Barcelona on täynnä hotelleja ja hostelleja ympäri kaupunkia. Minusta hotellia valitessa on olennaista, että metroasema on lähellä ja seutu on muutenkin eläväistä. En suosittele hotellin ottamista 15-20 kilometrin päästä keskustasta (Ramblas). Vaikka kuten Alas kirjoitti itse Ramblas on kauhea turistirysä niin se on kuitenkin keskellä ja lähellä kaikkea muutakin. Ramblasin varrella on useampi metroasema.Barcelonaan olisi tarkoitus lähteä syyskuun alussa. Onko väliä ottaako hotellin vähän kauempaa Las ramblasilta (15-20km) vai ottaako suoraan kävelymatkan päästä hieman kalliimmalla? Onkohan Barcan futismatseihin hankala saada lippuja? Varmaan kannattaa yrittää ostaa etukäteen? Muitakin vinkkejä saa antaa, tarkoitus on olla viikon verran.
Esimerkiksi viime talvena Barcelonassa olin kolme yötä sadalla eurolla kahden tähden hotellissa (siisti mutta vaatimaton, oma kylpyhuone, ystävällinen henkilökunta) poikkikadulla kahden sadan metrin päässä Ramblasista. Edellisellä kerralla olin muutaman kilometrin päässä keskustasta ihan kivalla alueella sijainneessa uudessa tyylikkäässä hotellissa kolme yötä vähän yli kahdellasadalla eurolla. Monta näitä on nähty. Hotellia varatessa kannattaa käyttää hyväkseen ebookersin tai hotels.comin tarjouksia, jos hotellit muuten miellyttävät. Toki kuvissa huoneet yleensä näyttävät paremmilta kuin luonnossa. Joskus on käynyt toisinkin päin. Halvimpien hotellien ja hostellien huoneita varattaessa kannattaa katsoa, onko huoneella yhteinen kylpyhuone toisen huoneen kanssa.
La Liga alkaa syyskuun alussa, mutta ymmärtääkseni otteluohjelmaa ei ole vielä vahvistettu. Barcelonan peleihin saa aina lippuja paikan päältä, jos vastustajana ei ole Real Madrid tai paikallisvastustaja Espanyol. Kätevää on ostaa liput etukäteen FC Barcelonan omilta nettisivuilta (muilta lipunmyyjiltä netistä niitä ei kannata ostaa). Liput ovat vain kolme euroa kalliimpia netistä ostettuna kuin Camp Noun lipunmyynnistä ja pääsee itse hyvissä ajoin etukäteen valitsemaan paikat.
Kun ostat liput netistä printtaat tositteen ostosta. Sitten sinun pitää käydä Barcelonassa hakemassa liput Camp Noun lipputiskilta (on auki joka päivä aamusta iltaan) mukanasi printti maksusta, passi ja luottokortti, millä olet liput maksanut. Systeemi on luotu mustan porssin kaupan ehkäisemiseksi. Lippujen hinnat vaihtelevat vastustajasta riippuen paljonkin. Mutta tunnelma Camp Noulla on aina mahtava. Ja varsinkin kun 60.000 ihmistä huutaa Messiä tämän tehtyä maalin. Camp Noulle pääsee kätevästi metrolla. Ja kun pelin jälkeen on lähibaarissa juonut yhden oluen niin sen jälkeen metrossakaan ei ole enää ruuhkaa.
Stadionin vieressä on Barcelonan koripallo/käsipallohalli, mihin mahtuu 7.000 ihmistä. Samassa rakennuksessa on myös tekojäärata. Korismatseja suosittelen ehdottomasti. Valtava tunnelma (intensiivisempi kuin futisotteluissa) ja liput aika edullisia. 18 euroa yläkatsomoissa päädyissä, joista näkee loistavasti koko kentän ja joissa Barcelonan eri kannattajaryhmät kilpailevat, mitkä pitävät kovinta ääntä.