Matkakohteenne

  • 2 445 512
  • 14 516

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kesäloma matkaa suunnitellaan ja yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi Japani. Osakan alue tai Tokio varmaan pääpysäkkinä, mutta onko palstalaisilla vinkkejä tai kokemuksia Japanin matkailusta? Ja mitenkähän lennot sinne nyt menee kun Venäjän yli tuskin ollaan lentämässä?

Nyt ei ole oikea aika matkustaa Japaniin.

Mutta sitten kun on, niin suosittelen tukikohdaksi Kiotoa. Sinne pääsee helposti Osakan kentältä, kun ovat samaa suurkaupunkialuetta. Noista kaupungeista Osaka on mielestäni pitkälti sellsinen suurkaupunki, joita maailma on täynnä. Kioto on paljon omaleimaisempi.

Omasta reissustani Japaniin on tosin jo 14 vuotta, joten maailma on voinut jonkin verran muuttua noista ajoista. Reissu kesti kahdeksan vuorokautta, joista jokainen yö Kiotossa. Päiväretket tuli tehtyä Hiroshimaan (suosittelen), Osakaan (ihan OK) ja Naraan (jos kulttuurihistoria kiinnostaa, niin suosittelen tuotakin).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Herkeän kysymään täältä, koska arvaan, että aika moni näillä meidän tulevilla seuduilla on kulkenut jo aiemmin. Lento laskeutuu siis Venetsiaan puolilta päivin paikallista aikaa, ja tarkoitus on ottaa siitä auto alle. Suuntana Villach, jonne saavumme rauhallisen ajelun ja pysähtelyn jälkeen illalla. Yö siinä, paikkojen katselua ja suunnaksi Bled, jossa yö sekä seuraava päivä. Mietiskelin, että olisi siinä myös toisen yön ja ajelisi sitten rauhassa Ljubljanan edustalle, jossa menisi kaksi yötä myös. Loppureissun on oikeastaan se hankala, koska lento lähtee Suomeen niin aikaisin, että varattuna on lentokenttähotelli. Edellinen aamu olisi tarkoitus saapua jo suht hyvissä ajoin Venetsiaan, jotta ehtii katsoa pakolliset nähtävyydet ja kertoa käyneensä siellä, yö siis lähellä kenttää. Jää yksi yö, jonka alunperin ajattelimme olla Kroatiassa, mutta ei tuo oikein fiksusti taivu suunnitelmaan. Olisi kuitenkin houkuttelevaa käydä Välimerellä, esim. Matulji, Opatija tai vähän isompi Rijeka olisi siinä huudeilla. Jos tuuri kävisi, voisi olla jopa arskasäät.

Tässä vähän emmin, että miten varailen paikkoja. Lukittuna ei oikeastaan ole kuin tuo viimeinen yö Venetsiassa, mutta muutoin otan seudulla pyörineiltä ajatuksia vastaan, miten tuon Kroatian saisi paketoitua fiksusti mukaan. Pitäisikö karsia Ljubljanasta yksi yö ja olla suosiolla Välimerellä kaksi? Tai sitten pitää vain Ljubljanassa tukikohtaa ja tehdä päiväretki Villachiin kera Bledin ja lähtiessä ajaa Matuljin tms. kautta pois. Vai Villachin kautta, mutta vain päiväseltään Bled ja kahden yön jälkeen Ljubljanasta Kroatiaan, jossa kaksi yötä ja siitä etiäpäin... vaikeaa on tämä tälläinen.
 

Jeffrey

Jäsen
Tässä vähän emmin, että miten varailen paikkoja. Lukittuna ei oikeastaan ole kuin tuo viimeinen yö Venetsiassa, mutta muutoin otan seudulla pyörineiltä ajatuksia vastaan, miten tuon Kroatian saisi paketoitua fiksusti mukaan. Pitäisikö karsia Ljubljanasta yksi yö ja olla suosiolla Välimerellä kaksi? Tai sitten pitää vain Ljubljanassa tukikohtaa ja tehdä päiväretki Villachiin kera Bledin ja lähtiessä ajaa Matuljin tms. kautta pois. Vai Villachin kautta, mutta vain päiväseltään Bled ja kahden yön jälkeen Ljubljanasta Kroatiaan, jossa kaksi yötä ja siitä etiäpäin... vaikeaa on tämä tälläinen.

On kyllä mielenkiintoinen reissu teille tulossa! Laitahan raporttia kun homma viety läpi.

Sloveniassa olen itse pyörinyt viimeksi n. 20 vuotta sitten joten muistikuvat on takapenkiltä ja nekin jokseenkin hataria, Kroatiassa/BH:ssa pyörittiin pari vuotta sitten, mutta taitaa olla teidän reitille turhan alhaalla nämä seudut. Yleisesti tässä tulee ehkä mieleen se, että jos kustannuspuolta haluaa minimoida niin valtakunnanrajojen ylittäminen saattaa kannattaa minimoida. Tosin nyt kun vähän googlailin niin vaikuttaisi siltä, että Itävalta ja Slovenia myyvät kausittaista tietullilipuketta, joten itseasiassa käyttömäärällä ei taida olla väliä? Sveitsi toimii samoin joskin tulli piti maksaa heti vuodeksi, mutta Italiassa ei ainakaan omaan silmään osunut vastaavaa maksua vaan maksut tulivat käytön mukaan. Myös Kroatian tietullit taitanevat olla käytön mukaan. Toki isossa kuvassa tietullit on tikku jonkassa, joskin kyllä varmaan pari satasta tuollaisella reissulla tullee.

Road tripeillä itse suosin varata mahdollisimman vähän majoituksia. Tien päällä usein saattaa mieli muuttua ja mieli jää vähän pidemmäksi aikaa johonkin tiettyyn paikkaan jolloin juuri siellä haluaa ottaa pidemmän ajan kun mitä suunnitelmissa oli. Vastaavasti jos joku paikka onkin perseestä, niin suunniteltua aikaa voi lyhentää. Ainakin hotels.com tarjoaa tällä hetkellä melko hyvät peruutusehdot, ja vaikka se nyt ehkä pikkusikaa onkin puolivakavissaan huoneita varailla ja katsoa tilanteen mukaan minkä huoneen oikeasti ostaa - on se ihan mahdollista. Kuitenkin se lopullinen reitti muovautuu vasta sitten tien päällä, ja vaikka kilometrit taittuvat varsinkin alkumatkasta kuin siivillä - saattaa ne alkaa tökkimään loppumatkasta ja tekeekin sitten hyvää jäädä pidemmäksi aikaa samaan paikkaan. Toki huoneita voi varata myös reissun aikana pelkääjän paikalta.

Välimeressä on ainakin itseeni sellainen vaikutus, että 2 yötä on melkein minimi mikä siellä menee kun saa jalat upotettua rantahiekkaan, sateenvarjojuoman käteen ja erilaisen lomafiiliksen päälle mitä aktiiviloma osuudella on. Aktiivikohteissa aikataulutetumpi loma onnistuu jotenkin paremmin kun tekemistä on enemmän ja mieli pysyy paremmin siinä tekemisessä kiinni - eikä aikataulut tunnu niin pahalta. Tässä toki kannattaa huomioida sekin, että jos kaksi hotelliyötä muovautuu myöhäiseen sisäänkirjaukseen ja aikaiseen uloskirjaukseen - niin käytännön lomaa tuolla on vain yksi päivä.

Jaan kyllä tuskan siitä, että suunnittelu on äärimmäisen rankkaa! Itse olen onneksi onnistunut ulkoistamaan tämän naishenkilölle antaen ne omat raamit jossa itse haluaisi käydä. Lopulta kuitenkin Road Tripeillä parasta on ne yllättävät paikat, eli kannattanee jättää tilaa myös niille eikä mennä pelkän suunnitelman mukaan vaikka toki niilläkin hyviä paikkoja löytää.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Jaan kyllä tuskan siitä, että suunnittelu on äärimmäisen rankkaa! Itse olen onneksi onnistunut ulkoistamaan tämän naishenkilölle antaen ne omat raamit jossa itse haluaisi käydä. Lopulta kuitenkin Road Tripeillä parasta on ne yllättävät paikat, eli kannattanee jättää tilaa myös niille eikä mennä pelkän suunnitelman mukaan vaikka toki niilläkin hyviä paikkoja löytää.

Ei vaan suunnittelussahan on puoli hupia! Nämä kuukauden reissut ovat todella hauskoja suunnitella kun seikkailee kartalla ja tehtävää ja nähtävää on aina liikaa. Varaukset hiljalleen kuntoon ja pientä ennakkohypeä päälle ennen reissua, piristää mieltä tällaisen saatananmoisen räntäsateen ja tuulen piiskaamassa Oulussa.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Jää yksi yö, jonka alunperin ajattelimme olla Kroatiassa, mutta ei tuo oikein fiksusti taivu suunnitelmaan. Olisi kuitenkin houkuttelevaa käydä Välimerellä, esim. Matulji, Opatija tai vähän isompi Rijeka olisi siinä huudeilla. Jos tuuri kävisi, voisi olla jopa arskasäät.

Tässä vähän emmin, että miten varailen paikkoja. Lukittuna ei oikeastaan ole kuin tuo viimeinen yö Venetsiassa, mutta muutoin otan seudulla pyörineiltä ajatuksia vastaan, miten tuon Kroatian saisi paketoitua fiksusti mukaan. Pitäisikö karsia Ljubljanasta yksi yö ja olla suosiolla Välimerellä kaksi? Tai sitten pitää vain Ljubljanassa tukikohtaa ja tehdä päiväretki Villachiin kera Bledin ja lähtiessä ajaa Matuljin tms. kautta pois. Vai Villachin kautta, mutta vain päiväseltään Bled ja kahden yön jälkeen Ljubljanasta Kroatiaan, jossa kaksi yötä ja siitä etiäpäin... vaikeaa on tämä tälläinen.
Kroatiassa yksi mahdollisuus voisi olla ajella tuota Istrian länsirannikkoa alaspäin ja siellä käydä esim. Rovinjissa tai Porecissa. Molemmissa nätti vanha kaupunki ja merellistä tunnelmaa. Poreciin näyttää google mapsin mukaan olevan suunnilleen sama matka kuin Rijekaan. Siellä käy sitten muiden Itävaltalaisten kanssa syömässä paneroidut porsaanleikkeet ja nauramassa yhteen ääneen omasta mielestä hyville jutuille.

Kauhean kova tahti teillä on, itse saisin tuollaiseen reissuun uppoamaan helposti 2 viikkoa, mutta näin sitä erilaisia ollaan ja itselle sopivaa tahtia edetään.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä vähän emmin, että miten varailen paikkoja. Lukittuna ei oikeastaan ole kuin tuo viimeinen yö Venetsiassa, mutta muutoin otan seudulla pyörineiltä ajatuksia vastaan, miten tuon Kroatian saisi paketoitua fiksusti mukaan. Pitäisikö karsia Ljubljanasta yksi yö ja olla suosiolla Välimerellä kaksi? Tai sitten pitää vain Ljubljanassa tukikohtaa ja tehdä päiväretki Villachiin kera Bledin ja lähtiessä ajaa Matuljin tms. kautta pois. Vai Villachin kautta, mutta vain päiväseltään Bled ja kahden yön jälkeen Ljubljanasta Kroatiaan, jossa kaksi yötä ja siitä etiäpäin... vaikeaa on tämä tälläinen.
Noilla kulmilla ei ole tullut pyörittyä mutta Pula & Porec -akselilla kerran ja Dubrovnikin & Splitin seudulla pari kertaa, etelämpänä oli mielestäni näyttävämmät maisemat. Mutta tehtiin pisto Slovenian puolelle pienempään kaupunkiin nimeltä Piran, se oli myös hieno paikka joten jos reitti menee läheltä niin kannattaa pistäytyä.
 

Jeffrey

Jäsen
Toki myös Italian puolella lähempänä Venetsiaa on ihan hyvännäköisiä rantakohteita. Lignano ja Bibione oli kerran omalla listalla, mutta jäi käymättä - toki kyliä on tuolla senkun löytää itselleen sopivan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kauhean kova tahti teillä on, itse saisin tuollaiseen reissuun uppoamaan helposti 2 viikkoa, mutta näin sitä erilaisia ollaan ja itselle sopivaa tahtia edetään.
Joo, viikko on liian lyhyt tälle kunnolla vedettynä ja siksi on alkanut miettimään, josko jättäisi Kroatian veks. Tai sitten Itävallan. Lähinnä noista tuli vaatimukset muksuilta, kun haluavat maat listoilleen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mites tuo Bled? Muistanko oikein, että @Sistis ja @Alamummo ainakin olisivat tuolla käyneet? Jos aamulla aikaisin saapuu paikalle, jääkö harmittamaan lähteä illalla pois vai olisiko parempi yöpyä suosiolla? Erityisempiä vaelluksia ei tällä reissulla ole tarkoitus tehdä, mutta helppoja polkuja tuolla voisi käyskennellä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei vaan suunnittelussahan on puoli hupia! Nämä kuukauden reissut ovat todella hauskoja suunnitella kun seikkailee kartalla ja tehtävää ja nähtävää on aina liikaa. Varaukset hiljalleen kuntoon ja pientä ennakkohypeä päälle ennen reissua, piristää mieltä tällaisen saatananmoisen räntäsateen ja tuulen piiskaamassa Oulussa.
Joo, suunnittelu on puoli matkaa mielestäni. Normaalisti. Nyt alkaa lievästi ahdistaa, kun duunikiireet, arki ja lomareissu painavat päälle. Tuntuu lisäksi niin kaukaiselta edes koko ajatus, kun keikkoja, matkoja ja tapahtumia on peruuntunut reilut kaksi vuotta ja yhtäkkiä ollaan lähdössä kiertämään Eurooppaa. Vaan eiköhän tässä normaaliin lomamoodiinkin ehdi vielä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mites tuo Bled? Muistanko oikein, että @Sistis ja @Alamummo ainakin olisivat tuolla käyneet? Jos aamulla aikaisin saapuu paikalle, jääkö harmittamaan lähteä illalla pois vai olisiko parempi yöpyä suosiolla? Erityisempiä vaelluksia ei tällä reissulla ole tarkoitus tehdä, mutta helppoja polkuja tuolla voisi käyskennellä.

En ole itse asiassa käynyt, mutta suunnitelmissa on ollut. Yhdellä kertaa suunnitelma oli jo niin pitkällä, että selvitin kohteesta kovastikin etukäteen - mutta sitten löytyi joku houkuttelevan edullinen lento jonnekin muualle, ja kohde vaihtui.

Junalla olen tuosta vierestä kulkenut, ja mielestäni tuo järvi näkyi silloin jollakin lailla vaunun ikkunasta. Mutta ei tuota vielä voi tuolla käynniksi laskea.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Herkeän kysymään täältä, koska arvaan, että aika moni näillä meidän tulevilla seuduilla on kulkenut jo aiemmin. Lento laskeutuu siis Venetsiaan puolilta päivin paikallista aikaa, ja tarkoitus on ottaa siitä auto alle. Suuntana Villach, jonne saavumme rauhallisen ajelun ja pysähtelyn jälkeen illalla. Yö siinä, paikkojen katselua ja suunnaksi Bled, jossa yö sekä seuraava päivä. Mietiskelin, että olisi siinä myös toisen yön ja ajelisi sitten rauhassa Ljubljanan edustalle, jossa menisi kaksi yötä myös. Loppureissun on oikeastaan se hankala, koska lento lähtee Suomeen niin aikaisin, että varattuna on lentokenttähotelli. Edellinen aamu olisi tarkoitus saapua jo suht hyvissä ajoin Venetsiaan, jotta ehtii katsoa pakolliset nähtävyydet ja kertoa käyneensä siellä, yö siis lähellä kenttää. Jää yksi yö, jonka alunperin ajattelimme olla Kroatiassa, mutta ei tuo oikein fiksusti taivu suunnitelmaan. Olisi kuitenkin houkuttelevaa käydä Välimerellä, esim. Matulji, Opatija tai vähän isompi Rijeka olisi siinä huudeilla. Jos tuuri kävisi, voisi olla jopa arskasäät.

Tässä vähän emmin, että miten varailen paikkoja. Lukittuna ei oikeastaan ole kuin tuo viimeinen yö Venetsiassa, mutta muutoin otan seudulla pyörineiltä ajatuksia vastaan, miten tuon Kroatian saisi paketoitua fiksusti mukaan. Pitäisikö karsia Ljubljanasta yksi yö ja olla suosiolla Välimerellä kaksi? Tai sitten pitää vain Ljubljanassa tukikohtaa ja tehdä päiväretki Villachiin kera Bledin ja lähtiessä ajaa Matuljin tms. kautta pois. Vai Villachin kautta, mutta vain päiväseltään Bled ja kahden yön jälkeen Ljubljanasta Kroatiaan, jossa kaksi yötä ja siitä etiäpäin... vaikeaa on tämä tälläinen.
Jos Sloveniassa kaipaat meren rannalle, niin onhan siellä Piran, joka on söpö pikkukaupunki Slovenian lyhyellä Välimeren rantapätkällä. Itse en ole käynyt, mutta kaverini on ja tykkäsi paikasta. Voi olla kuitenkin, ettei aikataulunne ehkä salli piipahdusta. Jos kuitenkin Ljubljanasta jatkatte etelään, niin olisi synti, jos jättäisitte Postojnan tippukiviluolat näkemättä. Oli aika vaikuttava paikka ja maan alla oli kylmä.

Bledissä vietin itse yhden päivän ja minusta se oli ihan riittävästi. Siinä ajassa ehtii kavuta linnalle kukkulan päällä ja käydä järvellä veneretkellä. Jos patikalle haluaa komeisiin järvimaisemiin, niin Bohinj -järvi on paikkana minun mielestäni kauniimpi. Siinä lähellä on Ukanc - niminen laskettelukeskus, jossa itse patikoitiin. Kabiinilla ylös ja menoksi. Kabiinin yläasemalla oli reittikartta ja Triglavin huiput näkyivät mukavasti matkan varrella.

Tulipa vielä mieleeni, että onko teillä joku erityinen syy käydä Villachissa? Rajan toisella puolella Sloveniassa on Kranjiska Gora, joka oli meidän viikon reissumme tukikohta. Tykkäsin paikasta tosi paljon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tulipa vielä mieleeni, että onko teillä joku erityinen syy käydä Villachissa? Rajan toisella puolella Sloveniassa on Kranjiska Gora, joka oli meidän viikon reissumme tukikohta. Tykkäsin paikasta tosi paljon.
Itävalta lähinnä maabongauksen vuoksi mukana lapsille, mutta se saanee ihan oman reissunsa myöhemmin. Luulen, että tässä alkaa pikkuhiljaa olla kolme yötä Sloveniassa ja kolme Kroatiassa se juttu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ai niin, tänään tuli mailia Deturilta, että viestini on käsitelty ja rahat tulevat takaisin 14 vrk kuluessa. No, en juhli ennen kuin näen ne tilillä, mutta kyllähän tuo reagointi jo toivoa antaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lento laskeutuu siis Venetsiaan puolilta päivin paikallista aikaa, ja tarkoitus on ottaa siitä auto alle.
Ehkä tiedätkin, mutta vuokraamo (tai ainakin niiden vakuutusyhtiö) haluaa lisää massia, jos meinaat maarajoja ylitellä...
 

444

Jäsen
Ehkä tiedätkin, mutta vuokraamo (tai ainakin niiden vakuutusyhtiö) haluaa lisää massia, jos meinaat maarajoja ylitellä...
Ei välttämättä. Minä en ole koskaan maksanut ekstraa siitä, että olen käynyt myös rajojen ulkopuolella ko. autolla. Ne sopimusehdot kannattaa lukea aika huolella mm. tuon osalta. Tai onhan se mahdollista, että tuo lisähinta on leivottu jo alun perin hintaan sisään, mutta halvempaakaan vaihtoehtoa ko. autosta ei ole koskaan ollut tarjolla. Autoja olen vuokrannut Kanadassa, Saksassa, Sveitsissä, Espanjassa ja Portugalissa. Monesti noissa on pykälät, että mihin vieminen on sallittua ja mihin ei.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monesti noissa on pykälät, että mihin vieminen on sallittua ja mihin ei.
OK... Edellinen reissu oli Kroatiaan ja sieltä vuokra-auto alle. Hinta olisi tuplaantunut, jos olisin halunnut käydä vaikka Montenegrossa. Samoin Irlannissa ne haluavat enemmän rahaa, jos haluaa käydä Pohjois-Irlannin puolella. Muista paikoista ei ole kokemusta...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
OK... Edellinen reissu oli Kroatiaan ja sieltä vuokra-auto alle. Hinta olisi tuplaantunut, jos olisin halunnut käydä vaikka Montenegrossa. Samoin Irlannissa ne haluavat enemmän rahaa, jos haluaa käydä Pohjois-Irlannin puolella. Muista paikoista ei ole kokemusta...
Joo, tsekkailin noita taannoin, ja näytti olevan osassa kiellettyä viedä minnekään, osassa tuli erisuuruisia maksuja, tyyliin 15e päivä, jos vie vuokrausmaan ulkopuolelle. Ja sallitut maat oli lueteltu. Italiastakaan ei Montenegroon saanut viedä ainakaan niistä, mistä tsekkasin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei välttämättä. Minä en ole koskaan maksanut ekstraa siitä, että olen käynyt myös rajojen ulkopuolella ko. autolla. Ne sopimusehdot kannattaa lukea aika huolella mm. tuon osalta. Tai onhan se mahdollista, että tuo lisähinta on leivottu jo alun perin hintaan sisään, mutta halvempaakaan vaihtoehtoa ko. autosta ei ole koskaan ollut tarjolla. Autoja olen vuokrannut Kanadassa, Saksassa, Sveitsissä, Espanjassa ja Portugalissa. Monesti noissa on pykälät, että mihin vieminen on sallittua ja mihin ei.

Pykäliä on maarajauksilla joo, mutta esimerkiksi Münchenin lentokentällä olen aika lailla varmasti käyttänyt jokaista autovuokraamoa, joka siellä on tarjolla - ja aivan jokaisella cross border card maksaa, myös Itävaltaan. Ei paljon, mutta jotain kympin-parinkympin välimaastoa. Tuo on erittäin paljon yleisempi klausuuli kuin että ei maksaisi, ainakin keskisessä Euroopassa. Itse olen vuokrannut autoja ehkä parissakymmenessä maassa.
 

444

Jäsen
Pykäliä on maarajauksilla joo, mutta esimerkiksi Münchenin lentokentällä olen aika lailla varmasti käyttänyt jokaista autovuokraamoa, joka siellä on tarjolla - ja aivan jokaisella cross border card maksaa, myös Itävaltaan. Ei paljon, mutta jotain kympin-parinkympin välimaastoa. Tuo on erittäin paljon yleisempi klausuuli kuin että ei maksaisi, ainakin keskisessä Euroopassa. Itse olen vuokrannut autoja ehkä parissakymmenessä maassa.
Olen kahdesti vuokrannut auton Berliinissä, ja siellä oli Sixtillä ja Europcarilla vain pykäliä maista, joihin ei saanut mennä. Molemmilla kerroilla tarkoitus oli myös ylittää rajoja, ensimmäisellä kerralla itään ja toisella länteen, ja ylimääräisiä kuluja ei ollut. Münchenissä en autoa ole vuokrannut. Yhtään en toki ihmettele, jos tuo on muuttunut sittemmin siihen suuntaan, että veloitetaan ekstraa myös siitä, että auto viedään rajan yli ”turvalliseen” maahan, jolloin Keski-Euroopassa suuri osa joutuu maksamaan ekstraa. Viimeisin vuokrauskokemus on reilun 2 vuoden takaa Barcelonasta, ja siellä ei mitään ylimääräistä veloitettu, kun paineltiin kohti Andorraa.
Voinemme siis päätellä, että lisämaksua tulee tai ei tule ja että auton saa ajaa maasta ulos tai sitten ei saa. Pykälät kannattaa joka tapauksessa lukea läpi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olen kahdesti vuokrannut auton Berliinissä, ja siellä oli Sixtillä ja Europcarilla vain pykäliä maista, joihin ei saanut mennä. Molemmilla kerroilla tarkoitus oli myös ylittää rajoja, ensimmäisellä kerralla itään ja toisella länteen, ja ylimääräisiä kuluja ei ollut. Münchenissä en autoa ole vuokrannut. Yhtään en toki ihmettele, jos tuo on muuttunut sittemmin siihen suuntaan, että veloitetaan ekstraa myös siitä, että auto viedään rajan yli ”turvalliseen” maahan, jolloin Keski-Euroopassa suuri osa joutuu maksamaan ekstraa. Viimeisin vuokrauskokemus on reilun 2 vuoden takaa Barcelonasta, ja siellä ei mitään ylimääräistä veloitettu, kun paineltiin kohti Andorraa.
Voinemme siis päätellä, että lisämaksua tulee tai ei tule ja että auton saa ajaa maasta ulos tai sitten ei saa. Pykälät kannattaa joka tapauksessa lukea läpi.

Tänä talvena olen tainnut vuokrata auton Norjassa, Italiassa, Saksassa, Ranskassa ja Suomessa (Suomen tapauksessa kyse Lapista, muissa isoista kaupungeista). Jokaisessa rajanylitysmaksu. Mm. mainitsemasi kaksi vuokraamoa ovat olleet näiden viiden maan ja kuuden vuokrauksen joukossa.
 

Outsider

Jäsen
Pykäliä on maarajauksilla joo, mutta esimerkiksi Münchenin lentokentällä olen aika lailla varmasti käyttänyt jokaista autovuokraamoa, joka siellä on tarjolla - ja aivan jokaisella cross border card maksaa, myös Itävaltaan. Ei paljon, mutta jotain kympin-parinkympin välimaastoa. Tuo on erittäin paljon yleisempi klausuuli kuin että ei maksaisi, ainakin keskisessä Euroopassa. Itse olen vuokrannut autoja ehkä parissakymmenessä maassa.

Onko näin ollut miten kauan? Ikinä en ole tuollaista maksua maksanut, eikä sellaista ole kukaan erikseen kysyttäessäkään vaatinut ja kyllä mä niitä ehtojakin muistan lukeneeni. Nyt niissä tosiaan tuollainen maksu näkyy olevan. Hertz ja Avis ollut Saksassa käytössä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko näin ollut miten kauan? Ikinä en ole tuollaista maksua maksanut, eikä sellaista ole kukaan erikseen kysyttäessäkään vaatinut ja kyllä mä niitä ehtojakin muistan lukeneeni. Nyt niissä tosiaan tuollainen maksu näkyy olevan. Hertz ja Avis ollut Saksassa käytössä.

Ainakin nyt reilut kymmenisen viimeistä vuotta on tullut varsin aktiivisesti autovuokraamoiden kautta reissattua, ja hyvinkin sen aikaa on cross border cardit olleet. Toinen juttu on, että kysytäänkö niitä missään, eli ei, toki joillain vuokraamoilla on kai GPS-valvontaa. Se on muuttunut, että nykyään tuppaavat olemaan yhdellä hintaa, aiemmin oli esimerkiksi Keski-Euroopassa yleisestikin niin, että tietyt maat olivat kalliimpia mennä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös