Matkakohteenne

  • 2 422 223
  • 14 418

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua ei kyllä sytytä tuo all inclusive konsepitina ollenkaan, kun lomalla on kuitenkin kiinnostavampaa viettää aikaa mahdollisimman paljon kaikkialla muualla kuin siinä yhdessä majapaikassa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua ei kyllä sytytä tuo all inclusive konsepitina ollenkaan, kun lomalla on kuitenkin kiinnostavampaa viettää aikaa mahdollisimman paljon kaikkialla muualla kuin siinä yhdessä majapaikassa.

Sama juttu, mutta kukin tyylillään, eikä siihen tietenkään mitään naputtamista ole. Se on vaan näiden suositusten osalta muistaa, että jos oma matkustustyyli on kovin erilainen kuin aiemman kommentoijan, pitää suosituksiin, samoin kuin moitteisiin, suhtautua tietyllä varauksella.

Dominikaanisesta tasavallasta en osaa sanoa mitään, kun en ole siellä ollut. Etelä-Amerikka sitä vastoin on hyvinkin tuttu, erityisesti Peru, Bolivia ja Ecuador. En usko, että Dominikaaninen tasavalta esimerkiksi köyhyyden tai turvallisuuden osalta poikkeaa kovin paljon noista, ja itse olen kokenut, että tuolla voi kyllä hyvin liikkua, kun jonkunlaisen tolkun pitää mukana. Toisaalta asiaan vaikuttaa sekin, että osaan hyvin paikallista kieltä ja Boliviassa asumisen jälkeen on kulttuurikin sillä tavalla tuttu, että operointi sujuu aika vaivattomasti. Mitään palveluja en ole koskaan etukäteen ostanut, vaan pelkällä lentolipulla olen lähtenyt liikenteeseen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minua ei kyllä sytytä tuo all inclusive konsepitina ollenkaan, kun lomalla on kuitenkin kiinnostavampaa viettää aikaa mahdollisimman paljon kaikkialla muualla kuin siinä yhdessä majapaikassa.
Kun on riittävästi kiertänyt paikkoja, ei enää huvita rehkiä lomalla vaan rentoutua. Kullekin tyylillään. Kiersin 10 vuoden aikana ympäri Aasia rinkan kanssa noin kk/vuosi. Nyt haluaa jotain muuta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minua ei kyllä sytytä tuo all inclusive konsepitina ollenkaan, kun lomalla on kuitenkin kiinnostavampaa viettää aikaa mahdollisimman paljon kaikkialla muualla kuin siinä yhdessä majapaikassa.
Mä siinä mielessä ymmärrän all-inclusiven, että jos lähtee esimerkiksi Välimerelle hotelliin aurinkolomalle, niin valtaosa makoilee auringossa hotellilla tai rannassa kuitenkin. MUTTA siinä mielessä en ymmärrä, että niiden hotellien vieressä on todennäköisesti lukemattomia määriä paikallisia ravintoloita, joista keskimääräisesti saa parempaa ja halvempaa ruokaa kuin hotellilta. Pari kertaa ollut mahdollisuus all-inclusiveen, mutta olemme ottaneet vain aamupalan, eikä ole kaduttanut yhtään kun on tutustunut lähistön ravintolatarjontaan, sekä käynyt kerran hotellin illallisella testaamassa ruoan tasoa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
En kaikista merenelävistä. Lähinnä viittasin tuohon hintatasoon. 20€:llä ei saa edes pizzaa monestakaan paikasta. Hampurilaispaikkoja on muutamia, missä about 15€ saat perusburgerin ja kaupan valmisranskalaiset. Söin itse kerran ns. paremmassa paikassa, ja maksoin likimain 40€ ihan perusannoksesta.
Islannissa kyllä hintataso on korkea. Tietysti korona on saattanut vaikuttaa siihenkin, mutta ainakin viimeisellä reissulla majoitus ja syöminen maksoivat (2018).

Täällä on ollut keskustelua erilaisista tavoista matkustaa: risteilyt, all-inclusive jne. Jokainen valitsee luonnollisesti sen itselleen mukavimman ja rentouttavimman tavan matkustaa. Itse tykkään eniten vähän slow travel -tyyppisesta matkailusta, jossa jokaiselle päivälle ei yritetä ahtaa liikaa ohjelmaa vaan vietetään suosiolla aikaa ihan hengailemalla ja ihmettelemällä maailmanmenoa... Tykkään ostan myös paikan päällä palveluita, esim. vaellusoppaan tai ohjatun (puolen)päivän retken jonnekin tai vaikka jonkun paikallisen kokkikurssin.

En ole mikään biitsi-ihminen, joten paikat, joissa on tarjolla pelkkää rantaa tai uima-allasta eivät sytytä. Samoin ajatus risteilystä, jossa vietetään muutama tunti jossain satamassa "tutustumassa" kohteeseen ja suurin osa laivalla kahden tuhannen muun ihmisen kanssa tympäisee jo ajatuksenakin. Suosikkimatkojani ovat ehdottomasti (vuori)vaellusreissut ja matkat luontokohteisiin ja näissä olen valmis tinkimään myös majoituksen tasosta, jos kohteella on muuten paljon annettavaa. Esim. patikalla teltta tai dormitorio ovat ihan ok, samoin safarilla joku telttalodge. Tykkään myös B&B-majoituksista, ovat usein siistejä ja persoonallisia, joskus jopa upeita.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäisin vielä tähän matkustustyylikeskusteluun sellaisen näkemyksen, että itse kaipaan matkalta juuri tunnetta liikkeelläolosta ja sitä, että on irti kaikesta. Anonyyminä jossain keskellä normaalia paikallista kuhinaa. Tähän kaikkeen minulla kuuluu oleellisena osana julkisilla matkustaminen. Lomafiilis edellyttää terminaaleissa ja asemilla notkumista, eikä tulisi mieleenkään esimerkiksi vuokrata autoa reissatessa lukuun ottamatta sellaisia kohteita, joihin ei muuten pääse. Ja ymmärrän oikein hyvin, että muilla voi olla erilainen meininki.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
MUTTA siinä mielessä en ymmärrä, että niiden hotellien vieressä on todennäköisesti lukemattomia määriä paikallisia ravintoloita, joista keskimääräisesti saa parempaa ja halvempaa ruokaa kuin hotellilta.

Jos puhutaan Meksikon, Kuuban, Dominikaanisen tasavallan, Kap Verden ymv. paikkojen all inclusive -resorteista, niin ympärillä ei yleensä ole kivoja pikku ravintoloita vaan köyhyyttä ja kurjuutta. Yhden kerran olen tuollaisessa ollut Panamassa, ja siellä lähin muu ravintola olisi ollut varmaan tunnin ajomatkan päässä. Kerta riitti ainakin hetkeksi aikaa. Buffet ruokailu oli kuin koulun ruokala, ala carteen sai varata joka toinen päivä pöydän eikä sekään ollut mikään kulinaristinen nautinto, vaikka toki vähän viihtyisämpi.

Drinkit olivat kanssa ilmaisia ja viinaa ei säästelty, lantrinkia kyllä säästeltiin. Eli jos tykkää rannalla löhöilystä minimaalisella vaivannäöllä ja hapan vielä maistuu, niin tuollaista voisi suositella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos puhutaan Meksikon, Kuuban, Dominikaanisen tasavallan, Kap Verden ymv. paikkojen all inclusive -resorteista, niin ympärillä ei yleensä ole kivoja pikku ravintoloita vaan köyhyyttä ja kurjuutta. Yhden kerran olen tuollaisessa ollut Panamassa, ja siellä lähin muu ravintola olisi ollut varmaan tunnin ajomatkan päässä. Kerta riitti ainakin hetkeksi aikaa. Buffet ruokailu oli kuin koulun ruokala, ala carteen sai varata joka toinen päivä pöydän eikä sekään ollut mikään kulinaristinen nautinto, vaikka toki vähän viihtyisämpi.

Drinkit olivat kanssa ilmaisia ja viinaa ei säästelty, lantrinkia kyllä säästeltiin. Eli jos tykkää rannalla löhöilystä minimaalisella vaivannäöllä ja hapan vielä maistuu, niin tuollaista voisi suositella.
Varmasti totta. En ole tuolla päin ollut reissussa. Välimeren kohteissa on niitä lähiravintoloita yleensä. Turkissakin on tosin ilmeisesti aika paljon niitä keskellä ei mitään olevia resortteja? Mä itse tykkään syödä hyvin ja reissussa erityisen hyvin, joten tuo all-inclusive ei itelle uppoa ihan tuon vuoksi. :)

Itseasiassa ainoa all-inclusive reissu itsellä on ollut viikon välimeren risteily, ja se oli kyllä todella mukavaa. Kyllähän siinä maissa on yleensä ihan koko päivä aikaa kierrellä. Tosin olin silloin sinkku, perheetön ja kädessä koko ajan GT tai Mojito.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En kaikista merenelävistä. Lähinnä viittasin tuohon hintatasoon. 20€:llä ei saa edes pizzaa monestakaan paikasta. Hampurilaispaikkoja on muutamia, missä about 15€ saat perusburgerin ja kaupan valmisranskalaiset. Söin itse kerran ns. paremmassa paikassa, ja maksoin likimain 40€ ihan perusannoksesta.

Joo, kallistahan Reykjavikissa ja ylipäätään Islannissa on, joskin hyvin voimakas vaihtelu paikoittain. Esimerkiksi Reykjavikin satamassa on parikin aivan uskomattoman hyvää seafood-ravintolaa, joissa hintataso on aivan muuta kuin 101-alueella siinä ihan satojen metrien päässä. Purilaisten perässä ei juuri maailmalla tule kuljettua.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jos puhutaan Meksikon, Kuuban, Dominikaanisen tasavallan, Kap Verden ymv. paikkojen all inclusive -resorteista, niin ympärillä ei yleensä ole kivoja pikku ravintoloita vaan köyhyyttä ja kurjuutta. Yhden kerran olen tuollaisessa ollut Panamassa, ja siellä lähin muu ravintola olisi ollut varmaan tunnin ajomatkan päässä.
Luulen, että paikallisten ei kannata edes pitää mitään kuppiloita all-inclusive -kompleksien vieressä, koska eihän kukaan niissä käy, kun kaiken saa sieltä turistihelvetin keittiöistä.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Sama juttu, mutta kukin tyylillään, eikä siihen tietenkään mitään naputtamista ole. Se on vaan näiden suositusten osalta muistaa, että jos oma matkustustyyli on kovin erilainen kuin aiemman kommentoijan, pitää suosituksiin, samoin kuin moitteisiin, suhtautua tietyllä varauksella.

Dominikaanisesta tasavallasta en osaa sanoa mitään, kun en ole siellä ollut. Etelä-Amerikka sitä vastoin on hyvinkin tuttu, erityisesti Peru, Bolivia ja Ecuador. En usko, että Dominikaaninen tasavalta esimerkiksi köyhyyden tai turvallisuuden osalta poikkeaa kovin paljon noista, ja itse olen kokenut, että tuolla voi kyllä hyvin liikkua, kun jonkunlaisen tolkun pitää mukana. Toisaalta asiaan vaikuttaa sekin, että osaan hyvin paikallista kieltä ja Boliviassa asumisen jälkeen on kulttuurikin sillä tavalla tuttu, että operointi sujuu aika vaivattomasti. Mitään palveluja en ole koskaan etukäteen ostanut, vaan pelkällä lentolipulla olen lähtenyt liikenteeseen.
Bolivia kiinnostaa itseäni kovasti ja toivon sinne pääseväni vierailemaan lähivuosina. Ecuadorista pidän kovasti ja siellä oon vieraillut pari kertaa. Se on minulle Komumbiassa asuvalle luonnon puolesta hieman kuin 2.0 ja ilman roskia.
Espanjaa nykyisin suht ok puhuvana on yhdyttävä siihen että se auttaa valtavasti, mutta ei ole välttämättömyys jos on google-translate. Maiden turvallisuus tilanne lattareissa on mielestäni mainettaan paljon parempi.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Bolivia kiinnostaa itseäni kovasti ja toivon sinne pääseväni vierailemaan lähivuosina. Ecuadorista pidän kovasti ja siellä oon vieraillut pari kertaa. Se on minulle Komumbiassa asuvalle luonnon puolesta hieman kuin 2.0 ja ilman roskia.
Espanjaa nykyisin suht ok puhuvana on yhdyttävä siihen että se auttaa valtavasti, mutta ei ole välttämättömyys jos on google-translate. Maiden turvallisuus tilanne lattareissa on mielestäni mainettaan paljon parempi.
Bolivia oli ehdottomasti yksi parhaista ja mielenkiitoisimmista maista reilun 10 vuoden takaisella Etelä-Amerikan turneella. Köyhäähän siellä on, se on selvä, mutta kyllä siellä koko ajan olonsa ihan turvalliseksi koki. Toki yöaikaan nyt ei tullut liikuttuakaan missään, paitsi yöjunassa kohti Salar de Uyunia.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bolivia oli ehdottomasti yksi parhaista ja mielenkiitoisimmista maista reilun 10 vuoden takaisella Etelä-Amerikan turneella. Köyhäähän siellä on, se on selvä, mutta kyllä siellä koko ajan olonsa ihan turvalliseksi koki. Toki yöaikaan nyt ei tullut liikuttuakaan missään, paitsi yöjunassa kohti Salar de Uyunia.

Itse asuin siellä tosiaan vuoden verran vuosina 1999-2000 ja sen jälkeen on tullut pari kertaa piipahdettua. Tuon vuoden vietin La Pazissa, mutta vuoden aikana tuli yhteensä ehkä pari kuukautta myös reissattua ympäriinsä. Mitään vaaratilanteita ei koskaan osunut kohdalle, vaikka esimerkiksi La Pazin yössä vedin kyllä kohtuullisen huolettomaan ja epäilemättä myös snadisti holtittomaan sävyyn. Monenlaisia hauskoja sattumuksia ja kohtaamisia kyllä tapahtui, mutta enemmän hyvässä ja hauskassa hengessä kuin mitään vaaratilanteita.

Salar de Uynin lisäksi erityisen hienoja kohteita esimerkiksi luonnonolosuhteiden näkökulmasta olivat mm. Los Yungasin aluea, Santa Cruzin ympäristö (jossa myös Che Gueavara vietti viimeiset hetkensä) sekä Puerto Villarroelin seutu Cochabambasta Amazonasille päin. Ylätasanko tietysti on karulla tavalla hienoa, mutta La Pazissa asuessa ei jaksanut lomia ihan hirveästi enää viettää siellä 4000 m korkeudessa viileässä, pölyisessä ja kuivassa ilmassa, vaan mieli halasi alavammille maille. Vähän harmittaa, että Tarijan aluea ja esimerksi Tupiza ovat jääneet välistä.

Sittemmin Etelä-Amerikan matkailu on suuntaunut erityisesti Peruun ja jonkin verran Ecuadoriin ja etenkin Perussa on tullut vietettyä useaan otteeseen 1-4 kk pätkiä eri puolilla.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Sittemmin Etelä-Amerikan matkailu on suuntaunut erityisesti Peruun ja jonkin verran Ecuadoriin ja etenkin Perussa on tullut vietettyä useaan otteeseen 1-4 kk pätkiä eri puolilla.
Kiinnostaisi mennä käveleksimään Cordilleria Blancan alueelle Huaraz basecampina. Kävitkö siellä ja osaatko kertoa mitään alueesta?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiinnostaisi mennä käveleksimään Cordilleria Blancan alueelle Huaraz basecampina. Kävitkö siellä ja osaatko kertoa mitään alueesta?

En ole käynyt. Muutenkin matkustelu on ollut enemmän sellaista mukavuusmatkailua, eikä juuri ole mitään haikkailuja tullut tehtyä. Cuscon ja Arequipan alueet ovat erityisen tuttuja, mutta esimerkiksi en ole mitään Inca-trailejakaan harrastanut, vaikka Machu Picchullakin on tullut vissiin kolme tai ehkä jopa neljä eri kertaa käytyä. Rannikolla on myös jonkun verran tullut vietettyä aikaa ja erityisesti Paracas ja alueen luontokohteet ovat suosittelemisen arvoisia.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Rannikolla on myös jonkun verran tullut vietettyä aikaa ja erityisesti Paracas ja alueen luontokohteet ovat suosittelemisen arvoisia.
Paracas - onko tämä se alue, jossa on se candelabra -kaiverrus kalliossa? Ilmeisesti alueella on muutakin nähtävää.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paracas - onko tämä se alue, jossa on se candelabra -kaiverrus kalliossa? Ilmeisesti alueella on muutakin nähtävää.

Sama paikka. Siellä on tosi iso kansallispuisto, jossa on todella paljon hienoa nähtävää. Tässä siitä lisää wikipediassa: Paracas National Reserve - Wikipedia

Kansallispuistoon pääsee tutustumaan esim buukkaamalla henkilökohtaisen oppaan henkilöautoineen. Meillä taisi koko perheen (minä, vaimo ja kaksi lasta) koko päivän setti maksaa noin 60 dollaria. Lisäksi veneajeluja järjestetään läheisten saarten ympäristöön, jossa on mahdollista tarkkailla erittäin laajaa linnustoa, kuten pingviinejä, sekä merileijonia ja hylkeitä. Tuollahan on myös aikanaan kerätty guanoa, jolla on ollut alueen talouteen ja politiikkaan menneinä vuosisatoina ihan merkittäviä vaikutuksia. Paracas on myös nasta pikkukylä, jossa on kiva istuskella meren rannalla cevicheä syöden ja auringonlaskua katsellen.

Rannikon muista kaupungeista myös Nazca on tutustumisen arvoinen. Siellä on mahdollisuus ottaa lento pienellä Cessnalla ja katsella ilmasta käsin kuuluisia ja varsin myyttisiä Nazcan linjoja.

Ja kun Perussa ollaan, niin kehutaan nyt Limaakin. Se on tavallaan ahdistava suurkaupunki, jossa kuitenkin on jotenkin selittämättömällä tavalla hyvä fiilis ja Mirafloresin alue on täynnä todella hyviä ravintoloita. Siirtomaavallan Tyynenmeren puoleisena keskuksena siellä on aika paljon kaikenlaista historiallista nähtävää myöskin. Mellville kuvasi Moby Dickissä Limaa minusta edelleen paikkansa pitävästi näin:

"

Nor is it, altogether, the remembrance of her cathedral-toppling earthquakes; nor the stampedoes of her frantic seas; nor the tearlessness of her skies that never rain; nor the sight of her wide field of leaning spires, wrenched cope-stones, and crosses all adroop (like canted yards of anchored fleets); and her suburban avenues of house-walls lying over upon each other, as a tossed pack of cards;- it is not these things alone which make tearless Lima, the strangest, saddest city thou can’st see.

For Lima has taken the white veil; and there is a higher horror in this whiteness of her woe. Old as Pizarro, this whiteness keeps her ruins for ever new; admits not the cheerful greenness of complete decay; spreads over her broken ramparts the rigid pallor of an apoplexy that fixes its own distortions."
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
@Snakster Kiitokset tietoiskusta! Jos ei ensi kesänä vielä, niin sitten toivottavasti seuraavana. Riippuu tietysti myös vähän siitä, mitä puoliso asiasta tykkää.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Minä olen Perussa ollut Liman ja sitten tuon Cuzcon alueen (mm. Incatrail Machu Picchulle) lisäksi viidakossa. Aikoinaan arvottiin, että minkä maan puolella hoidetaan tuo sademetsässä käynti ja Perun Puerto Maldonadon alue sitten osui siihen. Vertailukohtaa ei ole muihin viidakkokohteisiin, mutta tuo oli ainakin ihan toimiva. Lento siis sademetsän keskelle Puerto Maldonadoon ja sieltä jokea pitkin veneellä sitten lodge-kylään majoittumaan muutamaksi yöksi.
 
Onko kellään kokemuksia, miten kaukomatkailu onnistuu nykyrajoituksilla? Onko lentokentillä tai maahantulotiskeillä tarkempi meno? Kysytäänkö maahan saapuessa koronatestituloksia, vai passitetaanko rajalla testiin? Varmaan jos turistien paljous ahdistaa, niin nyt kannattaa reissata.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onko kellään kokemuksia, miten kaukomatkailu onnistuu nykyrajoituksilla? Onko lentokentillä tai maahantulotiskeillä tarkempi meno? Kysytäänkö maahan saapuessa koronatestituloksia, vai passitetaanko rajalla testiin? Varmaan jos turistien paljous ahdistaa, niin nyt kannattaa reissata.
Ei onnistu mitenkään, ellet ole menossa pidemmäksi ajaksi ja parin viikon karanteeni ei tunnu missään.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Onko kellään kokemuksia, miten kaukomatkailu onnistuu nykyrajoituksilla? Onko lentokentillä tai maahantulotiskeillä tarkempi meno? Kysytäänkö maahan saapuessa koronatestituloksia, vai passitetaanko rajalla testiin? Varmaan jos turistien paljous ahdistaa, niin nyt kannattaa reissata.
On tarkempi meno. Ruumiinlämmön mittauksia ja monet maat vaativat täyttämään etukäteen erilaisia ilmoituksia netissä.
Itse olen perjantaina lähdössä Keniaan.
Viisumin lisäksi vaaditaan negatiivinen koronatestitulos ja kaksi erilaista seurantakaavaketta.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ei onnistu mitenkään, ellet ole menossa pidemmäksi ajaksi ja parin viikon karanteeni ei tunnu missään.
Matkailu onnistuu kyllä moneenkin paikkaan.
Paluu Suomeen voi sitten aiheuttaa karanteeniongelmia.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Matkailu onnistuu kyllä moneenkin paikkaan.
Paluu Suomeen voi sitten aiheuttaa karanteeniongelmia.
Jaa olet menossa Keniaan. No en ottanut Afrikkaa huomioon. Aasiassa ja Amerikoissa voi olla vähän nihkeämpää.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
On tarkempi meno. Ruumiinlämmön mittauksia ja monet maat vaativat täyttämään etukäteen erilaisia ilmoituksia netissä.
Itse olen perjantaina lähdössä Keniaan.
Viisumin lisäksi vaaditaan negatiivinen koronatestitulos ja kaksi erilaista seurantakaavaketta.
Kerro sitten vähän paikan päältä kuulumisia, jos ehdit/viitsit ja löytyy wifi. Riittääkö Keniaa e-viisumi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös