Avovaimo sai työnsä puolesta ilmaiset lennot Vilnaan pääsiäiseksi ja allekirjoittaneella ei Googlea tarkempaa tietoa mestasta juuri ole, enkä ole aikaisemmin kaupungista juuri mitään lukenut.
Vilna on hieno kaupunki. Itse tein ensimmäisen visiittini kaupunkiin pääsiäisenä 2006. Sen jälkeen olen siellä ollut parikin kertaa. Edellisestä visiitistä on tosin jo neljä vuotta...
Lähinnä kiinnostaisi kuulla, jos jollakin olisi ravintolasuosituksia (kaikki ruokalajit käy), sekä jos tiedossa olisi jotain näkemisen arvoista keskustan ulkopuolelta? Onko yöllä ihan "perusturvallista" mennä baarista hotellille vanhaan kaupunkiin kävellen vai kannattaako käyttää taksia jne.?
Vilnassa ravintolaelämä muuttui kovasti ainakin omien visiittieni aikana, ja melkein aina joutui etsimään uuden ravintolan edellisellä reissulla hyväksi havaitun, mutta sittemmin lopettaneen tilalle. Viime reissulla me ihastuimme kovastikin emännän kanssa Cili Kaimas -ravintolaan. Ruoka oli halpaa ja hyvää, ja ravintolan sisustus oli todella mukava ja erikoinen.
Tuolta löytyy jotain kuvaa ja jonkun turistin arviota paikasta:
Cili Kaimas: Vilnius Restaurant Tip by Fen
Pilies-kadulla on ainakin aina ollut kivoja kellarikahvioita, joista on saanut hyviä lettuja. Samaten kannattaa kokeilla paikallista erikoisuutta, Zeppeliniä, eli cepelinaita. Kyseessä on siis lihalla täytetty "perunakakku". Tuota saa monesta paikasta.
Tuossa on muuten toinen kiva paikka, jossa on jokaisella reissulla tullut istuskeltua:
Amatininkų užeiga - Apie restoraną
Kyseessä on pubi, josta saa myös ihan kohtuullista pubiruokaa.
Nähtävyyksistä keskustan ulkopuolelta löytyy ainakin TV-torni, jonka edustalla kuoli 14 ihmistä tammikuussa 1991 Neuvostoliiton armeijan erikoisjoukkojen hyökätessä tornin aseettomien puolustajien kimppuun. Itse en ole tuolla tornilla käynyt, mutta aika suosittu kohde se on matkailijoiden keskuudessa. Vähän kauempana on Trakain linna, jota suosittelen kyllä kohteeksi. Busseja lähtee melko usein linja-autoasemalta, joten linna on helppo katsastaa.
Keskustasta löydät varmaan pakolliset nähtävyydet, eli Gediminas'n tornin ja KGB-museon kidutuskammioineen. Suosittelen molempia. KGB-museon kohdalla kannattaa varmistaa aukioloajat. Kyseessä on mielenkiintoinen, mutta myös tyrmistyttävä paikka.
Ja kyllä tuolla kaupungilla uskaltaa ulkona kävellä. Ehkä hiljaisimmat ja pimeimmät kujat kannattaa jättää väliin - ihan niin kuin muuallakin.
Hintatason luulisi ainakin googletuksen mukaan olevan suhteellisen huokea. Minulla on suunnitelmissa hieman arvokkaamman rannekellon hankinta, niin taidan katsella tuolta paikallisen hintatason ennen ostopäätöstä.
Tuosta en osaa tarkemmin sanoa, mutta yleensä tuppaa olemaan niin, että edullisia ovat juurikin nuo tuotteet, jotka on valmistettu Liettuassa tai muissa lähialueen maissa. Rannekellot taitavat olla Suomen hinnoissa...