Kiitos Islantikommenteista
@LikainenLegenda @Sistis ja
@DAF
Luonnonkylpylöistä: Katsoin että yksi paikka, Secret Lagoon on aivan yhden yön majoituspaikkamme vieressä, mutta harmillisesti se on remontin takia kiinni juuri tämän kevään joten se ei onnistu. Olisi ollut kuvausten mukaan huomattavasti edullisempi ja vähemmän turistien kansoittama kuin nuo mainitsemanne paikat.
Kovat ovat odotukset reissulle. Allekirjoittanut on armoton maisemaromantikko ja Islannin reissu on sen takia kuulunut top 3 suunnitelmiin kaikista maailman kohteista.
Et kyllä tule katumaan, mitä maisemiin tulee. Nuo kaikki etelärannikon paikat ovat hienoja. Vatnajökullin jäätikön reunalla olevalla Skaftafellin luonnonpuistossa kannattaa kävellä leirintäalueelta ylös Svartifossille, joka on mun mielestäni erityisen kaunis vesiputous. Myös Elgján kanjoni on hieno paikka etelässä:
Eldgjá - Wikipedia
Mä olen käynyt Islannissa kait neljä kertaa ja ympäri maata - vain itä ja luoteiskulma sekä Vestmannasaaret on näkemättä. Olen tehnyt myös parin päivän ratsastusvaelluksen Heklan maastoissa - hieno kokemus.
Erityisen kaunista on sisämaassa, Landmannalaugarin alueella
Landmannalaugar - Wikipedia , josta lähtee Laugavegur -niminen neljän päivän patikka Thorsmörkiin. Huhtikuussa saattaa sisämaassa olla vielä lunta ja tiet kiinni, joten tämä kannattaa checkata paikan päällä. Tiet eivät rengasreitiltä ja pahimmilta turrerysiltä muualle poiketessa ole muuta kuin reittejä maastossa ja osin niiden varrella pitää ylittää jokia. Auton pitää olla kunnollinen, ei mikään mummomikra. Myös menoveden riittävyyteen pitää kiinnittää huomiota kun asemia on heti rannikolta sisälle lähtiessä aika harvassa. Jos haluaa todella ajaa pohjoisesta etelään (tai päinvastoin), niin siihen on kaksi reittiä, joista tunnetumpi on keskellä maata sijatsevan ylängön mukaan nimensä saanut Kjölur. Hieno reitti kesällä ajettuna: kuumaisemaa, kaukaisia jäätiköitä, jokia ja fiilis, että on ainoa maailmassa.
Vielä kylpylöistä: Blue Lagoon on se perinteinen lähellä Keflavikia ja mulle riitti kertakäynti. Se taitaa olla nyt auki, kun ei ole purkausta menossa ja on hyvin matkan varrella lentokentältä Reykjavikiin. Se on täydellinen turistirysä vailla paikallisia ja amerikkalaisilla sekä briteillä on kauheat ongelmat alastomana peseytymisestä. Heitä varten sinne on kai muutama privasuihkukoppi rakennettukin. Sky Lagoon on myös aika suosittu, mutta siellä taas voi törmätä risteilymatkustajiin, joita sinne raahataan bussilla. Kivoimpia ovat olleet Landmannalaugarin luonnonallas, johon kylmä ja kuuma vesi valuivat eri puroista ja Reykjavikin uimahalli (ei kylpylä) Sundhöllin, jossa käy lähinnä paikallisia. Terassin pienet kuumavesialtaat olivat mukavia paikkoja lillua. Reykjavikissa on myös ulkoallaspaikka, mutta en osaa sanoa siitä mitään.
Islantiin on vaikea olla tykästymättä ja etelän turrenähtävyyksien jälkeen voikin sitten keskittyä muuhun, mitä maa tarjoaa vaikka Akureyrin suunnalla. Valitettavasti vain amerikkalaiset ovat löytäneet paikan Icelandairin hyvän lentotarjonnan vuoksi ja heitä tursuaa joka paikassa ja hinnatkin ovat sen mukaisia nykyään. Reykjavik oli vielä 2015 kiva paikka, mutta voi olla ettei ole enää juuri liikaturismin vuoksi.