Tämä tarkoittaa tiivistä rakentamista edullisin laatikoin.
Tässä pitää huomioida, että Malmin lentokentälle rakennettavat asunnot tulevat olemaan merkittävästi kalliimpia, kuin alueen asunnot keskimäärin ja myös bulevardien reunoille suunnitellut asunnot tulisivat olemaan hyvin kalliita. Näin ollen ulkomaalainen kouluttamaton muuttoväestö tulee todennäköisesti muuttamaan halpoina säilyviin lähiöihin Itä- ja Pohjois-Helsinkiin, Malminkartanoon, Kannelmäkeen sekä Vantaalle ja Espooseen.
Siitä sun omasta linkistä löytyy, että tulee pääosin 2-6 kerroksista aluetehokkuudella 0,32-0,45 (esim kalasatamassa 1,0). Kontula on ihan helvetin huono esimerkki. Se kun on rakennettu älyttömän tehottomasti. Nykyään osataan paljon paremmin.
Kontulalla tarkoitin talojen kokoja. Esim. Kotikonnuntiellä on sellaisia taloja joissa on rappuja tyyliin A-P ja kerroksia yhdeksän. Se, että vertaa Kalasatamaan, ei ole järkevää, sillä se on kooltaan pieni. Näin ollen sen voikin rakentaa tiiviimmin kuin suuremman alueen, koska infra on (teoriassa) mahdollista saada kantamaan. Täytyy muistaa, että Kalasataman alue on vain puolet Malmin lentokentän alueen koosta ja lähellä keskustaa. Realiteetit ovat toisistaan selkeästi poikkeavat.
Malmin rakentaminen toteutuu, kuten myös kaupunkibulevardit. Kokoomuksella ja Vihreillä on oikein hyvä yhteismmärrys siitä, että kaupunkiin pitää rakentaa kaupunkimaisesti. Maaseudulla viihtyvät voivat muuttaa maaseudulle, esim Espooseen.
Myönnän nyt, että sait mut todella vihaiseksi tällä kommentilla ja ajattelen sinusta tämän viestisi perusteella täysin painokelvottomia asioita. Toivon, ettet enää koskaan astuisi jalallasi Helsinkiin.
Mutta mitä tulee viestisi naurettavaan sisältöön, niin onneksi kokoomuksessa mieli on jo nyt muuttunut. Esim. Tehri Koulumies on hyvin selkeästi puhunut, että läntistä Helsinkiä ei pidä muuttaa muistuttamaan Itä-Helsingin epäonnistuneita slummialueita, ja Lauttasaaren alasajoa sekä Haagan metsien tuhoamista vastustetaan puolueessa. Munkin- ja Haagan seuduilla yritykset ja asukkaat tulevat 100% varumuudella haastamaan bulevardisointisuunnitelmat hallinto-oikeuteen, jos edes niin pitkälle tarvitsee mennä. Voihan olla, että suuruudenhullut bulevardisuunnitelmat kaatuvat omaan mahdottomuuteensa jo ennen sitä, sillä rakennusliikkeillä tulee sakkaamaan taloutensa kanssa, mistä on merkkejä ilmassa jo nyt. Helsingin vihreissä tietysti Kivekkään kaltaiset kahden roolin rikolliset yrittävät lobata vaikka mitä, mutta sielläkin rivit rakoilevat.
Mitä tulee tuohon täysin loukkaavaan ajatukseesi maaseudulle muuttamisesta, niin ehei! Olen asunut Helsingissä koko elämäni, olen Helsinki-tutkija ja kaupunkiasiantuntija, enkä ole menossa täältä minnekään. Sinulla on selkeästi varsin yksipuolinen, yksinkertainen ja sivistymätön ymmärrys Helsingin kaupunkimaisuudesta, jos kuvittelet, että vain tiivis kaupunki on kaupunkimaista. Helsinkin hienous on juuri siinä, että täällä on niin paljon vehreitä ja puistomaisia alueita, joissa ihmiset voivat asua lähiluonnon keskellä. Toisaalta kaupunkinosien omaleimaisuus, eli niiden poikkeavuus toisistaan tekee kaupungista virkistävän. Keskusta on keskustaa, mutta sen ulkopuolella parhaat alueet ovat väljästi rakennettuja vanhoja alueita, joiden asemakaavat ovat tarkasti suojeltuja. Omaleimainen puistomainen olemus arvostetaan lännessä korkealle.
Näistä kaupunginosista pidetään ja niitä arvostetaan juurikin väljyyden ja sijainnin takia. Siksi esim. Länsi-Helsingin vanhoissa kaupunginosissa, siis Meilahdessa, Lauttasaaressa, Munkkiniemessä, Munkkivuoressa, Niemenmäessä, Etelä-Haagassa ja Kivihaassa on eniten elinikäistä väestöä. Se, että Vihreät haluavat muuttaa nämä kaupunginosat tiiviiksi ja ilmeettömiksi tasakattokortteleiksi on röyhkeä yritys päästä eroon näiden kaupunginosien omaleimaisuudesta. Munkkiniemi ei ole Myllypuro. Jos väität, että minun pitäisi elinikäisenä länsihelsinkiläisenä muuttaa jonnekin Espooseen, koska sinun mielestäsi länsikin pitäisi muuttaa keskustamaiseksi, pidän sinua vihollisenani ja toivon, että sinäkin menetät elämästäsi jotain yhtälailla tärkeää.
Mutta kuten sanottu, Malmin lentokentän rakentaminen on täysin pähkähullu ajatus ja tuskin toteutuu. Samoin käy luultavasti ainakin osalle bulevardeista, sillä lentokentän saavutettavuutta, mainittuja suojeltuja asemakaavoja ja Riistavuoren metsiä tullaan painottamaan paljon enemmän kuin joku Sinnemäen arkkisaatana tulee edes arvaamaan.
edit typo