Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Matkakohteenne

  • 2 586 845
  • 14 953

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Minä heitän kuitenkin yhden vaihtoehtoisen kohteen ilmoille: Sarajevo. Kyseessä on suosikkikaupunkini, ja minä olen kuitenkin nähnyt maailmaa 38 maan ja vielä useamman kaupungin verran... Pidin todella paljon kauniista kaupungista, idän ja lännen kulttuurien kohtaamisesta, ystävällisistä ihmisistä ja kiinnostavasta historiasta...

Komppaan Sististä ja lisään vielä, että jo parinkin viikon reissulla voit sisällyttää useammankin maan ja kohteen tuolla entisen Jugoslavian alueella. Nähtävää ja tekemistä riittää laidasta laitaan ja alueelta löytyy aivan uskomattoman luonnonkaunista seutua välimeren rannikosta upeaan vuoristoon. Minun mielestäni myös Kroatiassa kannattaa pysähtyä, jos siihen aikaa vain on?

Kesän kuumuudesta kärsiville sekä ulko-ilmasta ja patikoinnista pitäville suosittelen Fordelin listalla mainittua Norjaa. Sadevaraus toki Norjan kohdalla pitää aina muistaa, mutta noin muuten kyseessä on kuitenkin yksi maailman kauneimmista (IMHO - lähellekään kaikkia kolkkia en toki ole ehtinyt koluta, mutta paljon kuitenkin) maista ja ulkoilma-ihmisille oikea paratiisi. Norjalaisia on kyllä onni potkinut, kaunis luonto ja kansakunnan kokoon suhteutettuna järjettömät luonnonvarat. Onneksi siellä edes sataa paljon, heh! Itse olen kylläkin käynyt aikanaan Norjassa pääasiassa loppukeväästä, joka on sekin todella hienoa aikaa. Loppukeväästä alhaalla vuonojen rannalla kukat kukkii ja puissa on jo lehdet, mutta ylös vuorille noustessa iskee päälle luminen kevät.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Sen verran voisin kysyä (vaikka selviää toki googlettamallakin), että pääseekö näihin molempiin kohteisiin kätevästi junalla jostain isommasta kaupungista? Näet kun autoa ei viitsi vuokrailla.

Sloveniassa iso osa näkemisen arvoisesta on luontoa, ja yleensä ei ihan jonkin kaupungin vieressä. Esimerkiksi vaikka Skocjanin ja Postojnan luolat tai Triglavin kansallispuisto. Busseilla niihin pääseminen varmaan onnistuu, mutta on aika vaivalloista. Eli jos haluat ehdottomasti vain kaupunkeja, bussi/juna riittää, mutta lämpimästi kyllä suosittelisin auton vuokrausta ja tutustumista tuon maan luonnonihmeisiin.

Ja kuten sanottua, Slovenian lisäksi seudun muistakin maista löytyy kaikenlaista ihmeteltävää. Kelitkin kohdillaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Sloveniaa minäkin suosittelen yhden vajaan viikon reissun perusteella, mieli tekisi mennä maahan toistekin. Olin kuusi vuotta sitten Sloveniassa opiskeluihin liittyvässä seminaarissa lähellä Koperin kaupunkia. Koper on Välimeren rannalla lähellä Pirania ja hyvin lähellä Italian rajaa ja Triesteä. Itse asiasssa seminaariporukkamme saapui paikan päälle ensin junalla Venetsiasta Triesteen ja siitä sitten autolla rajan yli Sloveniaan.

Koperin seutu oli oikein idyllistä ja kaunista seutua, ja mieleen jäi sekä Slovenian yleinen siisteys (vertailu esim. Slovenian ja Italian rautatieasemien julkisten vessojen välillä meni 6-0 Slovenialle, Italian vessojen ollessa saastaisia loukkoja) että ihmisten ystävällisyys.

Seminaarin ohella oli kaikenlaista oheisohjelmaa, joten ehdimme tutustua mm. Piranin kaupunkiin sekä rannikkoon mereltä käsin, kiertoajelu kun tehtiin vesiteitse. Myös Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluviin Škocjanin luoliin tehtiin monen tunnin visiitti, samoin kuin pariin muuhunkin paikkaan. Kokonaisuutena mielikuva oli erittäin positiivinen, varsinkin verrattuna Italiaan jossa ei mikään toiminut (junat tuntikausia myöhässä, lentokentällä lakko, ruokamyrkytys ateriasta jne jne).
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Kesän kuumuudesta kärsiville sekä ulko-ilmasta ja patikoinnista pitäville suosittelen Fordelin listalla mainittua Norjaa. Sadevaraus toki Norjan kohdalla pitää aina muistaa, mutta noin muuten kyseessä on kuitenkin yksi maailman kauneimmista (IMHO - lähellekään kaikkia kolkkia en toki ole ehtinyt koluta, mutta paljon kuitenkin) maista ja ulkoilma-ihmisille oikea paratiisi. Norjalaisia on kyllä onni potkinut, kaunis luonto ja kansakunnan kokoon suhteutettuna järjettömät luonnonvarat. Onneksi siellä edes sataa paljon, heh! Itse olen kylläkin käynyt aikanaan Norjassa pääasiassa loppukeväästä, joka on sekin todella hienoa aikaa. Loppukeväästä alhaalla vuonojen rannalla kukat kukkii ja puissa on jo lehdet, mutta ylös vuorille noustessa iskee päälle luminen kevät.

Oltiin viime kesänä elokuussa Skibotnissa, Altassa ja Hammerfestissä. Ilma semmoinen +9C ja harmaa, mutta raikas (hehheh)! Erittäin hienoja maisemia ja vuonot ovat hämmentävä kokemus. Hintataso on tosi korkea, mutta kokemuksena toi Norjan lappi on aivan mahtava. Suosittelen, jos karu ja voimakas luonto kiinnostavat.
 
Suosikkijoukkue
Slovenia & muut sympaattiset
Hienoa nähdä, että monilla muillakin on hyviä kokemuksia Sloveniasta. Mielenkiintoisimmista paikoista moni onkin jo mainittu, mutta Ljubljanassa majoittuvalle voisin suositella lyhyen junamatkan päässä olevaa Kranjin vanhahkoa kaupunkia tai pienempien paikkojen ystäville kätevästi bussilla saavutettavaa historiallista Kamnikia.
Ljubljanastahan ei ole suoraa junayhteyttä Blediin, joten bussi on tässä tapauksessa ehdottomasti tehokkaampi ratkaisu. Tosin junafiilistelijöille tai muuten vaan fiilistelijöille Jesenice-Bled välin maisemat ovat ihan näkemisen arvoista kamaa (tällöin matkaan saa varata noin pari tuntia), molempi parempi.
Myös rannikolle mentäessä valitsisin bussin, sillä ymmärtääkseni Postojnan luolakaupungin jälkeen Koperiin suuntaava rataosuus muuttuu kuvattavaksi adjektiiveillä kiemurainen, hämärä ja epäkäytännöllinen. Tietoinen Slovenian kävijä siis hurauttaa bussilla uudistettua moottoritietä pitkin Koperiin tahi Piraniin ja säästää arvokkaita puolituntisia, jotka saattaa käyttää vaikka burekia syöden tai paikalliseen viinitarjontaan tutustuen. Viinin ystäville taatusti erilaisen ja uudenlaisen viinikokemuksen tarjoaa paikallisen Mercator-kauppaketjun oman tuoteperheen Mercator-viini (98senttiä/pullo), saatavilla ainakin punaisena ja valkoisena.

Se tällä kertaa. Kerron mielelläni lisää, jos jollakulla herää kysymyksiä Sloveniasta ja siellä matkustelemisesta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ljubljanastahan ei ole suoraa junayhteyttä Blediin, joten bussi on tässä tapauksessa ehdottomasti tehokkaampi ratkaisu. Tosin junafiilistelijöille tai muuten vaan fiilistelijöille Jesenice-Bled välin maisemat ovat ihan näkemisen arvoista kamaa (tällöin matkaan saa varata noin pari tuntia), molempi parempi.

Olet muuten oikeassa. Bled ei osu ihan tuon radan varteen, jota aiemmassa viestissä väitin kulkeneeni. Minä kun menin tuon Jesenicen ohi. Joka tapauksessa Bledin järvi kuuluisine kirkkoineen näkyi junaan. Siitä olen aivan varma. Bledin kaupunki näyttää tosiaan sijaitsevan järven toisella puolella.

Joka päivä oppii jotain uutta, vaikka matkasta onkin jo yli seitsemän vuotta...
 

julle-jr

Jäsen
Sen verran voisin kysyä (vaikka selviää toki googlettamallakin), että pääseekö näihin molempiin kohteisiin kätevästi junalla jostain isommasta kaupungista? Näet kun autoa ei viitsi vuokrailla.
Sloveniassa jonkun Polon tai vastaavan pikkuauton vuokraaminen ei kovin kallista ole, joten kannattaa vuokrata jos ajokortti lompakosta löytyy. Tietenkin julkisilla ja esim. takseillakin varmasti pääsee, mutta kyllähän vuoristomaisemat ja muut luontokohteet ovat melkein missä tahansa maassa parhaiten tavoitettavissa autolla. Kysymys siis kuuluu, miksi ei vuokra-autoa?
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sloveniassa jonkun Polon tai vastaavan pikkuauton vuokraaminen ei kovin kallista ole, joten kannattaa vuokrata jos ajokortti lompakosta löytyy. Tietenkin julkisilla ja esim. takseillakin varmasti pääsee, mutta kyllähän vuoristomaisemat ja muut luontokohteet ovat melkein missä tahansa maassa parhaiten tavoitettavissa autolla. Kysymys siis kuuluu, miksi ei vuokra-autoa?

Koska julkisilla matkustaminen ei ole niin stressaavaa. Ei tarvitse ihmetellä paikallista liikennekäyttäytymistä, saa katsella paikkoja tai lukea rauhassa ja samalla voi päteä ekologisuudellaan. Samalla saa päälle myös matkafiiliksen, kun kuulee muiden mölötystä ja paikallisia kuulutuksia. Mä en edes harkitse auton vuokrausta, ellei kohde ole täysin hevonkuusessa tai tule kokonaisuudessaan paljon halvemmaksi. Tähän saakka ei ole kumpikaan ehto täyttynyt.
 

julle-jr

Jäsen
Koska julkisilla matkustaminen ei ole niin stressaavaa. Ei tarvitse ihmetellä paikallista liikennekäyttäytymistä, saa katsella paikkoja tai lukea rauhassa ja samalla voi päteä ekologisuudellaan. Samalla saa päälle myös matkafiiliksen, kun kuulee muiden mölötystä ja paikallisia kuulutuksia. Mä en edes harkitse auton vuokrausta, ellei kohde ole täysin hevonkuusessa tai tule kokonaisuudessaan paljon halvemmaksi. Tähän saakka ei ole kumpikaan ehto täyttynyt.
No, miksei tuossakin pointtia ole. Tosin ekologisuudesta nyt ei kannata puhua, jos kuitenkin lentää kohteeseen, mutta se varmaan olikin kieli poskessa heitetty. Autoilevalla turistilla on kuitenkin vapausasteita hieman enemmän kun näkee mitä haluaa ja silläkin tavalla pääsee matkafiilikseen, että voi pysähtyä mihin tahansa, esim. jollekin autiolle hiekkarannalle, mukavanoloiseen vuoristokylään jne. Ei myöskään ole mahdotonta yhdistää autoilua sekä julkisia kulkuvälineitä, koska suuremmissa kaupungeissa on tietenkin kätevää kulkea vaikka raitiovaunulla, vaikka toisena päivänä kävisikin autoretkellä jossain maaseudulla.

Stressaavaksi en ole autoilua Euroopassa kokenut missään nimessä, päin vastoin, ei tarvitse välittää aikatauluista ja vastaavista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, eiköhän kyse ole henkilökohtaisista mieltymyksistä. En tykkää käydä edes Helsingissäkään omalla autolla, vaan otan mieluummin bussin, joten ehkä sekin kertoo jo jotain. Matkan aikana ei toki tule katseltua maisemia, vaan nukuttua tai luettua.

Ymmärrän kyllä sen, että auto tuo vapautta, mutta aika harva paikka lopulta varsinkaan keskisessä Euroopassa on julkisten tavoittamattomissa. Lisäksi vuoroja on yleensä sen verran paljon, ettei sekään tuo stressiä. Tietysti spontaanit pysähtymiset ovat hankalia, muttei täysin mahdottomia nekään. Kaupungeissa auto on täysin turha ja aiheuttaa vain kuluja. Satunnaiseen maaseutureissuun olen vuokraamista suunniltellut, mutta sekin jäi, kun bussireitti meni vierestä eikä kävelyä tullut yhteensä kuin pari kilsaa ylimääräistä.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan vaan Norjasta. Sehän tarjoaa useamman n. viikon reissun. Nuorgamista rannalle, sieltä Hammerfest ja vaikka Altasta alas, tai sitten Skibotniin. Toinen sitten Kilpisjärveltä Skibotn, Tromsa, Narvik (meniköhän nyt oikein) sieltä Kiirunaan jne. Sinistä tietä Mo i Ranaan, ehkä Lofootit ja rantaa pitkin etelään päin, vaikka Trondheimiin saakka, sieltä Ruotsin puolelle. Tai sitten Kopparledeniä Uppsala-Mora-Trondheim ja taas rantaa etelään, sieltä löytyy nähtävää, kannattaa kiertää.

Toisaalta suosittelen myös Tanskaa, Ruotsin halki pikaisesti Göteborgiin, sieltä yli ja sitten taloksi. Hieno maa matkailla. Ja nykyään kun pääsee siltoja pitkin pois, niin pari aikataulutäsmäämistä jää väliin.
 

Fordél

Jäsen
Sloveniassa jonkun Polon tai vastaavan pikkuauton vuokraaminen ei kovin kallista ole, joten kannattaa vuokrata jos ajokortti lompakosta löytyy. Tietenkin julkisilla ja esim. takseillakin varmasti pääsee, mutta kyllähän vuoristomaisemat ja muut luontokohteet ovat melkein missä tahansa maassa parhaiten tavoitettavissa autolla. Kysymys siis kuuluu, miksi ei vuokra-autoa?

Olen liikkunut junalla Keski-Euroopassa ja aina on kaikki toiminut. Ollut myös halpaa ja vaivatonta. Ajan ihan tarpeeksi autolla vuoden aikana, joten ei senkään takia ole mitään intoa lähteä vuokraamaan autoa lomamatkalla. Varsinkaan kun siellä kohteessakaan en sitä ole vielä tähän mennessä tarvinut. Auto tuo mulle muuten kyllä vapautta, mutta lomamatkalla se turhaan kahlitsee. Junat, laivat ja bussit on tähän mennessä toiminut oikein hyvin. Niissäkin näkee mukavasti maisemia. Taksia olen joutunut käyttämään tasan kerran.

En viitsi tässä kaikkia lähteä yksitellen kiittämään, mutta SUURI KIITOS kaikille pohdintaani vastanneille. On tullut paljon hyviä ideoita ja vinkkejä, joita täytyy alkaa tutkimaan. Ja muuten edelleen kotimaan reissukin on hyvin realistinen vaihtoehto.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lontooseen olisi tarkoitus vaimokkeen ja tuttavapariskunnan kanssa lähteä käymään tämän kuun loppupuolella, ja ajattelin (skrollaamatta koko ketjun antia, sorryt) kysäistä jos joitain oikein mehukkaita vinkkejä olisi. Saavat olla myös vähän erikoisempia jos sellaisiksi tulee, nuo perusnähtävyydet olen työmatkoilla kyennyt kiertämään, ja uskoakseni nuo matkaseuralaisetkin ovat ne nähneet. Jotain spesiaaleja ug-pubeja esimerkiksi?

Ainiin, AFC Wimbledonin futismatsiin meinasin ainakin ehtiä, lienee melkoinen kokemus.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lontooseen olisi tarkoitus vaimokkeen ja tuttavapariskunnan kanssa lähteä käymään tämän kuun loppupuolella, ja ajattelin (skrollaamatta koko ketjun antia, sorryt) kysäistä jos joitain oikein mehukkaita vinkkejä olisi. Saavat olla myös vähän erikoisempia jos sellaisiksi tulee, nuo perusnähtävyydet olen työmatkoilla kyennyt kiertämään, ja uskoakseni nuo matkaseuralaisetkin ovat ne nähneet. Jotain spesiaaleja ug-pubeja esimerkiksi?

Ainiin, AFC Wimbledonin futismatsiin meinasin ainakin ehtiä, lienee melkoinen kokemus.

Kannattaa käydä kiertelemässä tuolla Camdenin alueella. On aika "värikäs" mesta. Google kuvahaku avittaa...
 
Lontooseen olisi tarkoitus vaimokkeen ja tuttavapariskunnan kanssa lähteä käymään tämän kuun loppupuolella, ja ajattelin (skrollaamatta koko ketjun antia, sorryt) kysäistä jos joitain oikein mehukkaita vinkkejä olisi. Saavat olla myös vähän erikoisempia jos sellaisiksi tulee, nuo perusnähtävyydet olen työmatkoilla kyennyt kiertämään, ja uskoakseni nuo matkaseuralaisetkin ovat ne nähneet. Jotain spesiaaleja ug-pubeja esimerkiksi?

Ainiin, AFC Wimbledonin futismatsiin meinasin ainakin ehtiä, lienee melkoinen kokemus.

Kannattaa tsekata, onko The Shard avattu jo yleisölle. Epäilen kyllä, että koko paikka on vielä yleisöltä suljettu mutta ainahan tuollaiset jutut kannattaa etukäteen tarkistaa. Borough Marketilla kävisin, jos en muuten niin ainakin London Bridgellä käynnin yhteydessä. Eipä tuolla juurikaan "näkemistä" ole mutta eksoottista ruokaa löytyy senkin edestä. Harkitsisin myös Greenwichissä käyntiä illalla (huom. illalla!). Riippuu toki matkasi pituudesta ja hieman myös hotellisi sijainnista kannattaako tuonne lähteä mutta ainakin näkisit nollameridiaanin sekä melko kauniin puistoalueen. Illalla sen takia, että näkisitte tuon nollameridiaanin "jakajan". Greenwichissä käynnistä sen verran, että suosittelisin juurikin enemmän kokeneemmalle Lontoossa kävijälle. Ensikertalaisille kun on niin paljon muutakin nähtävää.

AFC Wimbledonin matsi on loistava idea. Suosittelisin myös Millwallin peliä, jos vain kantti kestää ;). Tai no en voi suositella, meno omalla vastuulla.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Kannattaa tsekata, onko The Shard avattu jo yleisölle. Epäilen kyllä, että koko paikka on vielä yleisöltä suljettu mutta ainahan tuollaiset jutut kannattaa etukäteen tarkistaa.

Tuota juuri yksi päivä tsekkailin, kun olen vaimon kanssa matkalla kaupunkiin helmikuun lopussa. The Shardin näköalatasanne aukeaa 1. helmikuuta, neitsytpäivä on jo myyty loppuun mutta muille päiville oli tikettejä. Noususta sai kustantaa sellaiset 25 puntaa muistaakseni.

www.theviewfromtheshard.com
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
aaveissa olisi vähän heittää pienimuotoinen Argentiinan reissu syyskuussa. -- Iguassu - vaikka upea paikka kuvista päätellen onkin - on jäänyt tässä pohdinnassa kakkoseksi. Andit siis kiinnostavat huomattavasti enemmän.
Yksi vaihtoehto, jolla luulisin että saisit varsin kohtuullisilla kustannuksilla enemmän sisältöä reissuun ja siis myös Iguazun mukaan pakettiin olisi, että esim. mennessä lentäisitkin Sao Paulon kautta Iguazulle, ja sieltä siirtyminen lennolla tai yöbussilla Buenos Airesiin ja sitten tekisit loppureissun alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Ainakin esim. Killroyn kautta saa lentoja tuohon malliin, eli meno HKI-Sao Paulo paluu BA-HKI ja ainakin oma useamman lennon paketti oli kohtuuhintainen. Ainakin joulukuulle sai vertaa.fi kautta tuon Sao Paulo-Iguazu -lennon 63 euroon Tam airlinesilta. Lento Iguazulta BA:n olisi ollut 160 e ja yöbussi 17 tuntia jolla itse menin oli 115 e ruokineen ja runsaalla tilalla. Sanoisin että kun olet noilla kulmilla niin Iguazu kannattaa sisällyttää mukaan jos budjetti suinkin antaa myöten. Aikaa molempien puolten katsomiseen + mahdolliseen Itaipun vesivoimalan tsekkaamiseen menee yhteensä vain kaksi päivää ja on mielestäni ehdottomasti käymisen arvoinen setti.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Suunnitelmaa on oikeastaan vasta pyöritelty hieman päässä ja paperilla, mutta haaveissa olisi vähän heittää pienimuotoinen Argentiinan reissu syyskuussa. Aikaa reissulle olisi vain pari viikkoa, joten koko maata ei ehdi katsastaa mitenkään, ja monia todella kiinnostavia kohteita olisi pakko jättää näkemättä.
Iguazua en jättäisi väliin, kun tuonne asti ja noinkin lähelle suuntaa. Iguazussa on toisaalta se huomioitavaa, että molemmille puolille (Argentiinan ja Brasilian puoli) kannattaa varata yksi päivä, sillä putoukset näyttäytyvät aika erilailla eri puolilta. Ainakin Brasilian puolella Foz Do Iguazussa on hyvä majoittua, Argentiinan puolelta ei ole kokemusta majoituksesta.

Kun aikaa on kaksi viikkoa, ja tuohon Iguazuun menisi lentoineen kolmisen päivää, vieläpä kauemmin jos bussilla meinaatte kulkea, jäisi aikaa hieman reilu viikko. Jos maita haluat kerätä, niin sitten tuo Colonia Del Sacramento Uruguayn puolella on käymisen arvoinen, mutta itse en oikein saanut siitä hirveästi mitään irti. Aika mitäänsanomaton, hyvin pieni kaupunki, jossa ei ole oikein mitään.

Edelleen, jos haluat uusia maita valloittaa, voit toki Iguazusta pyörähtää helposti Paraguayn puolella Ciudad del Estessä, jos se kiinnostaa. Tuo silta Brasiliasta Paraguaygyn tosin on kuulemma hyvin vaarallinen varsinkin käveltynä yli, mutta onneksi itse kuulin tästä vasta jälkeenpäin ja tuli uskaltauduttua. Ciudad del Este on kaupunki, joka on täynnä halvan elektroniikan ja vaatteiden kauppoja ja myyjiä. Brasilian ja Argentiinan puolelta tuolla käydään aktiivisesti ostoksilla. Mitään muutahan tuolla ei sitten olekaan kuin noita kauppoja. Tietysti se Itaipun pato on lähellä myös, mutta siitä en osaa sanoa enempää kun se jäi itseltä väliin.

Buenos Airesiin kannattaa varata oikeasti enemmän kuin yksi tai kaksi päivää. Varaisin vähintään viikon pelkästään tähän kaupunkiin. Jonkinlainen tangoshow tai vähintään paikalliseen milongaan meneminen kannattaa kokea, vaikkei tanssi muuten kiinnostaisikaan. Samoin futista kävisin katsomassa, jos vaan Bocan tai Riverin peli sattuu kohdille. Ja jos ei satu, niin käypä vaikka Bocan stadionilla ainakin tutustumassa. Vieressä sitten tuo värikäs Caminito-katu. Recoletan hautausmaa on myös käymisen arvoinen, samoin San Telmon aluea, joka on vanhempaa Buenos Airesia. Lisäksi sitten ravintoloihin tutustumista (liha ja viini ovat loistavia), shoppailua, El Ateneon kirjakauppa yms. On tuossa yhdeksi viikoksi ohjelmaa ihan riittävästi.

Mendozassa kävisin ehkä itse lisäksi. Viinitiloihin tutustuminen on varmasti mielenkiintoista, itse tosin pääsin tutustumaan viinitiloihin vain Chilessä. Sinuna en kuitenkaan lähtisi Chileen, koska aikaa on turhan vähän. Varsinkin jos olette oikeasti menossa bussilla ettekä lentäen, tuhrautuu aikaa turhan paljon bussissa istumiseen. Jos Santiagoon asti menette, sitten kannattaisi taas mennä käymään jo rannikollakin Valparaisossa. Ja niillä viinitiloilla Maipo Valleyssä tai lähettyvillä. Ja tähän teidän aikanne ei riitä millään.

Eli summa summarum. Käykää Iguazulla (n.3-4 päivää yhteensä matkoineen), olkaa Buenos Airesissa vajaa viikko (n. 5-6 päivää) ja menkää vajaaksi viikoksi Mendozaan ja viinitiloille.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi vaihtoehto, jolla luulisin että saisit varsin kohtuullisilla kustannuksilla enemmän sisältöä reissuun ja siis myös Iguazun mukaan pakettiin olisi, että esim. mennessä lentäisitkin Sao Paulon kautta Iguazulle, ja sieltä siirtyminen lennolla tai yöbussilla Buenos Airesiin ja sitten tekisit loppureissun alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Eli summa summarum. Käykää Iguazulla (n.3-4 päivää yhteensä matkoineen), olkaa Buenos Airesissa vajaa viikko (n. 5-6 päivää) ja menkää vajaaksi viikoksi Mendozaan ja viinitiloille.

Kiitän vinkeistä!

Iguassun (kirjoitusasu näemmä vähän vaihtelee Wikipedian mukaan) uskoisin silti jäävän väliin - ihan siksi, että etäisyydet ovat niin helvatan pitkiä. Lentämistä emme usko harrastavamme, koska matkaan lähtee tällä tietoa myöskin yksi opiskelija (meikäläisen lanko-kokelas), joten solidaarisuussyistä pitää kokeilla elää säästävästi. Ja aikaa meillä on puhtaasti se kaksi viikkoa. Ei enempää. Siksi valinta on melkeinpä tehtävä Mendozan ja Iguassun välillä. Buenos Airesista matka noihin kun kestää melkein vuorokauden.

Eli matka menisi about näin: Kaksi yötä Buenos Airesissa, yöbussi Mendozaan, Mendozassa viisi yötä, yöbussi Buenos Airesiin, neljä yötä Buenos Airesissa. Iguassulle ei oikein jäisi tuossa tilaa.

Tosin nyt olen tutkinut myös vaihtoehtoista reissua. Mikäli lennot Chileen eivät ole hirveän paljon kalliimpia tuona hetkenä kun matkoja olisi tarkoitus varailla, se voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Siellä olen suunnitellut about seuraavaa: pari yötä Santiagossa, yöbussi Chiloen saarelle, Chiloessa kolme yötä. Bussi Temucon kautta Pucónin kaupunkiin. Siellä kolmisen yötä, jonka jälkeen taas yöbussi Santiagoon. Siellä vielä jokunen yö, sisältäen Valparaisossa käynnin.

Perua olen myös vähän tutkinut, mutta todennäköisesti päädyn silti Argentiinaan tai Chileen, joita pidän parhaimpina vaihtoehtoina uuteen maanosan tutustumiseen. Peru voisi sitten olla kohde joskus tulevaisuudessa...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Meinasin tulla ehdottamaan Sistikselle Patagoniaa, mutta jos matka-aikaa on kaksi viikkoa niin johan aika vierähtäisi yksi siellä ja Patagoniaan olisi pakko lentää oli kohteena Buenos Aires tai Santiago.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meinasin tulla ehdottamaan Sistikselle Patagoniaa, mutta jos matka-aikaa on kaksi viikkoa niin johan aika vierähtäisi yksi siellä ja Patagoniaan olisi pakko lentää oli kohteena Buenos Aires tai Santiago.

Jeps, Patagoniakin kiinnostaisi. Mutta juurikin tuosta mainitsemastasi syystä se täytyy jättää seuraavalle kerralle. Etelä-Amerikassa kiinnostaa eniten tuo Andien alue, jonka saanee jollain tasolla bongattua - oli kohteena sitten Mendoza tai Pucón. Myös Chiloen saari vaikuttaa jokseenkin eksoottiselta, ja syyskuun lopussa pitäisi olla jo mahdollisuudet mm. paikallinen pingviiniyhdyskunnan bongaamiseen.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Perua olen myös vähän tutkinut, mutta todennäköisesti päädyn silti Argentiinaan tai Chileen, joita pidän parhaimpina vaihtoehtoina uuteen maanosan tutustumiseen. Peru voisi sitten olla kohde joskus tulevaisuudessa...
No jos näin ajatellaan, niin itse miellän Perun enemmän aidosti Etelä-Amerikkalaiseksi maaksi kuin Chilen tai Argentiinan, jotka kuitenkin ovat hyvin paljon eurooppalaistyylisiä varsinkin pääkaupunkiensa osalta.

Mutta Mendoza + Buenos Aires lienee joka tapauksessa varsin hyvä vaihtoehto kahden viikon matkaksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No jos näin ajatellaan, niin itse miellän Perun enemmän aidosti Etelä-Amerikkalaiseksi maaksi kuin Chilen tai Argentiinan, jotka kuitenkin ovat hyvin paljon eurooppalaistyylisiä varsinkin pääkaupunkiensa osalta.

Jeah, ilmaisin itseäni vähän epäselvästi. Tarkoitin lähinnä sitä, että Chilessä tai Argentiinassa saa ehkä vähän pehmeämmän laskun uuteen maanosaan ja kulttuuriin. Peru on kuitenkin jokseenkin kehittymättömämpi ja turvattomampi maa Argentiinaan tai Chileen verrattuna, minkä vuoksi ajattelen, että olisi hyvä aloittaa "pehmeämmin". Ei sillä, että Perun rikollisuutta suuremmin pelkäisin - maalaisjärjellä pärjää melko hyvin lähes joka puolella maailmaa. Ministeriöiden matkustustiedotteita lukemalla uskaltaisi matkustaa korkeintaan Ruotsiin...

Pääkaupungeista minulla on ollut sama käsitys. Siksi en viitsisi viettää niissä kauheasti aikaa. Maan todelliset kasvot näkee paremmin muualla. Isot kaupungit ovat kuitenkin aina vähän samanlaisia joka puolella. Frankfurt, Chicago ja Osaka ovat jokainen tuntuneet aika lailla samasta betonimuotista tulleilta...
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Kesän lopulla ois tarkoitus lähteä tutustumaan Edinburghiin ja ympäristöön. Lentoja kun on nyt katsellut, niin millaiset on yhteyden esimerkiksi Gatwickistä Edinburghiin, tai Lontoosta Edinburghiin. Palstalaisilla kokemusta? Vai sittenkin suora lento Edinburghiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös