Marko Virtasen CV ennen kuin hänestä tuli JYPin päävalmentaja:
moni JYPin pelaaja on voittanu mestaruuksia ja runkosarjoja. Mä luulen että sillä on ollu huomattavasti isompi vaikutus JYPin hyvälle keväälle kuin Virtasen valmennuksella. JYPin joukkue on viidenneksi iäkkäin. Edeltä löytyy kaikki ne joukkueet, joilla kausi on vielä kesken. Joten ilmeisesti sillä pelaajien kokemuksella on jotain merkitystä.?
Mehän kyllä katsellaan asioita aivan eri vinkkelistä kyllä. Minä luulen, että Seppänen yms. tahot on nuo asiat pohtineet läpikotaisin, eikä ole oikeastaan meidän pohdittava koko asia. CV:llä ei kuitenkaan varsinaisesti valmenneta, enemmän sillä mitataan valmentajan palkkapussin paksuutta. Minä uskon, että JYPillä on ollut varsin vahva visio tulevaisuuden suunnasta ja ovat hankkineet omasta näkökulmastaan optimin ratkaisun asiaan. Se CV saa olla vaikka kilometrin mittainen, mutta jos ei uudistu ja kehity koko ajan, on lopulta sitten se pelkkä CV. Kokemus on tottakai valttia, ollut ennen, on nyt ja myös tulevaisuudessa, tai todetaanko että ennemmänkin oikeanlainen rakenne joukkueessa. Se onnistuuko tässä kuinka hyvin suhteessa kilpailijoihin, on hyvin monen tekijän summa. Raha asettaa yhden reunaehdon väkisinkin, joihin valmennuksen on pakko vain tyytyä. Mutta kyllä näköpiiri on ollut siinä mielessä selkeä, että JYP on valinnut järkevimmän ja pitkäjänteisimmän vaihtoehdon ja minun mielestä aiempaan entistä voimakkaammin lähtenyt rakentamaan runkoa omista resursseista. Tässä jaan seuran vision 100%. Vaikka sait tämän aspektin Virtasessa kuulostamaan jotenkin vähäpätöiseltä asialta, verrattuna siihen kilometrin cv:hen, minä näen asian päinvastoin.
kauden tärkeimmässä pelissä jätettiin myös aikalisä kokonaan hyödyntämättä, vaikka oltiin vaan yks maali perässä.
Tää aikalisä ja sen merkitys tuntuu saaneen sulle eeppisen merkityksen pelissä. Siinä on erilaisia näkemyksiä valmentajilla, niilläkin keskenään, joilla se CV on kilometrin mittanen. Minä en usko sen merkityksen olevan väittämäsi luokkaa, ennen kuin näen dataa riittävällä otannalla, että näin on. Siinä vaiheessa varmaan ammatikseen liigassa valmentavatkin reivaavat näkemyksiään asiasta. Minusta kyseessä on jonkinlainen valmentajan persoonan jatke, johon pelaajat kyllä sopeutuvat, kunhan muut asiat on kunnossa.
Joo, anteeksi. Täysin hullu ajatus multa, että joukkuelajissa pelattaisiin joukkueena - hyökättäis joukkueena ja puolustettais joukkueena. Olishan se outoa ottaa huomioon käytettävissä olevat pelaajat ja sen myötä omat heikkoudet ja vahvuudet, kun mietitään millä tavalla estää vastustajan maalintekoa.
Joo, saat anteeksi. Joukkuelajeissa tosiaan toteutetaan sitä mihin pyritään, mutta ei todellakaan vaihdella ryhmityksiä ja ajoituksia sitä mukaa kun pelaajia rosterissa eri syistä vaihtelee pitkin kautta. Mitä helvettiä kuvittelet sellaisesta syntyvän, jos pelirytmitykset ja viisikkovastuut vaihtelee sen mukaan onko nupposen tilalla nepponen vai napponen, jollain tietyllä paikalla. eikös kuitenkin mene oikeasti niin, että nu..., ne...ja na....sopeutuvat ja pyrkivät toteuttamaan niitä päämääriä mihin pelillisesti pyritään, eikä päinvastoin.
Ennen Virtasta JYP pelas viisi kautta putkeen mitalipeleissä ja voitti sinä aikana kolme kertaa runkosarjan, kaksi kertaa mestaruuden ja neljästi oli mitaleilla. Mikä järki oli lähteä kokemattomalla valmentajalla muuttamaan pelitapaa mikä tuotti menestystä ja mikä oli käytössä koko JYP-organisaatiossa? Mainitsemasi Kari Jalonen oli ennen HIFK-pestiään toiminut Liigassa 2. valmentajana 3 kautta ja päävalmentajana 6 kautta. Joten puhutaan kyllä ihan eri tason valmentajista. Ja uskotko oikeasti, että ensi kaudeksi pelaajamateriaaliltaan heikkenevä JYP tulee vuoden päästä pelaamaan mestaruudesta, kun kerta vertasit Virtasen tilannetta Kari Jalosen tilanteeseen?
Järki lienee ollut se, että seurajohdolla on ollut luotto hommaan. Kun katselee toteutumaa, Seppänen silloin joskus mission aikana kertoi, että päämäärä on olla joka vuosi liigan kärkikahinoissa, viiden parhaan sakissa summaten ja eikös Virtasen aikanakin ole tuossa kutakuinkin pysytty? Jalonen mittavasta CV:stään huolimatta ei saanut pelitavan muutosta toteutettua edes kahdessa kaudessa ja tämä on fakta. Perspektiivi myös teille, jotka näette, että isot muutokset tapahtuu sillä, että ilmoitetaan penkin taakse tulevan Tarasov ja homma on paketissa.
Viime kaudeltahan pelaajamateriaali taas heikkeni tähän kauteen, muistatkos niitä keskusteluja, silti tulos kuitenkin parani, voiskohan se parantua ensi kaudeksikin, mitä luulet? Virtasta ja Jalosta vertasin ainoastaan pelitavan muutoksen vaikeudesta, kun tulokset ei kilometrin CV:lläkään sen kummoisempia ole, toivottavasti ymmärsit.
Olen täällä aiemmin sanonutkin, että Virtanen on hyvä nuorien pelaajien kanssa, mutta kun valmentajan tulee valmentaa koko joukkuetta.
Mää olen kyllä sanaton tämmöisen viisauden edessä. Pitäisikö itkeä vai nauraa palstan kamaa.
Ja se että Virtanen olisi ilmoittanu agendakseen sen, että haluaa kehittää junnuista liigapelaajia on huvittavuuden huippu.
Jos JYPillä on varaa Perrineihin ja muihin huippuihin, niin miksi JYP yritti kaupata juuri itse Perriniä kesken kauden ja antoi lopulta monoa perseelle?
Huvittavuuden huipusta meillä on kyllä vahva eri käsitys, mutta vertaileppa aikaan historia, kuinka paljon ollaan milloinkin panostettu rungon rakennuksessa omaan tuotantoon? Veikkanpa, että faktat katsoen Virtanen taitaa olla sillä saralla ykkönen, suhteessa tulokseen( silloin ahneuden jälkeisessä rapulassa oli lie pakko peluutella aivan keskentekoisia pelaajia ruuduissa, joita eivät kyenneet mitenkään täyttämään ja tämä ei siis ole vertailussa validia). Mitä tämä tarkoittaa sitten käytännössä, on selvää, että pyrkimys on jättää enemmän resursseja kärkihankintoihin. Tämä ei tietenkään ole Virtasen linjanveto, vaan surajohdon ja linjanvetona mielestäni järkevin mahdollinen, suhteessa resursseihin.
Se, miksi Perriniä kaupattiin, jos kaupattiin, ei tietenkään ole minun tiedossani, joten sillä en spekuloi, ainoa minkä joukkueenjohdolta olen itse kuullut, oli Siekkisen siunailu Perrinin vajavaisesta puolustamisesta, jonka ajatteli johtuvan liikkeen hiipumisesta iän myötä.
Sananen vielä tuosta täällä kirosanaksi muuttuneesta reagointikiekosta. Kärpät itseasiassa antoi oivan oppitunnin tuosta pelitavasta ja ovat siinä selvästi JYPiä vielä edellä. Yksi tasoeron tuoja kun oli nimenomaan Kärppien kyky reagoida nopeammin ja hyvällä kiekollisuudella luoda näistä vaarallisia kääntöjä. Tuohon suuntaan se reagointikiekko ajatus peliä on viemässä, enkä minä ainakaan valita, jos Virtanen saa sen pelaajille iskostettua.