Mainos

Malmin lentokenttä – lentokenttä vai rakennusmaata?

  • 17 424
  • 163

Morgoth

Jäsen
Siirsin tämän @Morgoth :in väitteen tuolta toisesta ketjusta. Mielestäni kyllä Malmin pidempi kiitotie kasvatettavissa max. 2km. saakka ilman että taloja täytyy purkailla. Ottaa silmän käteen ja katsoo. Google Maps

Pidemmän kiitotien pituus on nyt 1,3 km. Pohjoiseen 500m niin tulee tie vastaan. Pohjoiseen 700m olet jo keskellä asutusta. Etelään ehkä jollakin ihmeellä saisi 100m ? Mittaa ja kerro miten saat tuohon 2 km kiitotien. Kiitotien jälkeen pitää kuitenkin olla jonkun verran myös tyhjää tilaa. Lisäksi 2 km kiitotie ei tekisi hirveän varteenotettavaa varakenttää isommilla koneille. Leikitään, että 2 km kiitotie riittäisi niin kentälle ei siltikään montakaan matkustajakonetta mahtuisi vaan nopeasti ne jouduttaisiin käännyttämään muille kentille. Ei tuosta minään varteenotettavana varakenttänä voi puhua. Jos sää estää Hki-Vantaan käytön niin 5 km etelään Malmille tuskin muuttaa sääoloja?

Edit. Luultavasti Hki-Vantaa yleisen lentokone, Airbus 320 tarvitsee ainakin noin 2,1 km lentoonlähtöön. Toki se nyt toimii varmaan mainiona varakenttänä Cessna 172lle yms. mutta mitä ihmeen merkitystä tälläiselle kentällä on tai miten tuo "varakenttä" peruste vakuuttaisi Helsingin kaupunkia mitenkään? Puhumattakaan saisi valtion sijoittamaan rahaa tai pakkolunastamaan alueen itselleen? Vai odotellaanko yli 10 vuotta josko Suomi valitsisi Gripenin jonka jälkeen tuolta voidaan operoida ja Iskanderit ja vihreät miehet torjutaan myös sotatilanteessa strategisesti loistavalla sijainnin omavaalta Malmilta/Hki-Vantaalta?

Niinjoo, mielestäni Malmi pitäisi säilyttää yleisilmailun lentokenttänä, mutta järkevillä perusteilla.
 
Viimeksi muokattu:

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
No ei kai tämä joitain yksittäisiä alueita lukuunottamatta ole mitään sysipaskaa rakennusmaata. Tämä rivari ainakin seisoo peruskallion päällä niin, että oliko se 2-3m pehemeämpää kamaa välissä. Tähän voisi kyllä pistää minkä vaan pilvenpiirtäjän ilman mitään kikkailuja.

Asuntojen hinnat johtuvat sitten ihan jostain muusta kuin rakennusten hinnoista.

Niin, Helsingin maa-alasta on rakennettu ehkä jotain 10 %:n luokkaa. 90 % on siis rakentamatta. Tästä valtaosa on ns. hyvää rakennusmaata, johon voidaan rakentaa ilman sen suurempia valmisteluja.

Tämä "kenttä on normaalia helsinkiläistä maalaatua" on kentän rakentamista puolustavien läppä, joka on mennyt hyvin läpi. Lähempää tarkastelua se ei kestä.

Toki kentällekin voidaan rakentaa. Onhan meillä vaikka Venetsia, joka on rakennettu ties minkä vuosisadan tekniikalla. Kysymys onkin, onko Malmin kentän rakentaminen erityisen järkevää vallitsevassa tilanteessa.

Tarvittavaa paalutussyvyyttä ei tarvitse arvailla, vaan sen voi lukea täältä:
Maaperätutkimus: lentokentän maaperän paalutussyvyys jopa 29 metriä | Malmi Airport

Kiinnittäisin huomiota loppuun: "Paalutus- ja stabilointikustannukset maksaa siis kaupunki. Yleiskaavarungon esittelytilaisuudessa KSV:n asiantuntija arvioi, että asuntorakentamisen mahdollisesti toteutuessa rakennusoikeudesta saatava hinta olisi sama kuin nämä perustamiskustannukset."

Eli näin kannattavaa toimintaa kaupungille. Tosin rakentamista ajava pumppu (vihervasemmisto) ei kaupunkilaisen maksajan roolia tunnetusti kaihda. Lisäksi rakentamista ajaa kokoomus, joka katsoo olevansa laskuttajan puolella.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toin Gripenin esille Malmiin liittyen lähinnä alunperin siksi, että uuden Gripen -version kiitotietarve on 800 metriä mutta lentoon lähtöön se tarvitsee ainoastaan 500 metriä ja laskumatkakin on 600 metriä
Tämä logiikka alkoi kiinnostamaan. Siis Gripen tarvii kiitorataa 800m, mutta nousuun riittää 500m ja laskuun 600m. Mihin se loppu 200m sitten oikein tarvitaan? tankkaamiseen? kääntösäde 200m?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.. rakentamista ajava pumppu (vihervasemmisto) ei kaupunkilaisen maksajan roolia tunnetusti kaihda. Lisäksi rakentamista ajaa kokoomus, joka katsoo olevansa laskuttajan puolella.

Rakennusbusiness on suomessa täysin sairasta. Siitä hyötyvät poliittisten päätöksentekijöiden lähipiirit riippumatta puoluekannasta. Tuonne kun korvamerkkaisi pari taloyhtiötä VVO:n nimiin, niin jo olisi demarit myös rakentamisen kannalla, ellei jo nyt ole. Samat tyypit valittaa asumisen hinnasta ja maksavat älyttömiä asumistukia omalle lähipiirilleen. Koko asumistukijärjestelmästä ja tästä kokonaisuudesta pitäisi teettää puolueeton ulkomaalaisen firman selvitys. Nykytila on yksittäisenä ongelmana ehkä suurin suomea kurjistava tekijä.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Tuonne kun korvamerkkaisi pari taloyhtiötä VVO:n nimiin, niin jo olisi demarit myös rakentamisen kannalla, ellei jo nyt ole. Samat tyypit valittaa asumisen hinnasta ja maksavat älyttömiä asumistukia omalle lähipiirilleen. Koko asumistukijärjestelmästä ja tästä kokonaisuudesta pitäisi teettää puolueeton ulkomaalaisen firman selvitys. Nykytila on yksittäisenä ongelmana ehkä suurin suomea kurjistava tekijä.

Kyllä on. Myös HeKa on mestoilla, jonka hallituksen puheenjohtaja Anni Sinnemäki esitteli kentän rakentamista ajaneen yleiskaavan. Että näin. Paikat kentälle on jo jaettu, siksipä hyvävelijärjestelmä niin himokkaasti kentän rakentamista ajaakin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Rakennusbusiness on suomessa täysin sairasta. Siitä hyötyvät poliittisten päätöksentekijöiden lähipiirit riippumatta puoluekannasta. Tuonne kun korvamerkkaisi pari taloyhtiötä VVO:n nimiin, niin jo olisi demarit myös rakentamisen kannalla, ellei jo nyt ole. Samat tyypit valittaa asumisen hinnasta ja maksavat älyttömiä asumistukia omalle lähipiirilleen. Koko asumistukijärjestelmästä ja tästä kokonaisuudesta pitäisi teettää puolueeton ulkomaalaisen firman selvitys. Nykytila on yksittäisenä ongelmana ehkä suurin suomea kurjistava tekijä.

Tuosta on vaikea olla eri mieltä - lähes mafiamainen vyyhti...

Anyway, tuli tästä kiistasta jostain syystä mieleen ne ammoiset makasiinit - siinä tapauksessa varmaan monet halusivat kiusata ituhippejä ja itsekin muistan ajatelleeni, että ketä nyt kiinnostaa parin lahoavan riihen säilyttäminen. Etenkin Hesari paasasi vuosikaudet "valtakunnan ykköspaikasta" ja rummutti kaikenlaisia hienoja suunnitelmia. Ja mitä tapahtui: täysin sieluton Sanomatalo pykätty ja kömpelö rivi täysin tavallisia rumahkoja toimistotaloja peittämässä hienoa, avaraa näkymää Eduskuntatalolle ja Kansallismuseolle. Olisi niissä makasiineissa ollut edes jotain vähän yksilöllistä... Tyypillinen esimerkki modernista suomalaisesta rakentamisesta ja "arkkitehtuurista".

Malmin lentokenttähän nyt ei ole millään "valtakunnan ykköspaikalla" ja kohtuullisen irrelevantti asia muutenkin - eli olisi hyvin turvallinen ja sopiva aihe kunnallisen kansanäänestyksen kohteeksi. Antaa äänestäjien päättää!
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
T... - eli olisi hyvin turvallinen ja sopiva aihe kunnallisen kansanäänestyksen kohteeksi. Antaa äänestäjien päättää!

Kun nimenomaan ei olisi turvallinen, koska kansa saattaisi olla väärässä. Tätähän on yritetty, mutta koska tulos olisi hyvin todennäköisesti murskaavasti kentän puolella, siihen ei koneisto ole halunnut mennä. On sanottu, että päättäjät on toimeensa valittu, antaa heidän päättää.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kun nimenomaan ei olisi turvallinen, koska kansa saattaisi olla väärässä. Tätähän on yritetty, mutta koska tulos olisi hyvin todennäköisesti murskaavasti kentän puolella, siihen ei koneisto ole halunnut mennä. On sanottu, että päättäjät on toimeensa valittu, antaa heidän päättää.

Sääli - tälläinen paikallinen asia olisi hyvin luonteva päätöksen kohde äänestäjille. Kai siellä sitten on ties mitä kytkentöjä taustalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tosin rakentamista ajava pumppu (vihervasemmisto) ei kaupunkilaisen maksajan roolia tunnetusti kaihda. Lisäksi rakentamista ajaa kokoomus, joka katsoo olevansa laskuttajan puolella.

Linkissä on kokoomuslaisen, Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Matti Niirasen perustelut rakentamiselle. Niissäkin on paljon hyviä ja oikeita syitä rakentamiselle, vaikka itse en rakentamista kannatakaan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lisäksi lentokenttäalue on tutkimusten mukaan niin heikkolaatuista rakennusmaata, ettei sinne saada ainakaan halvalla kovin montaa kerrostaloa.
Jep. Mutta lentokentän ja varuskunnan poistaminen on vihervasureiden poliittinen päämäärä. Hki taitaa olla ainoa kaupunki maailmassa, joka haluaa poistaa aktiivisen lentokentän.

Rakennusmaa ei Suomessa ole niin vähissä, että nuo perustelut rakentamiselle olisi missään määrin kestäviä. Vain ja ainoastaan mainio keppihevonen.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Pidemmän kiitotien pituus on nyt 1,3 km. Pohjoiseen 500m niin tulee tie vastaan. Pohjoiseen 700m olet jo keskellä asutusta. Etelään ehkä jollakin ihmeellä saisi 100m ? Mittaa ja kerro miten saat tuohon 2 km kiitotien. Kiitotien jälkeen pitää kuitenkin olla jonkun verran myös tyhjää tilaa. Lisäksi 2 km kiitotie ei tekisi hirveän varteenotettavaa varakenttää isommilla koneille. Leikitään, että 2 km kiitotie riittäisi niin kentälle ei siltikään montakaan matkustajakonetta mahtuisi vaan nopeasti ne jouduttaisiin käännyttämään muille kentille. Ei tuosta minään varteenotettavana varakenttänä voi puhua. Jos sää estää Hki-Vantaan käytön niin 5 km etelään Malmille tuskin muuttaa sääoloja?

Edit. Luultavasti Hki-Vantaa yleisen lentokone, Airbus 320 tarvitsee ainakin noin 2,1 km lentoonlähtöön. Toki se nyt toimii varmaan mainiona varakenttänä Cessna 172lle yms. mutta mitä ihmeen merkitystä tälläiselle kentällä on tai miten tuo "varakenttä" peruste vakuuttaisi Helsingin kaupunkia mitenkään? Puhumattakaan saisi valtion sijoittamaan rahaa tai pakkolunastamaan alueen itselleen? Vai odotellaanko yli 10 vuotta josko Suomi valitsisi Gripenin jonka jälkeen tuolta voidaan operoida ja Iskanderit ja vihreät miehet torjutaan myös sotatilanteessa strategisesti loistavalla sijainnin omavaalta Malmilta/Hki-Vantaalta?

Niinjoo, mielestäni Malmi pitäisi säilyttää yleisilmailun lentokenttänä, mutta järkevillä perusteilla.

Tuon kentän merkitystä yleisilmailulle, siihen liittyvälle liiketoiminnalle, Rajavartio- ja Pelastuslaitoksen toiminnalle, pk-seudun ilmailuharrastajille ym. on tuotu sinulle moneen otteeseen esille jo edellisissä viesteissä, joita löytyy myös tuolta toisesta ketjusta ja näitä samoja perusteita on myös tämän ketjun kirjoittajien viesteissä.

En ole koskaan esittänytkään, että Malmista pitäisi tehdä varakentää suurille matkustajakoneille, tuossa tapauksessa joudutaan niihin talonpurkuoperaatioihin. Tuosta pidemmästä kiitoradasta saisi kyllä tehtyä max. 2 km mittaisen.

Maailmalla on esimerkkejä, jossa vilkaatkin lentokentät ovat ihan kiinni asutuksessa ja isoja liikenneväyliä laskussa tai nousussa olevien isojenkin jumbokoneiden alla tai kiitorata alkaa jostain uimarannan takaa jossa lähinnä aita välissä jne.

Suurin suihkukone, joka Malmilla on muistaakseni käynyt, oli silloisen Air Botnian, sittemmin Blue 1:n Avro RJ 85. BAe 146 – Wikipedia
 

Morgoth

Jäsen
Tuon kentän merkitystä yleisilmailulle, siihen liittyvälle liiketoiminnalle, Rajavartio- ja Pelastuslaitoksen toiminnalle, pk-seudun ilmailuharrastajille ym. on tuotu sinulle moneen otteeseen esille jo edellisissä viesteissä, joita löytyy myös tuolta toisesta ketjusta ja näitä samoja perusteita on myös tämän ketjun kirjoittajien viesteissä.

Viranomaistoiminta siirtyy Hki-Vantaalle. Se ei tarvitse Malmia mihinkään ja asia on jo päätetty. Yleisilmailuun liittyviä perusteita en kai ole kiistänyt?

En ole koskaan esittänytkään, että Malmista pitäisi tehdä varakentää suurille matkustajakoneille, tuossa tapauksessa joudutaan niihin talonpurkuoperaatioihin. Tuosta pidemmästä kiitoradasta saisi kyllä tehtyä max. 2 km mittaisen.

Näytä kartalta piirros miten tai lopeta. Uskon heti, kun näytät, mutta nyt vain jankutat etkä hyväksy tosiasiaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Linkissä on kokoomuslaisen, Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Matti Niirasen perustelut rakentamiselle. Niissäkin on paljon hyviä ja oikeita syitä rakentamiselle, vaikka itse en rakentamista kannatakaan.

No eipä tuolla mitään hirveän konkreettista hyvää argumenttia ollut. Tämä "valmiina hyvää infraa lähellä palveluja" on kyllä ihan täyttä paskaa. Alue sijaitsee kahden juna-aseman puolivälissä ja sinne tarvitaan bussiyhteydet lähimmälle juna-asemalle. Siellä ei ole mitään mitä ei olisi vaikkapa Västerkullan kartanon mailla. Minusta helsinkiin sopii malmin kaltainen lentoasema ihan luonnollisena osana, mitä samaa ei voi sanoa pelloista.

Asuntojen hintojen lasku käyttäminen argumenttina on tietenkin kansaan uppoava, mutta eihän tuolla mitään merkitystä ole. Asunnot maksavat tasan niin paljon kuin ihmisillä on tuettuna varaa maksaa. Ei ennen kuin helsingissä on tyhjiä asuntoja, mikä olisi merkki oikeasta kilpailusta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No, vaikka tämä @jussi_j tuosta linkistä:

Poliitikon henkilökohtaisen suosion kannalta olisi varmaankin viisainta vastustaa kaikkea rakentamista. Moni populisti kerääkin irtopisteitä ja liikkuvia ääniä olemalla samaa mieltä jokaisen lobbausryhmän ja yhden asian vastustajan kanssa. Mutta onko se vastuullista toimintaa? Eikö poliitikoilla tulisi kuitenkin olla rohkeutta tehdä valintoja kokonaisedun nimissä? Siitä kai edustuksellisessa demokratiassa on pohjimmiltaan kysymys.

Jos poliitikot katsoisivat asioita kokonaisedun mukaan, se olisi aivan loistavaa. Kannatan. Kyse toki on siitä, miten kokonaisetu näkyy tässä tapauksessa, Malmin kentän rakentamisessa. Minusta ei näy, ja olen senkin takia erimielinen ko. kirjoittajan kanssa. Mutta lähtökohtaisesti juuri noin pitäisi menetellä.

 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Katsotaanpa tarkemmin tuota Niirasta, kun nämä on mainittu hyviksi perusteluiksi kentän rakentamiselle.

Kohta 1: koti 25000 asukkaalle + puisto- ja virkistysalueiden riittävyys. Maalaillaan mahdottomia: jos kentän alueelle piirtää tämän rakennusmassan, ei sinne juuri muuta tilaa jää.

Malmin toimintojen korvaaminen: tässä Niiranen on oikeassa. Itse aseassa valtion toimintojen vetämisenkin ehtona on tämä, mikä ei siis ole toteutunut. Päätös onkin ilmeisesti riitautettu, sillä ehdot valtion vetäytymiselle kentän ylläpidosta eivät ole täyttyneet. Tämä oli siis hallituksen itsensä asettama ehto Malmin asuntotuotantoon ottamiselle.

Kohta 2: tunteisiin vetoava vastakkainasettelu lentokenttä vs. asunnot sekä lentokenttä vs. keskuspuisto/muut puistot. Kuin että jos lentokenttä säilyy, asuntoja ei yksinkertaisesti tule, tai että kentän lisäksi ainut mahdollisuus on rakentaa puistoihin. Kentän puolustajien visionahan on nimenomaan kentän ympärysalueiden käyttöönotto ensin, mikä mahdollistaisi asunnot esimerkiksi 10-15000 ihmiselle. Tämä yhdistettynä täydennysrakentamiseen takaisi niin suuret työmaat Helsinkiin pitkäksi aikaa, että yksinkertaisesti enempää asuntoja ei olisi mahdollista rakentaa. Samalla kenttä voisi toimia edelleen.

Kohta 3: kentän puolustajien leimaaminen populisteiksi. Poliitikkojen itsenäisyys ja rohkeus on tietysti hyvä asia, mutta miten se puolustaa tässä tapauksessa hänen asiaansa? Ja jossain kai pitää mennä raja, jossa kuitenkin melko pieni poliittinen eliitti tekee päätöksiä vastaan laaja yleinen mielipide. Pitää muistaa, että tämä kysymys ei ollut niissä vaaleissa mitenkään esillä, joissa päättäjät valittiin. Päinvastoin edellisten vaalien aikaan sanottiin, että Malmin kysymys ei ole ajankohtainen. Päättäjillä ei siis ole mandaattia tähän asiaan kansalta. Lopuksi vielä kommentti "kaikkea vastustetaan". Eli tästä ei siis tarvitse välittää?

Kohta 4: Kenttä on tosiaan siirtynyt maaseudulta kaupunkiin. Tosin nykyinen ympäristö ei ole mitenkään poikkeava citylentokentälle, jos vertaillaan muihin kaupunkeihin. Itse asiassa kentän ympäristöä voisi tiivistää ja luoda sinne enemmän liiketoimintaa, joka hyötyisi nopeista kevyemmistä yhteyksistä maailmalle. Muissa kaupungeissa, kuten Lontoossa, citykenttiä on jopa rakennettu aivan ytimeen, jos tämmöistä resurssia ei valmiiksi ole ollut. Lisäksi itse kenttäalue ei ole mitenkään junaradan vieressä. Kaupungista löytyy paljon rakentamatonta maata, jopa peltoja, moottoriteiden ja erilaisten kiskojen vierestä. Finavian vetäytyminen käy vähän huonosti argumentiksi, kun kaikki olemme saaneet lukea Finavian liiketoiminnan pyörittämisestä. Kommentti kaupungilla ei ole mahdollisuuksia lentokentän pyörittämiseen on mielenkiintoinen. Tätä ei kai kukaan ole esittänytkään, mutta onhan kaupungilla esimerkiksi satamia ja vaikka mitä toimintaa, niin miksei voisi olla lentokenttäkin? Kuntien pyörittämiä lentokenttiä löytyy Suomestakin, joten on se mahdollista.

Kohta 5: Hyvät joukkoliikenneyhteydet lentokentälle ovat järkevänkuuloista suunnittelua, vai mitä?

Aika vähän jos ollenkaan valtio ja Helsinki ovat tuoneet esille, mitä Malmin rakentamisella menetetään. Aluetta käsitellään kirjoituksissa jonain tyhjänä tilana, jolla ei ole mitään hyötyä Helsingille. Tosin tämäntasoinen argumentointi uppoaa melko hyvin ihmisiin. Lisäksi esim. Helsingin Sanomat on voimakkaasti ollut kentän rakentamisen puolella tuoden tätä puolta aktiivisesti esille.

Eli lopputulemana: en löytänyt tekstistä hyviä perusteluja juuri lentokentälle rakentamiselle.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Viranomaistoiminta siirtyy Hki-Vantaalle. Se ei tarvitse Malmia mihinkään ja asia on jo päätetty. Yleisilmailuun liittyviä perusteita en kai ole kiistänyt?


Näytä kartalta piirros miten tai lopeta. Uskon heti, kun näytät, mutta nyt vain jankutat etkä hyväksy tosiasiaa.

Niin minä olen eri mieltä Malmin tarpeellisuudesta ja kirjoitin jo aiemmin, että valtio ja Helsingin kaupunki tekevät virheen sen suhteen.

Piirrä mielessäsi kiitorataa lisää 450m pohjoiseen, jossa sivustalla tuota teollisuusaluetta, lähellä Suurmetsäntietä sitten pienehkö asuinalue ja 250m etelän suuntaan, jossa lähinnä parkkipaikka alapuolella, sivustalla muutamia taloja.

Myös Helsingin ainoan ulkokarting- ja ajoharjoitteluradan toiminnan loppuminen yleisilmailun lentotominnan ohessa Malmin asuinrakentamisen tieltä on näin autourheilun ystävänä ja sitä harrastaneenakin huono asia.

Rata-alue on tärkeä koulutuskeskus koko pääkaupunkiseudun moottoriurheilua harrastaville nuorille. Ratayhdistyksen jäsenseurat järjestävät rata-alueella vuosittain yli 20 koulutustapahtumaa junioreille ja senioreille. Radan keskeisyys tarjoaa loistavat ja monipuoliset harjoittelumahdollisuudet usealle tuhannelle moottoriurheilusta kiinnostuneille nuorelle tytölle ja pojalle.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@kamrat Kiitokset, Tuo on juuri se mitä omassa pienessä mielessä on tullut pyöriteltyä, en kovin montaa sanaa tekstistäsi muuttaisi. Kerrankin (no, aika usein nykyisin) naapurin kanssa samaa mieltä.
 

Morgoth

Jäsen
Niin minä olen eri mieltä Malmin tarpeellisuudesta ja kirjoitin jo aiemmin, että valtio ja Helsingin kaupunki tekevät virheen sen suhteen.

Yleisilmailulle ei anneta yhteiskunnassa ilmeisesti suurempaa arvoa. Ainakaan päättäjien keskuudesta. Mikäli helsinkiläiset saisivat itse äänestää kenties voisivat olla eri mieltä?

Piirrä mielessäsi kiitorataa lisää 450m pohjoiseen, jossa sivustalla tuota teollisuusaluetta, lähellä Suurmetsäntietä sitten pienehkö asuinalue ja 250m etelän suuntaan, jossa lähinnä parkkipaikka alapuolella, sivustalla muutamia taloja.

Piirtelin jo aikaisemmin google earthilla viivoja. Olettavasti jonkinlainen turvaväli on jätettävä myös kiitotien molempiin päihän, joten tila vaan loppuu kesken. Mikäli edes vähän isompia koneita haluttaisiin myös kiitotietä pitäisi olettavasti vahvistaa, tuoda kunnon lähestysmisjärjestelmät kentälle sekä laajentaa asematasoa, maakalustoa ja kenttähenkilökuntaa. Lisäksi ilmatilan järjestelyt menisivät jo huomattavasti hankalammaksi, vaikka olettavasti järjestettävissä. Esim. Malmin pohjoiselle kiitotielle lasku olisi vähän ikävästi Helsinki-Vantaa päälähestysmiskiitoteiden suunnassa. Ongelma ei toki ole millään pienkoneiden kanssa, mutta jos Malmista jonkinlaista kaupallista kenttää haluattaisiin visioida. Hki-Vantaan lukuunottamatta lähes kaikki lentokentät Suomessa taitavat tuottaa vain tappiota?

Kaikenlaista muutakin idioottimaista kaupungeissa harrastetaan, tuetaan ja havailaan, joten omasta puolestani historiallinen Malmi yleisilmailun ykköskenttä Suomessa voisi säilyttää, mutta tuo taistelu taitaa olla jo hävitty.

Myös Helsingin ainoan ulkokarting- ja ajoharjoitteluradan toiminnan loppuminen yleisilmailun lentotominnan ohessa Malmin asuinrakentamisen tieltä on näin autourheilun ystävänä ja sitä harrastaneenakin huono asia.

Moottorit eivät ilmeisesti missään muodossa kelpaa vihreille vaan kaikista on päästävä eroon. Oman lukunsa paljon keskustelua herättänyt rakennusbisnes.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Huomatkaa että tässä on kyse kirjoittajan mielipiteestä.
Niin oli joo. Miksi se oikein erikseen piti täsmentää?

No ei kai tämä joitain yksittäisiä alueita lukuunottamatta ole mitään sysipaskaa rakennusmaata...
Sikäli on että paskaksihan tuo kentänkin alue on jostain syystä leimattu. Noita maaperätutkimuksia kun katsoo niin ei tuo merkittävästi huonommalta näytä mielestäni kuin muuallakaan pk-seudulla mihin olen törmännyt. Luksustahan täällä on jos päästäisiin maanvaraisena tai hiekan ja kallion varaan taloja enemmän perustamaan. Paalutettava käytännössä aina ja stabiloitavakin usein ainakin jossain laajuudessa.

Niin, Helsingin maa-al
Tämä "kenttä on normaalia helsinkiläistä maalaatua" on kentän rakentamista puolustavien läppä, joka on mennyt hyvin läpi. Lähempää tarkastelua se ei kestä.

Toki kentällekin voidaan rakentaa. Onhan meillä vaikka Venetsia, joka on rakennettu ties minkä vuosisadan tekniikalla. Kysymys onkin, onko Malmin kentän rakentaminen erityisen järkevää vallitsevassa tilanteessa.

Tarvittavaa paalutussyvyyttä ei tarvitse arvailla, vaan sen voi lukea täältä:
Maaperätutkimus: lentokentän maaperän paalutussyvyys jopa 29 metriä | Malmi Airport

Kiinnittäisin huomiota loppuun: "Paalutus- ja stabilointikustannukset maksaa siis kaupunki. Yleiskaavarungon esittelytilaisuudessa KSV:n asiantuntija arvioi, että asuntorakentamisen mahdollisesti toteutuessa rakennusoikeudesta saatava hinta olisi sama kuin nämä perustamiskustannukset."

Eli näin kannattavaa toimintaa kaupungille. Tosin rakentamista ajava pumppu (vihervasemmisto) ei kaupunkilaisen maksajan roolia tunnetusti kaihda. Lisäksi rakentamista ajaa kokoomus, joka katsoo olevansa laskuttajan puolella.
Paalutussyvyys on aina käytännössä arvailua niin kauan kuin paaluja oikeasti on lyöty tai porattu maahan. Silloin se metrimäärä varmuudella vasta selviää kun kova maa tulee vastaan ja heittoja voi tulla paikallisesti paljonkin. Arvailuksi se tämänkin hankkeen papereissa on kirjattu. Ja kuten jo ylempänä totesin niin tuon linkkaamasi määperätutkimuksen tiimoilta voi kyllä sanoa ettei kyse ole mistään erityisen huonosta maaperästä. Saman pituista paalua joudutaan lyömään pk-seudulla muuallakin. Nuo linkin otsikossa hehkutetut "jopa 29m" näyttäisi lisäksi olevan varsin paikallisia kohtia ja muutoin arvio onkin maltillisempi. Stabiloinnin suhteen voi tuossa toki kustannuksia aavistuksen nostaa jos kaikki pihat ja kadutkin pitää sen avulla vahvistaa.

Silti ei noista seikoista kumpikaan kyllä tuon alueen rakentamisesta kannattamatonta taloudellisesti tekisi tai sitten olisi varmaan Vantaan Tikkurilakin jäänyt suurimmaksi osaksi rakentamatta pohjaolosuhteiden vuoksi. KSV:n arvio kuulostaa myös aika hurjalta että tonttihinta olisi sama kuin pohjanvahvistuksen hinta. Miten lienee laskettu..

Loppuun toteamus etten kuulu vihervasemmistoon enkä kokoomukseen vaikka kirjoittajan mielipiteen tästä annoinkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ihmisen pitää olla vähän heikompaa ainesta, jos muuttaa lentokentän viereen asumaan ja sitten alkaa valittamaan lentomelusta. Sama kun muuttaa ydinkeskustassa samaan rakennukseen baarin kanssa ja sitten valitetaan, kun sieltä kuuluu yöllä meteliä. DUH! Uuniin.

Itse asun Helsinki-Vantaan kiitoradasta alle kilometrin päässä, eikä meille kuulu lentomelua lainkaan. Riippuu täysin _millä puolella_ suhteessa kiitoratoihin asut.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Silti ei noista seikoista kumpikaan kyllä tuon alueen rakentamisesta kannattamatonta taloudellisesti tekisi tai sitten olisi varmaan Vantaan Tikkurilakin jäänyt suurimmaksi osaksi rakentamatta pohjaolosuhteiden vuoksi.

Sinänsä mielenkiintoinen peruste useammassakin kommentissa julkisuudessa on ollut se että kun muuallakin on rakennettu huonoille paikoille, niin kyllä Malmin lentokentällekkin voidaan siis rakentaa. Ei siinä mitään, niin varmaan voidaan, mutta onko se järkevää?
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Sinänsä mielenkiintoinen peruste useammassakin kommentissa julkisuudessa on ollut se että kun muuallakin on rakennettu huonoille paikoille, niin kyllä Malmin lentokentällekkin voidaan siis rakentaa. Ei siinä mitään, niin varmaan voidaan, mutta onko se järkevää?
Lähinnä sen takia ainakin itse heitin noin koska oikeasti en pidä olosuhteita niin huonona etteikö voisi tuonne rakentaa. Ei ne missään pk-seudulla oikein optimaaliset ole jos vertaat vaikka johonkin Salpausselän soraharjuihin, mutta ne on vallitsevat olosuhteet mihin pitää sopeutua ja aika hyvin niihin on sopeuduttukin kun seutu kasvaa koko ajan.

Monen kanssa kyllä siitä tässä keississä samaa mieltä että onhan täällä tilaa muuallakin rakentaa. Lentokoneesta kun katsoo niin pelkkää peltoa ja metsää. Ei tila ainakaan lopu vaikka tuo lopulta päätyisikin rakentamattomaksi maaksi.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Tämä logiikka alkoi kiinnostamaan. Siis Gripen tarvii kiitorataa 800m, mutta nousuun riittää 500m ja laskuun 600m. Mihin se loppu 200m sitten oikein tarvitaan? tankkaamiseen? kääntösäde 200m?

Eiköhän tuo loppumatka tarkoita jonkinlaista varoaluetta. Jokatapauksessa näin Saab itse koneen suorituskyvystään ilmoittaa ja mitäpä järkeä heillä olisi fuskata tälläisissä asioissa.
Uusi Gripen-sukupolvi kokoonpanossa - Saab JAS 39 E nousee pian ilmaan | lentoposti.fi

Gripen laskeutumassa Baana 2015 -harjoituksessa maantiekentälle Ranualla.
SAAB JAS-39 Gripen Landing on road in Finland 2015 - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös