En käsittääkseni ole väittänyt Suomea parhaaksi maaksi. Hyvä monessa, paras ehkä jossain, mutta parannettavaakin on. Osa petrauskohteista johtuu meistä riippumattomista syistä, osan taas olemme itse saaneet aikaan.Onko Suomi ihan todella maailman ainoa ja paras maa? Se ei ole mikään itseisarvo kuinka monessa eri maassa kukin on käynyt, mutta perspektiiviä se antaa.
Perspektiiviä voi saada muutenkin kuin vain matkailemalla, vaikka toki itse koettuna ei tarvitse olettaa. Tosin en minä tiedä, mitä perspektiiviä stereotyyppinen Thaimaan hiekkarannoilla tai Kanarialla makaava suomalaisturisti laajentaa, jos näkökulma kattaa rannan, paikallisen baarin ja jonkun ostoshelvetin. Uskallan pokkana väittää, että esim. mun kiinnostukseni matkailuun ja eri kulttuureihin on avartavampaa, vaikken valitettavasti ole kyennyt hirveän paljon elämäni aikana matkailemaan eksoottisissa paikoissa. Sen sijaan olen kyllä keskustellut ulkomaalaisten kanssa ja seurannut eri medioita välillä hyvinkin tiiviisti. Eri maista, kulttuureista ja matkailusta keskusteleminen on kiinnostavaa.
Hassusti sinä nyt yrität iskeä vyön alle. Maailman paras opettaja olen tietenkin ja edelleen, sitä ei kannata edes yrittää kiistää, mutta ei mulla tee pahaa tunnustaa, etten ole päässyt kaikkialle, minne olisin halunnut. Toivottavasti vielä pääsen edes osaan paikoista.Miten minusta tuntuu, että opettaja ei nyt tässä nimeisessä kohdassa ole maailman paras opettaja eikä käynyt kovin monessakaan paikassa.
Reppureissauksesta viidakoissa tuskin osaisin nauttia, mutta en minä pakettimatkaajakaan ole, tosin ei kai siinäkään mitään pahaa olisi, jos halvalla pääsisi. Itä-Euroopassa olisi kiva pyöriä Puolassa, Tshekissä/Slovakiassa ja Sloveniassa, miksei Balkanilla laajemminkin, mutta pakko myöntää, että romaniat sun muut vinkuinkkarit eivät hirveästi kiinnosta. Ehkä taustalla on lapsuuden ja nuoruuden Venäjän ja vastaitsenäistyneen Viron kierrokset. Heh, uskaltaisin jopa väittää, että noilla reissuilla tuli eksoottisempia kokemuksia, kuin monelle trendikkäälle reppureissaajalle konsanaan.
Kiwipilotin viestiin osin viitaten ja muillekin nyt sanon, että en ole kovinkaan kateellista sorttia kuin korkeintaan siten, että haluaisin itsekin kokea monia paikkoja, joista esim. täällä olen lukenut. Eihän se nyt multa ole millään tavoin pois, että joku muu näkee maailmaa.