Matkakohteenne

  • 2 561 118
  • 14 909

Aina Pata

Jäsen
Ensi viikolla Dubaihin odottelemaan uutta viisumia. Riippuu vähän uuden viisumin saamisen nopeudesta, mutta tod.näk. aikaa ei ole kuin pari päivää pyöriä tuolla. Heittäkää paikkoja/ruokapaikkoja joissa todellakin kannattaa käydä.

Burj Khalifan ajattelin ainakin katsastaa.
 

lebak

Jäsen
Vietnam

Reilun kuukauden päästä lähtee lento kohti Ho Tši Minhiä (Saigon), jossa olisi tarkoitus 15 hengen voimin rellestää ja tutkia ympäristöä muutama päivä, jonka jälkeen maan sisäinen lento lomakohteeseen keski-vietnamiin Nha Trangiin, jossa reilu viikko lomailua.

Yritin etsiä Jatkoajan keskusteluista viitteitä kyseisista kohteista, mutta huonoin tuloksin. Onko ketään siis käynyt tuollapäin maailmaa ja jos on, niin onko antaa mitään neuvoja, kohteita tai mitä vain tälläiselle ummikolle. Kerran olen Malesiassa käynyt, joka kuitenkaan tuskin vastaa kulttuuriltaan ja olosuhteiltaan niin paljoa Vietnamia.
Tarkoitus on todennäköisesti Saigonissa käydä sotamuseot yms. perusturistikohteet läpi, mutta siinäkin kylässä on varmasti jotain mitä ei muuten tajua mennä ihmettelään.

Eli kaikki kokemukset ja neuvot ovat tervetulleita!
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Ensi viikolla Dubaihin odottelemaan uutta viisumia. Riippuu vähän uuden viisumin saamisen nopeudesta, mutta tod.näk. aikaa ei ole kuin pari päivää pyöriä tuolla. Heittäkää paikkoja/ruokapaikkoja joissa todellakin kannattaa käydä.

Burj Khalifan ajattelin ainakin katsastaa.
Vajaat pari viikkoa sitten tuli kotiuduttua Dubaista. Burj Khalifaan kannattaa varata liput etukäteen, paikan päällä myydään usealle seuraavallekin päivällä eioota. Toki jos haluat maksaa nelinkertaisen hinnan (lähemmäs 100€), niin pääset samantien ylös. Tuonne on ihan järkevä mennä siten, että näet maiseman sekä valoisalla että pimeällä. Kannattaa siis ajoittaa nousu oikein. Meillä oli loput klo 16:30 ja valitse joko se tai sitten seuraava, mutta tällöin on riski, että jonottaessasi ehtii tulla jo hämärää.

Mitäs muuta. Ruoka on hyvää. Varsinkin libanonilaiset paikat tuntuivat tekevän hyvää lihaa. Gold Soukin alue on "vanhempaa" Dubaita ja jos kultaa/koruja/kelloja tms. haluat (aitoja), niin suuntaa tuonne. Kultakauppoja 300-500 vieri vieressä. Vieressä Spice Souk mausteineen.

Dubai Marinan alue on kiva. On pilvenpiirtäjää, on rantaa, on kiva kävelykatu (kävelyä on muutoin aika paha Dubaissa harrastaa), on ostoskeskusta yms. Burj Khalifan vieressä on tietysti maailman isoin kauppakeskus, Dubai Mall. Toinen, Mall of The Emirates on myös iso ja sieltä löytyy ne kuuluisat laskettelurinteet.

En nyt oiken tämän paremmin osaa antaa neuvoja. Kysele yv:llä jos tuntuu siltä.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Ens viikolla lähtö Surin Beach, Koh Phi Phi ja Kata Beachille. Osaisko joku käyneistä kertoa millasia paikkoja on kyseessä. Minkä hintasta safkaa jne?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ens viikolla lähtö Surin Beach, Koh Phi Phi ja Kata Beachille. Osaisko joku käyneistä kertoa millasia paikkoja on kyseessä. Minkä hintasta safkaa jne?
En tiedä paikanpäällä, mutta Samarasta saa viidellä eurolla jäätelöpallon.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Ens viikolla lähtö Surin Beach, Koh Phi Phi ja Kata Beachille. Osaisko joku käyneistä kertoa millasia paikkoja on kyseessä. Minkä hintasta safkaa jne?

Phi Phi:llä ja Katalla on tullut käytyä ja melko halpaa oli ainakin vielä pari vuotta sitten jos vertaa Patongille jossa turismi on hintoja nostanut enemmän kuin muilla rannoilla. Patongilla hinnat alkaa olemaan jo lähes Suomen tasossa isommissa paikoissa. Sinne kannattaa kuitenkin mennä käymään jos kaipaa hulinaa.
Paikallisten pyörittämissä pikkupaikoissa on hintataso alhaisempi ja ruoat ei välttämättä ole niin visuaalisesti näyttäviä, mutta on hyvää.

Useampaan otteeseen tuolla olleena niin ruokaan en ole pettynyt vielä kuin kerran kun Phuket townissa tilasin jostain Thai-safkalasta pihvin. Se oli sitkeä.

Kalaruoat ja ruoka yleensäkin on ollut lähes joka kerta hintansa arvoista.

Katalla kun olette niin suosittelen ottamaan pitkähäntäveneen ja päiväreissun Freedom Beachille.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Olisi alustavaa suunitelmaa lähteä perheen kanssa käväsemään Kap Verdellä. Mielipiteitä puolesta / vastaan ja jos joku paikalla käynyt voisi vähän kertoa kokemusta mestasta?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Vajaat pari viikkoa sitten tuli kotiuduttua Dubaista. Burj Khalifaan kannattaa varata liput etukäteen, paikan päällä myydään usealle seuraavallekin päivällä eioota. Toki jos haluat maksaa nelinkertaisen hinnan (lähemmäs 100€), niin pääset samantien ylös. Tuonne on ihan järkevä mennä siten, että näet maiseman sekä valoisalla että pimeällä. Kannattaa siis ajoittaa nousu oikein.
Se on kyllä harmi että tuonne käytännössä pitää hankkia liput etukäteen. Jos on yhtä huono tuuri kuin minulla, tulee hankkineeksi liput päivälle jolloin on hiekkamyrsky. Hienot maisemat juu, kun suoraan alas katsoessa näkee hädintuskin maahan asti.
 

Käppyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Reilun kuukauden päästä lähtee lento kohti Ho Tši Minhiä (Saigon)... Eli kaikki kokemukset ja neuvot ovat tervetulleita!

Kolmisen vuotta sitten tuli käytyä Vietnamissa juurikin Saigonin/HCMC:n alueella noin kuukauden reissu, joten voin jonkinlaista matkakuvausta koettaa tässä muistin kätköistä kirjoitella. Reissu oli minulle ensimmäinen Vietnamin alueelle. Jonkin verran olin tosin Aasiassa matkustellut ennen tätä matkaa lähinnä akselilla Thaimaa-Malesia-Singapore.

Matka oli sinänsä poikkeava, että asuimme käytännössä yhdessä suomalaisen naispuolisen kaverini kanssa koko matkan ajan paikallisten asukkaiden kanssa näiden taloissa ja asunnoissa (suurimman osan ajasta Saigonin esikaupunkialueella pohjoisessa, muutaman päivän Saigonin keskustassa olevassa asunnossa sekä jokusen päivän eri kohteissa hieman kauempana maaseudulla hieman alkeellisemmissa oloissa). Yksi yö tuli vietettyä halvahkossa saigonilaisessa hotellissa. Nämä paikalliset asukkaat olivat sukua Suomessa asuvalle vietnamilaiselle ystävällemme, jonka häihin Saigoniin meidät oli kutsuttu. Pääosa reíssusta menikin käytännössä häihin valmistautuessa ja juhlahumussa, mutta ehdimme katsella paikkoja myös jonkin verran ja liikkua omatoimisesti alueella, vaikka pääosin meillä olikin liikkuessamme aina mukana ns. "esiliina" varjelemassa vaaroilta ja toimiessa tulkkina.

Ensimmäisenä maasta pisti silmään jonkinlainen hienoinen rähjäisyys sekä runsas väkimäärä alueen kokoon nähden (talot rakennettu tiiviisti lähekkäin sekä kapeat kujat esikaupunkialueella). Autoja näkyi katukuvassa harvakseltaan, mutta mopoja ja skoottereita oli sitäkin enemmän - aivan jumalaton määrä, oikeastaan. Seassa vielä etenkin Saigonin laitamilla riksoja sekä muita häkkyröitä. Tien ylittäminen hirvitti alkuun, mutta nopeasti oppi vain puskemaan rauhallisesti askeltaen skoottereiden sekaan. Useín harmittelen jälkikäteen, ettei ollut videokameraa, jolla olisi ottanut kuvaa kaupungin n. kello neljän ruuhkasta. Tiestö tuntui olevan aika huonossa kunnossa jopa Saigonin keskustassa. Jonkinlaista monttua ja railoa monessa paikassa. Sosialismi tuntui sen sijaan elävän ja voivan hyvin, sillä mm. Marxin, Engelsin, Leninin sekä Ho Chi Minh'in kuvia oli monessa kadunkulmassa, kuten myös punalippuja sirpillä ja vasaralla varustettuna. Kyseisenä vuonna oli ilmeisesti jonkinlainen kommunistisen puolueen tärkeä kokous tms., joka lienee vaikuttaneen "näkyvään mainontaan".

Saigon itsessään tuntui suhteellisen viihtyisältä paikalta. Rakennuksissa oli jonkinlaista siirtomaa-ajan arkkitehtuurin tuntua, kaupungin kävelytiet olivat suht leveitä - tai ainakin kävelyyn sopivia - ja puusto sekä pensaat toivat mukavasti vehreyttä. Kahviloita ja erilaisia ravintoloita löytyi Saigonista helposti.

Kolme vuotta sitten yksi euro vastasi suunnilleen 25 000 dongia. Pari seteliä - muistaakseni 20 000 dong ja 200 000 dong - olivat hämäävällä tavalla samannäköisiä väritystä myöten, joten hämärässä ravintolassa muutaman oluen ottaneena sai yrittää laskea nollia setelistä varmistuakseen, että tulee oikea raha annettua. Esikaupunkialueella hyvän ja täyttävän nuudeliaterian (nuudelit, lihapullat, kasvikset) sai suunnilleen alle eurolla (noin 20 000 dongia). Saigonin hienoissa ravintoloissa, esim. suurten hotellien yhteydessä olevissa, samalla rahalla tuotiin pöytään kostutettu liina kasvojen ja käsien pyyhkimistä varten. Pihvit söimme kerran saigonilaisessa ravintolassa, mutta ne olivat pieniä ja sitkeitä, joka ei sinänsä ollut yllätys. Seafood-tarjonta oli mielestäni loistavaa. Eli lähinnä erilaista kalaa, katkarapuja, rapuja ja mustekalaa tuli syötyä runsaasti höystettynä riisillä, nuudeleilla sekä erilaisilla kasviksilla. Aamuisin tuli usein syötyä kadulta ostettu paikallinen täytetty leipä, jossa oli mm. lihaa, kasviksia sekä chiliä mausteeksi. Parturissa tuli kerran pienessä paikallisessa liikkeessä käytyä: kombinaatio hiustenleikkuu + parranajo + korvien puhdistaminen vaikusta oli yhteensä jotain 10 000 dongia :)

Suostittuja olutmerkkejä tuntuivat olevan mm. Tiger Beer sekä erityisesti Heineken, jota myytiin pienemmissäkin paikoissa. Hinta taisi 0,5 l pullolle esikaupunkialueella olevassa ravintolassa olla jotain 20 000 - 30 000 dongia. Vietnamilaista Saigon Beer'iä tms. tuli kerran ravintolassa pullo ostettua, mutta mielestäni se ei maistunut mitenkään erikoiselta, joten se jäi viimeiseksi. Paljon mainostettu merkki katukuvassa tuntui olevan Hanoi Lager, joka tosin jäi kokeilematta. Kokistölkki maksoi muistaakseni alle 10 000 ja paikallinen, vahva kahvi joko jäillä (jääkahviin tykästyin) tai ilman 5000 - 10 000 dongia. Kahvia ostaessa pöytään tuotiin yleensä aina kannu paikallista, miellyttävää teetä, joka kuului hintaan. Halpaa oli myös pienissä kadunvarsilla olevissa myllyissä tehty sokeriruokomehu jäiden kera, joka etenkin pitkien kävelylenkkien jälkeen maistui puunvarjossa nautittuna taivaalliselta. Nettikahviloita löytyi helposti ja niiden käyttäminen oli hyvin edullista.

Mitään vaara- tai uhkaavia tilanteita ei reissulla sattunut. Kaupustelijoiden harjoittamaa tyrkyttämistä sekä kusetusta ilmeni lähinnä Saigonin keskustan turistinähtävyyksien lähellä (mm. valetaksit, jotka oppi kyllä helposti tunnistamaan tökeröistä taksikylteistä). Matkamuistoja ostin pääasiassa Ben Thanin suurelta kauppa-alueelta (runsaasti erilaisia koriste-esineitä, vaatteita ja tarvikkeita sekä myös makeisia ja muuta syötvää). Täällä paikallisten tuttaviemme mukaan esiintyi ns. ylihinnoittelua turisteille, joten itse katselin etukäteen vaivihkaa haluamani tuotteet, jotka sitten syrjässä odotellut vietnamilainen tuttavani kävi ostamassa. Saigonin keskutassa olevaan pieneen hotelliin kirjauduttaessa halvempi paikallisessa valuutassa oleva hinnasto otettiin pois vietnamilaisilta tuttaviltani ja tilalle tarjottiin kalliimpi dollareissa oleva hinnasto astuessani sisään hotellin aulaan. Tuttavien vaatimuksiin saada takaisin tiskin alle sujautettu edullisempi hinnasto vastattiin "tonnin seteli"-katseella. Ei se siltikään kallis ollut - pari kymppiä huone/yö. Mielestäni vietnamilaiset tuntuvat äkkiseltään ajateltuna luonteeltaan esim. thaimaalaisiin verrattuna hieman vakavammilta ja pidättyväisemmiltä. Usein tulee mieleen jonkinlainen kiinalaisen ja thaimaalaisen sekoitus :) Kylään kutsuessaan ja heihin tutustuttua ovat erittäin huomaavaisia ja vieraanvaraisia sekä seurallisia. Länsimaalaisten vähyys katukuvassa oli melkoinen yllätys ennakkokuvitelmiini nähden Vietnamista uutena/nousevana Thaimaana tai turistivetonaulana. Ulkomaalaisia tuntui näkyvän lähinnä Saigonin keskustassa. Hieman syrjemmälle siirryttäessä paikalliset katselivatkin jo ihmeissään ulkomaaneläviä ja usein tuli joku paikallinen hampaaton papparainen taputtelemaan ja höpöttämään.

Englannin kieli tuntui olevan kovassa nosteessa (katukuvassa paljon mainoksia englannin kielikursseista ja itse asiassa tapasimmekin ryhmän nuoria kielikurssilaisia, joista osa puhui englantia vallan mainiosti), mutta edes esim. hyvin harva nuori tuntui sitä perustervehdystä enemmän osaavan tai jos osasi, niin ei tohtinut/uskaltanut käyttää. Osa vanhemmasta koulutetusta väestöstä osasi ranskaa ainakin jonkin verran ja tuntui olevan hyvin innokas puhumaan sitä.

Minulla oli matkassa Vietnamia koskeva Lonely Planet-opaskirja, mutta vain hyvin harvassa kohteessa ehdimme päätapahtuman (mm. häät) vuoksi käymään. War Remnants Museum'issa oli runsaasti nähtävillä erilaista jenkkien sotakalustoa sekä valokuvia ja selosteita Vietnamin lähihistoriasta. Mielenkiintoinen paikka, joten suosittelen käymään. Reconciliation Palace, jossa tuli käytyä, on suuren viheralueen/puutarhan rajaama, syrjäytetyn Etelä-Vietnamin hallituksen entinen palatsi tai päärakennus, joka on sittemmin avattu yleisölle. Rakennuksessa on avarat ja entisöidyt tilat kalliine huonekaluineen, mattoineen ja sodanaikaisine karttoineen, jossa on tunnettavissa historian havinaa, joten tämäkin on varsin vierailemisen arvoinen kohde. Vierailimme myös kolmessa suur-Saigonin alueella olevassa eri puistossa, jotka olivat sekoitus huvipuistoa, vesipuistoa, eläintarhaa sekä jonkinlaista luonnonpuistoa. Mieleen jäi erityisesti osasassa puistoissa olevat kauniit buddhalaiset temppelit, joissa oli seesteisen rauhallinen tunnelma.

Tässäpä äkkiseltään ulkomuistista mieleen jotain omia kokemuksia. Heitä kysymyksellä, jos tulee mieleen jotain, niin koetan vastata. Hyvää matkaa! :)
 
Viimeksi muokattu:

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Olisi alustavaa suunitelmaa lähteä perheen kanssa käväsemään Kap Verdellä. Mielipiteitä puolesta / vastaan ja jos joku paikalla käynyt voisi vähän kertoa kokemusta mestasta?

Täällä on jo paljon puhuttu aiheesta ja jos lisää haluat tietää, niin tarkennna kysymystäsi. Tai heitä yyveetä.

Eedith:
Kolmisen vuotta sitten tuli käytyä Vietnamissa juurikin Saigonin/HCMC:n alueella...

Kuinka pitkä matka (noin, ajallisesti) on HCMC:sta sinne 'museoon', missä on tunneleita kaivettu esiin turisteja varten? Käsittääkseni suht lähellä HCMC'ä.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Kuinka pitkä matka (noin, ajallisesti) on HCMC:sta sinne 'museoon', missä on tunneleita kaivettu esiin turisteja varten? Käsittääkseni suht lähellä HCMC'ä.

Olen 2 kertaa vieraillut Saigonissa ja tykkään kaupungista kuin hullu polkasta.
Kannattaa kokeilla paikallisten suosimia Bia Hoi-paikkoja (se on halpaa paikallista kiljua), joissa on yleensä rento tunnelma.
Viime reissun alussa iski nälkä yöllä baarin jälkeen ja jouduin aterioimaan katukuppilassa Ben Thanhin kauppahallin lähellä. Ensimmäisellä kerralla söin jotain rapuja suoraan grillistä. Seuraavilla kerroilla (joita oli useita) maistelin vähän kaikkea etanoista jättikotiloihin jne.. ja aina maistui, eikä edes pakki seonnut.
Eli katuruoka on joissain paikoissa loistavaa, muuten ravintolatarjonta on vaihtelevaa. Joitain vinkkejä löytyy, voi pyytää yv:llä.
Tunnelimuseo on noin 1,5 tunnin bussimatkan päässä ja ehdottomasti käymisen arvoinen. Sinne pääsee kuulemma veneelläkin lähistölle (josta bussilla loput), joka olisi luultavasti loistoreissu, koska samalla pääsee venematkalle Saigon-jokea ylös. Matkatoimistot Saigonin keskustassa hoitavat nuo reissut kyllä
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pitäisi heinäkuun puolessavälissä lähteä Barcelonaan 4-5 yöksi. Onko kenelläkään hotellisuosituksia? Mielellään läheltä keskustaa ja rantaa. Tuollaisen bongasin, joka näytti olevan halvimmasta päästä tuossa La Ramblasin lähellä:

http://www.hotelturin.com/

linkki vie hotellin kotisivuille
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Olisi alustavaa suunitelmaa lähteä perheen kanssa käväsemään Kap Verdellä. Mielipiteitä puolesta / vastaan ja jos joku paikalla käynyt voisi vähän kertoa kokemusta mestasta?

Mille saarelle olet menossa? Jotkut niistä ovat hyvinkin erilaisia. Luultavasti tutkit saaria Sal ja/tai Boavista. Aika kuivia paikkoja, mutta ihan ok perheen kanssa. Hinta-taso Salin saarella on koko saarivaltakunnan korkein, sitten tulee Boavista ja Praia.

Sal on tasaista maisemaa, mutta Santa Marian ranta on hieno ja suosii pitkiä kävelylenkkejä. Pikku ravintolat tarjoavat hyvää ruokaa ja paikalliset muusikot viihdyttävät. Kannattaa käydä Boavistassa, laivamatka ottaa sellaiset 3 tuntia, riippuen minkälaisella purtilolla olet liikkeellä. Mutta kun olet paikanpäällä sitten sen pari tuntia ja taas takaisin, niin päivän saalis jää aika laihaksi. Järjestä matkasi sinne siten, että jäät yöksi tai kahdeksi. Boavistasta voit löytää itsellesi kilometrin pituisen rannan, jossa olet ihan itseksesi perheesi kanssa. Jos taas menet Boavistaan, niin käy Salissa... ja jää myös päiväksi pariksi...

Jos on rahaa ja aikaa, lennä Sao Vicenteen. Varaa lentolippu hyvissä ajoin, Cabo Verde Airlines lentää lähes poikkeuksetta täysillä koneilla. Lentolinjoilla ei ole myöskään kilpailua, yhden hengen lippu Sao Vicenteen maksaa siinä 200 euron nurkilla.

Sao Vicentestä on halpa ja helppo jatkaa seuraavalle saarelle. Santo Antao on maanjussien saari ja täysin erilainen verrattuna Saliin ja Boavistaan. Santo Antao on vuoristoinen ja vihreä ja siellä on puhdas ja raikas juomavesi. Vuoristo suosii patikoivista tykkääviä, ilma vuorilla ei ole niin tukalan kuuma.

Mutta jos on huono tuuri, niin tuuli saattaa häiritä ja näihin aikoihinhan siellä on talvi. Päivällä tarkenee kyllä rannallakin, mutta illat ovat viileitä.

Kap Verdellä on aika lyhyt historia, joten siellä ei ole paljon nähtävyyksiä. Mutta maa tarjoaa lepoa ja aurinkoa.

Privaa jos haluat lisätietoja.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kiitti.

Boavista on tällä hetkellä vahvimmilla ja siellä hotellit Riu Touareg tai Riu Karamboa. Lentämällä tehtävät siirtymät itse loman aikana jätetään varmaan väliin, mutta joku pikkupiipahdus naapurisaarella vois olla ihan ok. Kun yhdestä hotellista maksaa viikon, niin ei viitsisi majoituskustannuksia turhaan lisätä.

Autonvuokraamisesta ei oikeen meinaa löytää infoa, eli ilmeisesti ei ole kovin yleistä?

Vesille pitää päästä jollain tavalla, mutta kalastus ei kiinnosta.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Autonvuokraamisesta ei oikeen meinaa löytää infoa, eli ilmeisesti ei ole kovin yleistä?

Ymmärrät, kun pääset perille. Se on kehitysmaa sanan varsinaisessa merkityksessä ja turismi on vasta alkutekijöissään siellä. Kaikki, mitä siellä on, on tuontitavaraa ja maksaa. Autoa en lähtisi edes vuokraamaan niille teille. Siellä on takseina ne vanhat Corollat, jotka täältä vietiin Afrikkaan aikoinaan.


Vesille pitää päästä jollain tavalla, mutta kalastus ei kiinnosta.

Meinattiin vuokrata vesiskootterit muksujen kanssa aikoinaan, mutta lastenkin mielestä halvemmaksi olisi ollut ostaa omat Suomesta.

Ota sellainen asenne sinne mennessä, että "en tee mitään, lepään ja nautin RIU-hotellin seisovista pöydistä ja lepään", niin et pety pahasti. Siellä oli ainakin kun itse siellä kävin paljon kalliinpaa, kuin monessa muussa lomakohteessa.
Tottakai se on muuttunut siitä, kun siellä kävin ja muuttuukin kokoajan, mutta kalliina pidin. Takuuvarma ilma on iso plussa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kiitti.

Boavista on tällä hetkellä vahvimmilla ja siellä hotellit Riu Touareg tai Riu Karamboa. Lentämällä tehtävät siirtymät itse loman aikana jätetään varmaan väliin, mutta joku pikkupiipahdus naapurisaarella vois olla ihan ok. Kun yhdestä hotellista maksaa viikon, niin ei viitsisi majoituskustannuksia turhaan lisätä.

Autonvuokraamisesta ei oikeen meinaa löytää infoa, eli ilmeisesti ei ole kovin yleistä?

Autoa et Boavistassa tarvitse. Ja jos tarvitset, niin ne pikkumatkat menevät kyllä taksillakin.
Ja en tosiaankaan suosittele päivän trippiä naapurisaarelle, se koko aika menee siihen laivamatkaan.
Salista löytyy kyllä edullisiakin paikkoja yöpyä, varsinkin jos suunnistaa lähemmäs lentokenttää, pois Santa Marian alueelta. Mutta silloinkin saa varautua 60-70 euroon, aamiaisen kera.
Euroopan kriisi vaikuttaa myös niillä saarilla, hinnat ovat vähän pudonneet, mutta kyllä he osaavat periä maksun turisteilta. Mainitsemasi hotellit ovat ihan ok, henkilökunta on yställistä ja ruoka hyvää.

Kannattaako lähteä niin kauas vain viikoksi?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ota sellainen asenne sinne mennessä, että "en tee mitään, lepään ja nautin RIU-hotellin seisovista pöydistä ja lepään", niin et pety pahasti. Siellä oli ainakin kun itse siellä kävin paljon kalliinpaa, kuin monessa muussa lomakohteessa.
Tottakai se on muuttunut siitä, kun siellä kävin ja muuttuukin kokoajan, mutta kalliina pidin. Takuuvarma ilma on iso plussa.

Tää taitaa olla fiksuin veto. Ilmaston takia sinne ollaan menossa ja perhe viihtyy varmasti, mutta omasta mielenterveydestä olen huolissani, jos pitää vaan maata. Nyt löysin tietoa, että jotain mönkijäsafareita olis tarjolla. Sellaselle kai sitten, :-)
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Periaatteessa ei mutta 8vrk on maksimi jonka tässä kohtaa pystyy lomaa pitämään. Lähtöpäätöskin tehdään pikana sitten, jos matkaan lähdetään.

On kyllä hiukan ikävä juttu kun matkatoimistot panostavat niin paljon rantaan. Minusta esim. Sao Vicenten saari on paljon, paljon mukavampi matkakohteena kuin Sal ja Boavista. Noh, rantoja sieltä ei löydä samalla tavalla, mutta elämää sitäkin enemmän.

Cafe Lisboa, Mindelo

Mindelo
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Kenelläkään täällä suht tuoreita kokemuksia Varsovasta tahi Krakovasta? Näillä näkymin Puolaan on tarkoitus elokuussa yrittää päästä, mutta kaupungin suhteen ei vielä olla päätöstä tehty. Krakovan lähellä voisi toki vierailla Auschwitzissa, mutta mitä nähtävää on Varsovassa? Onko kaupunkien hintatasossa millaisia eroja? Kyseessä siis ihan "normaali" kaupunkiloma vailla mitään futis- tai kaljoittelu-ulottuvuuksia.
 
K

kiwipilot

Kenelläkään täällä suht tuoreita kokemuksia Varsovasta tahi Krakovasta? Näillä näkymin Puolaan on tarkoitus elokuussa yrittää päästä, mutta kaupungin suhteen ei vielä olla päätöstä tehty. Krakovan lähellä voisi toki vierailla Auschwitzissa, mutta mitä nähtävää on Varsovassa? Onko kaupunkien hintatasossa millaisia eroja? Kyseessä siis ihan "normaali" kaupunkiloma vailla mitään futis- tai kaljoittelu-ulottuvuuksia.

Käytiin viime toukokuussa Krakovassa. Hieman oli ennakkoluuloja paikan suhteen, sillä kyseessä oli ensimmäinen reissu tuonne vanhan Itä-blokin alueelle. Mesta kuitenkin yllätti todella posiitiivisesti: juuri sopivan kokoinen pitkän viikonlopun viettoon, kaupungin keskiaikainen keskusta oli todella kaunis ja ruokatarjonta oli hyvää. Myös shoppailumahdollisuudet olivat vähintäänkin tyydyttävät.

Auschwitzissa käytiin (todella mykistävä) päivän reissu. A:han mennessä kannattaa harkita valmista reissua ja minibussikyytiä, sillä 50:n kilometrin junamatka kesti melkein kaksi tuntia. Takaisin tullessa neuvoteltiin taksin kanssa muutaman kympin taksa ja takaisin Krakovassa oltiin vajaassa tunnissa. Isot pojat ovat kertoneet, että Krakovassa olisi enemmän tekemistä kuin Varsovassa. Toisaalta, mikä estää yhdistämästä nuo kaksi? Open jaw -tiketti HEL-KRK // WAW-HEL ja väli vaikkapa junalla.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Käytiin viime toukokuussa Krakovassa. Hieman oli ennakkoluuloja paikan suhteen, sillä kyseessä oli ensimmäinen reissu tuonne vanhan Itä-blokin alueelle. Mesta kuitenkin yllätti todella posiitiivisesti: juuri sopivan kokoinen pitkän viikonlopun viettoon, kaupungin keskiaikainen keskusta oli todella kaunis ja ruokatarjonta oli hyvää. Myös shoppailumahdollisuudet olivat vähintäänkin tyydyttävät.

Auschwitzissa käytiin (todella mykistävä) päivän reissu. A:han mennessä kannattaa harkita valmista reissua ja minibussikyytiä, sillä 50:n kilometrin junamatka kesti melkein kaksi tuntia. Takaisin tullessa neuvoteltiin taksin kanssa muutaman kympin taksa ja takaisin Krakovassa oltiin vajaassa tunnissa. Isot pojat ovat kertoneet, että Krakovassa olisi enemmän tekemistä kuin Varsovassa. Toisaalta, mikä estää yhdistämästä nuo kaksi? Open jaw -tiketti HEL-KRK // WAW-HEL ja väli vaikkapa junalla.

Ookoo, kiitoksia tästä. Nimenomaan sellainen to-su/ma mittainen reissu on harkinnassa, joten Krakova voisi kokonsa puolesta sopia oikein hyvin. Molemmat olisi tietysti mielenkiintoista nähdä, mutta nykyisellä aikataulusuunnitelmalla menisi vähän liian pintapuoliseksi, eli lienee parempi pyöriä vain toisessa. Itsellä on itäblokista aika paljonkin kokemuksia ja hyvin vaihtelevasti. Praha ja Moskova esimerkiksi olivat hyvinkin siistejä ja toimivia paikkoja, mutta hieman yllättäen Budapest taas todella rupuisen oloinen kerjäläiskaupunki, jossa metron ovetkaan eivät menneet aina kiinni. Aikaa on tietysti kulunut rautaesiripun romahtamisesta ja sikäli Puolaa kohtaan ei itsellä mitään isompia ennakkoluuloja ole.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kenelläkään täällä suht tuoreita kokemuksia Varsovasta tahi Krakovasta? Näillä näkymin Puolaan on tarkoitus elokuussa yrittää päästä, mutta kaupungin suhteen ei vielä olla päätöstä tehty.

Noissa en ole käynyt, mutta monesta luotettavasta lähteestä olen kuullut, että Varsova ei olisi niin kauhean ihmeellinen kaupunki. Krakova siis ns. pieksisi sen mennen tullen.

Omat Puola-kokemukseni rajoittuvat Gdanskiin, jossa viime kesänä vietin maanantaista perjantaihin. WizzAir lennättää sinne Turusta edullisesti, joten jos lähtökaupunki sopii suunnitelmiin, kannattanee tsekata nuokin hinnat. Gdansk oli nimittäin pahuksen mukava city.

Tuossa matkaraporttiani tästä ketjusta: Matkakohteenne? - Sivu 185 - Jatkoajan keskustelupalsta
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Noissa en ole käynyt, mutta monesta luotettavasta lähteestä olen kuullut, että Varsova ei olisi niin kauhean ihmeellinen kaupunki. Krakova siis ns. pieksisi sen mennen tullen.

Omat Puola-kokemukseni rajoittuvat Gdanskiin, jossa viime kesänä vietin maanantaista perjantaihin. WizzAir lennättää sinne Turusta edullisesti, joten jos lähtökaupunki sopii suunnitelmiin, kannattanee tsekata nuokin hinnat. Gdansk oli nimittäin pahuksen mukava city.

Tuossa matkaraporttiani tästä ketjusta: Matkakohteenne? - Sivu 185 - Jatkoajan keskustelupalsta

Kiitti vinkistä. Danzigia ja vieressä olevaa Sopotia on kaverit jo ehtineet suositella. Vaihtoehtona eteläisemmälle rantalomalle se on mielessä käynytkin monesti, mutta toistaiseksi on kuitenkin kaupunkilomat kiinnostaneet enemmän. Kuvien perusteella sikäläiset hiekkarannat eivät ainakaan häviä millekään perus "torremolinoksille" yhtään ja matkakin on paljon lyhyempi. Ja kuten sanoit, niin Gdansk on varmasti paitsi mukava, niin myös historiasta kiinnostuneen kannalta mielenkiintoinen paikka. Ehkäpä sinnekin vielä kerkeää mennä..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös