Tässä vähän emmin, että miten varailen paikkoja. Lukittuna ei oikeastaan ole kuin tuo viimeinen yö Venetsiassa, mutta muutoin otan seudulla pyörineiltä ajatuksia vastaan, miten tuon Kroatian saisi paketoitua fiksusti mukaan. Pitäisikö karsia Ljubljanasta yksi yö ja olla suosiolla Välimerellä kaksi? Tai sitten pitää vain Ljubljanassa tukikohtaa ja tehdä päiväretki Villachiin kera Bledin ja lähtiessä ajaa Matuljin tms. kautta pois. Vai Villachin kautta, mutta vain päiväseltään Bled ja kahden yön jälkeen Ljubljanasta Kroatiaan, jossa kaksi yötä ja siitä etiäpäin... vaikeaa on tämä tälläinen.
On kyllä mielenkiintoinen reissu teille tulossa! Laitahan raporttia kun homma viety läpi.
Sloveniassa olen itse pyörinyt viimeksi n. 20 vuotta sitten joten muistikuvat on takapenkiltä ja nekin jokseenkin hataria, Kroatiassa/BH:ssa pyörittiin pari vuotta sitten, mutta taitaa olla teidän reitille turhan alhaalla nämä seudut. Yleisesti tässä tulee ehkä mieleen se, että jos kustannuspuolta haluaa minimoida niin valtakunnanrajojen ylittäminen saattaa kannattaa minimoida. Tosin nyt kun vähän googlailin niin vaikuttaisi siltä, että Itävalta ja Slovenia myyvät kausittaista tietullilipuketta, joten itseasiassa käyttömäärällä ei taida olla väliä? Sveitsi toimii samoin joskin tulli piti maksaa heti vuodeksi, mutta Italiassa ei ainakaan omaan silmään osunut vastaavaa maksua vaan maksut tulivat käytön mukaan. Myös Kroatian tietullit taitanevat olla käytön mukaan. Toki isossa kuvassa tietullit on tikku jonkassa, joskin kyllä varmaan pari satasta tuollaisella reissulla tullee.
Road tripeillä itse suosin varata mahdollisimman vähän majoituksia. Tien päällä usein saattaa mieli muuttua ja mieli jää vähän pidemmäksi aikaa johonkin tiettyyn paikkaan jolloin juuri siellä haluaa ottaa pidemmän ajan kun mitä suunnitelmissa oli. Vastaavasti jos joku paikka onkin perseestä, niin suunniteltua aikaa voi lyhentää. Ainakin hotels.com tarjoaa tällä hetkellä melko hyvät peruutusehdot, ja vaikka se nyt ehkä pikkusikaa onkin puolivakavissaan huoneita varailla ja katsoa tilanteen mukaan minkä huoneen oikeasti ostaa - on se ihan mahdollista. Kuitenkin se lopullinen reitti muovautuu vasta sitten tien päällä, ja vaikka kilometrit taittuvat varsinkin alkumatkasta kuin siivillä - saattaa ne alkaa tökkimään loppumatkasta ja tekeekin sitten hyvää jäädä pidemmäksi aikaa samaan paikkaan. Toki huoneita voi varata myös reissun aikana pelkääjän paikalta.
Välimeressä on ainakin itseeni sellainen vaikutus, että 2 yötä on melkein minimi mikä siellä menee kun saa jalat upotettua rantahiekkaan, sateenvarjojuoman käteen ja erilaisen lomafiiliksen päälle mitä aktiiviloma osuudella on. Aktiivikohteissa aikataulutetumpi loma onnistuu jotenkin paremmin kun tekemistä on enemmän ja mieli pysyy paremmin siinä tekemisessä kiinni - eikä aikataulut tunnu niin pahalta. Tässä toki kannattaa huomioida sekin, että jos kaksi hotelliyötä muovautuu myöhäiseen sisäänkirjaukseen ja aikaiseen uloskirjaukseen - niin käytännön lomaa tuolla on vain yksi päivä.
Jaan kyllä tuskan siitä, että suunnittelu on äärimmäisen rankkaa! Itse olen onneksi onnistunut ulkoistamaan tämän naishenkilölle antaen ne omat raamit jossa itse haluaisi käydä. Lopulta kuitenkin Road Tripeillä parasta on ne yllättävät paikat, eli kannattanee jättää tilaa myös niille eikä mennä pelkän suunnitelman mukaan vaikka toki niilläkin hyviä paikkoja löytää.