Matkakohteenne

  • 2 487 212
  • 14 662

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Mitä olen kuullut, niin ainakin Kilpisjärvellä on paha tilanne. Tromssaan ei ole linnuntietä merkittävä matka, mutta paikka sijatsee toisaalta rannikolla, missä merituuli auttaa itikkatilanteeseen.
Taisit lukea väärin tosin, eli Trondheim - Bodø välillä tarkoitus kruisailla :)

Joo, tuollakin suunnilla tullut liikuttua, mutta yleensä aina loppukesästä/alkusyksystä jolloin verenimijöitä ei ole yhden yhtää enää kiusana.

Saa muuten antaa vinkkejä luonto tai mitä tahansa kohteita missä kannattaa käydä tuolla suunnalla!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitä olen kuullut, niin ainakin Kilpisjärvellä on paha tilanne. Tromssaan ei ole linnuntietä merkittävä matka, mutta paikka sijatsee toisaalta rannikolla, missä merituuli auttaa itikkatilanteeseen.

Tromssa on tosin tuosta aiemmin kuvatusta matkareitistä sen 500 km päässä :) Mutta Bodö toki vielä enemmän rannikolla.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Riikassa kahdessa baarissa ja Jurmalassa jäätelökioskilla ei kortti kelvannut. Lisäksi bussilippuja ostin kolikoilla, varmaan kortti olisi näihinkin kelvannut mutta tuo on opittu tapa toimia. Jotenkin helpompaa pitää sellainen hätävara satanen käteistä mukana.

Varmaan näitä paikkoja saattaa löytyä, itse vaihdan paikkaa jos kortti ei kelpaa. Ei tosin tullut tällaisia vastaan. Mutta nämä on tietysti makukysymyksiä että miten haluaa toimia.
Julkisen liikenteen liput hain siitä kioskiketjusta, jonka nimeä en nyt tähän hätään muista. Mapsiin latasin lippuja myyvät paikat ja niitä oli vähän joka nurkalla. Kortti kävi maksuvälineenä.

Bussilla numero 22 pääsee kätevästi kentältä keskustaan. Lippu etukäteen ostettuna maksaa 1.50e. Puolisen tuntia niin on Stockmannin edessä, mistä alkaa vanha kaupunki. Taksilla on tullut mentyä ainoastaan silloin kun on ollut kiire, muuten aina tuolla bussilla mennen tullen.

Itse ajelin Boltilla lentokentän ja hotellin välit ja voin suositella tuota. Halpaa ja helppoa ja aika vaikea joutua kusetuksen uhriksi kun maksu tapahtuu etukäteen.
 

Teela

Jäsen
Julkisen liikenteen lippuja varten itse latasin Mobilly appin (linkki vie appin nettisivulle). Appin kautta voit ostaa lipun etukäteen ja esim. bussiin noustessa skannataan bussissa oleva qr-koodi, joka aktivoi lipun.

Museoista suosittelen KGB-museota ja lääketieteellistä museota.

Jos koripallo kiinnostaa, niin huomenna alkaa olympiakarsintaturnaus.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Julkisen liikenteen lippuja varten itse latasin Mobilly appin (linkki vie appin nettisivulle). Appin kautta voit ostaa lipun etukäteen ja esim. bussiin noustessa skannataan bussissa oleva qr-koodi, joka aktivoi lipun.

Näinkin tälläisen kentälle palatessani. Bussi oli melko täynnä ja yksi sälli tunki kuvaamaan ikkunassa ollut QR-kooditarraa. Vanha kunnon pahvinen lippu tuntui tuossa kohtaa kätevämmältä....
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Platanias Beachilla viikko elokuun alussa. Kyseessä oikeastaan ensimmäinen "pidemmälle" suuntautuva ulkomaanmatka teinien kanssa, eikä ole sen suurempia suunnitelmia kuin rentoutua. Vinkkejä alueesta, tekemisestä ja hyvistä ravintoloista kuulisin mielelläni. Ja toki Haniasta voi vinkkailla myös, jos vaikka joku päivä tulisi retkeiltyä sinne.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomessa kai hyttyskesä on aika normaali, mutta alkukesän huomattava lämpö tuonut ne vain yhtaikaisemmin, so. lienee kautena lyhyempi kuin tavallisesti.

Olin itse juhannuspäivästä viime torstaihin Levillä, ja siellä hyttystä, mäkärää ja paarmoja oli aivan hemmetisti. Kyllähän nuo kuuluvat Lapin kesään, mutta verrattuna aiempiin Lapin reissuihini suunnilleen samana ajankohtana, nyt noita oli ihan hemmetisti enemmän. Myös paikalliset mainitsivat tämän vuoden olevan pahin pitkään aikaan. Päiväpatikoinneista meni nautinto, kun metsässä ei voinut pitää taukoja kuin nestehukan torjumiseksi, minkä jälkeen oli mentävä puolijuoksua ylös tunturiin. Ja siellä laella sitten pohti karttaa katsoessa, että mikähän olisi se lyhin reitti kämpälle…

Vaikea sanoa, että koskeeko tuo havainto koko Lappia, vai vain Levin aluetta.

Etelässä oli myös todella raju tilanne joskus reilu kuukausi takaperin. Mökillä noita oli tuolloin älyttömät määrät. Joku hyönteistutkija mainitsi mediassa, että tuo kesän ensimmäinen sukupolvi oli erittäin runsas, mutta kuivan toukokuun vuoksi määrän saattoi ennustaa romahtavan parin viikon kuluessa. No, kävin mökillä pari viikkoa myöhemmin, ja pakko todeta, että professori oli oikeassa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joku hyönteistutkija mainitsi mediassa, että tuo kesän ensimmäinen sukupolvi oli erittäin runsas, mutta kuivan toukokuun vuoksi määrän saattoi ennustaa romahtavan parin viikon kuluessa. No, kävin mökillä pari viikkoa myöhemmin, ja pakko todeta, että professori oli oikeassa.

Kuten kirjoitin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten kirjoitin.

Minä taas olin aistivinani pieniä eroja. Kyse ei minusta ollut siitä, että hyttyserät olisivat kuoriutuneet ”yhtä aikaa” vaan siitä, että saimme ensin säiden vuoksi poikkeuksellisen runsaan erän ja sitten huomattavasti pienemmän erän.

Mutta se siitä. Lopputulos on sama. Hyttystä oli alkuun pirusti ja sitten vähemmän. Keskimäärin normaalisti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minä taas olin aistivinani pieniä eroja. Kyse ei minusta ollut siitä, että hyttyserät olisivat kuoriutuneet ”yhtä aikaa” vaan siitä, että saimme ensin säiden vuoksi poikkeuksellisen runsaan erän ja sitten huomattavasti pienemmän erän.

Mutta se siitä. Lopputulos on sama. Hyttystä oli alkuun pirusti ja sitten vähemmän. Keskimäärin normaalisti.

"Helteinen kevät on saanut hyttyset kuoriutumaan yhtä aikaa ja valtavina määrinä. Pian tosin helpottaa, rauhoittelee hyönteistutkija.

Kainuun ELY-keskuksen hyönteistutkija Reima Leinonen kertoo, että he ovat saaneet ihmisiltä ilmoituksia "valtavista määristä" hyttysiä Etelä-Suomen alueelta.
Loppukevään helteet ovat saaneet hyttyset kuoriutumaan normaalia enemmän samanaikaisesti. Tämä antaa hyönteistutkijan mukaan valheellisen kuvan kesän hyttystilanteesta. Pian alkaa kuitenkin helpottamaan, sillä hyttyset elävät keskimäärin vain kolme viikkoa kuoriutumisesta. "
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Helteinen kevät on saanut hyttyset kuoriutumaan yhtä aikaa ja valtavina määrinä. Pian tosin helpottaa, rauhoittelee hyönteistutkija.

Kainuun ELY-keskuksen hyönteistutkija Reima Leinonen kertoo, että he ovat saaneet ihmisiltä ilmoituksia "valtavista määristä" hyttysiä Etelä-Suomen alueelta.
Loppukevään helteet ovat saaneet hyttyset kuoriutumaan normaalia enemmän samanaikaisesti. Tämä antaa hyönteistutkijan mukaan valheellisen kuvan kesän hyttystilanteesta. Pian alkaa kuitenkin helpottamaan, sillä hyttyset elävät keskimäärin vain kolme viikkoa kuoriutumisesta. "

Muistin siis väärin. Pahoittelut. No, pääpointti ja ketjun aiheeseen liittyvä pääviestini oli, että ainakin Levillä oli viikko takaperin pirusti hyttysiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ja toki Haniasta voi vinkkailla myös, jos vaikka joku päivä tulisi retkeiltyä sinne.

Hanian kaupungissa ravintolat keskittyvät siihen hevosenkengän muotoiseen venetsialaiseen satama-alueeseen ja muutamaan vanhan kaupungin kapeaan kujaan. Ylöspäin rannasta noustessa ei ole oikein mitään nähtävää, joten sinänsä hyvin simppeli kaupunki. Bussiasema löytyy sieltä ylempää jos haluaa vierailla muissa lähikohteissa.

Suosittelen retkeä Plataniaksesta toiseen suuntaan eli Gramvousan laguunille. Upea paikka viettää yksi lomapäivä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös