Matkakohteenne

  • 2 439 469
  • 14 481

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yllätän itseni ja varmasti muutkin, ja totean, että Berliini. Siis kaupunkilomakohteeksi. Saa siellä aurinkoakin kesällä. Ja siis se Berliini, joka löytyy vähän syrjempää niistä trendikkäistä hipsterikohteista sekä perinteisistä nähtävyyksistä, ihan tavallisista lähiöistä - kato siellä onkin baari, lounasruokala tai puisto, menenpä istumaan ja nautiskelemaan. Ja sitten kun tekee mieli pienpanimotuotteiden ja muhkeiden partojen sekaan, vaihtoehtoja löytyy. Kuten löytyy myös erilaisia etnisiä rafloja, kirpputoreja, pubeja ja mitä nyt oikeastaan kaipaakaan. Korkeakulttuurista nauttivalle myös kattaus on loputon. Tai ihan vaikka vain shoppailuun. Suurkaupungiksi hintatasokin on halpa, mutta luksusta löytyy, jos sellaista haluaa.

Uuh, perkele. Nyt se iski mullekin, suunnaton ikävä! Kohta kaksi vuotta edellisreissusta ja sitä ennen tuli käytyä 1-4 kertaa vuodessa.

Berlin, du bist meine Medizin.
 

444

Jäsen
Berliini, Lissabon ja Lontoo nousevat omaan top 3:een kaupunkikohteiden joukosta. Viimeinen jakaa varmasti mielipiteitä, mutta onneksi itselläni on tuon suhteen ”paikallisia” ystäviä, joiden nurkissa majoittua ja jotka osaavat näyttää tuosta kaupungista muutakin kuin ne perinteiset turistikohteet. Kaupunkina mielestäni sellainen rosoisen kaunis ja ilman mitään päämäärääkin saa ajan kulumaan todella hyvin.
Berliinistä oikeastaan kaikki tarpeellinen on tullutkin jo sanottua.
Lissabon puolestaan oli minulle täysi yllätys, minkälainen kaupunki oli kyseessä. Kaupunki, jossa ei varsinaisesti ole mitään nähtävää, mutta jossa koko kaupunki on upea nähtävyys. Joutuu myös pohkeet ja pakarat lujille, jos vain kävelee ympäriinsä. Tuonne mieli vetää aina uudestaan.
Bubbling under: Reykjavík. Matala pieni kylä, kävellen ympäri helposti vaikka useita kertoja päivässä, mutta tunnelmaltaan todella lämmin ja herttainen. Kävin tuolla viettämässä yhden uuden vuoden, ja etenkin tuossa pimeydessä oli erittäin kiehtova paikka.

Aurinkokohteista en osaa sanoa mitään. Aikuisiällä ainoat kohteet, jonne on tullut mentyä edes osittain vain auringon perässä ovat Bali ja Seychellit. Ensin mainittu on helpompi, koska edullinen hintataso ja turisteja ympäri vuoden, eli palvelut on lähellä. Jälkimmäinen on kauniimpi ja aurinkoisempi, mutta hintatasoltaan järkyttävä (jos haluaa muutakin kuin loikoilla rannalla), ja pääkaupungin lisäksi varsinaisia palveluita saakin sitten etsimällä etsiä. Tämä kokemus siis vain pääsaaren osalta.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lissabon puolestaan oli minulle täysi yllätys, minkälainen kaupunki oli kyseessä. Kaupunki, jossa ei varsinaisesti ole mitään nähtävää, mutta jossa koko kaupunki on upea nähtävyys. Joutuu myös pohkeet ja pakarat lujille, jos vain kävelee ympäriinsä. Tuonne mieli vetää aina uudestaan.

Lontooseen minäkin olen rakastunut. Berliini on täysin käsittämättömästi vieläkin kokematta ja se on erittäin korkealla omilla listoilla, mutta tämä Lissabon on jokerikortti. Osaatko paremmin kuvailla, mikä siinä viehättää? Maisemat, ihmiset, ilmasto, ruoka, juoma vai ihan vaan "se jokin"?

Ja @sampio tuonne Berliiniin on pakko päästä. Toivottavasti jo vuonna 2021.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mainitkaa TOP3 aurinkokohdetta sekä TOP3 kaupunkilomakohdetta ja mikäli haluatte, niin pienet perustelut mukaan.
Minä olen käynyt viidessä eri aurinkolomakohteessa eli kolmella Kanariansaarella, Kreetalla ja Fuengirolassa. Tavallaan Los Angelesin voisi luokitella aurinkolomakohteeksi, kun siellä on niitä hiekkarantoja paljon, mutta luokittelen sen nyt kaupungiksi. Laitan nämä minun 5 aurinkolomakohdetta johonkin järjestykseen.

1. Agia Marina, Kreeta. Syyskuun alussa 2019 osui melko täydellinen sää ainakin omaan makuuni Kreetan lomaa varten. Päivällä tosin lämpötila nousi vähän päälle 30 asteen, mutta illalla, kun aurinko ei enää paistanut, niin oli mahtavaa kävellä Agia Marinan kaduilla 26 asteen lämmössä. Ravintoloita oli riittävästi, kaduilla oli mukavaa kävellä ja hiekkarannat olivat lähellä. Autolla oli kiva ajella ympäri Kreetaa, vaikka välillä liikennekulttuuri siellä hirvittikin.
2. Playa del Ingles, Gran Canaria. Siellä oli täydelliset hiekkarannat. Ravintoloita oli riittävästi. Turisteja oli toki liikaa ja liikaa melua yölläkin. Busseilla pääsi hyvin kulkemaan Las Palmasiin ja Puerto Ricoon.
3. Los Gigantes, Teneriffa. Tämä oli melko rauhallinen paikka, jossa oli hyvä kävellä. Ravintoloita oli hyvin ja siellä söin elämäni parhaan pihvin. Siellä oli myös todella hyviä pizzapaikkoja. Busseilla pääsi matkustamaan ympäri saarta. Hiekkarannat tosin olivat aika mitättömiä siellä. Mutta rauhallisuudesta pidin.
4. Puerto del Carmen, Lanzarote. Lanzarote on aika tuulinen paikka. Minulla kävi hyvä tuuri säiden suhteen, mutta se on aikamoista lottoamista, että millainen sää osuu. Ihan kiva paikka Lanzarote oli, mutta ei siellä mitään erikoista ollut. Kamelilla oli kiva ratsastaa siellä.
5. Fuengirola, Espanja. Tämä loma meni vähän pilalle flunssaisena. Plussaa Fuengirola sai siitä, että sinne on lyhyet lennot. Ihan mukava siellä oli käydä, mutta muut kohteet menivät edelle.

TOP 5 kaupunkilomakohdetta.

1. New York City. Kävin katsomassa muutaman NHL-pelin. Oli paljon kuuluisia nähtävyyksiä, joissa kävin, esimerkiksi Liberty Island, Empire State Building ja YK:n päämajan edustalla kävin ottamassa kuvan. Keltaiset taksit, katuhöyry ja Frank Sinatran New York, New York. Ei tarvitse perustella New Yorkia enempää.
2. Los Angeles. Täällä oli hyvät hiekkarannat, Venice Beach, Santa Monica Beach yms., vaikka tämän kaupunkikohteeksi luokittelenkin. NHL-pelit jäivät väliin, kun Anaheim ja Los Angeles olivat jo pudonneet ulos play offseista, mutta molempien kotihallit kävin katsomassa. Onhan siellä Los Angelesissa paljon nähtävää. En tiedä, että käynkö siellä enää toista kertaa ikinä, mutta pakko se oli laittaa kakkoseksi listallani.
3. Berliini. Täällä olen käynyt aika monta kertaa. Vielä olisi paljon näkemättä Berliinissä. Sitten kun korona on ohi, niin kiinnostaisi nähdä Borussia Dortmundin peli Berliinissä, jos vaikka sattuisi osumaan juuri silloin, kun käyn siellä. Julkinen liikenne toimii muuten hyvin Berliinissä, mutta junalla ei ainakaan viimeksi päässyt lentokentältä pois. Sen verran monta kertaa tosin olen jo käynyt Berliinissä, että välttämättä en sinne enää matkusta.
4. Lontoo. Täällä toimii julkinen liikenne erittäin hyvin. Nähtävyyksiä oli vaikka kuinka paljon. Oli paljon legendaarisia ja kuuluisia paikkoja. Lontoossakin voisi käydä joskus uudestaan, mutta saa nähdä nyt Brexitin ja koronan jälkeen, että viitsiikö sinne lähteä.
5. Köln. Huhtikuussa 2013 lämpötila nousi Reinin rannalla 20 asteeseen. Ravintoloita oli vaikka kuinka paljon. Ravintoloissa oli kölniläistä Kölsch-olutta. Junalla pääsi kätevästi esim. Dortmundiin. Pitihän se kuuluisa Kölnin tuomiokirkkokin käydä katsomassa.

Saksassa myös esimerkiksi Bielefeld, München ja Dortmund ovat käymisen arvoisia.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Lontooseen minäkin olen rakastunut. Berliini on täysin käsittämättömästi vieläkin kokematta ja se on erittäin korkealla omilla listoilla, mutta tämä Lissabon on jokerikortti. Osaatko paremmin kuvailla, mikä siinä viehättää? Maisemat, ihmiset, ilmasto, ruoka, juoma vai ihan vaan "se jokin"?

Ja @sampio tuonne Berliiniin on pakko päästä. Toivottavasti jo vuonna 2021.
Mulle jäi Lissabonista sellainen kuva, että se on todella aito kaupunki. Siis sellainen konstailematon, ei prameileva, juuri sellainen kuin on. Maisemat siellä on todella kauniit, koska se on rakentunut useamman melko jyrkän kukkulan päälle. Maisemaa ei ole pilattu pankkien lasipalatseilla eikä muilla moderneilla hirvityksillä. Turisteja tuolla käy varmasti aika paljon, mutta kaupunkikuva ei muodostu turismin ympärille. Todella paljon pieniä ravintoloita, joissa palvelua saati ruokalistaa ei löydy muulla kuin paikallisella kielellä. Hintataso on suomalaiseen makuun eli maltillinen ja paikallinen viini aivan erinomaista. Jos ei ole tottunut edes katselemaan portugalilaisia viinejä, niin yhtä ainutta tuttua rypälelajiketta listoilta ei löydä. Mutta hintalaatusuhde on erinomainen. Ruoka on kalapainotteista, ja etenkin turskaa siellä syödään paljon. Turska on erinomainen ja lihaisa kala, joka ei jostain syystä Suomessa ole saanut oikein minkäänlaista asemaa. Ilmasto on hyvin pitkälti meren ja ympäröivien ”vuorten” muokkaama. Kävin tuolla aikanaan toukokuussa eikä sitä voinut varsinaisesti lämpimäksi sanoa; tuuli tuli mereltä ja lämpötila oli alle 20. Mutta Helsingissä varttuneelle tuo ei ollut lainkaan epämukavaa, vaan tietyllä tapaa melko kotoisa tunne. Kesällä lämpöä on takuulla enemmän.
Ihmiset puhuvat englantia hyvin vaihtelevasti, joten lähtökohtaisesti helpottaa, jos osaa kielestä (tai espanjasta) edes alkeet. Ja jos pitää kysyä reittiä johonkin, niin auttaa suuresti, jos osaa edes ääntää paikallisia sanoja ja nimiä. Itse en osannut ja sitten pitikin jo tapailla sitä kirjoitusasua, kun etsin tiettyä junaa.

Sanoisin, että kokonaisuutena tuossa kaupungissa vain on ”se jokin”, joka iski itseeni hyvin lujaa. Seuraavan reissun tekisin tuonne viikoksi. Riittäisi hyvin muutama päivä itse kaupungissa, mutta ehtisi nähdä myös esim. Porton ja viettää enemmän aikaa noissa ympäröivissä nähtävyyksissä. Esim. Sintraan ei oikein yksi päivä riittänyt, ja Cabo da Roca on huikea paikka. Auton vuokraaminen on edullista, joskin jokin muu kuin hinnat alkaen -Punto olisi tällä kertaa parempi valinta; ei meinannut jaksaa vetää kolmea ihmistä 80 km/h vauhdissa kaikkia mäkiä ylös.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
(1)
  • Tykkää
Reactions: mice

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulle jäi Lissabonista sellainen kuva, että se on todella aito kaupunki. Siis sellainen konstailematon, ei prameileva, juuri sellainen kuin on.

... paikallinen viini aivan erinomaista. Jos ei ole tottunut edes katselemaan portugalilaisia viinejä, niin yhtä ainutta tuttua rypälelajiketta listoilta ei löydä. Mutta hintalaatusuhde on erinomainen

Kuvailit juuri loistavaa kaupunkilomakohdetta! Pitääpäs ottaa Lissabon tarkemman syynin alle.

Portugalilaisten viinien hyvyyttä on pakko kompata. Eräällä keväisellä Madeiran reissulla tuli todettua, että parhaita viinejä, mitä millään reissulla olen juonut, ovat juurikin portugalilaiset viinit.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vino Verde... mmm. Porto kuulostaa kohteelta, joka pitää laittaa listalle, kunhan pöpöt eivät haittaa turismia. Lissabon on jo koettu ja todella kivaksi havaittu. Menisin kyllä uudelleenkin, ja varmaan menenkin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
1. Wien. Voiko kaupunkiin rakastua? Voi.
Historiaa, historiaa ja historiaa.
Seuraavat kaksi voisi olla missä järjestyksessä tahansa eli
Lissabon, perustelutkin tuli jo yllä. Sitten jos menette, niin Sintraan junalla.
NY! Varmaan kymmenen kertaa käynyt, aina on jotain uutta. Viimeiset kerrat toki keskittynyt muualle kuin Manhattanille, Brooklyn, Long Island, Queens ja monta muuta. Ihan aina jotain uutta.

Näitä nyt on... Istanbul, Moskova, Osaka. Ja Buenos Aires tietenkin. Lima. Nyt tuli itsellekin matkakuume. Syytän sinua @regularflex - tai siis vaimoasi.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Portugali on kyllä kaikkinensa varsin mukavaa matkailuseutua. Olisikohan siitä 12 vuotta aikaa, kun vuokrattiin auto alle ja kierrettiin maan keski- ja pohjoisosa käytännössä ympäri. Lissabonista itään Espanjan rajan tuntumaan, siitä ylös pohjoiseen ja sitten taas länteen kohti Portoa, josta alas Lissaboniin. Ja itse tykästyin Portoon selvästi Lissabonia enemmän, mutta ehdottomasti Lissabon on myös käymisen arvoinen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi hyvinkin olla. Täytyy testata joskus, ja ylipäänsä Portugalia olisi mielenkiintoista kiertää pidemmänkin aikaa.
Me otettiin lennot Lissaboniin, jossa vajaa viikko, siitä päiväretki Sintraan (olisi voinut olla pidempään). Sitten vuokra-auto alle ja kohti Portoa. Muutama pysähdys matkalla, mm. Nazarrssa. Toinen vajaa viikko Portossa, josta autolla mm. päiväretki Douron laaksoon huikeita maisemia ihaillen. Paluu Lissaboniin hieman eri reittiä muutaman pysähdyksen taktiikalla. Oli hieno reissu.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Berliini on vahvoilla omillakin listoilla, mutta se on mainittu niin monta kertaa, että jätetään se nyt tästä listasta pois, mutta muuten top-3 kaupunkikohteet Euroopassa satunnaisessa järjestyksessä:
- Hampuri. Hyvä ja rento meininki, sopivasti nähtävää, hyvää ruokaa ja baareja. St. Paulin lisäksi turistien keskuudessa ehkä vähemmän tunnettu, mutta erittäin nasta aluea on opiskelijoiden ja hipstereiden suosima Sternschanze. Myös järvi ja joki keskellä kaupunki tuovat nastaa vaihtelua maisemaan.
- Sevilla. Hyvää ruokaa, rentoa meininkiä, hyviä baareja, sopivasti boheemia ja sopivasti suuren kaupungin tuntua. Ykkösalue keskusten ulkopuolella: Triana. Bonuksena lyhyt matka ehkäpä omaan ykkössuosikkimestaani Cadiziin ja myös esim Cordoba ja maagiset maurien aikaiset systeemit ovat tunnin junamatkan päässä.
- Firenze. Kaikkea hienoa. Taidetta, arkkitehtuuria, ruokaa, viiniä, kulttuuria. Junalla pääsee myös Pisaan ja mitä noita erilaisia toscanalaisia pikkukaupunkeja siinä nyt sitten lähistöllä onkaan.

Varsinaisista rantakohteista ei ole oikeastaan kokemusta, mutta seuraavissa erittäin nastoissa paikoissa on myös rantamahdollisuus:
- Cadiz. Sopivan ränsistynyt mutta vireä meininki. Ja Cadizhan porskuttaa La Ligassakin ihan kivasti. Yksi Euroopan vanhimmista kaupungeista.
- San Sebastian. Maailman eniten Michelin-ravintoloita per capita. Myös erittäin kiva maraton-tapahtuma marras-joulukuussa. Nopea reitti ja hyvät järjestelyt, mutta ei kohtuullisen pieni tapahtuma kuitenkin. Oman maratonenkkani olen tuupannut täällä.
- Sitges. 30 km Barcelonasta etelään. Taiteilijoiden ja sateenkaariväen suosima. Iso osa rannoista tarjoaa myös mahdollisuuden kanssalomailijoiden pelivälineiden tarkasteluun.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Kaupunkikohteista mulle ykkönen on ollut Rooma. Kaupunki on niinkuin kävelisi museossa koko ajan. Paljon nähtävää, hyvää ruokaa - toki myös valtavasti turisteja. Mutta kyllä, menisin uudelleen mielelläni.

Muita kivoja kaupunkiloman kohteita ovat olleet (jo täällä mainitut) Berliini, Lontoo, Wien, Amsterdam.

Mutta jos yhteen paikkaan pystyisi joskus vielä palaamaan, se olisi Uusi-Seelanti. 3 viikon työkeikan siellä vietin (työmaa Aucklandissa, mutta vapailla tuli pyörittyä muutenkin pitkin pohjoissaarta) ja rakastuin ko. maahan. Upeat maisemat, ystävällisiä ihmisiä, rento meininki.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Seuraavan kerran ajattelin mennä kaupunkilomalle Amsterdamiin keskittyen turistialueen ulkopuolelle. Hollantilaiset kaverit ovat luvanneet näyttää kaupunkia kasuaalisti, eli kirkot ja museot unohdetaan ja keskitytään vähän erilaisiin paikkoihin. Myös majoituksesta sanoivat, että löytyy kohtuuhintaan. Mikäs sen mukavampaa kun voi unohtaa suunnittelun ja mennä virran mukana.
 

444

Jäsen
Kaupunkikohteista mulle ykkönen on ollut Rooma. Kaupunki on niinkuin kävelisi museossa koko ajan. Paljon nähtävää, hyvää ruokaa - toki myös valtavasti turisteja. Mutta kyllä, menisin uudelleen mielelläni.
Roomaa puntaroin tuossa itsekin, että laitanko kärkisijoille vai en. Jäi lopulta viidenneksi. Olin siellä itse aikanaan marraskuussa, ja lämpöä oli yli 20 astetta joka päivä. Turisteja ei läheskään niin paljon kuin kesällä varmasti on, mutta saihan tuonne Paavin palatsiin silti jonottaa pari tuntia. Kaupunki tosiaan on upea, siitä ei kahta sanaa. Kolmessa päivässä sai pienen pintaraapaisun. Päällimmäisenä jäi mieleen se aivan mieletön tunnelma, kun tallusteli Ponten pikkukujia ja ahtauduttiin sisälle johonkin paikallisten suosimaan pikkuravintolaan. Katseltiin siitä ulkopuolelta, että näyttää ihanalta, mutta on ihan täynnä. Siitä sitten tarjoilija viittilöi, että aina on tilaa kahdelle ja istuttiin siinä sitten jonkun suvun illallistuokioon mukaan. Harmi, ettei jäänyt ravintolan nimi mieleen, joskin tunnistan paikan varmasti sen nähdessäni. Vähän kuin sen erään pariisilaisen kahvilan, jossa olen käynyt kahdella erillisellä reissulla ja jonka nimeä en edelleenkään muista. Tiedän vain, että kun siitä yhdestä pikku puistosta kävelee läpi, niin päätyy kadulle X ja siitä sitten käännytään vasemmalle. Ei ehkä kannata lähteä minun ohjeillani suunnistamaan tuntemattomassa kaupungissa.
Mutta siis Roomaan palaan ehdottomasti jonain päivänä. Kevättalvesta tai loppusyksystä, koska siellä tarkenee joka tapauksessa ja turismin määrä ei ole infernaalinen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: U2

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Aasian avautumista odotellessa pitää jatkaa matkaa Ateenasta eteenpäin, sillä talvi tulee tännekin.
Tällä hetkellä suunnitelmissa on siirtyminen ennen joulua Keniaan.
Onko Mombasa liian pieni paikka muutaman kuukauden oleiluun, eli pitäisikö leiri perustaa Nairobiin?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta siis Roomaan palaan ehdottomasti jonain päivänä. Kevättalvesta tai loppusyksystä, koska siellä tarkenee joka tapauksessa ja turismin määrä ei ole infernaalinen.

Samat ajatukset. Trasteverehän tuolla on nastointa aluetta, mutta vähän kiinnostaisi käydä pyörimässä San Lorenzossakin, joka jäi ainoalla Rooman reissulla aikapulan vuoksi väliin. Käsittääkseni se on ennen ollut työväenluokan asuinaluetta, mutta muuttunut tässä vähitellen opiskelijoiden ja marginaaliväen suosimaksi alueeksi.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mainitkaa TOP3 aurinkokohdetta sekä TOP3 kaupunkilomakohdetta ja mikäli haluatte, niin pienet perustelut mukaan.
Molempia on monta. Aasiassa en ole käynyt yli 10 vuoteen, enkä Thaimaassa vaimon kanssa vielä kertaakaan. Aasiasta varmaan löytyisi aurinkokohde #1. Kanarialla on tullut käytyä viimeisen 10 vuoden aikana aika monta kertaa, ja vieläkin haluttaisi menna sinne, siinä aurinkokohde #2. Välimeren saaret, Mallorcalla olen käynyt pari kertaa kasarilla, Mallorca voisi olla nostalgiasyistä ihan kiva, mutta esim. Kreeta siitä syystä että sen ainoan kerran kun olen siellä käynyt, satoi siellä rankasti puolet lomasta. Kreeta/muu Kreikan saari, 7/7 päivää viikosta pelkkää aurinkon, Kreikka olisi #3.

Kaupunkikohteista Rooma olisi #1. Emme ole käyneet Roomassa koskaan, ei edes kovasti matkustellut vaimoni. Rooman reissusta olemme kuitenkin usein puhuneet. Kakkosena olisi joku Keski-Euroopan kaupunki Etelä-Saksassa (ehkä München), Sveitsissä tai Itävallassa, sanotaaan München #2. Berliini olisi sitten #3.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viime kevään kohtalaisen pettymyksen jälkeen (Dominikaaninen tasavalta), olis ollu kiva lähteä taas Thaimaahaan. Tän vitun rokon takia ollaan vaimon kanssa päätetty, että tulevana talvena ei lähdetä mihinkään. Vituttaa aika raskaasti, kun vanhoja lomia on käyttämättä 23 päivää ja hienoa käkkiä täällä pimeässä paskasohjossa neljä viikkoa. Ei vaan kiinnosta istua koneessa 11 tuntia maski naamalla ja tiedä sitä sitten, millasia rajoituksia perillä olis. Vitun pitkä talvi tulossa, kun ei oo mitään, mitä odottaa.
 
Viimeksi muokattu:

MikeSilence

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
TOP3 kaupunkilomakohdetta ja mikäli haluatte, niin pienet perustelut mukaan.

Meikäläisen top 3 kaupunkikohteista:

- Sarajevo: ystävällisiä ihmisiä, hyvää ja edullista ruokaa (mm. cevapcici) sekä monenlaista historiaa. Visiittini oli täällä lyhyehkö, joten jäi vielä kierrettävää ensi kerralle

- Stuttgart: Jos autot ja mersu kiinnostaa niin kannattaa suunnata tänne. Yhteen päivään sain mahtumaan eläintarhassa käynnin, vierailun mersumuseoon, Bundesliigapelin ja vierailun jonkinnäköisellä karnevaalilla (taisi olla frühling fest).

- Berliini: palstalaiset ovat aika hyvinneet avanneet jo kaupunkia. Itsellä jäi mieleen kaupungista jumalaiset döönerit, Hans Zimmerin keikka sekä kaupungin "kuuluisat" nähtävyydet.

Hyviä haastajia oli: Belgrad, Kölnin alue ja Salzburg
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mainitkaa TOP3 aurinkokohdetta sekä TOP3 kaupunkilomakohdetta ja mikäli haluatte, niin pienet perustelut mukaan.

Molempiin kategorioihin on vaikea listata kolmea vaihtoehtoa. Aurinkokohteissa vaikeaa on löytää kolme mielenkiintoista kohdetta ja kaupunkikohteissa vaikeaa rajata vain kolmeen vaihtoehtoon. Laitetaan silti noi kaupungit.

1. Tokio.
Megakaupunki, jossa on kaikkea. Ruoka erittäin hyvää ja tekemistä riittää pidemmäksikin aikaa.
2. Praha
Useamman kerran käyneenä ei käy tylsäksi. Pienenä vinkkinä se, että Kaarlen sillalle ei kannata mennä päiväsaikaan, vaan vasta myöhään yöllä tai aikaisin aamulla jos ei halua osallistua miljoonan kiinalaisen selfiekeppikendoon.
3. Sarajevo
Esimerkki siitä kuinka myös pieneen kaupunkiin mahtuu kaikenlaista mielenkiintoista.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vain suomalaisille on asetettu tuo 15000 talletusvaatimus.
Voiko tästä päätellä, että suomalaisia ei haluta maahan?
Tuon jutun mukaan koskee kaikkia ko. viisumityyppien hakijoita ja Suomi on niiden maiden joukossa, joiden kansalaiset saavat ylipäätään hakea viisumeja alhaisen tartuntatilanteen ansiosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös