Matkakohteenne

  • 2 496 705
  • 14 727

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mielenkiintoinen kolmen viikon Balkanin reissu on nyt tehty. Reissun resepti oli seuraavanlainen: Ryanairilla lento Zadariin, jossa kolmen päivän rentouttava startti (tuli tarpeeseen kun lähtöviikolla sain ruokamyrkytyksen ja vointi oli mitä oli), sitten auto alle ja tutustumaan entiseen Jugoslaviaan ja sen lähiseutuihin. Zadarista Mostariin, Mostarista Kotoriin, Kotorista Durmitorin kansallispuistoon patikoimaan, sieltä Kosovon kautta Pohjois-Makedonian Skopjeen, josta Sofiaan suurkaupunkimeininkeihin. Sofiasta jatkoimme Sibiuun ja kävimme kahdessa eri vuoristossa jälleen vähän trekkailemassa. Serbia oli tämän jälkeen välipysähdys, siellä olimme pari päivää toipumassa Palic-järven lomaresortissa, jonka jälkeen lähdimme palauttamaan autoa takaisin Zadariin.

Opettavainen ja ajatuksia herättävä reissu oli kyseessä. Tässä yhdistyivät rantalomailu (nuo turistien täysin kyllästämät pienet rantakaupungit eivät ole omia suosikkejani), kulttuuri- ja ruokamatkailu sekä erittäin tehokas historian kurssi tuon alueen menneisyydestä ja nykyisistäkin jännitteistä. Kuten sanottua, Zadar ja etenkin Kotor ovat liian pieniä turistimassoihin nähden - vanhat kaupungit ovat toki kauniita, mutta lopulta hieman stressaavia paikkoja, joissa kosketusta paikallisten asumisen tapaan ja elämään on vaikea saada. Kuten aiemmissakin reissussa, jälleen kerran tuli todettua, että suosituimmista matkakohteista oikeasti isot kaupungit toimivat itselleni parhaiten, koska ne onnistuvat nielemään suuretkin määrät matkailijoita sisuksiinsa kaupungin paikallishengen suuremmin kärsimättä. Rannikon ajopätkät olivat kuitenkin paikoin huikean kauniita!

Sisämaassa myös Mostar osoittautui toki superkauniiksi kohteeksi siltoineen ja rönsyilevine vanhoine rakennuskantoineen, mutta juurikin nuo kauneimmat spotit kaupungissa olivat superkaupallisia ja hillittömiä "100% Mostarin silkkiä" olevine huiveineen (pesulapussa luki 100% silk feeling polyester, huikeaa...). Todellista laissez faire-kapitalismia! Harvemmin myöskään nykyään törmää yhtä avoimeen piraattituotteiden kauppaan ja harmaaseen talouteen. Ravintolassa tarjoilija sanoi, ettei mielellään ota korttimaksua, "koska niistä pitää maksaa niin paljon veroja" ja hotellissa ei ollut muuta kuin käteismaksumahdollisuus huoneistakaan. Tällaisissa tilanteissa alueen köyhyys ja hallinnon epäonnistuminen näkyvät selkeiten.

Reissun ehkä mieleenpainuvin ja hienoin osuus alkoi Kotorista lähtemisen jälkeen, kun menimme paikallisen perheen etno village-majoitukseen vuorille. Lehmiä, hevosia, lampaita ja koiria sekä pienimuotoista majoitustoimintaa tuolla harjoitettiin ja perhe teki meille aamiaiset ja illalliset rehellisenä kotiruokana niitä pyydettäessä (illallisen 3 ruokalajia 15€, hyvää oli!). Ihan korkeimmilla vuorenhuipuilla emme myrskyvaaran vuoksi uskaltaneet käydä, mutta hieno 13 kilometrin metsäinen reitti toimi sekin. Koimme myös valtavan ukkosen mökissä nukkuessamme. Jos joku muuten miettii, mikä on seuraava EU-maa, on se melkoisella varmuudella Montenegro, asiaan panostetaan tällä hetkellä tosissaan.

Skopjesta tiesimme jo ennakkoon villistä keskustan makeover-projektista (hintalappu: 700 miljoonaa euroa, joka on maan suppeasta BKT:sta iso siivu), mutta tarina osoittautui paljon villimmäksi kuin osasimme kuvitella. Ensinnäkin paikalliset vihaavat tuota rahojen tuhlausta, mutta lisäksi iso osa budjetista on todennäköisesti rahanpesua ja korruptiota. Kaukaa hienolta näyttävät rakennusten julkisivut ovat kymmenessä vuodessa jo rapautuneet, eikä ihme, sillä iso osa on käytännössä vaahtomuovista ja muista heikkolaatuisista materiaaleista tehtyjä! Täällä palkkasimme oppaan, jonka historiantutkijan/museologin koulutus ja hyvä yleissivistys osoittautuivat erittäin hyödylliseksi Pohjois-Makedonian ja koko Balkanin historian ymmärtämisen kannalta.

Sofia Bulgariassa ja Sibiu Romaniassa pääsivät vahvimmin uudestaan vierailtavien kaupunkien listalle, varsinkin kun jälkimmäisessä käytimme jälleen suurimman osan ajasta luontokohteisiin (näimme metsässä muuten karhuemon poikasineen!). Sofialle iso suositus kaupunkikohteena, turismi ei paljoa vaivaa, hintataso on alhainen ja tekemistä riittää, ainakin jos et ole pelkkiä nähtävyyksiä metsästävä matkailija. Transilvania puolestaan on aivan upea alue ja ainakin itse teimme aika ison eron muun Balkanin ja sen välille. Huomattavasti keski-eurooppalaisempi paikka arkkitehtuuriltaan ja kulttuuriltaan. Infra- ja muut asiat olivat täällä paremmin järjestettyjä kuin muualla.

Mitä tällainen reissu maksaa? Suzuki Swace-farmarin vuokraaminen kolmeksi viikoksi maksoi 1250€, majoitukset alle 40€/yö/naama (Balkanilla majoitusten taso muuten vaihteli valtavasti, tähtiluokitukseen tai edes booking-arvosteluihin ei kannata täysin luottaa), lennot Zadariin puoli-ilmaiset. Tänne voi tehdä kaveriporukalla halvan seikkailuloman tai elää yleellisesti halvalla. Ravintoloissa pääruuat usein paikoin alle kymppiä ja ylipäätään aktiviteetit tosi edullisia.

Mihin kannattaa varautua/mitä kannattaa ottaa huomioon?
- Hallinto ei toimi oikein missään, eli paljon on omalla vastuulla. Tutustu huolella kohteisiisi ennakkoon ja valmistele reissu hyvin. Me käytimme tähän paljon aikaa, mikä oli a) hauskaa ja pidensi reissufiilistä ja b) tarpeellista ja hyödyllistä paikan päällä.
- Tiet ovat yllättävän hyviä, mutta liikennekulttuuri on melkoinen. Älä vuokraa autoa täällä, ellet ole valmis ajamaan paikallisten tahdissa, mikä esim. Montenegrossa tarkoitti jopa 30-50 km/h ylinopeutta yleisesti, tarkoittaen "hidastelun" johtavan vaaratilanteisiin ja mm. rekkojen raivoon takanasi. Itselläni ei tuottanut ongelmia, mutta hyvä ajokokemus ja viilipyttymäisyys ovat tarpeen.
- Paikalliset sisämaassa suhtautuvat erittäin positiivisesti turisteihin, maahan tuloa saatetaan hämmästellä ja ihastella. Mukavia ihmisiä, joille on helppo jutella. Jos et ilmaise mitään omia moraalisia kannanottojasi suoraan, myös ns. vaikeista asioista ja alueen nykyisistä jännitteistäkin voi puhua. Opin täällä paljon uutta ja kuulin paikallista näkökulmaa.
- Tullirajoihin kannattaa tutustua etukäteen ja valita esim. googlessa hyvin arvosteltu paikka. Tavaroita saatetaan penkoa ja välillä joutuu jonottamaan/ajamaan vastaantulevan kaistaa rekkajonojen ohi. Nämä olivat ärsyttävin seikka reissulla, täällä kannattaa käydä kokeilemassa kuinka mukavaa se oli vielä silloin, kun rajat olivat kiinni. Rajoilla myös paljon tarkoituksenmukaista hidastelua, korruptiota ym. Me selvisimme kuitenkin vähällä.

Etenkin kokeneelle matkailijalle tätä on helppo suositella. Välillä oli vaikeaa uskoa olevansa Euroopassa monestakin syystä, eli ei kannata odottaa mitään perinteistä matkakokemusta. Seikkailumieltä ja kärsivällisyyttä tarvitaan.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sofia Bulgariassa ja Sibiu Romaniassa pääsivät vahvimmin uudestaan vierailtavien kaupunkien listalle, varsinkin kun jälkimmäisessä käytimme jälleen suurimman osan ajasta luontokohteisiin (näimme metsässä muuten karhuemon poikasineen!). Sofialle iso suositus kaupunkikohteena, turismi ei paljoa vaivaa, hintataso on alhainen ja tekemistä riittää, ainakin jos et ole pelkkiä nähtävyyksiä metsästävä matkailija. Transilvania puolestaan on aivan upea alue ja ainakin itse teimme aika ison eron muun Balkanin ja sen välille. Huomattavasti keski-eurooppalaisempi paikka arkkitehtuuriltaan ja kulttuuriltaan. Infra- ja muut asiat olivat täällä paremmin järjestettyjä kuin muualla.

Sibiuhan, eli Hermannstadt, on historiallisesti täysin itävaltalainen/saksalainen kaupunki ja oli vielä muutama vuosikymppi sitten saksankielinen paikka liki kokonaan. Jännä kyllä, kun on kuin väestö olisi siirretty tilalle, vaikkei Romanian tapauksessa niin varsinaisesti ole. Ulkoasultaan täysin kuin useat itävaltalaispaikat (toki vastaavasti vaikkapa Sarajevonkin itävaltalaispuoli on sellainen).
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tässä alustavasti katsellut ensi talven reissukohdetta ja pohdinnassa on valinta Etelä-Afrikan (+päiväreissut Lesothossa ja Eswatinissa, paluu Mosambikista) sekä Uuden-Seelannin (+lisäksi saarihyppelyt Tongalle ja/tai Fidzille ja/tai Vanuatulle) välillä.

Alustavasti olin ajatellut tuolle ajankohdalle Etelä-Afrikkaa, kunnes tänään aloin hieman tutkimaan Uutta-Seelantia, kaikki vinkit ja kokemukset näistä molemmista ovat siis tervetulleita.

Todennäköisimmin tulee kuitenkin varattua nyt tuo Etelä(isen)-Afrikan kiertue ja mahdollisesti ensi vuoden syksynä sitten tuo Uusi-Seelanti sekä pari-kolme Oseanian saarivaltiota, joten sitäkin voisi alustavasti alkaa suunnittelemaan.

Etelä-Afrikassa oli alunperin ajatuksena olla ensin noin viikko Kapkaupungissa, josta sitten Krugerin kansallispuistoon (mikä sitten onkaan kätevin lähikaupunki ja lentokenttä tähän?), tämän jälkeen muutama päivä Durbanissa, josta päiväreissu Lesothoon, Durbanista sitten Mosambikin Maputoon, josta päiväreissu Eswatiniin ja päälle muutama päivä tuolla Maputossa, josta paluu.

Afrikassa en ole koskaan aiemmin käynyt, joten lähinnä mietityttää turvallisuus näin pohjoiseurooppalaisen ulkonäöllä esimerkiksi juuri tuolla Maputossa. Toki pimeällä liikkumista ja huonoja alueita jne tulee vältettyä. Entä sitten rokotukset (mille kaikille tarve?) tai esimerkiksi malarianestolääkitys tuollaisissa kaupunkikohteissa? Varmaan ihan fiksua hoitaa kuntoon joka tapauksessa varmuudeksi?
 

julle-jr

Jäsen
Etelä-Afrikassa oli alunperin ajatuksena olla ensin noin viikko Kapkaupungissa, josta sitten Krugerin kansallispuistoon (mikä sitten onkaan kätevin lähikaupunki ja lentokenttä tähän?), tämän jälkeen muutama päivä Durbanissa, josta päiväreissu Lesothoon, Durbanista sitten Mosambikin Maputoon, josta päiväreissu Eswatiniin ja päälle muutama päivä tuolla Maputossa, josta paluu.

Afrikassa en ole koskaan aiemmin käynyt, joten lähinnä mietityttää turvallisuus näin pohjoiseurooppalaisen ulkonäöllä esimerkiksi juuri tuolla Maputossa. Toki pimeällä liikkumista ja huonoja alueita jne tulee vältettyä. Entä sitten rokotukset (mille kaikille tarve?) tai esimerkiksi malarianestolääkitys tuollaisissa kaupunkikohteissa? Varmaan ihan fiksua hoitaa kuntoon joka tapauksessa varmuudeksi?
Johannesburgista on ihan ok ajaa Krugeriin. Maisemat ovat hienot.

Tällöin kannattaa ehkä ottaa yö tai kaksi Kaapsehoopissa, on todella omaleimainen ja vähän epätodellinenkin kylä vuorella. Usein pilvet putoavat kylän korkeudelle ja siellä mm. kuljeskelee villihevosia vapaana, ne periytyvät ymmärtääkseni aikoinaan kullankaivajien hylkäämistä työhevosista. On tullut siellä vietettyä jonkin verran aikaa ollessani noilla hoodeilla työreissulla. Majoittunut olen Silver Mist Innissä. Majatalon nimi tulee juurikin siitä, että se on usein pilven sisällä. Oli rento ja rauhallinen tunnelma tuolla kyllä. Maastopyöräily näytti olevan turistien suosiossa, ihan vain juoksulenkillä itse kävin lähiseuduilla harhailemassa.

Krugerin puistossa en ole ikinä käynyt kylläkään, mutta olen lentänyt myös Nelspruitiin, Kruger Mpumalangan pikkukentälle. Se taitaa nimensäkin mukaisesti olla puistoa lähin kenttä ja kyllä siellä safarivieraan näköisiä porukoita näkyikin.

Ja ehdottomasti kannattaa mielestäni ottaa kaikki suositellut rokotukset mitä vain on jaossa. Onhan noi Etelä-Afrikan kaupungit hieman hasardin oloisia paikkoja ja kyllä mua joskus esim. Durbanissa on illalla pelottanut, mutta mitään ei ole sattunut. Mutta siis valppaana suosittelen olemaan ja väärän puolinen liikenne tietysti tuo omat juttunsa myös.

Ennen koronaa on tainnut olla minun viimeisin matkani Etelä-Afrikkaan, joten en ihan viimeisimpiä tilanteita tiedä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Alustavasti olin ajatellut tuolle ajankohdalle Etelä-Afrikkaa, kunnes tänään aloin hieman tutkimaan Uutta-Seelantia, kaikki vinkit ja kokemukset näistä molemmista ovat siis tervetulleita.
Uudelle Seelannille ainakin lämmin suositus. Kuusi vuotta sitten oltiin pohjoissaarella ja tulevan vuoden tammikuussa on tarkoitus mennä kiertämään eteläsaari. Tuo maa on tehty automatkailuun ja minusta paras tapa matkustaa siellä on vuokrata camper/retkeilyauto. Siisti, turvallinen maa jossa ei tarvitse huolehtia turvallisuudestaan vaikka jäisi johonkin puskaparkkiinkin, mutta maa on myös täynnä hyvätasoisia holiday parkeja joihin voi mennä yöpymään autolla. Jos auto ei ole self contained, niin käytännössä pitääkin mennä koska WC:ttömällä autolla on rajoitettu yöpymismahdollisuuksia aika paljon.

Mitään erityisiä vinkkejä ylitse muiden olevista paikoista en nyt osaa ainakaan pohjoissaarelta sanoa, koska käytännössä oma kokemus oli se, että menitpä minne suuntaan tahansa, niin aina löytyy jotain ihan helvetin upeaa ja mielenkiintoista. Kaikkea löytyy aavikosta vuoristoon ja maisemat ja kasvillisuus vaihtuu usein yllättävänkin lyhyellä matkalla ihan ääripäästä toiseen. Uuden Seelannin tiet ovat jo yksistään niin hienoja, että pelkästään tuo ajaminen on elämys. Mitä pienempi tie, yleensä sen parempi, mutta jo State Highwayt on jotain ihan muuta kuin esim. suomalaiset valtatiet.

Mutta tuon takia kannattaa varata myös aikaa kiertelyyn, koska vastaan tulee koko ajan jotain mielenkiintoista ja kaunista jota haluaa pysähtyä katsomaan. Löysähköllä aikataululla kannattaa mennä ja sanoisin että yhden saaren kiertelyyn kolme viikkoa on ihan minimi. Siinäkin joutuu jo karsimaan paljon joten jos budjetti venyisi niin optimaalinen aika olisi vähintäänkin tuplat. Jos molemmat saaret käy samalla reissulla niin alle kuukauden reissua en edes miettisi. Me oltiin ensimmäisellä reissulla kolme viikkoa ja rajattiin tarkoituksella pelkkään pohjoissaareen ajatuksena tulla vielä joskus uudestaan eteläsaarelle. Nyt on luvassa toiset kolme viikkoa pelkästään etelässä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@LikainenLegenda en ole Uudessa-Seelannissa käynyt, mutta tässä taannoin tuli telkkarista junamatkoista ohjelma. Olisiko ollut joku maailman kauneimmat junamatkat tjsp, kenties Yle:ltä. Siinä oli jakso Uudesta-Seelannista, vaikutti upeilta maisemilta? Siinä voisi olla yksi vaihtoehto kuluttaa aikaa?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
@LikainenLegenda en ole Uudessa-Seelannissa käynyt, mutta tässä taannoin tuli telkkarista junamatkoista ohjelma. Olisiko ollut joku maailman kauneimmat junamatkat tjsp, kenties Yle:ltä. Siinä oli jakso Uudesta-Seelannista, vaikutti upeilta maisemilta? Siinä voisi olla yksi vaihtoehto kuluttaa aikaa?
Käsittääkseni ainakin Christchurchin ja Pictonin välistä Coasal Pacific -junayhteyttä pidetään yhtenä maailman kauneimmista junareiteistä. Tuo on vielä mietinnässä, että saadaanko mahdutettua omiin aikatauluihin, että kävisi päiväreissuna Christchurch-Kaikoura-Christchurch -välin. Christchurchiin on varattuna yhteensä neljä päivää reissun alussa ja lopussa, mutta viime kerrasta viisastuneena ei ainakaan tuohon alkuun tehdä mitään varauksia ja suunnitelmia, että jää pelivaraa jos lentojen kanssa tulee ongelmia.

Toinen kauneimpien junareittien joukossa mainittu on TranzAlpine Train Christchurchista Greymouthiin. Tuo jää ainakin meiltä välistä, koska tullaan käytännössä tuo sama reitti autolla. Se rata seurailee aika pitkälti samaa solaa missä tuo tiekin kulkee.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Entä sitten rokotukset (mille kaikille tarve?) tai esimerkiksi malarianestolääkitys tuollaisissa kaupunkikohteissa? Varmaan ihan fiksua hoitaa kuntoon joka tapauksessa varmuudeksi?
Kommentoin vain Afrikan osuutta, koska Uusi-Seelantia on käyty jo mielestäni läpi melko kattavasti.

Malarialääkkeestä sanon tylsästi "se riippuu". Kävin Krugerin luonnonpuistossa viitisen vuotta sitten ja eräoppaat neuvoivat lopettamaan estolääkkeen käytön, koska sadekaudella tulvivat, hyttysiä kuhisevat jokiuomat olivat jo kuivuneet.

Sanoivat samalla, että soisemmilla alueilla (kuten Mosambikissa) estolääkkeen jättäminen väliin on riskiveto, ja samaa mieltä on Duodecimin terveyskirjastokin. Pillereitä ei kannata popsia "huvikseen" mahdollisten sivuvaikutusten vuoksi. Vatsaoireet ja turruttava väsymys ovat näistä omakohtaisesti koettuna, mutta kuten tiedät, elimistöt reagoivat eri tavoin. Taas tylsä vastaus - juttele lääkärin kanssa, sillä lääkevaihtoehtoja on useita.

Olin Krugerissa valmismatkalla, joten puistokäynneistä, kohdesiirtymistä ja lodge-asustelusta ei saa isoa draamaa aikaan. Johannesburgista jäi lyhyellä visiitillä mieleen vain kukkivat jakarandat ja paremman väen taloja ympäröivät korkeat muurit, piikkilankaesteet ja sähköaidat.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Kiitoksia kaikille vastauksista! Ehkä tässä vaiheessa alkuperäisen suunnitelman mukaisesti olisin Etelä-Afrikkaan kallistumassa, Uusi-Seelanti kuulostaa siltä, että vaatii enemmän suunnittelua (ja aikaa) tähän hätään. Autojen vuokraamista etenkin oikeanpuoleisella liikenteellä vähän vierastan, kun itsekseen olisi ensi syksynä tarkoitus lähteä ja olen itsekin ollut siinä käsityksessä, että auton vuokraaminen tuolla on "välttämättömyys". Jos nyt tuonne lähtisin yksin, niin se olisi todennäköisesti lento Aucklandiin ja muutamat päiväreissut sieltä käsin ja sitten saarihyppelyä Tongalle, Fidziin ja Vanuatuun. Mutta ehkä tuo suunnitelma jää nyt hautumaan ja palaa takaisin pöydälle vuoden päästä tähän aikaan.

Olin Krugerissa valmismatkalla, joten puistokäynneistä, kohdesiirtymistä ja lodge-asustelusta ei saa isoa draamaa aikaan. Johannesburgista jäi lyhyellä visiitillä mieleen vain kukkivat jakarandat ja paremman väen taloja ympäröivät korkeat muurit, piikkilankaesteet ja sähköaidat.
Mistä kaupungista siis otit tuon valmismatkan, Johannesburgista? Valmismatka itselläkin siis olisi varmaankin suunnitelmissa, mutta sitä juuri mietin, että mikä sen "asemapaikan" tulisi olla? Lähin lentokenttä taitaa olla tuo Nelspruit ja moni Krugeriin suuntaava tuntuu olevan yötä Hazyview -nimisessä kylässä, joka sijaitsee jossain noin tunnin ajomatkan päässä tästä Nelspruitista. Mietin myös sitä, että riittääkö tuonne safarille vain yksi reissu vai saako siitä enemmän irti, jos ottaa safarikierroksen kahtena peräkkäisenä päivänä vai olisiko se vain käytännössä täsmälleen sama setti kahteen kertaan?

Ja toki myös Kapkaupunkiin saa vinkkejä nähtävyyksistä tai parhaista käymisen arvoisista paikoista antaa, jos sellaisia löytyy. Itselläni ei tuolta ole oikein muuta tietoa kuin Pöytävuori ja jonkinlainen päiväretki Hyväntoivonniemelle. Täytyy alkaa tarkemmin suunnittelemaan tuota reissua tässä syksymmällä, kun varaukset on tehty ja aikataulut yms selvillä.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Sunnuntaina lähdemme vaimoni kanssa asuntoautolla Lofootteja kiertämään. Noin kymmenen päivää olisi tarkoitus viettää reissussa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mistä kaupungista siis otit tuon valmismatkan, Johannesburgista? Valmismatka itselläkin siis olisi varmaankin suunnitelmissa, mutta sitä juuri mietin, että mikä sen "asemapaikan" tulisi olla? Lähin lentokenttä taitaa olla tuo Nelspruit ja moni Krugeriin suuntaava tuntuu olevan yötä Hazyview -nimisessä kylässä, joka sijaitsee jossain noin tunnin ajomatkan päässä tästä Nelspruitista. Mietin myös sitä, että riittääkö tuonne safarille vain yksi reissu vai saako siitä enemmän irti, jos ottaa safarikierroksen kahtena peräkkäisenä päivänä vai olisiko se vain käytännössä täsmälleen sama setti kahteen kertaan?
Kruger on yksi suurimmista ja hienoimmista safarikohteista koko Afrikassa. Siellä riittää takuulla näkemistä useammaksikin päiväksi. Itse käyttäisin varmaan 2-3 aikaa safareihin. Perinteisesti safariajot tehdään aamulla ja iltapäivällä ennen auringon laskua, jolloin eläinten liikkuminen on vilkkainta. Ymmärtääkseni Krugerissa voi ajaa itsekin, mutta eniten mielestäni saa safarista irti, kun menee ajavan safarioppaan mukana. Heillä on riittävän vankat autot käytössään. He osaavat kertoa eläimistä ja luonnosta ja tietävät paikat, missä eläimet liikkuvat ja osaavat myös varoa. Meille kävi niin, että safarilla elefanttilauma päätti ylittää tien automme edestä ja lauman iso matriarkka oli sitä mieltä, että olimme liian lähellä. Oppaalle tuli kiire peruuttaa autoa, kun eläin alkoi tulla päälle.

Mielestäni aika hyvä sivusto etsiä perusinfoa ja safarijärjestäjiä: South Africa Travel Guide – Parks, Best Time, Reviews & More!

Etelä-Afrikka on valtava maa ja etäisyydet pitkiä ja tämä pitää ottaa huomioon tuolla reissatessa. Lennot pikkukentille voivat olla sesonkiaikana yllättävän kalliita. Myös turvallisuus on asia, johon pitää tosissaan kiinnittää huomiota varsinkin kaupungeissa ja pimeällä ei kannata liikuskella missä tahansa.

Koska me reissaamme paljon, meillä on varmaan kaikki mahdolliset rokotteet voimassa keltakuumeesta lähtien. Nämä pitää tarkistaa omalta lääkäriltä, samoin malarian estolääkityksen tarve. Me emme syöneet ko lääkitystä, mutta kävimme Etelä-Afrikassa heinäkuussa eli heidän talvenaan. Suurin riski saada malaria on sadekaudet, muuten riski on suhteellisen vähäinen. Turhaan estolääkitystä ei kannata popsia; lääkkeet ovat kalliita ja niistä voi saada ikäviä sivuoireita.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Uusi-Seelanti kuulostaa siltä, että vaatii enemmän suunnittelua (ja aikaa) tähän hätään. Autojen vuokraamista etenkin oikeanpuoleisella liikenteellä vähän vierastan, kun itsekseen olisi ensi syksynä tarkoitus lähteä ja olen itsekin ollut siinä käsityksessä, että auton vuokraaminen tuolla on "välttämättömyys".
Kyllä auto on tuolla välttämättömyys, tarkoitit varmaan vasemmanpuoleista liikennettä. Siihen tottuu aika pian, kunhan hiukan keskittyy aluksi. Nähtävää on paljon ja etäisyydet pitkähköjä, joten aikaa ja suunnittelua tuo totisesti vaatii. Tässä ketjussa on aika paljon tarinaa jo ennestään, joten en lähde nyt enempää kertaamaan. Yksityiskohtia saa toki kysellä, jos kiinnostaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Kyllä auto on tuolla välttämättömyys, tarkoitit varmaan vasemmanpuoleista liikennettä. Siihen tottuu aika pian, kunhan hiukan keskittyy aluksi. Nähtävää on paljon ja etäisyydet pitkähköjä, joten aikaa ja suunnittelua tuo totisesti vaatii. Tässä ketjussa on aika paljon tarinaa jo ennestään, joten en lähde nyt enempää kertaamaan. Yksityiskohtia saa toki kysellä, jos kiinnostaa.
Siis toki :D. Oikeanpuoleista rattia...

Australiassa ja Skotlannissa on tullut aiemmin ajettua VASEMMANpuoleisessa liikenteessä, mutta jotenkin yksin reissatessa tuohon olisi aika iso kynnys.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Kruger on yksi suurimmista ja hienoimmista safarikohteista koko Afrikassa. Siellä riittää takuulla näkemistä useammaksikin päiväksi. Itse käyttäisin varmaan 2-3 aikaa safareihin. Perinteisesti safariajot tehdään aamulla ja iltapäivällä ennen auringon laskua, jolloin eläinten liikkuminen on vilkkainta. Ymmärtääkseni Krugerissa voi ajaa itsekin, mutta eniten mielestäni saa safarista irti, kun menee ajavan safarioppaan mukana. Heillä on riittävän vankat autot käytössään. He osaavat kertoa eläimistä ja luonnosta ja tietävät paikat, missä eläimet liikkuvat ja osaavat myös varoa. Meille kävi niin, että safarilla elefanttilauma päätti ylittää tien automme edestä ja lauman iso matriarkka oli sitä mieltä, että olimme liian lähellä. Oppaalle tuli kiire peruuttaa autoa, kun eläin alkoi tulla päälle.

Mielestäni aika hyvä sivusto etsiä perusinfoa ja safarijärjestäjiä: South Africa Travel Guide – Parks, Best Time, Reviews & More!

Etelä-Afrikka on valtava maa ja etäisyydet pitkiä ja tämä pitää ottaa huomioon tuolla reissatessa. Lennot pikkukentille voivat olla sesonkiaikana yllättävän kalliita. Myös turvallisuus on asia, johon pitää tosissaan kiinnittää huomiota varsinkin kaupungeissa ja pimeällä ei kannata liikuskella missä tahansa.

Koska me reissaamme paljon, meillä on varmaan kaikki mahdolliset rokotteet voimassa keltakuumeesta lähtien. Nämä pitää tarkistaa omalta lääkäriltä, samoin malarian estolääkityksen tarve. Me emme syöneet ko lääkitystä, mutta kävimme Etelä-Afrikassa heinäkuussa eli heidän talvenaan. Suurin riski saada malaria on sadekaudet, muuten riski on suhteellisen vähäinen. Turhaan estolääkitystä ei kannata popsia; lääkkeet ovat kalliita ja niistä voi saada ikäviä sivuoireita.
OK. Mitä nyt alustavasti selailin noita lentoja marraskuulle, niin hinnat olivat varsin maltillisia. Jollain reilulla satasella saisi esimerkiksi suorat lennot Kapkaupungista Durbaniin tai tuonne Nelspruitiin. Mistä kaupungista käsin siis teillä oli lähtö tuonne safarille?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
OK. Mitä nyt alustavasti selailin noita lentoja marraskuulle, niin hinnat olivat varsin maltillisia. Jollain reilulla satasella saisi esimerkiksi suorat lennot Kapkaupungista Durbaniin tai tuonne Nelspruitiin. Mistä kaupungista käsin siis teillä oli lähtö tuonne safarille?
Tarkennukseksi: emme olleet safarilla Krugerissa vaan Hluhluwe-Imfolozi -nimisessä luonnonpuistossa. Lähdimme Pietermaritzburg -nimisestä kaupungista oppaan kyydissä ja safarimme oli osa matkaamme Etelä-Afrikassa ja Lesothossa.

Mainitsemasi hinta on varsin kohtuullinen. Liekö syy siinä, että marraskuussa Krugerissa saattaa sataa päivittäin, joskaan ei aamusta iltaan. Meidän syksyllä Etelä-Afrikassa on kevät ja kasvukausi menoillaan, mikä tarkoittaa vihreää ja kaunista, mutta myös enenevää kasvustoa, joka saattaa vaikuttaa eläinten näkemiseen. Marraskuussa eivät eteläafrikkalaiset koululaiset ole vielä lomilla, joten sekin voi olla syy kohtuulliseen lentohintaan.

Jos itse menisin uudelleen Etelä-Afrikkaan, lentäisin varmaan Kapkaupunkiin muutamaksi päiväksi kiertelemään kaunista kaupunkia ja kävisin Robben Islandilla (Nelson Mandelan vankilasaari), Pöytävuorella, Hyväntoivonniemellä, Boulder Beachilla ihmettelemässä pingviinejä ja läheisillä viinialueilla. Sieltä lentäisin lähelle Krugeria ja viihtyisin safarilla 3 päivää ja sitten Jo'burgin kautta takaisin. Kyseisessä kaupungissa ei ole mitään erityistä nähtävää ja rikollisuutta on paljon eli siellä ei kannata tuhlata aikaansa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Bali.

Onko kenelläkään suht tuoreita kokemuksia onko länsimaalaistunut paljonkin viimeisen 15 vuoden aikana? Sen verran on suunnilleen vierähtänyt edellisestä kerrasta.

Gili Airille on tarkoitus mennä vajaaksi viikoksi ja muuten itse Balilla ollessa välttää Kutalla majailu. Näin vanhana kun ei jaksa enää katsella dokaavia aussijunnuja.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Autojen vuokraamista etenkin oikeanpuoleisella liikenteellä vähän vierastan, kun itsekseen olisi ensi syksynä tarkoitus lähteä ja olen itsekin ollut siinä käsityksessä, että auton vuokraaminen tuolla on "välttämättömyys". Jos nyt tuonne lähtisin yksin, niin se olisi todennäköisesti lento Aucklandiin ja muutamat päiväreissut sieltä käsin ja sitten saarihyppelyä Tongalle, Fidziin ja Vanuatuun. Mutta ehkä tuo suunnitelma jää nyt hautumaan ja palaa takaisin pöydälle vuoden päästä tähän aikaan.
Kyllä minä sanoisin, että auto on Uudessa Seelannissa aika välttämätön, jos haluaa saada siitä mahdollisimman paljon irti. Aucklandistakin kyllä on päiväretkiä mm. Waitomoon, Rotoruaan, Matamataan jne. mutta kyllä siinä jää todella paljon hienoa näkemättä.

Jos suunnitelmana tuollainen, että lentää Uuteen Seelantiin ja käy päiväretkillä, niin ehkä ottaisin silloin Aucklandin sijasta kohteeksi Christchurchin tai Queenstownin, koska eteläsaarella näyttäisi olevan enemmän vaihtoehtoja tuollaisiin hienoihin päiväretkiin kaupungista käsin. Vaatii tosin sitten vielä useimmiten sisäisen lennon Aucklandista tuonne eteläsaarelle.

Tuota vasemmanpuoleista liikennettä ei minusta kannata pelätä. Itsekin sitä ennakkoon jännitin, mutta kun hyppäsi sen Toyotan puikkoihin ja lähti vaan sompailemaan, niin aika nopeasti sen kanssa oli sinut eikä sitä enää sitten edes ajatellut. Tuollainen automatka sitten toki vaatii vähän ennakkosuunnittelua, ainakin jos auto ei ole self contained, koska esim. nuo Holiday Parkit ovat kesäkuukausina usein aika täynnä ja niihin kannattaa tehdä varauksia jo hyvissä ajoin ennakkoon. Eli jonkinlainen reittisuunnitelma yöpymispaikkoineen kannattaa tehdä hyvissä ajoin, mutta kannattaa myös jättää tuohon aikatauluun paljon löysää koska sieltä matkan varrelta löytyy usein paljon kaikkea mielenkiintoista, ja pelkästään tiet on niin kauniita että niitä ei halua painaa putki punaisena tiukan aikataulun kanssa.

Meillä tuo tuleva reissu vasta tammikuussa, mutta reittisuunnitelma aikatauluineen on jo pitkälti valmis, ja itse asiassa juuri eilen varailtiin paikat useammaltakin Holiday Parkilta niistä paikoista, joissa kapasiteettia ja vaihtoehtoja on vähemmän. Ja saatiin näin varmistettua mm. vähän parempia rantapaikkoja, jotka menevät yleensä ensimmäisenä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Noista vaihtoehdoista suosittelen Kreetaa mutta ei Haniaa vaan Rethymnon, Ierapetra tai Agios Nikolaos. Hania (ja sen naapurikylät Platanias, Agia Marina yms) ovat Kreetan pahimmat turistirysät ja niissä ei ole niin paljon aitoa kreetalaisuutta jäljellä kuin noissa yllä mainituissa muussa paikassa.

Parhaat pakettimatkojen äkkilähtötarjoukset Kreetaan löytyvät Tjäreborgilta. näkyy myös jo elokuun lopun matkat
Kiitokset Zeta03, @Buuroust, @OsmoK ja muut mahdollisesti kommentoineet. Valinta meillä kohdistui lopulta Kreikan Pargaan, mistä tuli vastaan kohtuullisen hintainen tarjous adults only hotellista. Vaikuttaa aika sopivalta paikalta tuollaiselle löhöilyviikolle kun hotelli on parinsadan metrin päässä lähimmästä rannasta, ja kylä on muutenkin sen verran kompaktin kokoinen että muutkin rannat sekä keskusta on alle 10 minuutin kävelymatkan päässä hotellilta. Joku saariretki me varattiin yhdelle päivälle mutta muuten tarkoituksena lähinnä makoilla rannalla tai uima-altaalla ja syödä itsensä paksuksi.

Onko Pargan kävijöillä hyviä ravintolavinkkejä? Ei etsitä mitään korkeatasoisia paikkoja vaan hyvää kreikkalaista perusruokaa hyvällä palvelulla ja ilman kusetusta.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mutta eikö kukaan välitä enää lapsista tai vastaa kysymykseeni joulusta Kaakkois-Aasiasta?

Kaakkois-Aasiassa on varmaankin porukka viettänyt joulunaikaa. Tuossa kun lentojen hintoja jouluksi Suomeen katselin, alkoi houkuttaa puolet halvemmat Thaimaan lennot melkolailla. Tietysti joulu Suomessa on aina oma juttunsa, mutta rajansa joulunkin hinnalla, kun se ei todellakaan noihin pelkkiin lentoihin jäisi.

Eli: kelit pitäisi olla ihan hyvät, eikö, ja perussafka halpaa? Sinänsä säillä ei ole edes merkitystä, kunhan ei myrskyä, koska aurinkoa saa sitten kotona. Löytyykö noilta thaikkulan perus rantakohteilta muuta koettavaa ja nähtävää kuin biitsit kuinka helpolla? Mukana vaimo ja 16v poika, jos nyt siis kotimaan joulu ei vie lopulta voittoa.

Edit: ssa-->sta
 
Viimeksi muokattu:

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mutta eikö kukaan välitä enää lapsista tai vastaa kysymykseeni joulusta Kaakkois-Aasiasta?



Edit: ssa-->sta
Riippuu mihin olette menossa, sen verran että joulu nyt ei näy juuri mitenkään tuolla.
Pattiksella taitaa olla joku joulukuusi Centralin(kauppakeskus) pihalla ja suomibaareissa sitten ehkä jossain joku jouluateria.
Mutta tosiaan riippuu mihin menette, joku Phuket niin siellä on perusturre-setit. Veneretkiä, kabaree, offroadia yms.
Ainakin ennen koronaa niitä myytiin hotellien yhteydessä ja kojuissa.
Yleensä hintaan kuuluu kaikki eli tullaan hakemaan minibussilla hotlalta ja viedään päivän päätteeksi takaisin.
Pattiksella on sitten eri tason ostosmahdollisuudet ja vesipuistoa yms.
Pienimmillä saarilla sitten vähemmän muuta tekemistä kuin löhöilyä.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Mistä kaupungista siis otit tuon valmismatkan, Johannesburgista? Valmismatka itselläkin siis olisi varmaankin suunnitelmissa, mutta sitä juuri mietin, että mikä sen "asemapaikan" tulisi olla?
Siis Suomesta ostettu (räätälöity) paketti matkoineen, jossa omalla vastuulla oli - kerrankin - vain hommautua Helsinki-Vantaalle oikeaan aikaan.

Kun noin kauas lennät ja jos aikataulu sallii, kannattaa erikoisempia eläinhavaintoja hakevan harkita reissua Madagaskarin puolellle?

Ymmärtääkseni Krugerissa voi ajaa itsekin, mutta eniten mielestäni saa safarista irti, kun menee ajavan safarioppaan mukana. Heillä on riittävän vankat autot käytössään.
Näin itsekin tekisin. Omatoiminen eläinten etsiskely on mahdollista, mutta laajan alueen vuoksi ilman paikallistietoutta ja etenkin yksin seilaava on tuurin varassa. Impaloilta ja kuduilta ei voi välttyä, mutta alueella työskentelevät oppaat pitävät keskenään yhteyttä ja tieto esimerkiksi muurahaiskäpyhavainnosta tai synnyttävästä virtahevosta (nähty nämäkin) saadaan useamman tietoon.

Aikataulut menivät kuten sanoit, eli lähdettiin aamulla kuuden aikoihin liikkeelle ja iltapäivällä oli uusi reissu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Riippuu mihin olette menossa, sen verran että joulu nyt ei näy juuri mitenkään tuolla.
Pattiksella taitaa olla joku joulukuusi Centralin(kauppakeskus) pihalla ja suomibaareissa sitten ehkä jossain joku jouluateria.
Mutta tosiaan riippuu mihin menette, joku Phuket niin siellä on perusturre-setit. Veneretkiä, kabaree, offroadia yms.
Ainakin ennen koronaa niitä myytiin hotellien yhteydessä ja kojuissa.
Yleensä hintaan kuuluu kaikki eli tullaan hakemaan minibussilla hotlalta ja viedään päivän päätteeksi takaisin.
Pattiksella on sitten eri tason ostosmahdollisuudet ja vesipuistoa yms.
Pienimmillä saarilla sitten vähemmän muuta tekemistä kuin löhöilyä.
Onko ajatusta, millainen skene tuolla alueella on museoista, kuntoilumahdollisuuksista tai vastaavista ei rantaelämää vaativista jutuista? Vietnamin puolella ainakin edesmennyt veljeni (rip) mainitsi mm. Vietnamin sodan tulleen eteen useasti museoina yms. Tietysti riippunee seudusta sekin.

Googlehan näitä kertoo, mutta aina ei osaa hakea just sitä tiettyä, minkä joku työkaveri tai palstalainen osaa vinkata omasta kokemuksestaan.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Kun noin kauas lennät ja jos aikataulu sallii, kannattaa erikoisempia eläinhavaintoja hakevan harkita reissua Madagaskarin puolellle?
Tätä en ollutkaan tullut edes ajatelleeksi, mutta nyt kun mainitsit... :D

Ongelmanani on usein ollut se, että reissu on tullut ahdettua liian täyteen ohjelmaa, eikä nytkään liiemmin aikaa ole, mutta pitää tässä yrittää hieman hahmotella alustavaa aikataulua ja katsoa mitä ja miten sinne saisi soviteltua.

Mikä tuolla Madagaskarilla on se juttu? Onko siinä pääkaupungin (johon lennot lentävät) lähellä mitään näitä maan tunnetuimpia eläin-/luontokohteita vai onko niiden perässä hankkiuduttava johonkin eteenpäin pääkaupungista? Joskus vuosia sitten googlettelin Madagaskaria ja tuolloin muistan kuinka mielikuvani (en tiedä mistä olin tämän saanut) jostain luksusparatiisisaaresta muuttui aika täysin. Mieleen jäi lähinnä huonot/olemattomat tie- ja rautatieverkostot, minkä vuoksi liikkuminen tuolla on vaivalloista ja aikaa vievää, joten tähän reissuun ei oikein aikataulun sovellu, mikäli nämä "must"-paikat tuolla ovat vaikeasti saavutettavissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös