Markon vuoro alistaa!

  • 86 044
  • 391

Nypsi

Jäsen
Perseilyä? Ootko sä järjissäs? Aiemmin mun korvaan on ottanut kun Kenkä on moittinut Ericin puolustuskykyä kun vauhti on vähän hidastunut. Mutta mitä vitun perseilyä ja taas?
Onhan se nyt perseilyä kun ei tajua heti hävityn pelin jälkeen ruveta ylistämään yhtä pelaajaa joukkueesta!
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Onhan se nyt perseilyä kun ei tajua heti hävityn pelin jälkeen ruveta ylistämään yhtä pelaajaa joukkueesta!

Edelleen se kysymys aseteltiin Eric Perriniin. Miten vaikea tämä voi olla tajuta? Eri asia jos se olisi kohdistunut koko joukkueeseen.
 

Pauli

Jäsen
Edelleen se kysymys aseteltiin Eric Perriniin. Miten vaikea tämä voi olla tajuta? Eri asia jos se olisi kohdistunut koko joukkueeseen.

Olet oikeassa. Mutta eiköhän hänelläkin ollut tunteet aika sekaisin. Olisi pitänyt minunkin mielestä sanoa positiivisia asioita ja kehua kapteenin taistelua. Mutta ei toi nyt mielestäni perseilyä ollut.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mutta ei toi nyt mielestäni perseilyä ollut.

Kyse ei ollut minkään yksittäisen pelaajan tilanteesta. Kyse oli seuraikonin tilanteesta ja Virtanen sen selkeästi tajusi, mutta halusi osoittaa asemansa. Mikä ei toki väärin ollut, koska seura turvannut hänen asemansa. Ansaitusti.
 

EMS78

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oon yrittäny miettiä sitä, että onko JYP-historiassa ollut koskaan sellaista valmentajaa, joka mun mielestä on yhtä epäpätevä tehtäväänsä kuin mitä Virtanen on. On niitä sellaisia ollut ennenkin, joihin ei ole ollut tyytyväinen, mutta onko silloin joukkuekaan ollut kummoinen. Pelitavasta en ala jauhamaan, koska se ei ilmeisesti ole Virtasen päätös. Tosin joku kokeneempi valmentaja todennäköisesti olisi saanut pelitavan muutoksen toteutettua kahden vuoden aikana, mihin Virtanen ei ole pystynyt. Se, mihin huomioni on tämän kauden aikana kiinnittynyt erityisesti, on aikalisät. On vaikea uskoo, että Liigasta löytyisi toista valmentajaa, joka olisi aikalisän ottamisen kanssa yhtä suurissa vaikeuksissa kuin mitä Virtanen on - joko aikalisää ei oteta ollenkaan tai se otetaan ihan liian myöhään, eikä aikalisää käytetä ollenkaan vastustajan flown katkaisuun. Ja vähän sellainen tunne on, että varsinkin kokeneempi kaarti pelaajista ei luota Virtaseen. He kun on urallaan nähny monia valmentajia ja useimmiten valmentajat on ollu niin sanotusti valmiita valmentajia.

Katson tämän kauden menestyskaudeksi, oli pronssipelin tulos mikä tahansa. Ja uskon, että tämä on ihan pelaajien ansiota. Meillä on joka pelin osa-alueella hyvin kokeneita pelaajia. Kun JYPin pakistosta puuttui pari kokenutta pelaajaa, niin se näkyi koko joukkueen pelissä. Valmennuksella ei ollu kykyä muokata joukkueen peliä niin, että hyökkääjiltä olisi tullu enemmän apuja kokemattomalle pakistolle. Sen sijaan, että oltais sumputettu keskialuetta, karvattiin rohkeasti jopa kahdella hyökkääjällä, jotka ohitettiin helposti, ja mikä usein johti ongelmiin omalla alueella. Vaikuttaa siltä, että JYP menettää joukon kokeneita pelaajia, mistä en ole yllättyny. Joten ensi kaudella taitaa säälipleijaripaikka olla astetta lähempänä kuin tällä kaudella. Jos JYPillä olis pätevä valmentaja, niin joukkueen nuorennus ei huolestuttais yhtään, vaan ottaisin sen mielenkiintoisena haasteena. Mutta....
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Oon yrittäny miettiä sitä, että onko JYP-historiassa ollut koskaan sellaista valmentajaa, joka mun mielestä on yhtä epäpätevä tehtäväänsä kuin mitä Virtanen on.

Kaikkeahan on pohdittava, mitä pohtia voi, niinhän se on. Minusta Virtanen kaivoi tuosta rosterista sen maksimin irti ja asettaa kyllä sanalle epäpätevä aivan uuden kriteerin.

Mitä tulee aikalisiin, kannattaa muistaa, ettei se ihan noin yksoikoista ole, otan aikalisän ja vastustajan flow katkeaa siihen. Harkinnan mukaan se on toki otettava, mutta painaa siinä vaa'assa muitakin punnittavia: usein valkut mielellään säästelee aikalisää sitä suurinta tarvetta varten, lopussa jos ollaan maali perässä voi antaa ratkaisupelaajille ylimääräisen levon ennen kiriä, on mahdollisuus sopia mv:n poisotosta ja muista lopun taktiikoista jne. Ole siinä sitten viisas ja erehtymätön, milloin on se optimiaika aikalisälle olemassa. On totta, että joskus se rauhoittaa omat ja katkoo vastustajan momentumin, mutta varmaan ihan yhtä usein (tästä en tilastoa ole nähnyt) se on varmaan yhtä tyhjän kanssa kesken pelin otettuna.

Virtasen postia peilaten en näe mitään syytä, miksi hänen olisi pitänyt alkaa muokkailla pelityyliä muutaman junnupakin takia. Pelaamalla he parhaiten ruutuunsa kehittyvät, jos on eväitä kehittyä, jos pelitapoja vaihdellaan kesken pelin ja pelistä toiseen, kuin mustalainen hevosiaan, eihän siitäkään mitään tule, tai tulee, mutta kaaos.

Tuo jaksaa ihmetyttää, että näille "lätkätietäjille" ei millään mene jakeluun, että iso pelitapamuutos nyt vaan vie aikaa, vai kehtaatko väittää Kari Jalosta paskaksi valmentajaksi, tai epäpäteväksi, kun sai Hifkin pelaamaan haluamallaan tavalla vasta kolmannella kaudellaan?

Päättyneen sarjan myötä olen entistä vakuuttuneempi, että seurajohdossa ollaan oltu hereillä pelitavan muutoksen tarpeen suhteen, kyllä oikean kiekon pitää perustua vahvaan kiekollisuuteen, mikäli meinaa menestyä ja menestystä ilmeisesti JYP-johto tuntuu hakevan. Minusta me ollaan oikealla tiellä ja vielä kun ottaa huomioon, että Virtanen itse (toki varmaan seurajohdon siunauksella) on yhdeksi agendakseen ilmoittanut liigapelaajaksi kehittämisen junnuista, eikös tämäkin kausi ole jo siitä aika vahva todiste? JYPille omavaraisuus merkkaa sitä, että näin jää paremmin pelimerkkiä niiden Perrinien ja muiden huippujen hankkimiseen keihäänkärjeksi kokonaistason tippumatta vähemmällä panostuksella, tai pärjää pikkusen paremmin niissä parempien ukkojen kalastelussa, kun on enemmän pelimerkkiä koriin laittaa, vrt.jatkoajan muki ja vitonen ja Sara Sieppi.
 

EMS78

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikkeahan on pohdittava, mitä pohtia voi, niinhän se on. Minusta Virtanen kaivoi tuosta rosterista sen maksimin irti ja asettaa kyllä sanalle epäpätevä aivan uuden kriteerin.

Marko Virtasen CV ennen kuin hänestä tuli JYPin päävalmentaja:

2008 - 2009 Mestis 2. valmentaja
2009 - 2010 Mestis 2. valmentaja
2010 - 2011 A-junnut päävalmentaja
2011 - 2012 A-junnut päävalmentaja / Liiga 2. valmentaja
2012 - 2013 Liiga 2. valmentaja

Tarviiko tähän oikeesti enää lisätä mitään? Sanot itekin pelaajista myöhemmin, että he kehittyvät liigapelaajiksi pelaamalla liigassa. Eli Virtanenkin on vasta kehittymässä (liigatason) valmentajaksi. JYPissä pelaa 11 vähintään 30 vuotiasta pelaajaa, ja moni JYPin pelaaja on voittanu mestaruuksia ja runkosarjoja. Mä luulen että sillä on ollu huomattavasti isompi vaikutus JYPin hyvälle keväälle kuin Virtasen valmennuksella. JYPin joukkue on viidenneksi iäkkäin. Edeltä löytyy kaikki ne joukkueet, joilla kausi on vielä kesken. Joten ilmeisesti sillä pelaajien kokemuksella on jotain merkitystä.


Mitä tulee aikalisiin, kannattaa muistaa, ettei se ihan noin yksoikoista ole, otan aikalisän ja vastustajan flow katkeaa siihen. Harkinnan mukaan se on toki otettava, mutta painaa siinä vaa'assa muitakin punnittavia: usein valkut mielellään säästelee aikalisää sitä suurinta tarvetta varten, lopussa jos ollaan maali perässä voi antaa ratkaisupelaajille ylimääräisen levon ennen kiriä, on mahdollisuus sopia mv:n poisotosta ja muista lopun taktiikoista jne. Ole siinä sitten viisas ja erehtymätön, milloin on se optimiaika aikalisälle olemassa. On totta, että joskus se rauhoittaa omat ja katkoo vastustajan momentumin, mutta varmaan ihan yhtä usein (tästä en tilastoa ole nähnyt) se on varmaan yhtä tyhjän kanssa kesken pelin otettuna.

Kärpät-sarjassa JYP otti vieraspeleissä kaksi kertaa aikalisän - ekassa pelissä ajassa 59.13 ja kolmannessa pelissä pari minuuttia ennen pelin päättymistä, kun Kärpät johti jo 3 - 0. Molemmilla kerroilla mielestäni liian myöhään. Siinä 8 - 3 päättyneessä pelissä sitä aikalisää sitten varmaan pantattiin sinne kolmanteen erään, mutta jos peli on jo alle vartissa 4 - 0, niin mitä sitä säästelemään, eikä sitä aikalisää sitten otettu ollenkaan. Ja kauden tärkeimmässä pelissä jätettiin myös aikalisä kokonaan hyödyntämättä, vaikka oltiin vaan yks maali perässä.


Virtasen postia peilaten en näe mitään syytä, miksi hänen olisi pitänyt alkaa muokkailla pelityyliä muutaman junnupakin takia. Pelaamalla he parhaiten ruutuunsa kehittyvät, jos on eväitä kehittyä, jos pelitapoja vaihdellaan kesken pelin ja pelistä toiseen, kuin mustalainen hevosiaan, eihän siitäkään mitään tule, tai tulee, mutta kaaos.

Joo, anteeksi. Täysin hullu ajatus multa, että joukkuelajissa pelattaisiin joukkueena - hyökättäis joukkueena ja puolustettais joukkueena. Olishan se outoa ottaa huomioon käytettävissä olevat pelaajat ja sen myötä omat heikkoudet ja vahvuudet, kun mietitään millä tavalla estää vastustajan maalintekoa.

Ja tuo boldattu kohta...mutta sehän se JYPin pelitapa Virtasen aikana on ollu. "Jo marraskuussa 2012, Jyrki Ahon ilmoitettua muutostaan, kaksikko alkoi viritellä tulevaa. Seura oli jauhanut viisi menestyksellistä kautta, mutta Seppäsen ja Virtasen mielestä aika oli ajanut ajokoiramaisen hurrikaanikiekon ohi...Nyt ollaan ytimessä. JYP ei tyydy yhteen monotoniseen pelikirjaan, se rakentaa pikemminkin pelikirjastoa." Keskisuomalainen "Muu maailma ei täysin käsittänyt, mitä JYP haki" - Kiekko - Keskisuomalainen


Tuo jaksaa ihmetyttää, että näille "lätkätietäjille" ei millään mene jakeluun, että iso pelitapamuutos nyt vaan vie aikaa, vai kehtaatko väittää Kari Jalosta paskaksi valmentajaksi, tai epäpäteväksi, kun sai Hifkin pelaamaan haluamallaan tavalla vasta kolmannella kaudellaan?

Ennen Virtasta JYP pelas viisi kautta putkeen mitalipeleissä ja voitti sinä aikana kolme kertaa runkosarjan, kaksi kertaa mestaruuden ja neljästi oli mitaleilla. Mikä järki oli lähteä kokemattomalla valmentajalla muuttamaan pelitapaa mikä tuotti menestystä ja mikä oli käytössä koko JYP-organisaatiossa? Mainitsemasi Kari Jalonen oli ennen HIFK-pestiään toiminut Liigassa 2. valmentajana 3 kautta ja päävalmentajana 6 kautta. Joten puhutaan kyllä ihan eri tason valmentajista. Ja uskotko oikeasti, että ensi kaudeksi pelaajamateriaaliltaan heikkenevä JYP tulee vuoden päästä pelaamaan mestaruudesta, kun kerta vertasit Virtasen tilannetta Kari Jalosen tilanteeseen?


Päättyneen sarjan myötä olen entistä vakuuttuneempi, että seurajohdossa ollaan oltu hereillä pelitavan muutoksen tarpeen suhteen, kyllä oikean kiekon pitää perustua vahvaan kiekollisuuteen, mikäli meinaa menestyä ja menestystä ilmeisesti JYP-johto tuntuu hakevan. Minusta me ollaan oikealla tiellä ja vielä kun ottaa huomioon, että Virtanen itse (toki varmaan seurajohdon siunauksella) on yhdeksi agendakseen ilmoittanut liigapelaajaksi kehittämisen junnuista, eikös tämäkin kausi ole jo siitä aika vahva todiste? JYPille omavaraisuus merkkaa sitä, että näin jää paremmin pelimerkkiä niiden Perrinien ja muiden huippujen hankkimiseen keihäänkärjeksi kokonaistason tippumatta vähemmällä panostuksella, tai pärjää pikkusen paremmin niissä parempien ukkojen kalastelussa, kun on enemmän pelimerkkiä koriin laittaa, vrt.jatkoajan muki ja vitonen ja Sara Sieppi.

Olen täällä aiemmin sanonutkin, että Virtanen on hyvä nuorien pelaajien kanssa, mutta kun valmentajan tulee valmentaa koko joukkuetta. JYPissä on pelaajia, jotka on pelannu monta kautta eri maiden pääsarjatasoilla sekä maajoukkueissa ja voittanu urallaan jo vaikka mitä mestaruuksia ja runkosarjoja. Niin eihän silloin sellaisella valmentajalla, joka ei ole koskaan valmentanu pääsarjatasolla ja joka ajaa menestystä tuoneen pelitavan tilalle uutta sekalaista pelitapaa, ole juurikaan auktoriteettiä.

Ja se että Virtanen olisi ilmoittanu agendakseen sen, että haluaa kehittää junnuista liigapelaajia on huvittavuuden huippu. Ensinnäkin niin JYPissä on toimittu jo kauan ennen Virtasen pestiä. Itse asiassa aina. JYP ei oo koskaan ollu rahajoukkue. Sama koskee melkein kaikkia Liiga-seuroja. Senhän takia JYP-akatemia on aikanaan perustettu. Ja JYPhän teki viime kaudella yli puoli miljoonaa euroa tappiota, joten eihän JYPillä edes ole varaa palkata pelaajia organisaation ulkopuolelta tuosta vaan.

Jos JYPillä on varaa Perrineihin ja muihin huippuihin, niin miksi JYP yritti kaupata juuri itse Perriniä kesken kauden ja antoi lopulta monoa perseelle?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Marko Virtasen CV ennen kuin hänestä tuli JYPin päävalmentaja:

moni JYPin pelaaja on voittanu mestaruuksia ja runkosarjoja. Mä luulen että sillä on ollu huomattavasti isompi vaikutus JYPin hyvälle keväälle kuin Virtasen valmennuksella. JYPin joukkue on viidenneksi iäkkäin. Edeltä löytyy kaikki ne joukkueet, joilla kausi on vielä kesken. Joten ilmeisesti sillä pelaajien kokemuksella on jotain merkitystä.?

Mehän kyllä katsellaan asioita aivan eri vinkkelistä kyllä. Minä luulen, että Seppänen yms. tahot on nuo asiat pohtineet läpikotaisin, eikä ole oikeastaan meidän pohdittava koko asia. CV:llä ei kuitenkaan varsinaisesti valmenneta, enemmän sillä mitataan valmentajan palkkapussin paksuutta. Minä uskon, että JYPillä on ollut varsin vahva visio tulevaisuuden suunnasta ja ovat hankkineet omasta näkökulmastaan optimin ratkaisun asiaan. Se CV saa olla vaikka kilometrin mittainen, mutta jos ei uudistu ja kehity koko ajan, on lopulta sitten se pelkkä CV. Kokemus on tottakai valttia, ollut ennen, on nyt ja myös tulevaisuudessa, tai todetaanko että ennemmänkin oikeanlainen rakenne joukkueessa. Se onnistuuko tässä kuinka hyvin suhteessa kilpailijoihin, on hyvin monen tekijän summa. Raha asettaa yhden reunaehdon väkisinkin, joihin valmennuksen on pakko vain tyytyä. Mutta kyllä näköpiiri on ollut siinä mielessä selkeä, että JYP on valinnut järkevimmän ja pitkäjänteisimmän vaihtoehdon ja minun mielestä aiempaan entistä voimakkaammin lähtenyt rakentamaan runkoa omista resursseista. Tässä jaan seuran vision 100%. Vaikka sait tämän aspektin Virtasessa kuulostamaan jotenkin vähäpätöiseltä asialta, verrattuna siihen kilometrin cv:hen, minä näen asian päinvastoin.

kauden tärkeimmässä pelissä jätettiin myös aikalisä kokonaan hyödyntämättä, vaikka oltiin vaan yks maali perässä.

Tää aikalisä ja sen merkitys tuntuu saaneen sulle eeppisen merkityksen pelissä. Siinä on erilaisia näkemyksiä valmentajilla, niilläkin keskenään, joilla se CV on kilometrin mittanen. Minä en usko sen merkityksen olevan väittämäsi luokkaa, ennen kuin näen dataa riittävällä otannalla, että näin on. Siinä vaiheessa varmaan ammatikseen liigassa valmentavatkin reivaavat näkemyksiään asiasta. Minusta kyseessä on jonkinlainen valmentajan persoonan jatke, johon pelaajat kyllä sopeutuvat, kunhan muut asiat on kunnossa.

Joo, anteeksi. Täysin hullu ajatus multa, että joukkuelajissa pelattaisiin joukkueena - hyökättäis joukkueena ja puolustettais joukkueena. Olishan se outoa ottaa huomioon käytettävissä olevat pelaajat ja sen myötä omat heikkoudet ja vahvuudet, kun mietitään millä tavalla estää vastustajan maalintekoa.

Joo, saat anteeksi. Joukkuelajeissa tosiaan toteutetaan sitä mihin pyritään, mutta ei todellakaan vaihdella ryhmityksiä ja ajoituksia sitä mukaa kun pelaajia rosterissa eri syistä vaihtelee pitkin kautta. Mitä helvettiä kuvittelet sellaisesta syntyvän, jos pelirytmitykset ja viisikkovastuut vaihtelee sen mukaan onko nupposen tilalla nepponen vai napponen, jollain tietyllä paikalla. eikös kuitenkin mene oikeasti niin, että nu..., ne...ja na....sopeutuvat ja pyrkivät toteuttamaan niitä päämääriä mihin pelillisesti pyritään, eikä päinvastoin.


Ennen Virtasta JYP pelas viisi kautta putkeen mitalipeleissä ja voitti sinä aikana kolme kertaa runkosarjan, kaksi kertaa mestaruuden ja neljästi oli mitaleilla. Mikä järki oli lähteä kokemattomalla valmentajalla muuttamaan pelitapaa mikä tuotti menestystä ja mikä oli käytössä koko JYP-organisaatiossa? Mainitsemasi Kari Jalonen oli ennen HIFK-pestiään toiminut Liigassa 2. valmentajana 3 kautta ja päävalmentajana 6 kautta. Joten puhutaan kyllä ihan eri tason valmentajista. Ja uskotko oikeasti, että ensi kaudeksi pelaajamateriaaliltaan heikkenevä JYP tulee vuoden päästä pelaamaan mestaruudesta, kun kerta vertasit Virtasen tilannetta Kari Jalosen tilanteeseen?

Järki lienee ollut se, että seurajohdolla on ollut luotto hommaan. Kun katselee toteutumaa, Seppänen silloin joskus mission aikana kertoi, että päämäärä on olla joka vuosi liigan kärkikahinoissa, viiden parhaan sakissa summaten ja eikös Virtasen aikanakin ole tuossa kutakuinkin pysytty? Jalonen mittavasta CV:stään huolimatta ei saanut pelitavan muutosta toteutettua edes kahdessa kaudessa ja tämä on fakta. Perspektiivi myös teille, jotka näette, että isot muutokset tapahtuu sillä, että ilmoitetaan penkin taakse tulevan Tarasov ja homma on paketissa.

Viime kaudeltahan pelaajamateriaali taas heikkeni tähän kauteen, muistatkos niitä keskusteluja, silti tulos kuitenkin parani, voiskohan se parantua ensi kaudeksikin, mitä luulet? Virtasta ja Jalosta vertasin ainoastaan pelitavan muutoksen vaikeudesta, kun tulokset ei kilometrin CV:lläkään sen kummoisempia ole, toivottavasti ymmärsit.

Olen täällä aiemmin sanonutkin, että Virtanen on hyvä nuorien pelaajien kanssa, mutta kun valmentajan tulee valmentaa koko joukkuetta.

Mää olen kyllä sanaton tämmöisen viisauden edessä. Pitäisikö itkeä vai nauraa palstan kamaa.

Ja se että Virtanen olisi ilmoittanu agendakseen sen, että haluaa kehittää junnuista liigapelaajia on huvittavuuden huippu.
Jos JYPillä on varaa Perrineihin ja muihin huippuihin, niin miksi JYP yritti kaupata juuri itse Perriniä kesken kauden ja antoi lopulta monoa perseelle?

Huvittavuuden huipusta meillä on kyllä vahva eri käsitys, mutta vertaileppa aikaan historia, kuinka paljon ollaan milloinkin panostettu rungon rakennuksessa omaan tuotantoon? Veikkanpa, että faktat katsoen Virtanen taitaa olla sillä saralla ykkönen, suhteessa tulokseen( silloin ahneuden jälkeisessä rapulassa oli lie pakko peluutella aivan keskentekoisia pelaajia ruuduissa, joita eivät kyenneet mitenkään täyttämään ja tämä ei siis ole vertailussa validia). Mitä tämä tarkoittaa sitten käytännössä, on selvää, että pyrkimys on jättää enemmän resursseja kärkihankintoihin. Tämä ei tietenkään ole Virtasen linjanveto, vaan surajohdon ja linjanvetona mielestäni järkevin mahdollinen, suhteessa resursseihin.

Se, miksi Perriniä kaupattiin, jos kaupattiin, ei tietenkään ole minun tiedossani, joten sillä en spekuloi, ainoa minkä joukkueenjohdolta olen itse kuullut, oli Siekkisen siunailu Perrinin vajavaisesta puolustamisesta, jonka ajatteli johtuvan liikkeen hiipumisesta iän myötä.

Sananen vielä tuosta täällä kirosanaksi muuttuneesta reagointikiekosta. Kärpät itseasiassa antoi oivan oppitunnin tuosta pelitavasta ja ovat siinä selvästi JYPiä vielä edellä. Yksi tasoeron tuoja kun oli nimenomaan Kärppien kyky reagoida nopeammin ja hyvällä kiekollisuudella luoda näistä vaarallisia kääntöjä. Tuohon suuntaan se reagointikiekko ajatus peliä on viemässä, enkä minä ainakaan valita, jos Virtanen saa sen pelaajille iskostettua.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Noniin. Hurrikaanikevät 2015 on taputeltu. Marko voitti Ahon ja Dufvan yhteensä 5-0.

Eteenpäin ja pulinat pois.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Katsastellaan nyt kun kausi on loppu... Viime kausi päättyi katkerasti ja hampaita kiristi vielä ne kommentit sen kauden jälkeen. Kritiikkiä ei ymmärretty ja tulevaisuus näytti synkältä JYP-lasien läpi. Tuli tämän kauden alku. Radiossa asti luvattiin että muutoksia tulee. JYP tulee palaamaan enemmän siihen tuttuun pelitapaan. Valo tunnelin päässä syttyi. Ehkä tässä sittenkin vielä hyvä tulee... Kun kausi alkoi varsinaisesti, Virtasen puheet osoittautuivat paskapuheeksi. JYPin pelaaminen oli yhtä sekavaa kuin ennen. Kritiikki kasvoi vaikka kotona tulikin aina pisteitä. Kotona JYP oli kova. Vieraissa olikin sitten aivan helvetin vaikeaa. Osittain vahvan kotivireen ja muiden joukkueiden sopivan ristiinpelaamisen ansiosta JYPillä oli kuitenkin hyvä sarjasijoitus. Ajoittain JYP pelasi hyvin, toisinaan surkeasti. Pelin tason vaihteli pahimmillaan jopa kesken erän. Valmennus epäonnistui joskus pelaajien motivoimisessa ja tuli näitä totaalisia ohipelejä. Mestareiden liigan jatkopaikan kusi valmennus ihan väärillä valinnoilla ratkaisuhetkillä. Ensimmäinen jatkomatsi kotona alkoi helvetin hyvin mutta sitten JYP passivoitui liikaa, osin valmennuksen käskystä. Toinen matsi JYP aloitti taas hyvin ja sitten passivoitui taas liikaa. Ratkaisuhetkillä olisi ollut mahdollisuus valita nopea Löfmanin ketju mutta Virtanen valitsi hitaan Perrinin ketjun ja sen seurauksena omissa kolisi. Jatkopaikka meni siinä.

Pudotuspeleissä JYP oli kuin uudesti syntynyt. Vanha taklaava JYP oli tullut takaisin. Kannattajat tykkäsivät, tunne tuli takaisin niin joukkueeseen kuin katsomoonkin. Blues tipahti kyydistä puhtaasti. Kärpät-sarja oli vaikea mutta kotona JYP oli silti todella hyvä. Hieman JYP valui takaisin sekavaan pelaamiseen ja passivoitui liikaa. Tuli henkilökohtaisia virheitä ja yksi totaalinen ohipeli. Valmennus ei täysin onnistunut Kärpät-sarjassa. Lukkoa vastaan läpsyteltiin kuitenkin pronssimitaleiden arvoisesti.

Arvosana tästä kaudesta Virtasen valmennusryhmälle on materiaali mielessä pitäen 8-. Parempaan olisi selkeästi mahdollisuus ollut paremmalla valmennuksella mutta toisaalta ei kausi niin huono ollut kuin alkumerkit antoivat ymmärtää.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Olen edelleen sitä mieltä että Virtanen osti tämän kauden tuloksen myötä oikeuden ensi kauden koutsaamiseen. Sen jälkeen hänet heivattakoon kuitenkin vauhdilla helvettiin. Tiettyä pelaajalähtöisyyttä tulee arvostaa ja minä haluan tässä tapauksessa JYPin parasta. Eli sitä että ne kovat paluumuuttajat tai pykälääkin kovemmat nimet haluavat sitten joskus tullakin tänne. Minä en halua sitä että päävalmentaja alkaa henkilökemioiden yskiessä ulostamaan pelaajia nimistä riippumatta. Kikkeliä voi mittailla jossain ihan muualla.

Kyllähän tuollaista tiettyä kiittämätöntä mulkkumaisuutta täytyy vähän myös arvostaa. Minun tie tai painu vittuun sie. Game sevenin jälkeinen haastattelu osoitti täydellisesti että aatteesta ei periksi anneta.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Marko voitti Ahon ja Dufvan yhteensä 5-0.

Eteenpäin ja pulinat pois.

Mietin Ahon ja Dufvan namedroppaamista Markon pönkittämisen yhteydessä läppänä, mutta tosissaan taisit olla. Tämän älyttömyyden vastapainona voisi mainita ettei Virtanen tuonut mestaruutta ensimmäisellä eikä toisella kaudellaan. Runkosarjamenestystä hän ei myöskään Dufvan tapaan ole kyennyt tuomaan.
 

Aito Taisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän tämä jo riitä...

Veltsun ansioksi on laskettava se, että joukkue oli (lähes terveenä) parhaissa voimissaan erittäin iskukykyinen, kun tosipelit alkoivat. Runkosarjassa saatiin tavoite. RD:n aikana oli "pakko" voittaa runkosarja, mistä maksettiin kova hinta pelaajiston terveydellä. Se oli mennyttä, nyt on nyt.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mietin Ahon ja Dufvan namedroppaamista Markon pönkittämisen yhteydessä läppänä, mutta tosissaan taisit olla. Tämän älyttömyyden vastapainona voisi mainita ettei Virtanen tuonut mestaruutta ensimmäisellä eikä toisella kaudellaan. Runkosarjamenestystä hän ei myöskään Dufvan tapaan ole kyennyt tuomaan.

No ihan oikeasti ajattelen näin: Bluesin kaato näytöstyyliin oli meriitti. Pronssiottelulla ei ole tuloksellists merkitystä ennen eikä jälkeen ottelun.

Sarjat eivät ole valmentaja vs valmentaja ainakaan ensisijaisesti. Mutta. Tämän kauden JYP, ailahtelusta huolimatta, osoitti venymiskykyä tarvittaessa.

-kotietu puolivälieriin erittäin kovassa kilpailutilanteessa
-Blues jätettiin telineisiin
-Kärpät saatiin selkä seinää vasten

Pidän tasaisuuden saavuttamista helpompana tehtävänä kuin venymiskyvyn. Kyllä Markin käyrä valmentajana on nousussa.

Mainitaan vielä, että oma luottamukseni organisaatioon ylipäänsä on palautunut pienen notkahduksen jälkeen. Perusteina mm. Pullin ja Nikun sopimusuutiset.

Yksi toive on: Tarkin peluuttamista pitäisi vähentää. Uskon, että raskas kausi näkyi ailahteluna Kärpät-sarjassa. Armoton fakta on se että Tarkki oli koko välierien huonoin maalivahti, vaikka loistaviakin hetkiä häneltä nähtiin. Uskon että väsymys (huom. ikä vs Metsola) on tässä iso tekijä.
 

david

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi toive on: Tarkin peluuttamista pitäisi vähentää. Uskon, että raskas kausi näkyi ailahteluna Kärpät-sarjassa. Armoton fakta on se että Tarkki oli koko välierien huonoin maalivahti, vaikka loistaviakin hetkiä häneltä nähtiin. Uskon että väsymys (huom. ikä vs Metsola) on tässä iso tekijä.

Samaa mieltä tästä. Toivon, että Veini Vehviläistä ruvetaan ajamaan sisään systemaattisesti. Ensi kaudella päävastuu Akatemiassa ja ainakin 10 matsia liigassa. Ei siis penkillä, vaan tolppien välissä. Ja jos näyttää siltä, että pojan lahjakkuus on odotetulla tasolla, niin ykkösen viitta harteille seuraavalle kaudelle rohkeasti.

Meillä on jo vuosia arasteltu turhaan nuorien maalivahtien kanssa. Ei Saros ja Hussokaan ole iällä pilattuja, mutta siellä vaan luutivat vastuurooleissa.

-david-
 

sean

Jäsen
Samaa mieltä tästä. Toivon, että Veini Vehviläistä ruvetaan ajamaan sisään systemaattisesti. Ensi kaudella päävastuu Akatemiassa ja ainakin 10 matsia liigassa. Ei siis penkillä, vaan tolppien välissä. Ja jos näyttää siltä, että pojan lahjakkuus on odotetulla tasolla, niin ykkösen viitta harteille seuraavalle kaudelle rohkeasti.

Meillä on jo vuosia arasteltu turhaan nuorien maalivahtien kanssa. Ei Saros ja Hussokaan ole iällä pilattuja, mutta siellä vaan luutivat vastuurooleissa.

-david-

Tästä täysin samaa mieltä. Tähän vielä lisä toiveena pysyvä treenipaikka liigan ringistä. (Toive Rajaniemen ulostus) Akatemian paidassa vaan pelejä alle tarvittaessa. Liigan reenit varmasti kovempi tasoisia, kuin akatemian.

Kolmea maalivahtia on treeneissä mielestäni turha pitää. Yksi joutuu vuoron perään seisoskelemaan.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä täysin samaa mieltä. Tähän vielä lisä toiveena pysyvä treenipaikka liigan ringistä. (Toive Rajaniemen ulostus) Akatemian paidassa vaan pelejä alle tarvittaessa. Liigan reenit varmasti kovempi tasoisia, kuin akatemian.

Kolmea maalivahtia on treeneissä mielestäni turha pitää. Yksi joutuu vuoron perään seisoskelemaan.

Nuoret ja hyvät maalivahdit tarvitsevat paljon pelejä ja kokemusta tullakseen mestaruusjoukkueen ykkösmaalivahdiksi. JYPissä ei menneinä menestysvuosina ole ollut päävastuussa kovinkaan nuoria kassareita. On erittäin harvinaista, että noin parikymppinen maalivahti torjuu mestaruudesta pelaavan joukkueen ykkösmaalivahtina. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta taitaa Lehtosen Kari olla edellinen nuori mestarijoukkueen ykkösmaalivahti Liigassa. Näitä poikkeuksellisia maalivahteja ei ihan joka vuosi liigaankaan ilmesty. Tällä hetkellä Juuse Saros tai Ville Husso voisivat olla tällaisia maalivahteja, mutta heillä ei ole ollut edessään tarpeeksi tasokasta puolustusta, joka riittäisi edes finaaleihin saakka. Tällä hetkellä jossain Kärpissä tai Tapparassa nämä herrat voisivat mestaruuden voittaakin. Juuri tämän vuoksi on hyvä, että meillä on Akatemia, jossa näiden nuorten maalivahtien on hyvä saada aikuisten pelejä alle. Aikaisemmin nuoret lupaukset on menetetty maailmalle, koska JYPissä on haluttu luottaa maalivahdeissa kokemukseen. Kai se maalivahtipeli saa kokemuksen myötä enemmän varmuutta. Fyysisiltä ominaisuuksiltaanhan tuollainen noin parikymppinen maalivahti lienee parhaimmassa kuosissa, mutta mentaalinen puoli voi tarvita vielä kehitystä. Sitä ei saa kuin iän ja pelattujen pelien tuoman kokemuksen myötä. Kenttäpelaajista poiketen, hyvät maalivahdit pystyvät pelaamaan huipputasolla pidempään kuin muut pelaajat. Kertoisikohan tämä siitä, että erityisesti maalivahdin roolissa sillä, miten pään sisällä ajatukset pysyvät kasassa, on enemmän merkitystä kuin iän tuomalla vaikutuksella muuhun kehoon.

Mitä tämä pohdiskeluni tarkoittaa? Jos joukkueella on realistisesti tavoitteena mestaruus, on sillä oltava kokenut, suoritusvarma ja hyvä maalivahti. Vain poikkeustapauksissa voi nuori maalivahti olla se tärkeä lenkki tuossa joukkueessa. Jos halutaan antaa nuorelle maalivahdille mahdollisuus hakea kokemuksia ja kasvaa liigajoukkueen vastuutorjujana, pitää hyväksyä mahdolliset ailahtelut otteissa varsinkin tärkeissä peleissä. Nuorta maalivahtia ei oikein voi syyttää vielä "sulamisesta" tärkeissä peleissä, koska hän on vasta hakemassa niitä kokemuksia, joilla hän kehittyy huippuluokan torjujaksi. Mitä sitten Rajaniemeen tulee, niin hänhän vasta alkaa olemaan siinä vaiheessa, jossa hänen pitäisi alkaa osoittamaan suoritusvarmuutta. Seuraavan kauden pitäisi hänen kohdallaan olla jo sellainen, jossa hän saa reilusti pelejä liigajoukkueen maalilla. Tulevan kauden jälkeinen kausi on mielestäni Rajaniemen kohdalla se kulminaatiopiste, joka näyttää hänen uransa suunnan.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
VirtasMarko joko olisi aika alistaa ja johdattaa joukkue finaaleihin? Vastaan itse, nyt on sen aika.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Marko alistaa joukkuetta, faneja, normikatsojia ja ihan kaikkia. Marko alistaa ja aina se vituttaa! Silti alistaa meitä kaikkia näyttääkseen että tietää paremmin. Niinhän Marko tietääkin, taas alisti joukkueen välieriin ja haistatti vitut kaikille epäilijöille! Alistajamarko.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Marko tekee just niinku haluaa eikä kuuntele löpinöitä, koska Markoa ei kiinnosta. Marko haluaa vain voittaa, siksi olemme jälleen välierissä.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Marko vois nyt haluta, että hoidetaan game6 ja mennään ratkaisemaan paremmuus sitten game7.

En tiedä paljoa nolompaa ja vituttavampaa juttua, kuin se että jos kotona tiputaan KalPalle.. Valitettavasti Veltsun rekordin tietäen se taitaa todennäköisintä olla, ehkä tällä kaudella Veltsu pyyhkii persettä omilla luurangoillaan ja nyt hoidetaan kaksi seuraavaa peliä...

Veltsu alista taas sekä kannattajia (kun eivät usko sinuun) ja omia haamujasi/luurankoja.. Joukkue sellaiseen iskuun, että KalPalle ei hävitä enään tässä sarjassa.
 

jukiapina

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP valitettavasti
Joo Markolla ensi kausi varauduttava siis putoamaan välierissä. Paska valmentaja. Tällä rosterilla ois pitäny mennä päätyy mutta hävittiin Virran mestis rosterille
 

nixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo Markolla ensi kausi varauduttava siis putoamaan välierissä. Paska valmentaja. Tällä rosterilla ois pitäny mennä päätyy mutta hävittiin Virran mestis rosterille

Virtaselle on ollut ihan riittävä materiaali joka kausi lunastaa finaalipaikka.
Kotietu ryssitty joka syksy, välierissä muutama täysin ohipeli etc.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös