Johannesburgista on ihan ok ajaa Krugeriin. Maisemat ovat hienot.Etelä-Afrikassa oli alunperin ajatuksena olla ensin noin viikko Kapkaupungissa, josta sitten Krugerin kansallispuistoon (mikä sitten onkaan kätevin lähikaupunki ja lentokenttä tähän?), tämän jälkeen muutama päivä Durbanissa, josta päiväreissu Lesothoon, Durbanista sitten Mosambikin Maputoon, josta päiväreissu Eswatiniin ja päälle muutama päivä tuolla Maputossa, josta paluu.
Afrikassa en ole koskaan aiemmin käynyt, joten lähinnä mietityttää turvallisuus näin pohjoiseurooppalaisen ulkonäöllä esimerkiksi juuri tuolla Maputossa. Toki pimeällä liikkumista ja huonoja alueita jne tulee vältettyä. Entä sitten rokotukset (mille kaikille tarve?) tai esimerkiksi malarianestolääkitys tuollaisissa kaupunkikohteissa? Varmaan ihan fiksua hoitaa kuntoon joka tapauksessa varmuudeksi?
Tällöin kannattaa ehkä ottaa yö tai kaksi Kaapsehoopissa, on todella omaleimainen ja vähän epätodellinenkin kylä vuorella. Usein pilvet putoavat kylän korkeudelle ja siellä mm. kuljeskelee villihevosia vapaana, ne periytyvät ymmärtääkseni aikoinaan kullankaivajien hylkäämistä työhevosista. On tullut siellä vietettyä jonkin verran aikaa ollessani noilla hoodeilla työreissulla. Majoittunut olen Silver Mist Innissä. Majatalon nimi tulee juurikin siitä, että se on usein pilven sisällä. Oli rento ja rauhallinen tunnelma tuolla kyllä. Maastopyöräily näytti olevan turistien suosiossa, ihan vain juoksulenkillä itse kävin lähiseuduilla harhailemassa.
Krugerin puistossa en ole ikinä käynyt kylläkään, mutta olen lentänyt myös Nelspruitiin, Kruger Mpumalangan pikkukentälle. Se taitaa nimensäkin mukaisesti olla puistoa lähin kenttä ja kyllä siellä safarivieraan näköisiä porukoita näkyikin.
Ja ehdottomasti kannattaa mielestäni ottaa kaikki suositellut rokotukset mitä vain on jaossa. Onhan noi Etelä-Afrikan kaupungit hieman hasardin oloisia paikkoja ja kyllä mua joskus esim. Durbanissa on illalla pelottanut, mutta mitään ei ole sattunut. Mutta siis valppaana suosittelen olemaan ja väärän puolinen liikenne tietysti tuo omat juttunsa myös.
Ennen koronaa on tainnut olla minun viimeisin matkani Etelä-Afrikkaan, joten en ihan viimeisimpiä tilanteita tiedä.