseen, joka oli järjestetty Overflow parkkialueelta muutaman mailin päästä.
Sitten jos ajattekin Yellowstonesta I90 tietä länteen niin Idahossa Coeur d'Alene on ihan hyvä pysähtymiskohde. Rannasta kanootti tai suppailulauta vuokralle ja siitä järvelle hienoihin maisemiin. Washingtonin Spokanessa ei ole paljoakaan nähtävää, ja ajomatka Ellensburgiin asti on aika tylsää puurtamista. Ellensburgista Seattleen onkin sitten hienompaa tietä kun ajetaan Kaskadien yli. Jos aikataulu antaa myötä niin kannattaa suunnata pohjoiseen Chelaniin ja Winthropiin. Maantie 20 Winthropista Diablo Lakelle on todella kaunis. Artist Point Mt Bakerilla on vähän syrjässä mutta myös upea paikka. Mt Baker on maailman lumisin paikka, joten siellä voi vaan olla lokakuussa jo vähän huonompi säätila.
Jos taas tulette Vancouveria kohti Kanadan puolella niin siellä on vaihtoehtoina ajaa joko Kamloopsin tai Kelownan kautta. Kamloopsin kautta pääsee nopeammin mutta Kelownan kautta maisemat on hienompia. Molemmat tarjoaa kyllä hienoja maisemia ja heti Banffin jälkeen siinä on pari kansallispuistoakin.
Vancouverista kirjoitin tälle palstalle aiemmin, ehkä vuosi sitten. Viesti löytyy varmaankin aika helposti hakemalla. Seattlesta en ole kauheasti tänne kirjoitellut mutta kaupungissa pitkään asuneena osaan kyllä vastailla kysymyksiin jos valitsette läntisen reitin.
Itäisestä vaihtoehdostakin osaisin varmaan jotain kirjoittaa. En ole Mississippin itäpuolella asunut, mutta olen itärannikolla kyllä jonkin verran matkaillut. Omia suosikkeja on olleet Washington DC, Boston ja vähän itsenikin yllättänyt Pittsburgh. Teidän itäisessä vaihtoehdossa ainakin etäisyydet on aika paljon lyhempiä.
Sanomattakin varmaan selvää että jos etsii luontoa niin noista vaihtoehdoista kannattaa valita se ensimmäinen. Jos sitten taas kaupungit ja kulttuuri kiinnostaa niin sitten se itäisempi vaihtoehto. Ammattilaisurheilua näkee molemmissa.
Edit. Lisätään nyt vielä sen verran tuohon läntiseen reittiin että yhteen suuntaan se on kyllä hieno, mutta onhan se nyt aika kamala ajaa takaisin Denveriin. Jos auton saa jokseenkin halvalla vuokrattua yhteen suuntaan niin itse ainakin päättäisin reissun Portlandiin enkä lähtisi ajamaan enää takaisin.