Mainos

Malmin lentokenttä – lentokenttä vai rakennusmaata?

  • 17 424
  • 163

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Nyt siis puhutaan Malmin lentokentän alueen rakentamisesta, ei Malmista. Kannattaa sinunkin katsoa karttaan. Mitään valmiita yhtyksiä ei ole. Tali on yhtä kaukana junakiskoista kuin Malmin lentokenttä. Lisäksi suora etäisyys Helsingin keskustaan on Tali 6,5 km vs. Malmi 10,5 km. Voihan toki kaikenlaisia suunnitelmia tehdä myös Taliin ihan kuin niitä on tehty Tattarisuolle.

Miksi niin usein kentän rakentamista puoltavien kommentteja lukiessa tulee tunne, että eivät todellisuudessa ole tutustuneet koko asiaan.

No siitä sitten vaan syventämään keskustelua haluamaasi suuntaan. Malmin lentokentän alueelta on helppo järjestää syöttöliikenne juniin ja kyllä tuo aika lähellä keskustaa on ajallisesti. Varsinkin, kun vaihtoajat Malmin asemalla jäävät lyhyiksi. Toki se Talikin tulisi rakentaa ja sinnekin ihan toimivat yhteydet on järjestettävissä. Nythän itketään jostain huonosta rakennusmaasta, vaikka paskaa rakennusmaata se rakentamaton maa on vähän joka puolella Helsinkiä. Lentokentälle voisi osoittaa jonkun muun paikan, mutta sen ei kyllä välttämättä tarvitsisi olla Helsingin alueella. Lähtökohtaisesti ei ole mitään järkeä rakentaa uusia Kivikkoja ja Jakomäkiä, josta yhteydet kaikkialle on huonot, mikäli ei omista autoa. No pääsee niistä kai Itäkeskukseen, mutta siinä se sitten taitaakin olla.

Tätä koko keskustelua nyt vaan vaivaa se, että mihinkään, ei yhtään mihinkään, saisi rakentaa. Joku täydennysrakentaminen talo sinne, talo tänne, ei kyllä tuota tarpeeksi tonttimaata ja mahdollista riittävää rakentamista. Sitten jostain löytyy aina se joku promalmi henkinen pottunokka, joka tyrkyttää Viikin Natura-aluetta rakennusmaaksi, koska siellä on tilaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä julkinen liikenne tarkoittaa nyt siis syöttöliikennettä juna-asemalle ja sieltä junalla keskustaan? Noh onhan tuo totta, mutta sitten kyllä joka puolella pk-seutua on hyvä julkinen liikenne.

Enkä ota kantaa kentän rakentamisen puolesta tai vastaan. Malmilla tuli asuttua 10 vuotta, mutta ei kyllä oikein hetkauta kun en asu edes koko kaupungissa enää.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Nythän itketään jostain huonosta rakennusmaasta, vaikka paskaa rakennusmaata se rakentamaton maa on vähän joka puolella Helsinkiä.

Ei se kyllä nyt näin ole. Helsingin maa-alasta on 30 % savikkoa, kuten Malmin lentokentän alue (tästä koko määrä ei tosin ole ihan niin hankalaa kuin Tattarisuolla). Loput 70 % on hyvää maaperää rakentamiselle. Lähde: Maaperä

Se että kaupunki haluaa välttämättä kaavoittaa savikkoon, on sitten lähinnä valintakysymys, joka on tehty poliittisena päätöksenä.

Lentokentälle voisi osoittaa jonkun muun paikan, mutta sen ei kyllä välttämättä tarvitsisi olla Helsingin alueella.

Tämä on osa tätä kuviota ja seikka, joka hiertää varmasti monia Malmin puolustajia. Vaikka tässä kokonaisuudessa korvaava kenttä on mukana ehtona asuntorakentamisen etenemiselle, on se sivuutettu tylysti, koska kyseessähän ei ole mitenkään helppo asia järjestää. Mahdollinen toki. Lisäksi tapa, jolla asia on jopa valheellisesti hoidettu ja vaiettu, on ollut omiaan nostamaan vihoja poliitikkoja ja virkamiehiä vastaan.

Tätä koko keskustelua nyt vaan vaivaa se, että mihinkään, ei yhtään mihinkään, saisi rakentaa.

Tämähän ei pidä paikkaansa, vaan Malmin puolustajien osalta on jatkuvasti pidetty esillä vaihtoehtoja, joilla osa kentän ympäristöä voitaisiin hyvin rakentaa siten, että lentotoiminta kentällä edelleen jatkuu. Näin saataisiin huomattava määrä asuntoja, ja samalla säästettyä kenttä, jonka arvoa tulavaisuuden liikkumismuotojen kannalta on nyt jopa vaikea arvioida. Muuallahan (kuin Suomessa) Malmin kaltaiseen kevyeen lentoinfraan panostetaan.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Lisätään vielä tuohon korvaavaan infraan, että helikopteriliikenteelle ilmeisesti tarvitaan Helsingissä jonkinlainen "tukikohta", siis muu kuin Helsinki-Vantaa. No, nyt tällainen ollaan sitten ilmeisesti rakentamassa Kivikkoon, alle kilometrin päähän Malmin terminaalirakennuksesta.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä julkinen liikenne tarkoittaa nyt siis syöttöliikennettä juna-asemalle ja sieltä junalla keskustaan? Noh onhan tuo totta, mutta sitten kyllä joka puolella pk-seutua on hyvä julkinen liikenne.

Joskus vuosia sitten useammallakin dösällä pääsi Suutarilasta suoraan keskustaan mutta nykyään taitaa olla nopein reitti on vaihtaa junaan Malmilla. Siitä kuitenkin pääsee keskustaan n.15min ja junien vuoroväli taitaa olla 5min. Ei se nyt niin mahdottomalta kuulosta etteikö Suutarilassa voisi asua. Malmin kentältä dösällä tulisi ehkä vähän nopeammin asemalle.

Mutta jos suunnitelmissa on vetää raitiolinja lentokentältä juna-asemalle niin miten linja saadaan vedettyä jotenkin tyylikkäästi juna-aseman yhteyteen? Koko asema pitäisi rempata tai vastarakennettu terminaali uusia jotta sinne kiskot saisi mahtumaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Malmin puolustajien osalta on jatkuvasti pidetty esillä vaihtoehtoja, joilla osa kentän ympäristöä voitaisiin hyvin rakentaa siten, että lentotoiminta kentällä edelleen jatkuu. Näin saataisiin huomattava määrä asuntoja, ja samalla säästettyä kenttä, jonka arvoa tulavaisuuden liikkumismuotojen kannalta on nyt jopa vaikea arvioida. Muuallahan (kuin Suomessa) Malmin kaltaiseen kevyeen lentoinfraan panostetaan.

Monille kentällä on historiallinen, arkkitehtuurinen ja kulttuurinen merkitys. Tässä on mielestäni yksi tärkeimpiä argumentteja lentotoiminnan säilyttämiselle. Melkein kaikki syyt puolesta ja vastaan tunnetaan. En tiedä onko seuraava ollut esillä, mutta Venäjän kehitystä ja varustautumista tulee seurattua. Kakkoskenttä säilyttäisi osan yhteyksistä kriisitilanteessa ainakin paremmin, kuin yksi kenttä. Itse ole aiemmin ollut suht neutraali rakentamisen suhteen, mutta ihan viime vuosien kehitys laittaa mielestäni asiat hieman erilaiseen järjestykseen.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Malmin lentoaseman ystävät niminen maalaistollojen ja nimbyjen yhteenliittymä vetäisi uuden pohjanoteerauksen. Valittivat Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.

Täälläkin noita tolloja pyörii, joten kerron nyt selkokielellä, että EIT ei ota valitusta käsittelyyn.

Valittakaa siitä sitten vaikka Putinille. Tai Trumpille. Hankkikaa sen jälkeen elämä. Te hävisitte jo kauan sitten. Tämä itkupotkuraivoilu on enää säälittävää ja rasittavaa. Me eletään demokratiassa, ei kepukratiassa. Kaikki kenttään liittyvät päätökset on tehty avoimesti ja demokraattisesti.

Samaan aikaan ely-keskus alkaa laatia uutta päätöstä sen tilalle, jonka ympäristöministeriö palautti takaisin ely-keskukselle. Tämä kaikki nähtävästi keskustan painostuksesta, mille ei oikein muuta syytä tunnu löytyvän, kuin äänten kalastelu Tiilikaiselle. Peruskepuilua siis. Ely-keskuksessa ollaan vähän hämmennyksissään tästä kaikesta, mutta sorvaavat nyt sitten uuden päätöksen, jonka sisältö ei muutu, mutta ne ympäristöministerön keksimät puutteellisiksi väitetyt kohdat väännetään vielä vähän paksummasta rautalangasta. Rahaahan tässä vaan palaa, mutta koska kepulaiset on tottuneet lämmittämään saunansa kaupunkilaisten seteleillä, niin eipä se kai näitä juntteja haittaa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Malmin lentoaseman ystävät niminen maalaistollojen ja nimbyjen yhteenliittymä vetäisi uuden pohjanoteerauksen. Valittivat Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.
Jotenkin haiskahtaa sellainen junantuoma uuskaupunkilainen tässä kommentissa.

Tuo loppu lässytyksestäsi ei hirveästi ole kommentoinnin arvoista. Pelkkää paskaa. Olet kyllä hyvin nielaissut tuon munanimuringin paskapuheet ja aivopesun ja toitotat niitä kunnon trollin tavoin eteenpäin. Retoriikkakin suoraan kuin jollain pahemman luokan populistilla.
 

molari

Jäsen
Näiden suhteen ongelma ei liene kuitenkaan se, etteikö niitä haluttaisi rakentaa, vaan ihan muiden poliittisten fraktioiden ja heidän liitännäistensä vastustus. Helsingin alueella on kaksi erittäin koomista, hyvillä yhteyksillä olevaa - toinen jopa kantakaupungin hoodeilla - "suojeltavaa aluetta", joita siis ei ole minkään päätöksen perusteella ympäristönä suojeltu, mutta niitä nyt ei vaan saa rakentaa, koska kalliit harrastukset ja pienen piirin klubi. Tuomarinkylän pellot ja Talin golfkentän alue.

Listaan voi huoletta lisätä Viikin pellot ja Koivusaaren metroaseman ympäristön, jonkin sortin kansanliikkeen Lauttasaariseura on saanut aikaan, että ei Koivusaarta rakennettaisi Stadin suunnittelemalla tavalla. Mutta kai se oli odotettavissa, että metroaseman ympäristöön rakennetaan lisää, mutta että pitää merenlahti täyttää sitä varten.

Onko Stadilla oikea pelko, että "maa loppuu" vai haluavatko tavallaan tuottamatonta joutomaata jalostamalla tehdä tulosta. Siitähän Malmin kaavoittamisessa asuinkäyttöön on kyse.

Linkki Koivusaaren suunnitelmaan; Rakentaminen
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Listaan voi huoletta lisätä Viikin pellot ja Koivusaaren metroaseman ympäristön, jonkin sortin kansanliikkeen Lauttasaariseura on saanut aikaan, että ei Koivusaarta rakennettaisi Stadin suunnittelemalla tavalla. Mutta kai se oli odotettavissa, että metroaseman ympäristöön rakennetaan lisää, mutta että pitää merenlahti täyttää sitä varten.

Onko Stadilla oikea pelko, että "maa loppuu" vai haluavatko tavallaan tuottamatonta joutomaata jalostamalla tehdä tulosta. Siitähän Malmin kaavoittamisessa asuinkäyttöön on kyse.

Linkki Koivusaaren suunnitelmaan; Rakentaminen

Viikin pelloillehan ei voi juuri rakentaa, koska ovat lähellä Naturaa ja osin sitä aluettakin. KHO kaatoi vähänkin kaavoituksen sieltä. Koivusaari on kyllä puhdasta hölmöyttä olla rakentamatta, se metroasema on täysin turhassa paikassa nykyisellään.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viikin pelloillehan ei voi juuri rakentaa, koska ovat lähellä Naturaa ja osin sitä aluettakin. KHO kaatoi vähänkin kaavoituksen sieltä. Koivusaari on kyllä puhdasta hölmöyttä olla rakentamatta, se metroasema on täysin turhassa paikassa nykyisellään.
Koivusaari kyllä rakennetaan. Siellä on asemakaavoitus menossa. Tällä hetkellä ajatus on, että 2021 saatais rakentaminen käyntiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös