Matkakohteenne

  • 2 434 227
  • 14 464

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Tuli varattua parin yön reissu Berliiniin. Löytyykö vinkkejä, mitä kannattaa/ei kannata tehdä kohteessa? Tarkoituksena lähinnä kierrellä keskustan alueella ja nauttia terasseista ja nähtävyyksistä kävellen.
Tässä ketjussa on paljon juttua Berliinistä, toivoisin vähän tarkennusta mielenkiintonne kohteista. Muuten on vaikea vinkata. Mutta sen verran sanon, että Berliini ei ole käveltävissä. Etäisyydet ovat melkoiset, eikä paikasta toiseen kävelemisessä ole järkeä. Julkiset pelittää hienosti ja kävelyä tulee niitäkin käyttämällä varsin runsaasti.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysyin vietnamilaiselta tutultani tilanteesta, koska tämä kävi tuolla viime vuonna. Ainakin päärannalla (Long beach?) kuulemma oli kaikenlaista hässäkkää ja rakennustyömaata, mutta rauhallisempiakin rantoja kuulemma löytyy.
Venäläiset ovat kuulemma ongelma jokaisessa vietnamilaisessa rantakohteessa, joten niistä ei pääse eroon missään.
Missä paikassa olet siis? Aivan mielenkiinnosta kyselen.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä ketjussa on paljon juttua Berliinistä, toivoisin vähän tarkennusta mielenkiintonne kohteista. Muuten on vaikea vinkata. Mutta sen verran sanon, että Berliini ei ole käveltävissä. Etäisyydet ovat melkoiset, eikä paikasta toiseen kävelemisessä ole järkeä. Julkiset pelittää hienosti ja kävelyä tulee niitäkin käyttämällä varsin runsaasti.
Julkiset on kyllä aika jees Berliinissä.

Tuli mieleen, missä maissa/kaupungissa on paskat julkiset? Losia kuulen kavereiden sanoneen, sielä en ole itse vielä käynyt.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tässä ketjussa on paljon juttua Berliinistä, toivoisin vähän tarkennusta mielenkiintonne kohteista. Muuten on vaikea vinkata. Mutta sen verran sanon, että Berliini ei ole käveltävissä. Etäisyydet ovat melkoiset, eikä paikasta toiseen kävelemisessä ole järkeä. Julkiset pelittää hienosti ja kävelyä tulee niitäkin käyttämällä varsin runsaasti.

Tämä on määrittelykysymys mihin voi kävellä. Itse tykkään sellaisesta, mutta olympiastadion oli kyllä melko kaukana ja vaati muutaman pysähdyksen. Sieltä pääsi pois sitten niillä julkisilla.

Berliinistä pitää ymmärtää se, että ei siellä ole mitään pientä keskustaa vaan se on todella jättimäinen kaupunki. Kävelylle voi tietenkin mennä, mutta se on eri asia pääseekö perille sinne minne ajatteli mennä.

Missä tahansa suurkaupungissa saattaa joskus kartasta nopeasti vilkaistuna näyttää tuonnehan pääsee helposti kävellenkin. Ei pääse.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuli mieleen, missä maissa/kaupungissa on paskat julkiset? Losia kuulen kavereiden sanoneen, sielä en ole itse vielä käynyt.

Pelkosenniemellä oli aika paskat. Ja Pakistanin Kasurissa. Ja Indonesian Kerincissä. Ja Puolan Chelmnossa. Ja USA:n Oklahoman Valliantissa. Eipä ne kyllä Malediivien Kuredullakaan kovin kummoiset olleet.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pelkosenniemellä oli aika paskat. Ja Pakistanin Kasurissa. Ja Indonesian Kerincissä. Ja Puolan Chelmnossa. Ja USA:n Oklahoman Valliantissa. Eipä ne kyllä Malediivien Kuredullakaan kovin kummoiset olleet.
Pieksämäellä julkiset ovat lapsille ilmaisia, mutta muuten ei kovin kummoiset ole sielläkään.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja niitä "keskustoja" on tosiaan näkövinkkelistä riippuen useampia.

Berliini on siis Saksan Espoo? Meneeköhän sielläkin siis kaikki urheiluseurat aina konkkaan?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuli mieleen, missä maissa/kaupungissa on paskat julkiset? Losia kuulen kavereiden sanoneen, sielä en ole itse vielä käynyt.

Tiedän yhden puolalaisen noin 15000 asukkaan kaupungin missä edellinen kaupunginjohtaja laittoi pystyyn bussiliikenteen. Se lopetettiin sitten kannattamattomana.

Ostakaa kaikki auto tai kävelkää.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tiedän yhden puolalaisen noin 15000 asukkaan kaupungin missä edellinen kaupunginjohtaja laittoi pystyyn bussiliikenteen. Se lopetettiin sitten kannattamattomana.

Ostakaa kaikki auto tai kävelkää.

Julkiset on köyhille tai hipeille. Puolassa ei ole enää kumpiakaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Löytyykö vinkkejä, mitä kannattaa/ei kannata tehdä kohteessa?
Jos tykkäät syödä kebabia Suomessa, sitä ei kannata syödä Berliinissä, koska sen jälkeen et tykkää syödä kebabia Suomessa.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Mielenkiinnosta seuraan tätä ketjua aina sillon tällöin ja itseäni ihmetyttää hieman tiettyjen kansallisuuksien demonisointi sitä, että pilaavat kohteita. Tuohon juttuun olen törmännyt monessa maassa, ja sitten kuitenkin hemmetin hienoja ihmisiä tavannut reisuillani kyseisissä maissa.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Missä paikassa olet siis? Aivan mielenkiinnosta kyselen.
Minä olen nyt Suomessa duunissa. Whatsappin kautta kyselin saigonilaiselta tutulta vinkkejä Phu Quociin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos tykkäät syödä kebabia Suomessa, sitä ei kannata syödä Berliinissä, koska sen jälkeen et tykkää syödä kebabia Suomessa.

Olen miettinyt, mihin perustuu luulo, että Berliinissä olisi maailman parhaat kebabit. Ehkä siihen, jos on syönyt kebabia ainoastaan Berliinissä ja Vantaalla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen miettinyt, mihin perustuu luulo, että Berliinissä olisi maailman parhaat kebabit. Ehkä siihen, jos on syönyt kebabia ainoastaan Berliinissä ja Vantaalla.
Aikalailla näin. Toki olen sitä syönyt monissa muissa kaupungeissa ja maissakin, mutta ei ole parempaa tullut vastaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen miettinyt, mihin perustuu luulo, että Berliinissä olisi maailman parhaat kebabit. Ehkä siihen, jos on syönyt kebabia ainoastaan Berliinissä ja Vantaalla.
Riippuu tietysti siitäkin, kuinka monessa paikassa on kebua syönyt. Suomessa en ole syönyt juuri missään parempaa kuin Berliinissä saa mistä tahansa. Döner Harju pääsee sen berliiniläisen rivikebabin rinnalle, mutta on samalla kolme kertaa kalliimpaa. En väitä, etteikö Jerusalemissa, Vancouverissa yms olisi parempia paikkoja, mutta vitun kova on keskimäärin taso, jos ihan mistä tahansa saa parempaa kuin Berliinistä keskimäärin. Yksittäisen hyvän paikan vertaaminen taas isoon massaan ei kerro sinänsä mitään, sama tosiaan jos sanoisi Harjun perusteella, että Helsingistä saa yhtä hyvää kuin Berliinistä.

No, eipä tästä tartte sinänsä alkaa kikkeliä venytellä. Berliinissä on kova taso etnisen ruoan ja varsinkin kebujen osalla, mutta näin on monessa muussakin paikassa hiukan etnisten vähemmistöjen mukaan. Turkkilaisten myötä Berliinin kebutarjonta ja -taso on huikea varsinkin hintoihin nähden.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ensipuraisulla on varmaankin merkitystä, oli kyse sitten oluesta tai kebabista. Ensimmäinen kebabkokemukseni on uumajalaisesta (Umeå, Sverige) huterasta peltikioskista, jossa kaksi karvakättä joskus 80-luvulla höyläsi kebabeja sairaan hitaasti, 30-50:n asiakkaan jonottaessa ruotsalaisen säntillisesti. Mutta se kebab oli odottamisen arvoinen, kaikki osaset olivat turkkilaista käsityötä, ei ollut silloin vielä kebab-aineksia tukkukaupoissa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Riippuu tietysti siitäkin, kuinka monessa paikassa on kebua syönyt.

Varmasti. Itse olen syönyt kebabia kymmenissä maissa ja kaupungeissa, mutta vielä enemmän on maita ja kaupunkeja, joissa en ole syönyt kebabia. Siksi kokisin hölmöksi julistaa, että jossain tietyssä kaupungissa on "maailman parhaat kebabit", kuten moni Berliinin kävijä tekee.

En väitä, etteikö Jerusalemissa, Vancouverissa yms olisi parempia paikkoja, mutta vitun kova on keskimäärin taso, jos ihan mistä tahansa saa parempaa kuin Berliinistä keskimäärin. Yksittäisen hyvän paikan vertaaminen taas isoon massaan ei kerro sinänsä mitään, sama tosiaan jos sanoisi Harjun perusteella, että Helsingistä saa yhtä hyvää kuin Berliinistä.

Osaatko arvioida, montako prosenttia Berliinin kaikista kebab-paikoista olet testannut?

Edit. Lisätään vielä, että makuasioista on hyvä kiistellä, sillä ne eivät perustu faktoihin. Esim. omasta mielestäni parissa espoolaisessa etnisessä ravintolassa on parempaa kebbeä kuin Döner Harjussa.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Varmasti. Itse olen syönyt kebabia kymmenissä maissa ja kaupungeissa, mutta vielä enemmän on maita ja kaupunkeja, joissa en ole syönyt kebabia. Siksi kokisin hölmöksi julistaa, että jossain tietyssä kaupungissa on "maailman parhaat kebabit", kuten moni Berliinin kävijä tekee.
Tässäpä tämä tuleekin, että @heavy tai minä emme puhuneet maailman parhaasta mitään, vaan sinä toit sen nyt tähän keskusteluun mukaan. Tuskin mitään mittareita on siihen, missä maailman parhaat mitkäkin tuotteet tehdään, mutta noin yleisesti Berliinissä saa todella hyvää kebabia, eikä ainakaan itseäni kiinnosta suomalaisesta riviputkasta sellaista enää tilata siellä syömieni jälkeen.

Osaatko arvioida, montako prosenttia Berliinin kaikista kebab-paikoista olet testannut?
Hyvin pienessä. Olen käynyt kaupungissa kymmenkunta kertaa ja syönyt kerran tai jokusen aina per reissu kebabia. Jos 20 paikkaa olisi vaikkapa testattuna, olisi prosentti silti aika pieni siinä massassa. Vaan yhtään paskaa paikkaa ei ole tullut toistaiseksi vastaan, vaikken usko, etteikö sellaisiakin isossa joukossa olisi. Suomessa sen sijaan en enää kebuja syö peruspaikoissa, vaan lähinnä Harjun kaltaisissa kehutuissa paikoissa, joissa en kovin pahasti voi mennä vikaan. Uskon kyllä, ettei Harjukaan ole kaikkien mieleen tai että parempia ei olisi Suomessa, mutta se nyt tuli mieleeni yleisesti aika hyvin tunnettuna paikkana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voisiko tämä kenab-keskustelu jo jäädä? Makuasioista ei voi kiistellä ja jokaisella on kyseisestä mättösafkasta varmaan mielipide, joka ei oikeasti kiinnosta muita.
Ei kai tässä ole makuasioista sen kummemmin kiisteltykään, kunhan oikaisin tässä laadukkaassa debatissa käytetyn olkiukkoon ruotuunsa ansiokkaasti.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ei kai tässä ole makuasioista sen kummemmin kiisteltykään, kunhan oikaisin tässä laadukkaassa debatissa käytetyn olkiukkoon ruotuunsa ansiokkaasti.
Olen eri mieltä. Et voi sanoa olevasi oikeassa muutaman Berliini-kioskin jälkeen. Ethän ole edes käynyt Istambulissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös