Matkakohteenne

  • 2 482 936
  • 14 629

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tiedä sitten vähättelystä, mutta kuten pernaveikko totesi, niin Suomi on järkyttävän kallis maa matkustajalle ja yhteydet varsin heikkoja. Tein nyt ihan satunnaishaulla pikahaun siltä varalta, että mitäs jos matkustaisin elokuun alussa vaikkapa 2-6.8. jonnekin. Otin kaksi vaihtoehtoa:

1. Lennot Turusta Ouluun ja takaisin halvimmalla kategorialla.

Finnair lentää, kunhan ensin lentää Turusta Hesaan ja vaihtaa konetta. Matka-aika kohtuullinen eli vähän alle 3h, se vielä menettelee. Millään bussilla ei Ouluun asti tule kuuloonkaan lähteä, VR:n kusetusjunista puhumattakaan. Hinnaksi Finnair heitti mukavat 526 euroa.

Tuli piruuttaan katsottua mihin hintaan noina mainitseminasi päivinä Turusta Ouluun pääsee niin löysin ebookersin kautta lennot lähtö 2.8. 14.55 Turusta ja lähtö Oulusta 6.8. klo 14.10 hintaan 256,42 € ja samoina päivinä Hesasta Ouluun pääsee Norwegianilla 120 € ja Finskillä 148,48 € joten hieman ainakin halvemmalla pääsee kuin sinun löytämälläsi hinnalla, toki noihin tulee lisäksi matkakulut Turku - Hesa - Turku. Toki Turusta pääsee Gdanskiin edelleenkin edullisemmin, mutta hinta eroa ei ihan yhtä paljoa tule matkoihin.


Tähän vielä sen verran, että tuli tuossa hankittua Tiger Airilta lennot Melbourne - Adelaide - Melbourne 72 euron hintaan (kyseessä on halpisyhtiö eikä hintaan kuulu kuin käsimatkatavarat), lentoaika tuossa on noin tunti 30 minuuttia eli noin 30 minuuttia kauemmin kuin Hesa - Oulu välillä ja oikeastaan sama kuin Turku - Gdansk välillä. Qantasilla (paikallinen Finnair) olisi sama reissu ollut noin 120 €.
 
Viimeksi muokattu:

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Siinä se pähkinänkuoressa, miksi Suomessa ei tule matkailtua ihan ilman mitään vähättelyä. En varmasti suosi suomalaista lomareissukohteita valitessani.

Viimeksi kun kävin Turussa, meno oli 2 euroa Matkahuollolla ja paluu 10 euroa VR:llä. Kannattaa hiukan vilkaista, mihin hintaan minnekin pääsee.

Suomessa voi matkailla suht halvalla ja nähdä paljon kesällä ihan ottamalla auton alle. Me ollaan tehty niin jo vuosikaudet kesäisin, ja aina löytyy jotakin uutta. Leirintäalueilla on mökkejä, joita saa eri varustetasolla alkaen 20 eurosta per yö. Kaupunkien halvimmat hotellit ovat olleet noin 40 euroa yöltä. Seuraava kotimaan reissuni on Ahvenanmaalle, meno lentäen oli huimat 48 euroa ja paluu laivalla joku pari kymppiä, majoitus jotain 60€ per huone yöltä. Sen jälkeen pitäisi ajaa saariston Rengastie, mihin tuskin uppoaa säkeittäin fyffeä. Ja varmasti noissa molemmissa on nähtävää ihan tarpeeksi. En mä mitenkään ymmärrä, että joku jättää Suomessa matkailematta hinnan takia.
 
K

kiwipilot

Vuokrasin juuri syksyn Irlannin reissulle tila-auton (VW Touran tai vast.) Dublinin lentokentältä, hinta 180€/5vrk. Tsekkasin ihan piruuttani kuinka paljon joutuisin köyhtymään jos tekisin samanlaisen varauksen Hki-Vantaalta samoille päiville. Halvin tila-auto (semipaku mallia VW Caddy) olisi kustantanut lähes 500€. Lähin vastaava eli VW Sharan olisi sitten tehnyt lompakkoon lovea lähes 1200:n euron verran. Eli summa summarum, autottoman ei juuri kannata kotimaassa roadtrippailla. Toki junallakin pääsee mutta ne maisemat ei sitten aivan hirveästi silmiä hivele.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Amen!
Minullakin korkattuja maita ja kaupunkeja on aika paljon ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmaa, kun on osannut käyttäytyä. Ihan peiliin saa katsoa, jos ongelmia ilmaantuu.

Olen muuten samaa mieltä, mutta naiselle tietyt muslimimaat voivat muodostaa poikkeuksen.

Flonaldon aiemmin mainitsemassa Jordaniassa sitä tunsi ikävällä tavalla itsensä julkiseksi riistaksi jopa harmaa huppari päällä vetoketju ihan ylös asti vedettynä ja tummissa farkuissa. Miehen seurassa oli ihan turvallista kulkea koska oli jo paikallisten näkökulmasta "jonkun omaisuutta", mutta edes päiväsaikaan ei ollut kovin miellyttävää liikkua ulkona yksin.

Pelkästään katua ylittäessä huomasi selvästi, kuinka suuri ero oli (oletettavasti) koulutetulla ja jonkin verran reissanneella paikallisella verrattuna perusduunariin: paremmilla autoilla ajaville ja pukua käyttäville miehille länsimainen nainen oli jo ihmisen arvoinen olento, jolle annettiin tietä. Huonommalla autolla ajavat miehet eivät koskaan antaneet tietä ja jonkun kerran sai ihan juosta alta pois, kun huomasi lähestyvän auton kiihdyttävän sen oloisesti, ettei kuskia voisi vähempää kiinnostaa vaikka jäisinkin alle.

Yleissivistyksen kannalta ja kokemuksena reissu oli hyvä enkä missään nimessä kadu kohdevalintaa - kuten en mitään muutakaan noin 30 eri maasta - mutta luulen, että Jordaniaan ei tule kovin pian palattua. Ehkä parinkymmenen vuoden päästä voisi käydä katsomassa, onko tilanne parantunut yhtään.
 
F

Flonaldo

Olen muuten samaa mieltä, mutta naiselle tietyt muslimimaat voivat muodostaa poikkeuksen.
Tämä pääsee ainakin itseltä tosiaan usein unohtumaan. Ne paikat ja maat, jotka ovat miehelle täysin ongelmattomia, voivat sitten olla kaikkea muuta naiselle.

Jossain määrin voi tietysti itse vaikuttaa (=harmaa huppari ja farkut) asiaan, mutta ei aina silläkään. Jos tosiaan muslimimaissa ei hirveästi tarvi pelätä esim. varkauksia, on sitten naisiin kohdistuva ahdistelu ja pahemmatkin teot ihan eri juttu.
 
Lago di Como

Como-järveltä palattu työmatkalta.

Lennot oli Malpensalle Milanon lähelle. Siitä matkasin junalla Comon kaupunkiin. Junamatkalla oli yksi vaihto ja kokonaiskesto oli noin puolitoista tuntia. Hinta oli noin 10€/suunta.
Hotelli oli Palace aivan järven rannassa ja kivenheiton päässä rautatieasemasta. Hotellihuoneen hinta oli 155€/yö. Hinta/laatusuhde oli tuossa neljän tähden hotellissa ihan kohdillaan.

Kaupunki itsessään on idyllinen pikkukaupunki, mutta selkeästi rikkaiden turistien temmelyskenttää omaten alueen muita kaupunkeja korkeamman hintatason ravintoloissa ja baareissa.
Myös muotiliikkeitä oli paljon ja ulkomaan kilvissä olevia kalliita autoja.

Järviristeily oli upea ja järvi on yksi kauneimmista mitä olen koskaan nähnyt. Vesi tuossa yli 400 metriä syvässä järvessä on silmiinpistävän puhdasta.
Kuulemma järven pohjoispää olisi vielä upeampi ja myöskin hintatasoltaan halvempi koska lentokenttä on järven eteläpuolella.

Kokonaisuutena suosittelen paikkaa pitkäksi viikonlopuksi tai miniviikoksi oikeastaan kelle tahansa. Pitemmäksi ajaksi kannattaa varata muitakin kohteita alueelta sillä itse kaupunki on nopeasti koluttu läpi.
Sveitsin raja ja Lugano ovat aivan kivenheiton päässä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näinhän se menee. Itse en ainakaan halveksu yhtään ketään - menevät sitten rannalle makaamaan tai rinkka selässä Nicaraguaan. Jokainen tyylillään.

Itse korkeintaan kannustan tuntemiani pakettimatkaajia myös kokeilemaan jotain muuta. Useimmiten se ei nimittäin ole tuo jullen kertoma "lomalla voi ottaa iisimmin", vaan uskalluksen, tiedon ja taidon puute. Kyllähän minäkin, mutta kun...

Olen pitkälti samoilla linjoilla. Uskalluksen puute tai omien taitojen aliarviointi on ehkä se suurin syy sille, miksi monet vieläkin menevät aina näille pakettimatkoille. Tai sitten se on vain tottumus. Vaikea sanoa.

Silloin joskus muinoin kun asustelin vielä vanhempieni luona, pakettimatkat olivat automaattinen valinta niillä muutamalla etelän matkalla, joita teimme. Siihen aikaan internetiä ei tunnettu, tai se oli aivan lapsenkengissä. Sitten menikin monta vuotta, kun en juurikaan matkustellut. 2004 kävin ensimmäisellä varsinaisella kaupunkilomalla isäukon 60-vuotispäivän kunniaksi. Matkatoimiston kautta toki. Helpolla mentiin. Omatoimimatkailu tuntui minusta niin hirvittävältä. Vuotta myöhemmin lähdin kaupunkilomalle muutaman kaverin kanssa. Tuokin otettiin vielä matkatoimistosta. Siellä matkatoimiston järjestämällä kyydillä lentokentältä hotellille se ajatus vihdoin lähti: vittuako minä maksan tästä näin paljon ylimääräistä. Ei täällä ulkomaillakaan kielitaitoinen ihminen joudu hätään, vaikka hoitaisi itsekin kaiken. Saman vuoden syksyllä lähdin sitten interrailille. Se oli ensimmäinen täysin itse hoidettu reissu. Kyllä muuten kaikesta huolimatta jännitti kovasti ennen matkaa, ja ihan turhaan. Sen jälkeen kaikki matkat olen hoitanut itse. Jos vertailen yhteen ainoaan kohteeseen suuntautuvaa paketti- ja omatoimimatkaa, niin mitään merkityksellistä eroa näiden suunnittelun vaativuudessa ei ole. Ainoa ero on, että omatoimimatkailussa lennot ja hotellit varataan usein erikseen. Ja kyydit lentokentän ja hotellin välillä järjestetään itse.

Sen sijaan se melkeinpä isotöisin homma, eli kohteen valinta, tapahtuu ihan samalla tapaa molemmissa: tutustutaan matkaesitteisiin ja nettisivuihin, ja niiden perusteella valitaan, mihin mennään.

Sitten taas itse saan näiltä pakettimatkalaisilta a) vastaavasti erittäin kannustavaa ja joskus jopa hassulta tuntuvaa haltioitunutta palautetta tai b) ihmettelevää kommenttia, mihin sisältyy olettamus siitä että olen suunnilleen kahjo ja riskeeraan henkeni.

Nämä b-sektorinkaan ihmiset eivät ota päähän juuri lainkaan ellei heillä mene jankkaamiseksi siitä kuinka se pakettimatka on parempi. Pullovesi, käsidesi, matkaopas - ja samat virret sataan kertaan.

Tässäkin olen samoilla linjoilla. Naurettavin kommentti, minkä olen kuullut, on se, että pakettimatkoilla pitää käydä siksi, että matkaoppailla riittää töitä. Sanoisinko näin, että kyllä niillä riittää joka tapauksessa. Itseäni ihmetytti kerran myös se, kuinka eräs itseäni muutaman vuoden nuorempi, ja ihan järkimieheltä vaikuttanut henkilö ihmetteli kauheasti, kuinka valitsin matkakohteikseni Serbian ja Bosnian. Perustelin tuota mm. sillä, että maiden historia ja kulttuuri kiinnostavat, maiden turismi on nousussa, mutta silti nuo ovat vielä säilyttäneet omaleimaisen otteensa. Silti hän ihmetteli asiaa, ja luuli kai, että tuolla on jatkuvasti vieläkin sotatoimia ja mellakoita. Mitä itse reissuun tulee, niin sanoisin, että Sarajevo on ollut edelleen se upein kohde, jossa olen käynyt.

Eivätkä kyllä yhtään hahmota myöskään sitä, että jossain pelkästään turistien pakettimatkoille suunnatussa mestassa todennäköisyys päätyä esim. keikatuksi tai saada se paskatauti tuntikausia seisoneesta all-you-can-eat buffasta mihin ne kaikki pikkukersat upottavat paskaiset kätensä suoraan, on moninkertainen mun matkakohteisiini verrattuna.

Olisin tuhat kertaa enemmän huolissani omasta turvallisuudestani ja omaisuudestani esim. Barcelonassa kuin jossain Jordanian pikkukylässä, missä ei ole muita länsimaalaisia 150 km säteellä.

Tässä kai menee se kuuluisa keskitie. Pakettimatkaaja kohtaa yleensä noita pakettimatkaajan ongelmia. Omatoimimatkaajakaan ei automaattisesti ole noilta turvassa, ja jokunen oikein extreme-kohteita listalleen ottava voi joutua oikeasti vaarallisiin tilanteisiin. Omilla käyttäytymisillään ja kohdevalinnoillaan voi omatoimimatkailijakin vaikuttaa asioihin. Ja miksei pakettimatkailijakin.

Barcelona on muuten itselläni ainoa paikka, jossa olen joutunut selkeästi ryöstöyrityksen kohteeksi. Ja tästäkin on jo monta vuotta aikaa. Siellä baarissa ilmeisesti marokkolaistaustainen siirtolaistyttö yliarvioi raskaasti humalatilani. Hän tuli keimailemaan lähelleni, ja kädet yrittivätkin käydä etutaskuillani, jossa puhelimeni ja lompakkoni olivat. Onneksi osasin varoa, ja tyttö sai aika nopean lähdön...

Kunnon vatsataudin olen edelleen onnistunut välttämään osin hyvän tuurin ansiosta, ja osin sillä, että pyrin välttämään näitä ruokalajeja, joista taudit usein tulevat. Käsihygienia ja maitohappobakteerit ovat myös auttaneet. Ljubljanassa, Barcelonassa ja hieman yllättäen Kiotossa olen jonkinlaisen nopean taudin potenut, mutta onneksi niistäkin selvisin säikähdyksellä. Viime syksyn Chilen matkaa jännitin tässä mielessä ennakkoon, mutta mitään oireita ei ollut.

Niin, vielä tähän paketti- ja omatoimimatkailuun: Itse suosin jälkimmäistä hinnan lisäksi myös siitä syystä, että vaihtoehtojen määrä nousee siinä suuresti. Oikeastaan vain taivas on rajana tässä. Ja toki budjetti, joskin se on rajallinen käytännössä kaikilla. Omatoimisesti hoitamalla saa joka tapauksessa samalla rahalla enemmän. Siksi se on valintani.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Nyt kun tässä miestä viedään naimisiin kovaa vauhtia, niin jonkinlainen häämatkakin tulee luonnollisesti kyseeseen. Käytännössä se taitaa mennä reilusti vuoden 2015 puolelle, mutta yhtä kaikki jossain vaiheessa..

Onneksi allekirjoittaneella ja emännällä on ainakin joitain yhteisiä perversioita kiinnostavien matkakohteiden suhteen. Emme kumpikaan ole rantaloma ihmisiä, emmekä muutenkaan katso ensimmäisenä lämpömittaria, kun matkakohdetta valitsemme. Näin ollen häämatkan kohteeksi olisikin valikoitumassa Skotlanti, joka kiinnostaa molempia. Suuret kaupungit Glasgow ja Edinburgh olisi tarkoitus silmäillä läpi (ainakin google mapsin mukaan niiden välimatkakin on ainoastaan noin 80km, mikä helpottaa aikataulutusta kummasti), ja kaipa sitä sitten pitäisi luonnollisesti kipaista myös Ylämaalla, katsomassa josko vaikka legendaarinen Loch Nessin hirviö suvaitsisi näyttäytyä. Toisaalta taas linnoja olisi kaikkein eniten nähtävillä koillis-Skotlannissa, Aberdeenshiren alueella.. parissa viikossa tästä kaikesta olisi tarkoitus selvitä

Joten ihan mielenkiinnosta kyselisin etukäteen, että onko joku käynyt Skotlannissa? Millaisia kokemuksia? Missä kannattaisi ehdottomasti piipahdella? Ja siis nimenomaan Skotlannissa, ei muualla Brittein saarilla
 

cobra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManUtd
Ensi maanantaina lähtö Prahaan neljäksi päiväksi. Finskin suorat lennot taskussa ja hotelli varattu tuttuun tapaan TripAdvisorin suositusten mukaan.

Löytyykö hyviä vinkkejä ravintoloiden, nähtävyyksien tai must do aktiviteettien suhteen ? Ei nämä kaupunkilomat yleensä meikäläiseen iske, mutta toivotaan Prahan olevan poikkeus sääntöön.

Ja kyllä kyllä, selaamalla taaksepäin löytyi jonkun verran tietoa Prahasta mutta lisää odotellaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ensi maanantaina lähtö Prahaan neljäksi päiväksi. Finskin suorat lennot taskussa ja hotelli varattu tuttuun tapaan TripAdvisorin suositusten mukaan.

Löytyykö hyviä vinkkejä ravintoloiden, nähtävyyksien tai must do aktiviteettien suhteen ? Ei nämä kaupunkilomat yleensä meikäläiseen iske, mutta toivotaan Prahan olevan poikkeus sääntöön.

Ja kyllä kyllä, selaamalla taaksepäin löytyi jonkun verran tietoa Prahasta mutta lisää odotellaan.

Jos löytyy joku mainitsemisen arvoinen kohde mitä täällä ei ole ruodittu tai vaikkapa hyvä ajankohtainen ravintola, niin pistäpä reissun jälkeen raporttia. Olen minäkin lähdössä Prahaan, heinäkuun puolivälissä on lähtö joten ajankohtaiset suositukset ovat tässä vaiheessa aina paikallaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos löytyy joku mainitsemisen arvoinen kohde mitä täällä ei ole ruodittu tai vaikkapa hyvä ajankohtainen ravintola, niin pistäpä reissun jälkeen raporttia. Olen minäkin lähdössä Prahaan, heinäkuun puolivälissä on lähtö joten ajankohtaiset suositukset ovat tässä vaiheessa aina paikallaan.
Samaan aikaan siis pyöritään tuolla. Mene mikropanimoihin, jos on jano. Jos on nälkä, mene lähimpään ravintolaan.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähteminen on aina kivaa. Siinä on jotain taikaa. Sä olet matkalla jonnekin tuntemattomaan, kohti seikkailuja.

Välillä on kiva matkata niinkin, ettei etukäteen varaa majapaikkoja tai junalippuja eteenpäin tai muutakaan sellaista. Toisaalta nyt kun miettii niin tuntuuhan se vähän hassulta maksaa enemmän siitä stressistä, esimerkiksi löydätkö majapaikkaa vai joudutko viettämään yön juna-aseman kovalla penkillä tms, mutta silloin sä pääset äärimmäisen lähelle sitä totaalisen vapauden tunnetta.

Silloin ei paina huolet eikä murheet. Reissun päällä sielu lepää. Ei se perilläolo ole siinä olennaisinta, vaan se matka sinne jonnekin.

Kotiin on aina tylsä palata. Itse asiassa mä olen koittanut vältellä tota koko sanaa. Monille koti tuntuu merkitsevän paljon. Se tuo turvaa ja pysyvyyttä tai jotain sellaista. Mulle koti ei merkitse mitään, tai jos jotain niin paikallaoloa ja jumiutumista. Mä puhun ennemmin asunnosta tai kämpästä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Samaan aikaan siis pyöritään tuolla. Mene mikropanimoihin, jos on jano. Jos on nälkä, mene lähimpään ravintolaan.

Jätän mikropanimot väliin, en juo olutta. En muutenkaan juuri koske alkoholiin lomareissuilla paitsi korkeintaan ruokaryyppyinä tai satunnaisina drinkkeinä sopivissa tilaisuuksissa.

Makuelämyksien haku vaikkapa nyt oluesta on ok, mutta isommat määrät ovat omasta mielestäni hyödytöntä ajan ja rahan haaskaamista. Turha sitä tintata viinaa ulkomailla ainakaan siihen tyylin mitä valitettavan monet Suomi-turistitkin tekevät. Sitä voi dokata edullisesti kotimaassakin vaikka kalsarikännien merkeissä eikä tarvitse krapulaa kärsiessä miettiä, että tästäkin ilosta tuli maksettua satoja euroja lentojen ja hotellien hinnassa.

Nälkä sen sijaan varmasti on jossain välissä, menen siis lähimpään ravintolaan. Ravintolat sinänsä ovat ulkomaanreissuilla toissijaisia, museot, nähtävyydet ja keskitysleirit ensisijaisia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Välillä on kiva matkata niinkin, ettei etukäteen varaa majapaikkoja tai junalippuja eteenpäin tai muutakaan sellaista.

Tämä on sellainen asia mitä ei erikseen kannata tyrkyttää kenellekään. Mutta kun oikeasti niitä majapaikkoja on aivan pilvin pimein tarjolla vähän joka paikassa, paitsi nyt ehkä Prahassa heinäkuussa.

Molemmilla tavoilla tulee tehtyä, yhtä lailla on käynyt niinkin, että varattua majapaikkaa ei vain ole löytynyt, kun kukaan ei tiedä koko paikkaa. Ja toki semmoisissa kehitysmaissa missä nyt on aivan kuolleena syntynyt idea koittaa esimerkiksi soittaa sinne. Paitsi niissä paikoissa sitä tarjontaa on sitten sellaistakin mitä ei internetistä edes löydä.

Turha sitä tintata viinaa ulkomailla ainakaan siihen tyylin mitä valitettavan monet Suomi-turistitkin tekevät. Sitä voi dokata edullisesti kotimaassakin vaikka kalsarikännien merkeissä eikä tarvitse krapulaa kärsiessä miettiä, että tästäkin ilosta tuli maksettua satoja euroja lentojen ja hotellien hinnassa.

Kukin tyylillään, mikäs sen hienompaa kuin rehellinen päiväkänni jossain. Jos joku museo jää sen takia näkemättä, niin sitten jää. Myös museossa voi olla humalassa, onko siihen joku syy jotenkin, että ei voisi.

Reissussa ei myöskään tule krapulaa vaan matka jatkuu. Se ei ole mitään itsestäänselvyyshuumoria tai muu klise kuinka lomailu on todella raskasta ja onneksi pääsee töihin lepäämään.

Sitä on aina aivan loppu ja poikki, kun kotiin pääsee, mutta sitten voi miettiä kuinka hauskaa taas kerran oli ja pian mennään uudelleen. Paluulennon raskaus voisi oikeastaan olla syy olla menemättä johonkin, jos joku syy olisi.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Lähteminen on aina kivaa. Siinä on jotain taikaa. Sä olet matkalla jonnekin tuntemattomaan, kohti seikkailuja.

Välillä on kiva matkata niinkin, ettei etukäteen varaa majapaikkoja tai junalippuja eteenpäin tai muutakaan sellaista. Toisaalta nyt kun miettii niin tuntuuhan se vähän hassulta maksaa enemmän siitä stressistä, esimerkiksi löydätkö majapaikkaa vai joudutko viettämään yön juna-aseman kovalla penkillä tms, mutta silloin sä pääset äärimmäisen lähelle sitä totaalisen vapauden tunnetta.

Silloin ei paina huolet eikä murheet. Reissun päällä sielu lepää. Ei se perilläolo ole siinä olennaisinta, vaan se matka sinne jonnekin.

Kotiin on aina tylsä palata. Itse asiassa mä olen koittanut vältellä tota koko sanaa. Monille koti tuntuu merkitsevän paljon. Se tuo turvaa ja pysyvyyttä tai jotain sellaista. Mulle koti ei merkitse mitään, tai jos jotain niin paikallaoloa ja jumiutumista. Mä puhun ennemmin asunnosta tai kämpästä.

Samaa mieltä tuosta lähtemisestä, siinä on toisinaan jotain maagista. Hieno hetki. Tosin omasta mielestäni paluun hetki on yhtä hienoa kun pääsee takaisin oman maan kamaralle ja omaan kotiin, vaikka vuokra-asunto onkin. Omassa kodissa voisin muuten viettää aikaani poistumatta vuorokausiin ulos kuten joskus teenkin jos on vapaata. Mikäli voittaisin miljoonapotin lotossa viettäisin valtaosan aikaani kodissa neljän seinän sisällä ja poistuisin sieltä sitten pidemmille lomareissuille ulkomaille. Kotiinpaluu on aina loistokasta, kaikki paluumatkan rasitukset pyyhkiytyvät pois kun avaa oman kodin oven ja käynnistää tietokoneen.

Itse matkaprosessi on lähinnä pakollinen välivaihe, siirtyisin mielelläni suoraan teleportilla kohteeseen jos sellainen olisi keksitty. Lyhyet lentokonematkat ovat sinänsä ihan ok, mutta enemmän saan reissusta irti kun olen perillä kohteessa sen sijaan, että koko päivä menisi bussissa ja koneessa istumiseen sekä odotteluun lentokentillä, juna- ja bussiasemilla ynnä muualla.

Mitä reissujen suunnitteluun tulee, niin minulle suurin vapauden tunne tulee siitä kun asiat menevät niin kuin olen niiden kaavaillut alun perinkin menevän ilman ongelmia, viivästyksiä tai sekaannuksia. Eli silloin kun on joka päivälle edes summittaisesti esiohjelmoitu suunnitelma aikataulutuksineen, etukäteen tai heti paikan päältä ostetut liput eri kohteisiin, tarkkaan suunnitellut kulkureitit metrolinjojen pysäkeistä ja lentokenttäbussien aikatauluista alkaen ja tietysti hotellit ja muut jo maksettuna ja varattuna.

Se vapauttaa huolista ja murheista ja auttaa rentoutumaan, kun tietää missä mikäkin kohde on, miten sinne pääsee ja miten välttää pitkät jonotukset joita seuraa jos ei hanki lippuja etukäteen. Tämä siis nimen omaan omatoimisesti, ei siten, että seuraisin jonkun matkanjärjestäjän valitsemia retkiä tai kuvioita.

Toki sitä aina tulee vähän variaatioita ja muutoksia joita voi paikan päällä tehdä, mutta lähtökohta on se, että joka reissun pääkohteet on mietitty ja suunniteltu ja ne toteutetaan ensisijaisesti, sen lisäksi on listattu valmiiksi toissijaisia kohteita joita toteutetaan tilanteen mukaan. Joskus menevät asiat vituralleen, mutta silloinkin auttaa kun on joku pohjasuunnitelma jota muuttaa.

Hyvät ruoat ja ravintolat ovat toki tärkeitä, mutta toissijaiseen kategoriaan nekin lopulta kuuluvat - jos on valittavana mennäkö vaikkapa keskitysleirille pelkkien suklaapatukoiden voimin tai syödäkö hartaasti pitkän kaavan mukaan ravintolassa, niin jälkimmäinen jää ohjelmasta pois.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Makuelämyksien haku vaikkapa nyt oluesta on ok, mutta isommat määrät ovat omasta mielestäni hyödytöntä ajan ja rahan haaskaamista. Turha sitä tintata viinaa ulkomailla ainakaan siihen tyylin mitä valitettavan monet Suomi-turistitkin tekevät. Sitä voi dokata edullisesti kotimaassakin vaikka kalsarikännien merkeissä eikä tarvitse krapulaa kärsiessä miettiä, että tästäkin ilosta tuli maksettua satoja euroja lentojen ja hotellien hinnassa.
Minusta makuelämysten haku vaikkapa nyt ruuasta on ihan ok, mutta isommat määrät ovat omasta mielestäni hyödytöntä ajan ja rahan haaskaamista. Turha sitä mättää buffasta ulkomailla, kun kotimaassakin on Raxeja sun muita, joissa ähky on taattu. Ja lasku on murto-osia misukka-tähdillä palkittuihin verrattuna.

Vai mistä me nyt oikein siis puhuttiinkaan? Jos suosittelen mikropanimoita, niin suosittelinko niitä tinttausmielessä, kun kaupunki on täynnä juottoloita muutenkin? Eli mistä tuo moraalisaarna nyt oikein kumpusi? Ravintoloista halusit kuitenkin suosituksia.

Minun suositukseni Prahan ravintoloista on ihan oikeasti se lähin. Kaupunki on täynnä erihenkisiä pieniä ravintoloita. Jos hyvä tuuri käy, osuu paikkaan, johon haluaa toistekin. Joissain on elävää musiikkia, toisissa muuten vaan kiva tunnelma. Parhaat ravintolakokemukset minulla on Prahasta juuri tuolla menetelmällä, että astutaan vain sisään lähimmästä ovesta, jonka vieressä on ruokalista. Mutta ei tuo Praha mikään ruokamekka ole. Esim. Helsinki on ihan paratiisi Prahaan verrattuna, kun makuelämyksistä puhutaan.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Lokakuun alussa matka käy vaimoa moikkaamaan Zurichiin. Onko palstalaisilla urheilumatkailun ohella muita vinkkejä? Happee pelaa samaan aikaan siellä Salibandyn mestareiden cupia, joten sikäli kävi hyvä pulla. Lisäksi lätkäkausi on menossa ja sveitsiläinen futiskulttuurikin kiinnostaisi. Alpeillakin olisi mukava päiväseltään käydä, mutta mikä lienee edullisin tapa kulkea. Hinnathan siellä on muuten ihan pilvissä. Entä mihin olisi hyvä tehdä muutaman päivän reissu sieltä? Ainakin Muncheniin pääsee vissiin jollain 15 eurolla bussilla ja Octoberfestkin olisi sopivasti silloin. Se on mietinnässä. Entä muita hyviä kohteita esim Saksan puolella siinä lähellä? Nyt otetaan kaikki ideat vastaan. Mahtaako muuten esim Zurichin lätkämatseihin vaikea saada lippuja ja minkähän hintaisia mahtavat olla?

Edit. Dresdeniin pääsisi menopaluu 20 euroa Zurichistä ja suht edullista majoitustakin löytyy. Onko kokemuksia? Kuvissa näyttää kivalle Helsingin kokoiselle kaupungille.

E2. Ja Dresdeniin tuli sitten varattua hotellikin jo, joten alueen kohteista kaivataan tietoja. Ilmeisesti ainakin vilkas yöelämä. Neljä yötä tarkoitus viettää siellä ennen paluuta Zurichin kautta kotiin Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ens viikon lopulla Kreetalle Rethymnoniin. Eka kerta kun kesällä ns. rantalomalle. Olen aiemmin suhtautunut moiseen vähän ihmetellen koska "onhan Suomessakin kesällä aurinkoa ja lämpöä". Toinen sadeviikko lomalla käänsi mielen.

Aion uida, nauttia kylmistä juomista ja hyvästä ruuasta. Vanhassakaupungissa on kuulemma ihan tunnelmallista. Niin, ja futiksen pronssi- ja loppuottelu osuvat reissulle. Eiköhän jostakin löydy mukava baari jossa nuo väijyä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jahas. Se on taas se aika vuodesta, kun mieli halajaa Pattayan suuntaan. Pitää tässä hoidella uudet duunikuviot kuntoon ja hypätä koneeseen asap. Ei taida olla hirveätä tungosta Bangkokin lennoilla, kun edelleen löytyy parin päivän varoitusajalla ja lyhyellä pompulla lentoja 750€:n kieppeillä.
 

Andrew

Jäsen
Ensi viikolla Puolaan (Varsova ja Krakova). Ajattelin kyllä olutta kiskoa.

Puolassa on muuten myös aivan käsittämättömän kauniita naisia ja tämä ei johdu oluen määrästä, vaan ne on oikeasti. Myös suosittelen kokeilemaan puolalaista ruokaa. Puolalainen ruoka on todella hyvää ja maukasta sekä ravintoloissa syöminen on suomalaiselle naurettavan halpaa.
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo.
Lokakuun alussa matka käy vaimoa moikkaamaan Zurichiin. Onko palstalaisilla urheilumatkailun ohella muita vinkkejä? Happee pelaa samaan aikaan siellä Salibandyn mestareiden cupia, joten sikäli kävi hyvä pulla. Lisäksi lätkäkausi on menossa ja sveitsiläinen futiskulttuurikin kiinnostaisi. Alpeillakin olisi mukava päiväseltään käydä, mutta mikä lienee edullisin tapa kulkea. Hinnathan siellä on muuten ihan pilvissä. Entä mihin olisi hyvä tehdä muutaman päivän reissu sieltä? Ainakin Muncheniin pääsee vissiin jollain 15 eurolla bussilla ja Octoberfestkin olisi sopivasti silloin. Se on mietinnässä. Entä muita hyviä kohteita esim Saksan puolella siinä lähellä? Nyt otetaan kaikki ideat vastaan. Mahtaako muuten esim Zurichin lätkämatseihin vaikea saada lippuja ja minkähän hintaisia mahtavat olla?

Edit. Dresdeniin pääsisi menopaluu 20 euroa Zurichistä ja suht edullista majoitustakin löytyy. Onko kokemuksia? Kuvissa näyttää kivalle Helsingin kokoiselle kaupungille.

E2. Ja Dresdeniin tuli sitten varattua hotellikin jo, joten alueen kohteista kaivataan tietoja. Ilmeisesti ainakin vilkas yöelämä. Neljä yötä tarkoitus viettää siellä ennen paluuta Zurichin kautta kotiin Suomeen.

Dresden, yksi kauneimmista kaupungeista, jossa olen koskaan ollut. Joki halkaisee kaupungin kahtia jakaen sen uuteen- ja vanhaan kaupunkiin. Kaupungin keskusta ei ole iso, mutta sieltä löytyy hyviä ravintoloita ja bissepaikkoja.

Jos samaan aikaan pelataan Dynamo Dresdenin futismatsi (tippuivat 3.Bundesligaan), niin mene ihmeessä sinne. Tunnelma peleissä on aivan huikea, laulu raikasi alkulämmittelyistä pelin loppuun. Kymmenen Bundesliga -ottelun kokemuksella kärjessä. Liput saat Dynamon sivujen kautta.

Dresdenistä on näppärä tehdä myös vaikka päiväreissu Prahaan. Junalla pääsee muutamassa tunnissa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Puolassa on muuten myös aivan käsittämättömän kauniita naisia ja tämä ei johdu oluen määrästä, vaan ne on oikeasti. Myös suosittelen kokeilemaan puolalaista ruokaa. Puolalainen ruoka on todella hyvää ja maukasta sekä ravintoloissa syöminen on suomalaiselle naurettavan halpaa.

Tosi on, molemmat. Noiden lisäksi kannattaa käydä jossain Krakovan kuppilan karaoke- illassa. Meininki on vähän eri kuin Suomessa, jossa yksi veivaa hopeista kuuta ja muut ryystää hiljaa kaljaa. Me käytiin kesäkuun alun reissulla Slawkovska- kadun alkupään baarissa (Heineken- kyltti, raput kellariin) karaokessa, ja tunnelma oli aivan huikea. Koko baari hoilasi niitä biisejä ja porukka tanssi pöydissä. Repertuaari oli kaikkea kansainvälisistä ikivihreistä puolalaisiin kappaleisiin. En tiedä onko tuolla meininki aina samanlainen, mutta paljon oli selvästi ihan vakioasiakaskuntaa.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Tästä olisi hetken päästä lähtö Napoliin. Sieltä samalla pistohyökkäykset Sorrentoon, Caprille ja Roomaan. Kelit luokkaa +30 ja yli, käy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös