Minä olen käynyt viidessä eri aurinkolomakohteessa eli kolmella Kanariansaarella, Kreetalla ja Fuengirolassa. Tavallaan Los Angelesin voisi luokitella aurinkolomakohteeksi, kun siellä on niitä hiekkarantoja paljon, mutta luokittelen sen nyt kaupungiksi. Laitan nämä minun 5 aurinkolomakohdetta johonkin järjestykseen.Mainitkaa TOP3 aurinkokohdetta sekä TOP3 kaupunkilomakohdetta ja mikäli haluatte, niin pienet perustelut mukaan.
1. Agia Marina, Kreeta. Syyskuun alussa 2019 osui melko täydellinen sää ainakin omaan makuuni Kreetan lomaa varten. Päivällä tosin lämpötila nousi vähän päälle 30 asteen, mutta illalla, kun aurinko ei enää paistanut, niin oli mahtavaa kävellä Agia Marinan kaduilla 26 asteen lämmössä. Ravintoloita oli riittävästi, kaduilla oli mukavaa kävellä ja hiekkarannat olivat lähellä. Autolla oli kiva ajella ympäri Kreetaa, vaikka välillä liikennekulttuuri siellä hirvittikin.
2. Playa del Ingles, Gran Canaria. Siellä oli täydelliset hiekkarannat. Ravintoloita oli riittävästi. Turisteja oli toki liikaa ja liikaa melua yölläkin. Busseilla pääsi hyvin kulkemaan Las Palmasiin ja Puerto Ricoon.
3. Los Gigantes, Teneriffa. Tämä oli melko rauhallinen paikka, jossa oli hyvä kävellä. Ravintoloita oli hyvin ja siellä söin elämäni parhaan pihvin. Siellä oli myös todella hyviä pizzapaikkoja. Busseilla pääsi matkustamaan ympäri saarta. Hiekkarannat tosin olivat aika mitättömiä siellä. Mutta rauhallisuudesta pidin.
4. Puerto del Carmen, Lanzarote. Lanzarote on aika tuulinen paikka. Minulla kävi hyvä tuuri säiden suhteen, mutta se on aikamoista lottoamista, että millainen sää osuu. Ihan kiva paikka Lanzarote oli, mutta ei siellä mitään erikoista ollut. Kamelilla oli kiva ratsastaa siellä.
5. Fuengirola, Espanja. Tämä loma meni vähän pilalle flunssaisena. Plussaa Fuengirola sai siitä, että sinne on lyhyet lennot. Ihan mukava siellä oli käydä, mutta muut kohteet menivät edelle.
TOP 5 kaupunkilomakohdetta.
1. New York City. Kävin katsomassa muutaman NHL-pelin. Oli paljon kuuluisia nähtävyyksiä, joissa kävin, esimerkiksi Liberty Island, Empire State Building ja YK:n päämajan edustalla kävin ottamassa kuvan. Keltaiset taksit, katuhöyry ja Frank Sinatran New York, New York. Ei tarvitse perustella New Yorkia enempää.
2. Los Angeles. Täällä oli hyvät hiekkarannat, Venice Beach, Santa Monica Beach yms., vaikka tämän kaupunkikohteeksi luokittelenkin. NHL-pelit jäivät väliin, kun Anaheim ja Los Angeles olivat jo pudonneet ulos play offseista, mutta molempien kotihallit kävin katsomassa. Onhan siellä Los Angelesissa paljon nähtävää. En tiedä, että käynkö siellä enää toista kertaa ikinä, mutta pakko se oli laittaa kakkoseksi listallani.
3. Berliini. Täällä olen käynyt aika monta kertaa. Vielä olisi paljon näkemättä Berliinissä. Sitten kun korona on ohi, niin kiinnostaisi nähdä Borussia Dortmundin peli Berliinissä, jos vaikka sattuisi osumaan juuri silloin, kun käyn siellä. Julkinen liikenne toimii muuten hyvin Berliinissä, mutta junalla ei ainakaan viimeksi päässyt lentokentältä pois. Sen verran monta kertaa tosin olen jo käynyt Berliinissä, että välttämättä en sinne enää matkusta.
4. Lontoo. Täällä toimii julkinen liikenne erittäin hyvin. Nähtävyyksiä oli vaikka kuinka paljon. Oli paljon legendaarisia ja kuuluisia paikkoja. Lontoossakin voisi käydä joskus uudestaan, mutta saa nähdä nyt Brexitin ja koronan jälkeen, että viitsiikö sinne lähteä.
5. Köln. Huhtikuussa 2013 lämpötila nousi Reinin rannalla 20 asteeseen. Ravintoloita oli vaikka kuinka paljon. Ravintoloissa oli kölniläistä Kölsch-olutta. Junalla pääsi kätevästi esim. Dortmundiin. Pitihän se kuuluisa Kölnin tuomiokirkkokin käydä katsomassa.
Saksassa myös esimerkiksi Bielefeld, München ja Dortmund ovat käymisen arvoisia.
Viimeksi muokattu: