Matkakohteenne

  • 2 561 095
  • 14 909
Suosikkijoukkue
Ilves
Kannatan Krakovaa ehdottomasti,molemmissa kaupungeissa olen työn puolesta ollut viimeisten vuosien aikana tarpeeksi. Krakovan etuna on helppokulkuinen keskusta-alue. Varsovan ongelma on kaupungin jatkuva turpoaminen.

Nyt Varsovassa väkeä jo pari miljoonaa ja lisää muuttaa alueelle koko ajan. Likenne ei vedä sitten millään, ainoa parannus oli kun avasivat metrolinjan lentokentältä keskustaan.

Krakovan vanha kaupunki ( Rynek Glowny) on hieno samoin Kazimierzin alue ( vanha juutalaiskaupunginosa). Mutta ruokailu Kazimierzissa on kallistunut aika lailla, koska turistit käyvät siellä yhä enemmän.

Kohtuuhintaisia ja hyvää paikallista ruokaa tarjoavia ravintoloita löytyy kaupungista riittävästi. Samoin mukavia kahviloita .

Auschwitz on ehdoton kohde, kun kävin siellä muutama vuosi sitten olin aika hiljaista miestä loppupäivän. Mykistävä kokemus. Tosin elokuussa alueella voi olla reilut 30 astetta lämmintä, joten kierros voi olla myös sen aniosta kuuma ja tukala.

Toinen mielenkiintoinen vierailukohde ovat Wielizckan suolakaivokset.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Kannatan Krakovaa ehdottomasti,molemmissa kaupungeissa olen työn puolesta ollut viimeisten vuosien aikana tarpeeksi. Krakovan etuna on helppokulkuinen keskusta-alue. Varsovan ongelma on kaupungin jatkuva turpoaminen.

Nyt Varsovassa väkeä jo pari miljoonaa ja lisää muuttaa alueelle koko ajan. Likenne ei vedä sitten millään, ainoa parannus oli kun avasivat metrolinjan lentokentältä keskustaan.

Krakovan vanha kaupunki ( Rynek Glowny) on hieno samoin Kazimierzin alue ( vanha juutalaiskaupunginosa). Mutta ruokailu Kazimierzissa on kallistunut aika lailla, koska turistit käyvät siellä yhä enemmän.

Kohtuuhintaisia ja hyvää paikallista ruokaa tarjoavia ravintoloita löytyy kaupungista riittävästi. Samoin mukavia kahviloita .

Auschwitz on ehdoton kohde, kun kävin siellä muutama vuosi sitten olin aika hiljaista miestä loppupäivän. Mykistävä kokemus. Tosin elokuussa alueella voi olla reilut 30 astetta lämmintä, joten kierros voi olla myös sen aniosta kuuma ja tukala.

Toinen mielenkiintoinen vierailukohde ovat Wielizckan suolakaivokset.

Oolsprite, mittari liikahti tämän myötä taas hieman enemmän Krakovaan päin. Käsittääkseni Krakovassa on myös yksi kaupunginosa kokonaan rakennettu reaalisosialismin ihanteiden mukaan ja sen sanotaan olevan yksi parhaiten alkuperäisessä formussaan säilyneitä suuria sellaisia. Nimi taisi olla Nowa Hota(?). Sekin olisi mielenkiintoista kokea.

Lämpötila nyt ei sinänsä haittaa, koska tuossa vaiheessa on yleensä jo Suomessakin ehtinyt hikoiluun tottua. Voipahan pysähtyä alibioluelle sitäkin useammin, kun terdeja tulee vastaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitti vinkistä. Danzigia ja vieressä olevaa Sopotia on kaverit jo ehtineet suositella. Vaihtoehtona eteläisemmälle rantalomalle se on mielessä käynytkin monesti, mutta toistaiseksi on kuitenkin kaupunkilomat kiinnostaneet enemmän. Kuvien perusteella sikäläiset hiekkarannat eivät ainakaan häviä millekään perus "torremolinoksille" yhtään ja matkakin on paljon lyhyempi. Ja kuten sanoit, niin Gdansk on varmasti paitsi mukava, niin myös historiasta kiinnostuneen kannalta mielenkiintoinen paikka. Ehkäpä sinnekin vielä kerkeää mennä..

Itse en Sopotissa käynyt ollenkaan, koska en myöskään ole erityisemmin rantalomaihminen. Gdansk on siitä kiva paikka, että keskusta on mukavan kompakti, ja kaikki kiintoisa on kävelymatkan päässä - lukuun ottamatta II maailmansodan aikainen Westerplatte, jonne pääsee mielenkiintoisella risteilyllä. Ymmärtääkseni suurin osa biletyksestä on keskittynyt Sopotiin, joten Gdanskissa on siitä syystä iltaisinkin varsin rauhallista. Sopivaa aikaa siis tunnelmallisten pubien kiertelyyn. Tästä syystä Sopot lienee aika monella suomalaisella se pääkohde tuolla päin.

Itse olin Gdanskissa tyytyväinen siihen, että rymyävät brittituristien laumat loistivat poissaolollaan. Eikä noita räkäkännissä roikkuvia teinibilettäjiäkään juurikaan näkynyt. Siksi Gdansk oli täydellinen historiasta kiinnostuneelle 30+ -ikäluokan pariskunnalle.

Uskon toki, että Krakova tarjoaa nuo, ja vielä enemmänkin. Se kaupunki tuskin on turhaan niin suosittu. Itselläkin se on yksi kaupunki, jossa täytyy vielä joskus käydä.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Ymmärtääkseni suurin osa biletyksestä on keskittynyt Sopotiin, joten Gdanskissa on siitä syystä iltaisinkin varsin rauhallista. Sopivaa aikaa siis tunnelmallisten pubien kiertelyyn. Tästä syystä Sopot lienee aika monella suomalaisella se pääkohde tuolla päin.

Itse olin Gdanskissa tyytyväinen siihen, että rymyävät brittituristien laumat loistivat poissaolollaan. Eikä noita räkäkännissä roikkuvia teinibilettäjiäkään juurikaan näkynyt. Siksi Gdansk oli täydellinen historiasta kiinnostuneelle 30+ -ikäluokan pariskunnalle.

Uskon toki, että Krakova tarjoaa nuo, ja vielä enemmänkin. Se kaupunki tuskin on turhaan niin suosittu. Itselläkin se on yksi kaupunki, jossa täytyy vielä joskus käydä.

Tuossahan on valmiiksi kasassa hyvä kokonaispaketti sikäli, että päivällä voi käydä Sopotissa ottamassa arskaa ihmetellen sorjasäärisiä puolattaria ja illaksi palata kuitenkin takaisin rauhallisempaan ympäristöön. Brittejä siellä ei kuulemma tosiaankaan näkynyt ja suuri osa lomailijoista oli joko pohjoismaista tai muualta Puolasta. Käsittääkseni Gdanskin läheltäkin löytyy keskitysleirimuseo, eli Stutthof, mutta se lienee puitteiltaan melko paljon Auschwitzia vaatimattomampi(Yhtään tietysti vähättelemättä niitä yli 100 tuhatta, jotka sielläkin kuolivat, mutta silti..).
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ilves
Stutthofiin tuli tutustuttua tuosa kolmisen vuotta sitten kesällä yhden työreissun aikana. Itselle Stutthof jäi mieleen niistä ns lääketieteellisistä kokeista, joita siellä tehtiin. Niistä on näytillä aika paljon saksankielisiä dokumentteja.

Kuolleitten joukossa oli paljon myös suomalaisia, koska sinne siirrettiin eri satamiin pysäytettyjen laivojen miehistöjä jne. Yllättävän usein kuolinsyyksi on todistuksissa merkattu sydämen pysähtyminen.

Kai se pumppu pysähtyy kun sinne ruiskulla ruutattiin eri kemikaaleja ja katsottiin kuinka "potilaan" käy.

Itse alue on nykyään mukavan vehreä ja osa alkuperäisistä rakennuksista yhä jäljellä. Pääsee näkemään majoitustiloja, pesutiloja ja sitten leirin krematorion. Sen seinälle on koottu lasivitriiniin viimeiset tuhkat luunpaloineen päivineen uuneista silloin kun leiri vapautettiin.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Gdanskin, Varsovan ja Krakovan hyvin tuntevana laittaisin kaupungit järjestykseen Gdansk, Krakova ja .... Varsova. Gdanskissa saa historiallisen kaupunkiloman ja rantaloman samalla kertaa. Krakovasta pääsee myös suhteellinen mukavasti Zakopaneen, joka kyllä vuoristomaisemillaan on kesälläkin käymisen arvoinen paikka. Varsova on mielestäni vain "iso kaupunki" ja huomattavasti kalliimpi kuin muu Puola.

Nowa Huta on se Krakovan massivinen itäinen kommunistilähiö, mutta en todellakaan suosittele sinne menoa ainakaan pimeään aikaan ja kävellen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Stutthofin keskitysleirillä tuli käytyä nyt syyskuussa. Sinne päätyneiden suomalaisten keskitysleirivaiheista kiinnostuneiden kannattaa lukea esim. Oskar Reposen toimittama kirja Kaasukammion varjossa, joka kertoo mm. suomalaisten merimiesten vaiheista Stutthofin leirillä. Mainitsin asiasta taannoin "minkä kirjan olet viimeksi lukenut"-ketjussa parillakin eri viestillä, jossa kirjoitin samalla ohjeita ja kokemuksiani Stutthofiin menosta puolalaisella paikallisbussilla.

Stutthof on kompaktin kokoinen lager, josta on hyvä aloittaa keskitysleiriturismi ja siirtyä myöhemmin sitten isompiin kuten Auschwitziin ja esim. Berliinin lähistöllä olevaan Sachsenhauseniin.

Gdanskin lähistöltä ei kannata myöskään unohtaa Malborkin keskiaikaista ritarilinnaa Malborkin kaupungissa n. 50 km. Gdanskista. Sinne pääsee suoraan junalla, liput voi ostaa netitse (ihan englanniksi) tai paikan päällä. Malborkin alue on maailman suurin tiilipohjainen ritarilinna, ja kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin. Hyvin näyttävä ja hieno paikka, jossa menee helposti tuntikaupalla. Malborkin lipun hintaan kuuluu toimiva ja kätevä monikielinen selostus kuuntelulaitteineen ja kuulokkeineen. Siitä voi valita eri kohteiden selostuksia haluamassaan järjestyksessä.

Gdanskissa olen ollut kolmasti. Kerran itse kaupungin kohteisiin tutustumassa (II maailmansodan alkamispaikka eli Westerplatte risteilyineen oli yksi kohokohdista, samoin Solidaarisuusmuseo), kerran EM-futista katsomassa ja kerran "ulkopaikkakohteisiin" eli Stutthofiin ja Malborkin linnaan tutustumassa. Hieno, mukava kaupunki, jonne pääsee Turusta halvimmillaan pilkkahintaan Wizzairilla, lento kestää alle puolitoista tuntia.

Krakovaakin suosittelen, siellä olin aikoinaan viikon. Todellinen kulttuuripääkaupunki, jonka lähikohteista Auschwitz sekä legendaariset Wieliczkan suolakaivokset (joihin pääsee kiertokäynnille syvälle maan alle) ovat ainutlaatuisia. Krakovasta tein omatoimisen päivän mittaisen junareissun Varsovaan ja sen vanhaan kaupunkiin, se melkeinpä riitti minulle Varsovasta tällä erää.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Joo, kyllä se nyt taitaa olla niin, että Varsova putosi tästä kisasta pois ja Gdansk nousi kilpailemaan Krakovan kanssa. Mitä enemmän asiaa ajattelee, niin sitä hankalammaksi menee päättäminen näiden kahden välillä, mutta onneksi tässä on puoli vuotta aikaa aiottuun matkaan. Toki lennot on sitä halvemmat mitä aikasemmin ne tilaa tai ainakin monesti on.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Laitan tähän vielä wikipedia-artikkelilinkin Wieliczkan suolakaivoksista, jotka olivat todella vaikuttavat. Tänne kannattaa tilata etukäteen reissukuljetus plus englanninkielinen kiertokäynti, sillä kaivosten uumeniin ei pääse kuin oppaan myötä ja tuolla käy vuosittain 1,2 miljoonaa kävijää, joten muuten joutuu jonottamaan pitkään.

Tuo ei ole ihan mikä tahansa monttu, sillä tuolla on louhittu suolaa 1300-luvulta asti. Syvimmillään kaivokset ulottuvat yli 300 metrin syvyyteen ja käytävillä on pituutta mukavasti yli 300 kilometriä. Kierros kestää muutaman kilometrin ja päätyy 135 metrin syvyyteen, pois tullaan vanhalla kaivoshissillä.

Kaivosmiehet ovat louhineet syvyksiin mm. maanalaisen katedraalin ja lukemattomat määrät isoja patsaita yms. Tuolla on myös maanalaisia suolavesijärviä ja ties mitä. Wiki-artikkelissa on suht hyviä kuvia. Kaivoksen kotisivuilta voi katsoa vielä lisäinfoa.

Kaivoksessa on vierailtu ennenkin, mm. herrat Kopernikus ja Goethe ovat tuolla vierailleet. Tähtitieteilijä Kopernikus pyöri tuolla joskus 1400-1500-luvulla, ja muistaakseni hänenkin patsaansa on maan alle kaiverrettu.

Minuun paikka teki vaikutuksen, hienoa se oli tallustella toistasataa metriä maan syvyyksissä kaivostunneleissa, hengittää raikasta ilmaa ja ihmetellä sekä ihmisen että luonnon luomuksia.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Thaimaaseen olisi tarkoitus lokakuussa matkustaa ja paikka ja hotelli on jo tiedossa, mutta matkan 4 viimeistä päivää olisi tarkoitus viettää Bangkokissa ja siitä en tiedä muuta kuin, että on isokylä. Bangkokista kaipailisin infoa, että mille alueelle kannattaisi majoittua, että olisi järkevien kulkuyhteyksien päässä nähtävyyksistä ja hotelliehdotuksia ja mitä kannattaisi käydä katsomassa otetaan vastaan. 4 päivää noin isossa kaupungissa on vähän sen tiedän, mutta sen verran kuitenkin, että sen jälkeen kehtaa sanoa käyneensä kyseisessä kirkonkylässä.

Kysymys 2: millainen yhtiö on Norwegian? Heillä näyttäisi olevan nyt lennot lokakuussa Bangkokiin Helsingistä Tukholman kautta 612 €, matka-ajatkin ihan siedettävät meno 16h 55min ja paluu 14h 55min. Matkan hintaan ei taida kuulua ruoka eikä matkatavarat, jos oikein heidän sivuiltaan tajusin ja niiden kanssa matkan hinnaksi tuleekin jo 795€ joka on kalliimpi kuin Finnairilla matkan tekeminen.

Pääsisihän tonne alle 700€, jos menee Helsinki-Amsterdam-Guangzhou-Bangkok reitillä China Southern Airlines, jolla pahimmillaan menomatka kestää 33 tuntia ja paluu 43 tuntia. Myös Norwegian ja Hemus Air yhdistelmällä pääsisi alle 620 euron hinnalla, mutta Hemus ei paljoa aiheuta innostusta.
 
K

kiwipilot

Kysymys 2: millainen yhtiö on Norwegian? Heillä näyttäisi olevan nyt lennot lokakuussa Bangkokiin Helsingistä Tukholman kautta 612 €, matka-ajatkin ihan siedettävät meno 16h 55min ja paluu 14h 55min. Matkan hintaan ei taida kuulua ruoka eikä matkatavarat, jos oikein heidän sivuiltaan tajusin ja niiden kanssa matkan hinnaksi tuleekin jo 795€ joka on kalliimpi kuin Finnairilla matkan tekeminen.

Vastasit tuossa itse kysymykseesi: eli lennon hinta on pilkottu osiin aitoon halpistyyliin. Toki vaihto Arlandassakaan ei ihan ilmainen ole (safkat, juomat yms. + tietenkin menetetty aikakin voi jollekin jotain merkitä). Käsittääkseni Norwegian ei ole vielä edes aloittanut kaukolentojaan joten kokemuksia niistä ei ole vielä edes saatavilla. Nuo lennot pitäisi lentää muuten Boeingin uudella 787 Dreamlinerilla jotka laitettiin juuri lentokieltoon akku- ja sähkövikojen takia. Eli en vielä ainakaan hirveästi laskisi mitään norjalaisten varaan. Sulla on kuitenkin hyvin aikaa joten tilanteessasi etsisin vielä parempia hintoja, varsinkin kun tuo lokakuu ei edes ole sesonkia Thaimaan suuntaan. Halvimpia - ja järjellisiä - yhteyksiä Bangkokiin kannattaa varmaan odotella Turkish Airlinesilta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Thaimaaseen olisi tarkoitus lokakuussa matkustaa ja paikka ja hotelli on jo tiedossa, mutta matkan 4 viimeistä päivää olisi tarkoitus viettää Bangkokissa ja siitä en tiedä muuta kuin, että on isokylä. Bangkokista kaipailisin infoa, että mille alueelle kannattaisi majoittua, että olisi järkevien kulkuyhteyksien päässä nähtävyyksistä ja hotelliehdotuksia ja mitä kannattaisi käydä katsomassa otetaan vastaan. 4 päivää noin isossa kaupungissa on vähän sen tiedän, mutta sen verran kuitenkin, että sen jälkeen kehtaa sanoa käyneensä kyseisessä kirkonkylässä.

Kysymys 2: millainen yhtiö on Norwegian? Heillä näyttäisi olevan nyt lennot lokakuussa Bangkokiin Helsingistä Tukholman kautta 612 €, matka-ajatkin ihan siedettävät meno 16h 55min ja paluu 14h 55min. Matkan hintaan ei taida kuulua ruoka eikä matkatavarat, jos oikein heidän sivuiltaan tajusin ja niiden kanssa matkan hinnaksi tuleekin jo 795€ joka on kalliimpi kuin Finnairilla matkan tekeminen.

Pääsisihän tonne alle 700€, jos menee Helsinki-Amsterdam-Guangzhou-Bangkok reitillä China Southern Airlines, jolla pahimmillaan menomatka kestää 33 tuntia ja paluu 43 tuntia. Myös Norwegian ja Hemus Air yhdistelmällä pääsisi alle 620 euron hinnalla, mutta Hemus ei paljoa aiheuta innostusta.

Eikö sinne pääse Finnairilla suoraan Helsingistä halvemmalla ja pari-kolme tuntia lyhyempi lentoaika?

2 päivää Bangkokissa riittää. Kaikki siitä yli on liikaa. Sen jälkeen osaa ruuhkat ja pakokaasut ja rihkamakaupat.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Laitan tähän vielä wikipedia-artikkelilinkin Wieliczkan suolakaivoksista, jotka olivat todella vaikuttavat.

Suosittelen myös minä. Parasta se että pääsee hissillä takaisin maan pinnalle. Alas taisi olla muistaakseni 420 rappusta.

Paikassa muuten voi mennä naimisiinkin. Joku mainitsi vuokraksi 400 euroa.

Katedraalissa on vaikuttanut 3 taitelijaa ennen nykyistä, heillä on omat muistolaattansa seinässä. Se neljäs on vielä tyhjä. Erikoista se, etteivät ole koskaan työskennelleet yhdessä, vaan uusi jatkaa kun vanha poistuu.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Thaimaaseen olisi tarkoitus lokakuussa matkustaa ja paikka ja hotelli on jo tiedossa, mutta matkan 4 viimeistä päivää olisi tarkoitus viettää Bangkokissa ja siitä en tiedä muuta kuin, että on isokylä. Bangkokista kaipailisin infoa, että mille alueelle kannattaisi majoittua, että olisi järkevien kulkuyhteyksien päässä nähtävyyksistä ja hotelliehdotuksia ja mitä kannattaisi käydä katsomassa otetaan vastaan. 4 päivää noin isossa kaupungissa on vähän sen tiedän, mutta sen verran kuitenkin, että sen jälkeen kehtaa sanoa käyneensä kyseisessä kirkonkylässä.

Kysymys 2: millainen yhtiö on Norwegian? Heillä näyttäisi olevan nyt lennot lokakuussa Bangkokiin Helsingistä Tukholman kautta 612 €, matka-ajatkin ihan siedettävät meno 16h 55min ja paluu 14h 55min. Matkan hintaan ei taida kuulua ruoka eikä matkatavarat, jos oikein heidän sivuiltaan tajusin ja niiden kanssa matkan hinnaksi tuleekin jo 795€ joka on kalliimpi kuin Finnairilla matkan tekeminen.

Pääsisihän tonne alle 700€, jos menee Helsinki-Amsterdam-Guangzhou-Bangkok reitillä China Southern Airlines, jolla pahimmillaan menomatka kestää 33 tuntia ja paluu 43 tuntia. Myös Norwegian ja Hemus Air yhdistelmällä pääsisi alle 620 euron hinnalla, mutta Hemus ei paljoa aiheuta innostusta.

Miten Finskillä suorat lennot hinnoittuvat lokakuussa? Kestää aika tarkkaan 10 tuntia.
Alueena voisi vaikka suositella Khao San Roadin lähistöä. Esim nämä kaksi hotellia olen testannut muutamaan otteeseen ja hyvä sijanti/hinta-laatu.
Location - Nouvo City Hotel - Modern Boutique Luxury Hotel in the heart of Bangkok's old city near Khao San Road
Tai
Navalai River Resort : Bangkok Riverside Boutique Hotel Bangkok | Luxury Hotel Bangkok
(City view huoneita kannattaa välttää, tulee liikenteen melua)
Navalai on hyvässä paikassa jokirannassa. Jokitaksien pysäkki on heti hotellin edessä ja pääsee helposti vaikka China towniin tai jokiristeilylle jos sille tuntuu. Jokiristeilyllä näkee ihan erilaisen Bankokin joten sitä voisi suositella.
Tuossa Khao san alueella on paljon turisteja ja kauppoja (Rihkamaa iso osa kylläkin) sen mukaan ja ravintoloita.
Molemmat hotellit ovat kuitenkin hiljaisella alueella, jos nyt jokin on hiljaista Bangkokissa.
Agoda.com kautta saa aina halvimmat varaukset Thaimaassa, joten kannattaa sieltäkin katsella hintoja.

Taksi on ehdoton liikkumiseen, koska kaupunkihan on valtava, mutta kuninkaan palatsi on kävelymatkan päässä, China town suhteellisen lähellä ja siellä on mm Golden Buddha - Wat Traimit, tuolla on myös lyhyt elokuva miten kiinalaiset tulivat Thaimaahan, pieni museo ym.
Siam Center ja MBK ostoskeskukset ovat taksimatkan päässä, noin 150thb suunta. Siam centerin kupeessa on myös iso akvaario:
Siam Ocean World Bangkok - Siam Paragon Aquarium

Onhan tuolla. Kysele lisää vaikka yv:llä jos sille tuntuu.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Myös Norwegian ja Hemus Air yhdistelmällä pääsisi alle 620 euron hinnalla, mutta Hemus ei paljoa aiheuta innostusta.

Hemus Airia ei ole enää olemassakaan, vaan sen tunnus on kuuluu nykyään Norwegianin kaukolentoyhtiölle. Tuo lento on kokonaan Norwegianin operoima.
Kannattaa siis katsoa tuokin vaihtoehto uudestaan.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Thaimaaseen olisi tarkoitus lokakuussa matkustaa... Bangkokista kaipailisin infoa, että mille alueelle kannattaisi majoittua, että olisi järkevien kulkuyhteyksien päässä nähtävyyksistä ja hotelliehdotuksia ja mitä kannattaisi käydä katsomassa otetaan vastaan..

Täytyisi vähän tarkemmin tietää, mitä aktiviteettia oikein etsitte, millaisella budjetilla ja millaisella porukalla (kaveriporukka, perheellisiä, vaimon/tyttökaverin kanssa...) olette liikkeellä, jotta jotain oikeasti voisi suositella? Shoppailua, vilkasta yöelämää, laadukasta vaiko budjettimajoitusta reppumatkailun muodossa jne...? Minä olen viihtynyt sekä Sukhumvitin varrella sekä jokirannassa. Tärkeintä Bangkokin suhteen lienee se, että hotellin lähettyviltä löytyy Skytrain tai MTR pysäkki, jolloin kulkeminen eri kohteisiin helpottuu ja nopeutuu, varsinkin ruuhka-aikaan. Reppumatkailijat ovat perinteisesti viihtyneet Khao San Roadilla. Myös Silom on turistien suosima (tosin en oikein ymmärrä miksi...) kohde majoittua Bagkokissa. Itse olen pääasiassa majoittunut Saphan Taksin nimisen Skytrainin pysäkin lähettyvillä olevissa jokirannan hotelleissa (eniten olen majoittunut Shangri-La nimisessä hotellissa.. tasokas, mutta hiukan kallis), joista on kiva näköala joelle tai sitten vaihtoehtoisesti Sukhumvitin varrella (esim Soi 16) olevissa Seviced Apartment hotelleissa, koska ne ovat olleet logistisesti näppärä ratkaisu duunin puolesta ja siksi, että hyvä ystävä asuu lähettyvillä.

Noista lennoista varsinkin mannertenvälisillä kaukolennoilla... Reilun satasen hintaeron vuoksi ei todellakaan kannata alkaa valitsemaan helpalentoyhtiötä. Paitsi, että matka-aika on Finskin suoria Helsinki - Bangkok lentoja pidempi, kyseinen säästö myös helposti katoaa muihin ylimääräisiin maksuihin. Minä en todellakaan ole Finnairin suuri ystävä, mutta Bangkok-Helsinki välillä olen valinnut sen viime vuosina lähes poikkeuksetta sen kätevyyden vuoksi.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Norwegianilla ei nyt mene hommat ihan putkeen:
Jos tuonne saa suorat kotimaiselta 700:lla niin kiinni vaan.

Toisaalta Norwegianilla on muutamia etuja Finnairiin verrattuna: uudet koneet (paremmat penkit, parempi viihdejärjestelmä, ilmainen wifi) ja se, ettei tarvitse maksaa paskasta lentokoneruoasta jos ei halua. Itse kävisin Arlandassa syömässä kunnolla ja ostaisin koneeseen mukaan vain kolmioleivän tms.
Jos muutaman tunnin vaihtoajoilla säästää satasen ja pääsee matkaan uudella koneella, niin minä tarttuisin tilaisuuteen. Minä ainakin tutkin tarkkaan tuonkin vaihtoehdon, kun joulukuussa mennään tuonne päin. Yksi harkinnan arvoinen vaihtoehto minulle on myös Thai Airways Köpiksestä tai Tukholmasta, koska liityntälento lähtee Turusta (SAS).
 
K

kiwipilot

Toisaalta Norwegianilla on muutamia etuja Finnairiin verrattuna: uudet koneet (paremmat penkit, parempi viihdejärjestelmä, ilmainen wifi)

Niin no, jos tarkkoja ollaan niin Norskilla ei ole vielä minkäänlaisia koneita kaukoreiteilleen. Ja malli (787) millä nuo kaukoreitit pitäisi avata on tällä hetkellä lentokiellossa vakavien teknisten ongelmien takia.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Toisaalta alkuperäisen postaajan matkaan on vielä aikaa n. 9kk. Siinä ajassa tehdään valmiita ihmislapsiakin, joten uskoisin Boeingin saavan viat korjattua. Kyseessä on kuitenkin vain komponenttivikoja, ei suunnitteluvirheitä.
 
K

kiwipilot

Toisaalta alkuperäisen postaajan matkaan on vielä aikaa n. 9kk. Siinä ajassa tehdään valmiita ihmislapsiakin, joten uskoisin Boeingin saavan viat korjattua. Kyseessä on kuitenkin vain komponenttivikoja, ei suunnitteluvirheitä.

Varmasti saavatkin. Vielä tuosta Finnair vs. Norwegian vertailusta sen verran, että mielestäni norjalainen ei ole oikein millään mittarilla AY:n edellä jos ajatellaan Suomesta lähtevää kaukoliikennettä. Jos suora siivu Helsingistä kaikilla turistiluokan "herkuilla" kustantaa saman kuin Norskin kuusi tuntia pidempi Vain käsimatkatavarat -metodilla Stokiksen kautta, niin ainakaan itselleni ei ole epäselvää kumman valitsen.

Edit. Toki piti verrata tilannetta jossa molemmilta ostetaan ns. täysi palvelu (safkat, matkalaukku ruumaan tms.). Mutta joo, aika paljon halvemmalla pitää Norwegianilta irrota jotta Tukholman kautta lähtisin säätämään. Parasta olisi jos saisivat luvat operoida suoraan Helsingistä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Varmasti saavatkin. Vielä tuosta Finnair vs. Norwegian vertailusta sen verran, että mielestäni norjalainen ei ole oikein millään mittarilla AY:n edellä jos ajatellaan Suomesta lähtevää kaukoliikennettä. Jos suora siivu Helsingistä kaikilla turistiluokan "herkuilla" kustantaa saman kuin Norskin kuusi tuntia pidempi Vain käsimatkatavarat -metodilla Stokiksen kautta, niin ainakaan itselleni ei ole epäselvää kumman valitsen.

Ei minullekaan, mutta jos Norski on satasen halvempi, niin minä harkitsen tarkkaan, koska joka tapauksessa matkoihin kuluu jotakuinkin koko päivä. Ei siinä sitten enää muutama tunti haittaa, jos säästyneillä rahoilla voin syödä hyvin välilaskukentällä.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Eikö sinne pääse Finnairilla suoraan Helsingistä halvemmalla ja pari-kolme tuntia lyhyempi lentoaika?

Pääsee ja Helsinki-Bangkok lento kestää 10,5h ja hinta näyttäisi tällä hetkellä olevan 758-780 € riippuen nettisivustosta jonka kautta sen hankkii. Norwegian putosi pois ajatuksistani, koska sen hinta näyttää matkalaukun ja ruuan kanssa olevan 795€.

Finnairilla on lähtö 17.10 hki-vantaalta ja saapuminen Bangkokiin 07.15 seuraavana aamuna.
Norwegianilla lähtö hki-van joko 07.30 tai 09.00 ja saapuminen Bang 06.00 seuraavana aamuna.

Finskillä lähtö Bangkokista 09.00 ja saapuminen hki-vantaalle 15.25.
Norwegianilla Bangkokista 07.30 ja saapuminen hki-vantaalle 18.25.


Hemus Airia ei ole enää olemassakaan, vaan sen tunnus on kuuluu nykyään Norwegianin kaukolentoyhtiölle. Tuo lento on kokonaan Norwegianin operoima.
Kannattaa siis katsoa tuokin vaihtoehto uudestaan.

Kiitos selvennyksestä ja tarkistin sen uusiks, mutta ajat ja hinnat ovat samat kuin ne missä on merkittynä pelkkä Norwegian.


Halvimpia - ja järjellisiä - yhteyksiä Bangkokiin kannattaa varmaan odotella Turkish Airlinesilta.

Turkish Airlines näyttää tällä hetkellä samoille päiville lentojen hinnaksi 1015€ ja lentoajat ovat meno 5h ja paluu 6h pidemmät kuin Finskillä.


Jos muutaman tunnin vaihtoajoilla säästää satasen ja pääsee matkaan uudella koneella, niin minä tarttuisin tilaisuuteen.

Vaihtoajat mennessä Tukholmassa ovat joko 5,5 tai 7,5h ja kun haluaa Norwegianille myös muuta matkatavaraa mukaan kuin pelkän repun käsimatkatavaroihin niin hinta hyppää 612€ -> 795€ joka on jo kalliimpi kuin Finskin suoralento.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Vaihtoajat mennessä Tukholmassa ovat joko 5,5 tai 7,5h ja kun haluaa Norwegianille myös muuta matkatavaraa mukaan kuin pelkän repun käsimatkatavaroihin niin hinta hyppää 612€ -> 795€ joka on jo kalliimpi kuin Finskin suoralento.

Ok. Tuossa tapauksessa tietenkin lennät Finnairilla.
Itse en ole vielä tutustunut tarkemmin Norwegianin hintoihin, mutta eräs tuttu säästi nelihenkisen perheen lipuissa 2000 euroa verrattuna Finnairiin. Tosin kyseessä on 6 kuukauden reissu, jolloin Finnairin liput (yli kuukauden matkoilla) ovat todella kalliita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös