Jack of Spades
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Medi-Heli ei ainakaan ole aikoihin toiminut Malmilta käsin.
Niin 2009 vuodesta lähtien lääkärihelikopteri Medi-Heli on toiminut Hki-Vantaalta. Tuossa on kuitenkin useita hyvin perusteltuja syitä pääkaupunkiseudun näkökulmasta Malmin säilyttämiselle mm. Helsinki-Vantaan lentokentän ollessa jostain syystä kykenemätön lentotoimintaan, esim. juuri Medi-Helin ja muun kooltaan pienemmän lentotoiminnan varakenttänä.
@Tuomas Poliisi käyttää liikennevalvonnassaan hyvin pitkälti nykyään automaattisia nopeusvalvontalaitteita, jossa kuljettajan ajaessa ylinopeutta kameralaitteisto antaa kuvauskäskyn. Nämä kuvat ovat digitaalisia ja ne siirretään kiinteästä valvontapisteestä langattomasti Poliisin sattumoisin juurikin Helsingin Malmilla sijaitsevaan liikenneturvallisuuskeskukseen. Mitäs jos tälläinen langaton yhteys ei jostain syystä toimikaan kriisitilanteessa esim. yhteiskuntaa vastaan tapahtuva verkkohyökkäys tai vastaava..? Poliisi, tällöin, (kuten muutkin viranomaiset) varmasti kyllä ottaa perinteiset keinot käyttöönsä ja turvautuu valvomaan liikennevirtoja, ruuhkatilannetta yms. autopartioilla ja myöskin ilmasta käsin esim. helikoptereilla, oli ne sitten sen omia tai Rajavartiolaitoksen käytössä olevia koptereita. Tälläisissä kriisitilanteissa en myöskään pidä hyvänä asiana, että jatkossa on suunniteltu Virven, eli viranomaisverkkojen palvelut tuotettaviksi yhdessä kaupallisten verkko-operaattoreiden kanssa, ei enää vain viranomaisvoimin.
Viranomaisverkko kehittyy yhteistyössä operaattoreiden kanssa - ePressi
Vielä liittyen Malmin lentokenttään toimintojen osalta, niin sen käyttö on erittäin vilkasta. Vuonna 2015 kaikista Finavian tilastoimista Suomen yleisilmailun operaatioista tapahtui 48% Malmilta. Kaikista Finavian tilastoimista Suomen ilmailun lennoista tapahtui Malmilta 16,5% eli noin yksi kuudesosa. Malmi on Suomen toiseksi vilkkaimmin liikennöity kenttä Helsinki-Vantaan jälkeen ja kesäaikaan usein Suomen vilkkain. Vuonna 2015 Malmilla oli 705 kpl. kansainvälistä lentoa.
Malmin lentokentältä lennetään sekä tilastoituja lentoja (laskut ja nousut) lennonjohdon auki ollessa että tilastojen ulkopuolelle jääviä lentoja lennonjohdon sulkeuduttua. Kaikki kentän toimijat lentävät molempiin kategorioihin kuuluvia lentoja. Yhdistämällä kaikkien saatavilla olevien tilastojen sekä yhdistysten lentopäiväkirjojen tiedot saadaan kentän todelliseksi vuotuiseksi lentomääräksi yhteensä 56000 kpl. Trafin lentotuntilastojen mukaan lisääntyi helikopterien ansiolentotoiminta koko maassa vuonna 2015 19,5% ja helikopterien yksityislentotoiminta 141,5%. Malmin lentokenttä on Suomen tärkein siviilikäytössä oleva helikopterikenttä.
Malmi on vapaan aikataulun kansainvälinen lentoasema, joka tarjoaa edellytykset joustaville lentoyhteyksille Helsingistä muualle Eurooppaan sekä Venäjälle. Malmin lentokentältä on jo vuosikymmeniä lennetty liike- ja tilauslentoja. Vain osa kaupallisista operaatioista tilastoidaan sellaisina. Kansainvälisiä lento-operaatioita on Malmin lentokentällä ollut 2010-luvulla vuosittain useita satoja, ja niiden määrät ovat viime vuosina kasvaneet 9-14% vuosittain. Vuonna 2015 kansainvälisiä lentoja tilastoitiin 705.
Malmin kenttä on Suomen lentäjäkoulutuksen keskus. Alueella toimii useita kaupallisia yrityksiä, jotka tarjoavat ammattilentäjäkoulutusta. Kaupallisen koulutustoiminnan lisäksi monen eri vaiheen lentäjäkoulutusta tarjoavat myös lentopaikalla toimivat yhdistykset. Malmin lentokentän koulutustoiminnan laajuus on erittäin merkittävä koko Suomen mittakaavassa.
Patrian ja Rajavartiolaitoksen toimintojen osuus on n. 9000 lentoa (16%), muu ammattiin tähtäävä lentokoulutus n. 10000 lentoa (18%). Kaikki tämä viranomaislentäminen, muu ammatti-ilmailu ja ammattiin tähtäävä koulutus ovat yhteensä 19000 lentoa eli kolmannes (34%) Malmin lentokentän toiminnasta.
Loput 37000 lentoa eli kaksi kolmannesta operaatioista (66%) on muuta kuin edellä mainitun kaltaista ammattiin tähtäävää koulutusta tai viranomaisten suorittamaa ilmailua. Siihen sisältyy mm. ammattimaista eri alojen lentotyötä, esim. sähkölinjojen tarkastuslentoja sekä kartoitus- ja ilmavalokuvauslentoja, vapaaehtoista etsintä- ja pelastuslentotyötä (SAR), yksityislentäjien ja harrasteilmailijoiden kaupallista ja ei-kaupallista koulutustoimintaa sekä puhtaasti harrastusluontoista ilmailua, jonka osuus Malmin lentoaseman toiminnasta on LVM:n asettaman selvitystyöryhmän arvion mukaan ollut 10-20%.
Näille yleisilmailun suoritteille, joista valtaosa kentän käytöstä koostuu, ei ole pk-seudulta osoitettavissa mitään muuta valvotun ilmatilan lentopaikkaa, jollainen on volyymiltaan erittäin merkittävän koulutus- ja tarkastuslentotoiminnan jatkumisen edellytys. Lähimmät valvotut kentät Suomessa ovat Turussa, Tampereella ja Lappeenrannassa. Ne kaikki ovat liian kaukana pääkaupunkiseudulta palvellakseen Suomen suurimman väestö- ja lupakirjakeskittymän yleisilmailutarpeita.
Ilmailuun, sen turvallisuuskulttuuriin ja vahvaan ammattilaisuuteen kasvetaan pitkän harrasteuran kautta. Ammatissa toimivien ja ammattiin tähtäävien osaamiselle tämä on kilpailuetu ja omiaan parantamaan lentoturvallisuutta. Harrasteilmailu on ammatti-ilmailulle samaa kuin juniorijääkiekko on maajoukkueelle, josta se ammentaa uusia pelaajia. Malmin lentoasemalla toimii volyymiltaan Suomen ylivoimaisesti suurin ilmailun osaamisen kasvualusta ja Malmin kenttä on keskellä pääkaupunkiseudun 1,1 miljoonaa ihmistä (20% koko maan väkiluvusta). Suomessa ei ole missään muualla vastaavaa asiakaspohjaa ilmailualan yritysten liiketaloudellisen toiminnan pohjaksi.
Lentokoulujen lisäksi Malmin kentällä toimii useita muita lentotyötä tekeviä yrityksiä, lentokone- ja avioniikkahuoltoa tarjoavia yrityksiä ja lentokonekorjaamoja. Ilmailualan ja sitä tukevien alojen yrityksiä on yli 30, ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2015 oli yli 15 miljoonaa euroa (ilman Finaviaa, Rajavartiolaitosta, Pelastuslaitosta (erikoistunut merialueella tapahtuviin onnettomuustilanteisiin ja asemalla toimii meritoimintaan erikoiskoulutettu MIRG-ryhmä (Maritime Incident Response Group). Merialueen onnettomuustilanteissa toimitaan yhteistyössä Rajavartiolaitoksen kanssa. Lisäksi Malmin pelastusaseman miehistön erikoisosaamiseen kuuluu korkealta tai alhaalta pelastaminen. Tällä tarkoitetaan pelastustehtäviä, jotka sijoittuvat joko esimerkiksi korkeisiin rakennuksiin tai kuiluihin ja kaivantoihin.), sekä Shellin 1,4 miljoonan polttoainelitran myyntiä). Malmin lentokentälle 80 v. aikana kehittynyt ja toimivaksi hioutunut ilmailualan osaamiskeskittymä on Suomessa ainutlaatuinen, korvaamaton voimavara.
Malmin lentoasema on tukikohtana Rajavartiolaitoksen lakisääteiselle valvonta- ja pelastuslentotoiminnalle. LVM:n vuonna 2007 tekemässä lentokenttäselvityksessä pitivät Rajavartiolaitoksen lisäksi kaikki muutkin asiaan kantaa ottaneet valtiolliset tahot (sisäasiainministeriö, puolustusministeriö ja pääesikunta Malmin kenttää toimintansa kannalta parhaana sijaintipaikkana. LVM:n lentokenttäselvitys toteaa että: “Malmin toimintojen siirto Hki-Vantaan lentoasemalle ei ole miltään osin realistinen vaihtoehto. Helsinki-Vantaan nykyiset operaatiomäärät rajoittaisivat jo pelkästään Rajavartiolaitoksen toimintaa huomattavasti.”.
Malmin lentokentän pysyminen ilmailukäytössä parantaa Helsingin seudun huoltovarmuutta. Lentokenttä voi toimia varakenttänä osalle Helsinki-Vantaalle operoivasta kalustosta. Vuonna -86 kotimaan reittiliikenne lennettiin Malmin kentältä useiden viikkojen ajan Hki-Vantaan sulkeneen virkamieslakon aikana.
Malmin lentoasema ja siellä aktiivisesti toimivat ilmailijat ja kentälle sijoitetut koneet ovat tärkeä resurssi poikkeusoloissa. Sieltä voi pääkaupungin ilmatilan välittömässä läheisyydessä operoida kahdelta reilu kilometrin pituiselta kiitotieltä tarpeen vaatiessa myös hävittäjäkalusto ainakin jos tuleva hankinta kohdistuu Gripeneihin.
Viimeksi muokattu: