Suunnitelmaa on oikeastaan vasta pyöritelty hieman päässä ja paperilla, mutta haaveissa olisi vähän heittää pienimuotoinen Argentiinan reissu syyskuussa. Aikaa reissulle olisi vain pari viikkoa, joten koko maata ei ehdi katsastaa mitenkään, ja monia todella kiinnostavia kohteita olisi pakko jättää näkemättä.
Iguazua en jättäisi väliin, kun tuonne asti ja noinkin lähelle suuntaa. Iguazussa on toisaalta se huomioitavaa, että molemmille puolille (Argentiinan ja Brasilian puoli) kannattaa varata yksi päivä, sillä putoukset näyttäytyvät aika erilailla eri puolilta. Ainakin Brasilian puolella Foz Do Iguazussa on hyvä majoittua, Argentiinan puolelta ei ole kokemusta majoituksesta.
Kun aikaa on kaksi viikkoa, ja tuohon Iguazuun menisi lentoineen kolmisen päivää, vieläpä kauemmin jos bussilla meinaatte kulkea, jäisi aikaa hieman reilu viikko. Jos maita haluat kerätä, niin sitten tuo Colonia Del Sacramento Uruguayn puolella on käymisen arvoinen, mutta itse en oikein saanut siitä hirveästi mitään irti. Aika mitäänsanomaton, hyvin pieni kaupunki, jossa ei ole oikein mitään.
Edelleen, jos haluat uusia maita valloittaa, voit toki Iguazusta pyörähtää helposti Paraguayn puolella Ciudad del Estessä, jos se kiinnostaa. Tuo silta Brasiliasta Paraguaygyn tosin on kuulemma hyvin vaarallinen varsinkin käveltynä yli, mutta onneksi itse kuulin tästä vasta jälkeenpäin ja tuli uskaltauduttua. Ciudad del Este on kaupunki, joka on täynnä halvan elektroniikan ja vaatteiden kauppoja ja myyjiä. Brasilian ja Argentiinan puolelta tuolla käydään aktiivisesti ostoksilla. Mitään muutahan tuolla ei sitten olekaan kuin noita kauppoja. Tietysti se Itaipun pato on lähellä myös, mutta siitä en osaa sanoa enempää kun se jäi itseltä väliin.
Buenos Airesiin kannattaa varata oikeasti enemmän kuin yksi tai kaksi päivää. Varaisin vähintään viikon pelkästään tähän kaupunkiin. Jonkinlainen tangoshow tai vähintään paikalliseen milongaan meneminen kannattaa kokea, vaikkei tanssi muuten kiinnostaisikaan. Samoin futista kävisin katsomassa, jos vaan Bocan tai Riverin peli sattuu kohdille. Ja jos ei satu, niin käypä vaikka Bocan stadionilla ainakin tutustumassa. Vieressä sitten tuo värikäs Caminito-katu. Recoletan hautausmaa on myös käymisen arvoinen, samoin San Telmon aluea, joka on vanhempaa Buenos Airesia. Lisäksi sitten ravintoloihin tutustumista (liha ja viini ovat loistavia), shoppailua, El Ateneon kirjakauppa yms. On tuossa yhdeksi viikoksi ohjelmaa ihan riittävästi.
Mendozassa kävisin ehkä itse lisäksi. Viinitiloihin tutustuminen on varmasti mielenkiintoista, itse tosin pääsin tutustumaan viinitiloihin vain Chilessä. Sinuna en kuitenkaan lähtisi Chileen, koska aikaa on turhan vähän. Varsinkin jos olette oikeasti menossa bussilla ettekä lentäen, tuhrautuu aikaa turhan paljon bussissa istumiseen. Jos Santiagoon asti menette, sitten kannattaisi taas mennä käymään jo rannikollakin Valparaisossa. Ja niillä viinitiloilla Maipo Valleyssä tai lähettyvillä. Ja tähän teidän aikanne ei riitä millään.
Eli summa summarum. Käykää Iguazulla (n.3-4 päivää yhteensä matkoineen), olkaa Buenos Airesissa vajaa viikko (n. 5-6 päivää) ja menkää vajaaksi viikoksi Mendozaan ja viinitiloille.