Matkakohteenne

  • 2 484 407
  • 14 639
K

kiwipilot

Miten minusta tuntuu, että opettaja ei nyt tässä nimeisessä kohdassa ole maailman paras opettaja eikä käynyt kovin monessakaan paikassa.

Happamia sanoi jne...

Birdille ja heavylle paljon kiitoksia hyvistä vinkeistä. Näillä näkymin reitti suuntautuu saaren pohjoisosiin. Kilometrejä suunnitelmissa 900-1100 viidessä päivässä ja lopuksi pari yötä Dublinissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen toki tyytyväinen, että kävit näyttämässä viattomille koululaisille minkälaisia persläpiä Euroopasta löytyy, jotta osaavat kunnioittaa suomalaista "kulttuuria".

Totta kai. Kaupoissa vannotin etsimään mahdollisimman suomalaisia aineksi, ellei peräti suomalaisia löytynyt. Aamupalalla söimme eväsreissareita ja joimme kultamokkaa. Savulohta en valitettavasti saanut roudattua perille, kun paketti puhkesi laukkuun ja liemet valuivat varavyölaukuilleni. Piti ostaa Checkpoint Charlielta uusi, sellainen, jossa luki I <3 Berlin.

Niin, pikkuisen potkaisin sukille, kun sulla noita antipatioita Suomea kohtaan riittää. Hassun mustavalkoista puhinaa.

Ja joo, Saksa on kiva paikka noin keskimäärin. Tosin en kyllä tykkää siitä, että sääntöjä löytyy joka lähtöön, mutta mitään ei noudateta. Perus natsimeininkiä, homous on kiellettyä, vaikka koko tarina on yhtä koppalakkia ja miesrakkautta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko Suomi ihan todella maailman ainoa ja paras maa? Se ei ole mikään itseisarvo kuinka monessa eri maassa kukin on käynyt, mutta perspektiiviä se antaa.
En käsittääkseni ole väittänyt Suomea parhaaksi maaksi. Hyvä monessa, paras ehkä jossain, mutta parannettavaakin on. Osa petrauskohteista johtuu meistä riippumattomista syistä, osan taas olemme itse saaneet aikaan.

Perspektiiviä voi saada muutenkin kuin vain matkailemalla, vaikka toki itse koettuna ei tarvitse olettaa. Tosin en minä tiedä, mitä perspektiiviä stereotyyppinen Thaimaan hiekkarannoilla tai Kanarialla makaava suomalaisturisti laajentaa, jos näkökulma kattaa rannan, paikallisen baarin ja jonkun ostoshelvetin. Uskallan pokkana väittää, että esim. mun kiinnostukseni matkailuun ja eri kulttuureihin on avartavampaa, vaikken valitettavasti ole kyennyt hirveän paljon elämäni aikana matkailemaan eksoottisissa paikoissa. Sen sijaan olen kyllä keskustellut ulkomaalaisten kanssa ja seurannut eri medioita välillä hyvinkin tiiviisti. Eri maista, kulttuureista ja matkailusta keskusteleminen on kiinnostavaa.

Miten minusta tuntuu, että opettaja ei nyt tässä nimeisessä kohdassa ole maailman paras opettaja eikä käynyt kovin monessakaan paikassa.
Hassusti sinä nyt yrität iskeä vyön alle. Maailman paras opettaja olen tietenkin ja edelleen, sitä ei kannata edes yrittää kiistää, mutta ei mulla tee pahaa tunnustaa, etten ole päässyt kaikkialle, minne olisin halunnut. Toivottavasti vielä pääsen edes osaan paikoista.

Reppureissauksesta viidakoissa tuskin osaisin nauttia, mutta en minä pakettimatkaajakaan ole, tosin ei kai siinäkään mitään pahaa olisi, jos halvalla pääsisi. Itä-Euroopassa olisi kiva pyöriä Puolassa, Tshekissä/Slovakiassa ja Sloveniassa, miksei Balkanilla laajemminkin, mutta pakko myöntää, että romaniat sun muut vinkuinkkarit eivät hirveästi kiinnosta. Ehkä taustalla on lapsuuden ja nuoruuden Venäjän ja vastaitsenäistyneen Viron kierrokset. Heh, uskaltaisin jopa väittää, että noilla reissuilla tuli eksoottisempia kokemuksia, kuin monelle trendikkäälle reppureissaajalle konsanaan.

Kiwipilotin viestiin osin viitaten ja muillekin nyt sanon, että en ole kovinkaan kateellista sorttia kuin korkeintaan siten, että haluaisin itsekin kokea monia paikkoja, joista esim. täällä olen lukenut. Eihän se nyt multa ole millään tavoin pois, että joku muu näkee maailmaa.
 
F

Flonaldo

Itä-Euroopassa olisi kiva pyöriä Puolassa, Tshekissä/Slovakiassa ja Sloveniassa, miksei Balkanilla laajemminkin, mutta pakko myöntää, että romaniat sun muut vinkuinkkarit eivät hirveästi kiinnosta.
Puhutaan kiinnostuksesta eri kulttuureihin avartavasti, ja sitten romutetaan kaikki edellä sanottu tällä tyylillä. Ennakkokäsitykset ovat aika vahvat, eivätkä kyllä millään tavalla avarat. Muista kulttuureista ja kansoista siis voi olla kiinnostunut - kunhan eivät ole vinkuinkkareita.

Jos oikeasti haluaa avartaa maailmankäsitystään, kannattaa mennä juuri sinne, mistä itsellä on ne pahimmat ennakkoluulot.

Itse olen tykännyt kyllä käydä Barcelonassa, Lontoossa, Roomassa jne. Mutta niistä on jäänyt käteen nähtävyyksiä, ruokia, museoita jne. Sitten taas Jordaniasta, Marokosta, Bosniasta ym. on jäänyt ihan uudenlaisia näkemyksiä ihmisistä, kulttuurista, kansasta, maasta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ehkä taustalla on lapsuuden ja nuoruuden Venäjän ja vastaitsenäistyneen Viron kierrokset. Heh, uskaltaisin jopa väittää, että noilla reissuilla tuli eksoottisempia kokemuksia, kuin monelle trendikkäälle reppureissaajalle konsanaan.

Flonaldo jo sanoi kaiken tarvittavan siitä kuinka puhuit itsesi pussiin.

Oma innostus matkailuun ja eksoottisiin tai "eksoottisiin" paikkoihin juontanee juurensa juuri noilta lapsuudenreissuilta. Sen vähän mitä muistan Leningradista 1986 tai Virosta juuri uuden itsenäisyyden jälkeen lienee osatekijöitä. Joku psykologi varmaan tietäisi paremmin.

Reppureissaus ei muuten ole millään tavalla trendikästä sitä harrastavien keskuudessa. Lähinnä ihmetystä herättää miksi joku luulee siinä olevan jotain ihmeellistä.

Tässä peliä katsoessa juuri mietin kuinka mahtavaa olisi nyt olla ei Brasiliassa, vaan jossain zagrebilaisessa pikkukuppilassa. Se on sitä oikeaa avarrusta verrattuna mitä voi jostain kirjoista lukea Jugoslavian hajoamissodista ja muista.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tosin en minä tiedä, mitä perspektiiviä stereotyyppinen Thaimaan hiekkarannoilla tai Kanarialla makaava suomalaisturisti laajentaa, jos näkökulma kattaa rannan, paikallisen baarin ja jonkun ostoshelvetin.

Tuskinpa olet käynyt Thaimassakaan, jos käsitys ko. maasta on hiekkarannat, baarit jne. Kanarialla luultavasti olet käynyt iskän jä äiskän kanssa joskus lapsuudessa ja nyt olet sankarimatkaaja jatkoajassa, vaikka onnistuit myöhästymään siitä ainoasta lentokoneesta, joka vei Berliinin persläpeen. Onnittelut. Herran näkemykset matkakohteista ovat kyllä sitä perusjuntti "luin Iltalehdestä, ikinä en mene" kamaa.

Itä-Euroopassa olisi kiva pyöriä Puolassa, Tshekissä/Slovakiassa ja Sloveniassa, miksei Balkanilla laajemminkin, mutta pakko myöntää, että romaniat sun muut vinkuinkkarit eivät hirveästi kiinnosta.

Ai nyt olisi kiva pyöriä tsekeissä, vaikka edellisessä postauksessa haukuit sen persläveksi, kun satunnainen matkailija sai siellä "lahjomalla" nuuskaa kiskalta. Mielenkiintoista. "Olisi" tulee tässäkin esiin vahvasti. Parempi vaan mennä Tallinnan Hesburgeriin Sadamarketista ostetut väärennetyt kledjut päällä. Sieltä löytyy hengenheimolaisia varmasti.

Olen käynyt Romaniassa neljä kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana, enkä millään voi laittaa ko. maata luokkaan "vinkuinkkarit". Ehkä seuraava luokkaretki kannattaisi suunnata Romaniaan? Hienoja ihmisiä, nähtävyyksiä ja historiaa. Tokihan siellä on mustalaisia, mutta toisin kuin Suomessa, heidän ei sallita kerjätä kaupunkien keskustoissa. Eikö olekin vinkuinkkari hommaa? Näkemättä paskaa...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen käynyt Romaniassa neljä kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana, enkä millään voi laittaa ko. maata luokkaan "vinkuinkkarit".

Mikä mahtaa olla Bukarestin kulkukoiratilanne nykyään? Siitä on jo viitisen vuotta, kun kävin. Ei mitään suoraan pelottavia tilanteita missä olisi pitänyt tuijottaa petoa silmästä silmään, mutta kyllähän niitä pyöri jaloissa ja välillä piti olla hieman tarkkana mitähän lauma nyt keksii.

Hieno maa omine isoine ja pienine ongelmineen. On muuten pelottavaa, jos lasten parissa työtään tekevä puhuu "vinkuinkkareista." Niin, mistähän lapset oppivat kiroilun ja muun väärän tiedon.

Siitä ei kai kukaan voi tosin olla eri mieltä, että Romanian päästäminen EU:hun oli virheliike ja jotain myöntämisiä on ollutkin. Politiikka kuitenkin erikseen, tavalliselle reppureissaajalle mitä mainioin kohde.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mikä mahtaa olla Bukarestin kulkukoiratilanne nykyään? Siitä on jo viitisen vuotta, kun kävin. Ei mitään suoraan pelottavia tilanteita missä olisi pitänyt tuijottaa petoa silmästä silmään, mutta kyllähän niitä pyöri jaloissa ja välillä piti olla hieman tarkkana mitähän lauma nyt keksii.

Hieno maa omine isoine ja pienine ongelmineen. On muuten pelottavaa, jos lasten parissa työtään tekevä puhuu "vinkuinkkareista." Niin, mistähän lapset oppivat kiroilun ja muun väärän tiedon.

Siitä ei kai kukaan voi tosin olla eri mieltä, että Romanian päästäminen EU:hun oli virheliike ja jotain myöntämisiä on ollutkin. Politiikka kuitenkin erikseen, tavalliselle reppureissaajalle mitä mainioin kohde.

Eipä ole tullut Bukarestissa koskaan käytyä, koska frendeiltä on tullut parempia ehdotuksia Romanian matkakohteista. Viimeaikojen kohteen on ollut Timisoara(tai koko läntinen Romania) ja lapsuudessa Oradean lähistö monine kylpylöineen. Noissa mestoissa kulkukoiria ei ole juuri näkynyt.

Romanian päästäminen EU:iin on ongelma vain kerjäläisten kannalta. Moni Suomessa niputtaa normaalit Romanian kansalaiset ja kerjäläiset(romanit) samaan nippuun, mutta eipä voisi enemmän vituiksi mennä ja romanialaiset duunikaverit saavat tästä kärsiä lähes joka päivä. Monikulttuurisessa Suomessa evätään pääsy moneen raflaan ja diskoon, jos näyttää romanialaista henkkaria.

Summa summarum. 95% romanialaisista on normaalia työtätekevää kansaa ja aivan helvetin mukavaa porukkaa. Harvoin on meikäläisellä ollut niin hauskaa kuin romanialaisessa discossa/baarissa. Naiset ovat kauniita ja miehet mukavia. Suodattamaton kaljatuoppi maksaa vähän toista euroa ja tupakkiakin saa polttaa. Paikalliselta after dark nakkikioskilta saa helvetin hyvää mättöä(shaorma+pleskovitsa) pikkurahalla, eikä kukaan tappele, eikä räyhää.

Romaniassa on monissa hienoissa paikoissa tullut käytyä. +2000m vuoristoa, Tonavan rantaa, suolakaivoksia jne. Oikeastaan paras kokemus oli jossain mörön perseessä kaverin mummon tarjoama yösija ja aamiainen. Käytiin kaverin kanssa itse hakemassa kokkelimunat aamiaiselle kanalasta ja mummo teki kokkelia ja aivan tajuttoman upeita vuohenjuustopiiraita. Mummon kanssa ei yhteistä kieltä ollut, mutta yhteisymmärrys löytyi ruoan parhaudesta. Tuollaiset kokemukset menevät sinne "priceless" osastolle, joita ei todellakaan rahalla saa.

Toinen samanlainen kokemus oli, kun käytiin duunikaverin vanhemmilla kylässä Severinissä Tonavan rannalla. Taaskaan ei yhteistä kieltä löytynyt vanhempien kanssa, mutta duunikaveri tulkkasi ja kohtelu ei paljon kuninkaallisesta hävennyt. Kaikki paikalliset erikoisruoat ja juomat laitettiin pöytään ja santsaus oli lähinnä pakollista. Loppusyksystä kun oltiin reissussa, niin paikalliseen tapaan olisi pitänyt laittaa släbärit jalkaan sisätiloissa. Kohteliaasti kieltäydyin ja vedin sukilla. Isäntä ihmetteli, mutta duunikaveri kertoili, että Suomessa on pirun paljon kylmempi kuin +20C, että vieras on tottunut vähän kylmempiin ilmoihin. Vedettiin isännän kanssa ylävitoset...

Oikeastaan ainoa homma joka tuolla Romaniassa pelottaa on tuo liikenne. Aivan reikäpäistä menoa. Roadrage tulee pienestäkin ongelmasta ja "omassa" läänissä voi ajella miten vaan jos tuntee sheriffit. Sakoista pääsee tipillä eroon(persläpi). Melko hapokasta vedellä serpentiiniteillä(väittäisin tuota Transalpinaa yhdeksi parhaiksi teiksi Euroopassa, toki kesäaikana ilman lunta. Keväällä ja syksyllä tuolla +2000m korkeudessa lämpötila laskee alle nollan helposti) toista sataa ja normiteillä about 150 km/h. Kerran vitsailtiin että tällä vauihdilla kuollaan varmasti ohituksissa, eikä kukaan oikeastaan haluakkaan pyörätuoliin. Takapenkin jantteri totesi, että voisikohan tästä kyydistä poistua just nyt... hehheh.

Linkit wikipediaan, paitsi salinaturda.eu
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä viestissä olen tosissani alusta loppuun.

Puhutaan kiinnostuksesta eri kulttuureihin avartavasti, ja sitten romutetaan kaikki edellä sanottu tällä tyylillä. Ennakkokäsitykset ovat aika vahvat, eivätkä kyllä millään tavalla avarat. Muista kulttuureista ja kansoista siis voi olla kiinnostunut - kunhan eivät ole vinkuinkkareita.
Olen tällä palstalla viettänyt yli kymmenen vuotta aikaani, ja joillekin on tullut selväksi, että käyttämäni kieli on usein tahallisen kärjistettyä. Kaikille taas ei ole, enkä siitä hirveästi osaa ketään soimata, kun eleet, ilmeet ja tilannesidonnaisuus ei toimi vastaavalla tavalla.

Sanotaan nyt näin, että en pidä Itä-Eurooppaa persläpenä tai romanialaisia vinkuinkkareina. En pidä ruotsalaisia homoina tai saksalaisia natseina, vaikka niin saatan silloin tällöin täällä tai ihan oikeassa elämässä tokaista sopivassa yhteydessä. Mua ei vain jostain syystä ole koskaan kiinnostanut Afrikan, kaukoidän tai edes itäisen Euroopan meininki siinä määrin, että sinne erityisesti olisin halunnut. Historiassa, maantieteessä, kulttuurissa, urheilussa, ruoissa yms. voin myöntää olevani turhan Eurooppa- ja länsikeskeinen. Totta kai minua kiinnostaisi mennä vaikka minne, mutta koska resurssit ovat niukat, suuntaan ne ensisijaisiin kiinnostukseni kohteisiin.

Ihmisistä vaikkapa Itä-Euroopassa mulla ei ole pahaa sanottavaa. Olen viettänyt lukuisia kahvi- ja ruokailuhetkiä ränsistyneiden maatilojen pöydissä, joille ystävälliset paikalliset ovat herkkujaan (tai "herkkujaan") kantaneet Venäjällä ja Virossa. Edelleen mulla on tuttavia molemmissa maissa. Silti lähden mieluummin Baijeriin, Normandiaan tai New Yorkiin kuin slovakialaiseen romanikylään ilman karttaa ja kompassia, jos reissu pitää omalla rahalla kustantaa. Jos taas vaikkapa työreissu tms. tulisi eteen, ei mulla olisi mikään kynnys mennä räyskäisimpiinkään paikkoihin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Reppureissaus ei muuten ole millään tavalla trendikästä sitä harrastavien keskuudessa. Lähinnä ihmetystä herättää miksi joku luulee siinä olevan jotain ihmeellistä.
Juups, eikä siinä mitään pahaa muutenkaan olisi. Reippureissaaja kai minäkin enemmän olen, jos vastinkappaleena olisi mustavalkoisesti pakettimatkaaja. Mutta mustavalkoisiahan me emme tahdo olla.

Se on sitä oikeaa avarrusta verrattuna mitä voi jostain kirjoista lukea Jugoslavian hajoamissodista ja muista.
Kyllä varmasti. Paikanpäällä on hieno käydä kokemassa asioita, mutta jos ei siihen mahdollisuutta ole, on ihan jees lukea kirjoista, keskustella maassa asuneiden tai paikanpäällä käyneiden kanssa. Tai lukea netin keskustelupalstoilta.

On muuten pelottavaa, jos lasten parissa työtään tekevä puhuu "vinkuinkkareista." Niin, mistähän lapset oppivat kiroilun ja muun väärän tiedon.
Kyllä tässä tapauksessa on pelottavampaa näin yksioikoisten ja mustavalkoisten johtopäätösten tekeminen nettikeskustelujen perusteella. Et kuitenkaan taida tuntea minua henkilökohtaisesti, etkä ole ollut seuraamassa oppituntejani, joten et viitsisi mennä liki henkilökohtaisuuksiin. Jos juttuni ottavat koville, niin suuntaa terä mieluumin palstapersoonaani kuin siihen, mitä kuvittelet minun olevan vastuullisessa työssä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuskinpa olet käynyt Thaimassakaan, jos käsitys ko. maasta on hiekkarannat, baarit jne. Kanarialla luultavasti olet käynyt iskän jä äiskän kanssa joskus lapsuudessa ja nyt olet sankarimatkaaja jatkoajassa, vaikka onnistuit myöhästymään siitä ainoasta lentokoneesta, joka vei Berliinin persläpeen. Onnittelut. Herran näkemykset matkakohteista ovat kyllä sitä perusjuntti "luin Iltalehdestä, ikinä en mene" kamaa.
Heh, en ole iltapäivälehtiä hirveästi lueskellut, tosin ei mulla mitään ehdotonta kammoa niitä kohtaan ole, jos vaikka parturissa sattuu hollille. Hupaisia aviiseja pääasiassa, mutta onhan siellä välillä ihan asiaakin.

Mutta asiaan. En ole käynyt Thaimaassa enkä edes Kanarialla, koska nuoruudessani meillä ei ollut rahaa kuin Venäjän Karjalaan, jossa majoituimme perusjengin mökeissä ja kävimme Äänisellä kalastelemassa, tai sitten Viroon, jossa olen asustellut yhteensä vajaan vuoden. Sankarimatkaajaksi en ole kyllä missään vaiheessa itseäni tituleerannut, juttujen perusteella sinä sitä viittaa olet itsellesi enemmän sovitellut. Mitä tulee tuohon Thaimaa ja Kanaria viittaukseeni, meinasin lähinnä sitä, että mikäli jonkun henkilön useat maat ja maanosat pyörivät ranta/baari/ostari -tasolla, ei mun mielestäni voida puhua hirveän avartavasta matkailusta vrt. vaikkapa mun kiinnostukseeni ilman käymistä ko. paikoissa. En siis viitannut sinun tai kenenkään toisen reaalisiin kokemuksiin, vaan vain siihen, että maita voi olla plakkarissa paljonkin, mutta kokemus niistä oikeasti varsin ohutta.

Eikä mulla mitään Thaimaata vastaan ole, satuin nyt ottamaan vain esimerkiksi, kun se sattuu olemaan aika suosittu rantakohde nykyään. JA JOO, siellä voi tehdä paljon muutakin kuin maata rannalla.


Ai nyt olisi kiva pyöriä tsekeissä, vaikka edellisessä postauksessa haukuit sen persläveksi, kun satunnainen matkailija sai siellä "lahjomalla" nuuskaa kiskalta. Mielenkiintoista. "Olisi" tulee tässäkin esiin vahvasti. Parempi vaan mennä Tallinnan Hesburgeriin Sadamarketista ostetut väärennetyt kledjut päällä. Sieltä löytyy hengenheimolaisia varmasti.
Niin, voit tulkita sanomani täydellisen mustavalkoisesti tai sitten voit yrittää tavoittaa sieltä sen kärjistyksen, jota tykkään viljellä teksteissäni. En minäkään jaksa uskoa, että oikeasti väität minun toimivan yllä kirjoittamallasi tavalla, vaan luulen sinun kärjistävän. Olisiko mahdollista, että muutkin toimivat samoin silloin tällöin?

Olen käynyt Romaniassa neljä kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana, enkä millään voi laittaa ko. maata luokkaan "vinkuinkkarit". Ehkä seuraava luokkaretki kannattaisi suunnata Romaniaan? Hienoja ihmisiä, nähtävyyksiä ja historiaa. Tokihan siellä on mustalaisia, mutta toisin kuin Suomessa, heidän ei sallita kerjätä kaupunkien keskustoissa. Eikö olekin vinkuinkkari hommaa? Näkemättä paskaa...
Romania voisi olla mielenkiintoinen kohde, mutta ehkä kuitenkin hoidan sen omana matkanani, jos joskus mahkuja on. Kuten aiemmin tuolla Flonaldolle kirjoitin, ensisijaiset kiinnostukseni ovat muualla. Luokkaretkelle en ehkä kuitenkaan sinne lähtisi, koska ulkomaille reissaaminen teinien kanssa on aina oma operaationsa. Berliini on helppo, monipuolinen ja lähellä, joten kyllä sinne toisenkin luokan helposti vie.

Ei mulla ole tarvetta kaasutella valoissa sun kanssasi, koska tiedän, etten ole matkustellut maailmalla niin paljon kuin sinä. En vain aina jaksa ymmärtää, miten maailmaa nähnyt jengi jaksaa vikistä Suomesta sitä ja tätä, kun kuitenkin on aika selvä, että meilläkin on hieno maa monessa suhteessa. Ei paras ja ainoa, mutta hieno kuitenkin. Miksei niitä samoja kokemuksia voi yritää löytää myös täältä? Mulle on mysteeri se, miksi itä-eurooppalainen mummonmökki on todella jees, mutta pihtiputaalla oma mamma saa vanheta niille sijoilleen, vaikka vähän silmiä avaamalla ja ennakkoluuloista luopumalla täälläkin on paljon koettavaa. Ja tämä jälkimmäinen ei ole sulle henkilökohtaisesti, vaan enemmän yleistä ihmettelyä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En vain aina jaksa ymmärtää, miten maailmaa nähnyt jengi jaksaa vikistä Suomesta sitä ja tätä, kun kuitenkin on aika selvä, että meilläkin on hieno maa monessa suhteessa. Ei paras ja ainoa, mutta hieno kuitenkin. Miksei niitä samoja kokemuksia voi yritää löytää myös täältä?
En minäkään ymmärrä, mitä vikaa Suomessa on. Mutta en ymmärrä sitäkään, että samalla tavalla lokeroidaan esim. Kanariansaaret alimpaan turistihelvettiin ihan vain siksi, kun sattuu olemaan sellainen mielikuva paikasta. Se on ihan se asenne, millä lähtee liikkeelle ja mitä aikoo tehdä. Jos aikoo löhötä rannalla, se nyt on kai melkein sama, missä läskinsä kärventää. Mutta sitä voi mennä myös tekemään jotain ihan muuta kuin toteuttamaan sitä stereotypiaa. Vaikka tutustumaan paikalliseen luontoon ja kulttuuriin. Kyllä niitä helmiä löytää ihan odottamattomistakin paikoista. Jopa Suomesta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En minäkään ymmärrä, mitä vikaa Suomessa on. Mutta en ymmärrä sitäkään, että samalla tavalla lokeroidaan esim. Kanariansaaret alimpaan turistihelvettiin ihan vain siksi, kun sattuu olemaan sellainen mielikuva paikasta. Se on ihan se asenne, millä lähtee liikkeelle ja mitä aikoo tehdä. Jos aikoo löhötä rannalla, se nyt on kai melkein sama, missä läskinsä kärventää. Mutta sitä voi mennä myös tekemään jotain ihan muuta kuin toteuttamaan sitä stereotypiaa. Vaikka tutustumaan paikalliseen luontoon ja kulttuuriin. Kyllä niitä helmiä löytää ihan odottamattomistakin paikoista. Jopa Suomesta.

Otin Kanarian helpoksi esimerkiksi, mutta ymmärrän kyllä, että se on paljon muutakin kuin vain rantalomakohde. Eikä mulla ole rantapakettilomiakaan kohtaan mitään ehdotonta kielteisyyttä. Suomen marraskuusta lähtisin mielelläni lämpimään rannalle, vaikka samalle lennolle sattuisi jokunen muukin härmäläinen. Ensisijainen kiinnostukseni ei kuitenkaan ole maata rannalla lomillani.

Tämä nyt vain tarkennuksena. Noin muutoin olen samaa mieltä kanssasi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta en ymmärrä sitäkään, että samalla tavalla lokeroidaan esim. Kanariansaaret alimpaan turistihelvettiin ihan vain siksi, kun sattuu olemaan sellainen mielikuva paikasta. Se on ihan se asenne, millä lähtee liikkeelle ja mitä aikoo tehdä. Jos aikoo löhötä rannalla, se nyt on kai melkein sama, missä läskinsä kärventää. Mutta sitä voi mennä myös tekemään jotain ihan muuta kuin toteuttamaan sitä stereotypiaa. Vaikka tutustumaan paikalliseen luontoon ja kulttuuriin.

Itse epäilen taustalla olevan sen, että "Kanaria" on vähän kuin itsestään jotenkin vakiintunut suomalaisessa yleiskielessä epäviralliseksi termiksi, joka tarkoittaa pakettimatkaa kirkuvien lapsiperheiden, Suomi-verkkaria ja vyölaukkua kantavien turistien sekä eläkeläisten kanssa kohteeseen, jossa ravintoloista saa suomen kielellä lihapullia, ja joissa soi Jamppa Tuomisen ja Irwinin musiikki kaikkialla. Todellisuudessahan oikeat Kanarian saaret eivät ole tätä, minkä varmasti jokainen tietää. Mutta tuolla puhekielen "Kanarialla" ei olekaan sen kanssa oikeastaan mitään tekemistä. Tai on siinä mielessä, että moni löytää nuo samasta paikasta. Mutta vastaavasti oikealla Kanarialla voi tehdä miljoonia muitakin asioita, eikä matka sinne tarkoita mitenkään automaattisesti matkaa "Kanarialle".

Itse en ole käynyt Kanarialla, vaikka tiedänkin sieltä löytyvän upeita luontokohteita. Saatan ihan hyvin jossain vaiheessa päätyä sinne, mutta toistaiseksi tieni on vienyt muihin paikkoihin. Tästä vuodesta taitaa joka tapauksessa tulla ensimmäinen pitkään aikaan, jolloin en käy itselleni uudessa maassa. Ainoa tälle vuodelle suunniteltu reissu vie Kööpenhaminaan. Edellisestä visiitistä tuonne on kuitenkin melkein 20 vuotta, joten on aika päivittää käsityksiä kyseisestä kaupungista.
 
Itse epäilen taustalla olevan sen, että "Kanaria" on vähän kuin itsestään jotenkin vakiintunut suomalaisessa yleiskielessä epäviralliseksi termiksi, joka tarkoittaa pakettimatkaa kirkuvien lapsiperheiden, Suomi-verkkaria ja vyölaukkua kantavien turistien sekä eläkeläisten kanssa kohteeseen, jossa ravintoloista saa suomen kielellä lihapullia, ja joissa soi Jamppa Tuomisen ja Irwinin musiikki kaikkialla.

Varmaan lähinnä Matkaoppaat -sarjan myötä Turkin Alanya on noussut tuohon asemaan. Ja jos listaa jatkaa niin Pattayahan tarkoittaa paikkaa jossa keski-ikäiset äijät käyvät panemassa alaikäisiä tyttöjä ja poikia. Agya Napa taas paikkaa jossa teini-ikäiset pohjoismaalaiset naisenalut harrastavat estottomasti ja suojaamattomasti seksiä välimeren Zorbasten kanssa. Näitä kliseitähän riittää.
 

julle-jr

Jäsen
Hassua sinänsä on tämä nykyaikana laajalti esiintyvä helpon pakettimatkailun suoranainen halveksunta.

Itse en missään nimessä halua lomalla tehdä mitään hankalia asioita, vaan arvostan helppoutta. Rantaloma, aamulenkit hiekkarannalla sekä mojitojen juominen uima-altaalla kuulostavat ihan mukavalta yhdistelmältä. Jos tämän kaiken saa helposti pakettina, niin onhan se nyt parempi vaihtoehto kuin joku hankala omatoimimatka.

En nyt viittaa suoraan mihinkään aiempaan viestiin, kunhan yleisesti pohdin.

Toki omaan asenteeseen vaikuttaa jatkuva töiden takia reissaaminen, myös näissä ns. eksoottisissa paikoissa. Imodiumin avulla vatsataudissa sinnittely ja antibioottikuurien sekä malarialääkkeiden syöminen on tullut ihan riittävän tutuksi. Lisäksi nämä paljon puhutut uudet kulttuurit ovat useassa paikassa syvältä. En halua tutustua oikeastaan enää yhteenkään uuteen kulttuuriin, muuten kuin korkeintaan kirjojen tai tv:n välityksellä.

Lomalla ei ylipäätään lainkaan kiinnosta mennä kokemaan yhtään ylimääräistä vastoinkäymistä, olen niitä kurkkuani myöten täynnä. Näin ollen pakettimatkailu olisi minulle ylivoimaisesti paras ratkaisu, jos nyt ikinä päättäisin mennä lomalla johonkin paikkaan, jonne pitäisi lentää. Lentokoneet ja niissä tuskailu vasta syvältä ovatkin, ellei ole varaa lentää ykkös- tai edes busines-luokassa shampanjasta humaltuen.

Ps. Mitä vikaa on niinkin käytännöllisessä asusteessa kuin vyölaukussa?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Varmaan lähinnä Matkaoppaat -sarjan myötä Turkin Alanya on noussut tuohon asemaan. Ja jos listaa jatkaa niin Pattayahan tarkoittaa paikkaa jossa keski-ikäiset äijät käyvät panemassa alaikäisiä tyttöjä ja poikia. Agya Napa taas paikkaa jossa teini-ikäiset pohjoismaalaiset naisenalut harrastavat estottomasti ja suojaamattomasti seksiä välimeren Zorbasten kanssa. Näitä kliseitähän riittää.
Juuri näin. Tässäkin pätee se sääntö, että 99% porukasta pilaa kaikkien maineen. Ja samaan hengenvetoon totean, että Turkki on upea maa ja siellä asuu hienoja ihmisiä. En käynyt lähelläkään Alanyaa, mikä varmaan vaikutti mielipiteeseeni. Olen varmaan sanonut jo aiemminkin, että kertaakaan aiemmin eikä tuon matkan jälkeen ole ennakkoluulot ja mielikuvat karisseet yhtä tehokkaasti.

Ja minä en todellakaan dissaa pakettimatkoja, tai oikeammin niitä harrastavia ihmisiä. Kaikki eivät vain tykkää samoista asioista ja kukin hakee lomalta sitä, mikä itselle parhaiten sopii. Jos käsitys lomasta on viikon grillaus biitsillä, niin toki silloin lähdetään paikkaan, missä tuota voi toteuttaa. Mulle se ei vain sovi luonteelle.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja minä en todellakaan dissaa pakettimatkoja, tai oikeammin niitä harrastavia ihmisiä. Kaikki eivät vain tykkää samoista asioista ja kukin hakee lomalta sitä, mikä itselle parhaiten sopii. Jos käsitys lomasta on viikon grillaus biitsillä, niin toki silloin lähdetään paikkaan, missä tuota voi toteuttaa. Mulle se ei vain sovi luonteelle.

Minä teen biitsimatkat pakettina ja kaupunkilomat omatoimisesti. Rannalla tulee hengailtua lähinnä kaislavarjon alla saakelin iso tuoppi tai drinksu kädessä. Välillä pulahtaa turkoosiin veteen tai altaaseen. Mikäs sen hienompaa ja rentouttavampaa!
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minä teen biitsimatkat pakettina ja kaupunkilomat omatoimisesti. Rannalla tulee hengailtua lähinnä kaislavarjon alla saakelin iso tuoppi tai drinksu kädessä. Välillä pulahtaa turkoosiin veteen tai altaaseen. Mikäs sen hienompaa ja rentouttavampaa!

Aika samoilla mennään. Kesän rantalomat ovat ns aivot narikkaan ja kirja+olut käteen rentoutumista.
Talven reissut sitten yleensä ns omatoimimatkoja joko rinkan tai laukun kanssa jonnekkin eksoottisempiin kohteisiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en missään nimessä halua lomalla tehdä mitään hankalia asioita, vaan arvostan helppoutta. Rantaloma, aamulenkit hiekkarannalla sekä mojitojen juominen uima-altaalla kuulostavat ihan mukavalta yhdistelmältä. Jos tämän kaiken saa helposti pakettina, niin onhan se nyt parempi vaihtoehto kuin joku hankala omatoimimatka.

Jos pakettimatkan kautta saa sen, mitä haluaa, niin silloin mennään pakettimatkalle. Jos pakettimatka taas ei tarjoa sitä, mitä se haluaa, niin silloin mennään omatoimimatkalle.

Tuossa kuvaamassasi casessa omatoimimatkakaan ei välttämättä ole internet-aikakaudella mitenkään erityisen hankala. Hotellin ja lennon yhdistelmän saa ostettua verkkokaupan kautta aivan samalla tavalla kuin matkatoimiston pakettimatkan. Jos haluaa säätää, niin nuo voi varata erikseenkin, vähän kuten itse tuppaan aina tekemään. Mutta eipä tuokaan vaikuta asiaan juurikaan. Jos menee vain yhteen kaupunkiin reissulle, niin omatoimimatkailusta ei kyllä käytännössä tule mitenkään hankalaa. Jos haluaa kierrellä vähän laajemmin, niin sitten joutuu jo selvittelemään asioita etukäteen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
. Mutta tuolla puhekielen "Kanarialla" ei olekaan sen kanssa oikeastaan mitään tekemistä. Tai on siinä mielessä, että moni löytää nuo samasta paikasta. Mutta vastaavasti oikealla Kanarialla voi tehdä miljoonia muitakin asioita, eikä matka sinne tarkoita mitenkään automaattisesti matkaa "Kanarialle".

Kuten mainitsit, varmasti moni tietää Kanarialta löytyvän paikkoja laidasta laitaan mutta laitetaan muutama rivi omasta erittäin positiivisesta kokemuksesta josta joku saattaa saada kipinän lähteä mestoille.
Pakettimatka(omatoimi kylläkin) Gomeralle 2006, edellisen kerran noin 20v aiemmin Playa Del Ingles. En tiennyt mitä odottaa, lento menikin tietty pahimpaan turistirysään Teneriffalle, Playa Del Las Americas, siellä vietettiin tunteja rantsussa missä rantabulevardit pullollaan sisäänheittäjiä, hiekkarannat täynnä vierivieressä grillaavia auringonpalvojia. Mielessäni ajattelin ei tätä, en halunnut tätä. Sitten lähti kantosiipialus kohti La Gomeraa, muistaakseni 45min.
No niin, nyt näyttää paremmalta. San Sebastian on mukavan kokoinen espanjalainen pikkukaupunki missä ei näy isoja hotelleja, nykyisellään noin 10 000 asukasta. Siitä reissu jatkui dösällä pikkuteitä pitkin Valle Gran Rey kylään(as noin 4500), pienikalastajakylä missä merenrannassa muutamia ravintoloita. Hotellikin snadi parikerroksinen, aika vaatimaton, uima-allas ja baari luonnollisesti löytyy.
Gomeralla kätevin on liikkua merta pitkin sellaisilla nopeahkoilla julkisen liikenteen veneillä, muistaakseni 2€ suunta, hetkessä vaihtuu kylä ja pääsee vaikkapa San Sebastianiin joka päivä jos niikseen tykkää.
Yksi hieno Gomeran rikkaus on vehreys, löytyy mm sademetsää, saari on tulivuoripohjainen ja luonto rikasta kun mennään rannasta hiukan ylöspäin. Korkeuseroja löytyy mukavasti patikointiin, sellaisesta reilusta kilometristä on mukavat näkymät merelle.
la gomera san sebastian - Google-haku

Ja vielä yksi vinkki, autovuokra päiväksi niin pääsee kiertämään muutamat sellaiset pikkukylät mihin ei veneillä mennä, löydettiin mm uskomaton maaseuturavintola missä kasvatettiin itse tarjoiltavat kanat ja lampaat. En vastaavaa ole kokenut missään.

Summaus viikon parin reissulle, on mistä valita: Nauttikaa omasta kylästä, San Sebastian, patikoinnit upeissa vihreissä maisemissa noin kilometrissä, sademetsä, laivalla lähikyliin, autolla pikkukyliin sisämaassa ja ruoka on syntisen hyvää. Tuolla kalastajakylissä riittää vielä aamunkalasaaliista turisteillekin eikä tarvitse turvautua pakastimiin.

Näin 2006, ehkä 8 vuodessa on rakennettu resortteja lisää ja kenties joku suomi-menu baarikin rantautunut jonnekin, mutta tuolloin olin ällikällä lyöty mikä helmi "saarilta" löytyi.

ps. kultahiekkarantoja tuolta ei löydä, eikä hiekkarantakulttuuria näkynyt missään päin saarta, ennemminkin kalastajakyläfiilistä rantakapakkoineen.

_
 
F

Flonaldo

Hassua sinänsä on tämä nykyaikana laajalti esiintyvä helpon pakettimatkailun suoranainen halveksunta.
Näinhän se menee. Itse en ainakaan halveksu yhtään ketään - menevät sitten rannalle makaamaan tai rinkka selässä Nicaraguaan. Jokainen tyylillään.

Itse korkeintaan kannustan tuntemiani pakettimatkaajia myös kokeilemaan jotain muuta. Useimmiten se ei nimittäin ole tuo jullen kertoma "lomalla voi ottaa iisimmin", vaan uskalluksen, tiedon ja taidon puute. Kyllähän minäkin, mutta kun...

Sitten taas itse saan näiltä pakettimatkalaisilta a) vastaavasti erittäin kannustavaa ja joskus jopa hassulta tuntuvaa haltioitunutta palautetta tai b) ihmettelevää kommenttia, mihin sisältyy olettamus siitä että olen suunnilleen kahjo ja riskeeraan henkeni.

Nämä b-sektorinkaan ihmiset eivät ota päähän juuri lainkaan ellei heillä mene jankkaamiseksi siitä kuinka se pakettimatka on parempi. Pullovesi, käsidesi, matkaopas - ja samat virret sataan kertaan.

Eivätkä kyllä yhtään hahmota myöskään sitä, että jossain pelkästään turistien pakettimatkoille suunnatussa mestassa todennäköisyys päätyä esim. keikatuksi tai saada se paskatauti tuntikausia seisoneesta all-you-can-eat buffasta mihin ne kaikki pikkukersat upottavat paskaiset kätensä suoraan, on moninkertainen mun matkakohteisiini verrattuna.

Olisin tuhat kertaa enemmän huolissani omasta turvallisuudestani ja omaisuudestani esim. Barcelonassa kuin jossain Jordanian pikkukylässä, missä ei ole muita länsimaalaisia 150 km säteellä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En vain aina jaksa ymmärtää, miten maailmaa nähnyt jengi jaksaa vikistä Suomesta sitä ja tätä, kun kuitenkin on aika selvä, että meilläkin on hieno maa monessa suhteessa. Ei paras ja ainoa, mutta hieno kuitenkin. Miksei niitä samoja kokemuksia voi yritää löytää myös täältä? Mulle on mysteeri se, miksi itä-eurooppalainen mummonmökki on todella jees, mutta pihtiputaalla oma mamma saa vanheta niille sijoilleen, vaikka vähän silmiä avaamalla ja ennakkoluuloista luopumalla täälläkin on paljon koettavaa.

Olen käynyt maailman jokaisella mantereella pl. se pingviinien manner minne mennään sitten joskus eläkkeellä.

Toki olen myös käynyt kaikkialla Suomessa, mutta olen viime aikoina alkanut miettiä kuinka vähälle kotimaanmatkailu sitten kuitenkin on jäänyt. Sitten, jos koskaan tulee vastaan ne taloudelliset reaaliteetit. Suomi on aivan järkyttävän kallis maa turistille, niin sitä on vain helpompi mennä samalla budjetilla jonnekin muualle.

Jossain Etelä-Amerikassa käynti ei kovin kalliiksi tule, vaikka se lentojen etsimisvaiheessa voikin siltä tuntua. Sen jälkeen, kun mikään ei maksa enää mitään.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Moni muukin asia on EU:ssa kielletty, mutta monissa fiksuissa Euroopan maissa noille säädöksille lähinnä naureskellaan. Siksi noissa maissa onkin mukava matkailla. Nuuskan saatavuudesta Unkarissa ei ole tietoa, mutta ainakin Romaniasta ja Tsekeistä eräs nuuskaava herrasmies sai fiksinsä melko helposti.
Ok, olin sitten ilmeisesti tosiaan väärässä. Eipä siinä mitään, tuskin oli edes ensimmäinen kerta.

Oletin hommaa osin jo sillä perusteella, että esim. Venäjällä (missä siis myynti on täysin laillista) nuuskaa ei ole ainakaan näkyvästi tarjolla kuin aivan Suomen rajan pinnassa - ja sielläkin vain niissä pääteiden varsien kaupoissa, joissa valikoima on muutenkin enemmän tai vähemmän suomalaisille suunnattua.

Mutta ehkä sitten itäisessä Keski-Euroopassa on sen verran nuuskan päälle ymmärtäviä asiakkaita, että tavaraa kannattaa pitää paikoin myytävänä ns. tiskin alta.

***

Täysin asiasta toiseen, mutta ketjun hengessä kuitenkin. Usein kuulee sanottavan, että Suomi on käytännössä kuin saari.

Tänään tuli todistettua, että oikeasti asia ei ihan näin ole. Viroon (ja sitä kautta vaikka minne Eurooppaan) pääsee myös yllättävän kätevästi ainakin Itä-Suomen suunnalta ilman laivamatkaa. Kysehän oli siis ajelusta Viroon maitse Venäjän kautta.

Olin tällaista reissua miettinyt jo pidempään, mutta nyt sitten tuli vihdoinkin kokeiltua. Kieltämättä hieman arvellutti, mutta aivan turhaan. Imatralta rajan yli, siitä kohti Viipuria, sitten Pietarin suuntaan ja lopulta miljoonakaupugin ohi länsipuolelta komeaa kuusikaistaista kehätie KAD:ia pitkin. Matkalla toki piti bongata Unescon maailmanperintölistallekin päässyt Kronstadtin kaupunki.

Ajotyyli Venäjällä on kieltämättä reipas, mutta mikäs siinä, kun tykkään itsekin kaasua tarpeen tullen painaa. Jonkin verran Suomessa ajelua tarkempana kannattaa toki olla "pelinluvun" suhteen liikenteessä, mutta ei siis mitään todellisia ongelmia. Kyllä venäläinen liikennekulttuuri aina vaikka puolalaisten ajotavat sentään voittaa!

Pietarin lounaispuolella reitillä oli jonkin verran hidastavia tietöitä, mutta kaikkiaan matka sujui oikein mukavasti. Venäjän ja Viron välisellä rajalla (Ivangorod-Narva) meni alun toista tuntia ylityksessä, mutta se kait kuuluu asiaan. Systeemit olivat taas toki ihan erilaisia, mihin on tottunut aiemmin Venäjän-rajoilla, mutta näinhän se menee Suomestakin tullessa: jo Värtsilässä on ihan eri meininki kuin Svetogorskissa.

Joka tapauksessa jos joku on tällaista reissua joskus miettinyt ja passissa on sopiva viisumi, niin ei kun matkaan vaan! Tietkin ovat valtaosin oikein hyvässä kunnossa ja polttoaine halpaa (95-oktaaninen bensa noin 0,75 euroa litralta), joten kierto Venäjän kautta on mukavan kokemuksen lisäksi myös kustannustehokas vaihtoehto!

Olisin tuhat kertaa enemmän huolissani omasta turvallisuudestani ja omaisuudestani esim. Barcelonassa kuin jossain Jordanian pikkukylässä, missä ei ole muita länsimaalaisia 150 km säteellä.
Juuri näin. Tämä nyt ilman mitään humblebrageja, mutta 49 eri maassa on tainnut tulla tähän mennessä käytyä. Joukossa on myös jonkin verran näitä ei niin suosittuja matkakohteita, kuten ehkä jotkut ovat saattaneet palstan maailmanvalloitusketjusta havaitakin. Silti ne kaksi ainoaa kertaa, kun minut on yritetty keikata, ovat tapahtuneet niinkin tavallisissa paikoissa kuin Barcelona ja Lissabon. Jossain Kosovossa, Iranissa, Kirgisiassa tms. ei ole koskaan ollut mitään tämäntyyppisiä ongelmia, vaikka nämä ovat juuri sellaisia maita, joita saatetaan karsastaa mukamas vaarallisina matkakohteina - toisin kuin Espanjaa tai Portugalia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Silti ne kaksi ainoaa kertaa, kun minut on yritetty keikata, ovat tapahtuneet niinkin tavallisissa paikoissa kuin Barcelona ja Lissabon. Jossain Kosovossa, Iranissa, Kirgisiassa tms. ei ole koskaan ollut mitään tämäntyyppisiä ongelmia, vaikka nämä ovat juuri sellaisia maita, joita saatetaan karsastaa mukamas vaarallisina matkakohteina - toisin kuin Espanjaa tai Portugalia.

Uskonto ei pilaa maailmaa vaan lukutaidottomuus. Ei ymmärretä asioita, mennään vain jonkun ihmeellisen uskomuksen tai muun kuvitelman perässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös