Viestin lähetti vision
Ennemmin pitäisi kysyä, että kuinka paljon teidän pitäisi viettää aikaanne ylen ohjelmien parissa, jotta tuntisitte saavanne vastinetta lupamaksulle? Itse katson tv:sta käytännössä ainoastaan mainosrahotteisia kanavia, eli kolmosta, nelosta sekä subtv:tä ja satunnaisesti urheilukanavaa että moontv:tä. Ainoa ohjelma, jonka säännöllisesti katson yleltä, on rallin mm-sarja.
No kysytään sitten näin päin. Eli miten paljon aikaa pitäisi viettää YLE:n ohjelmien ääressä, jotta maksulle saisi vastinetta? Vai onko sellaisia, jotka haluaisivat vähemmän ohjelmia, jos lupamaksu laskisi? Omasta mielestäni vietän riittävästi aikaa tv:n ääressä, joten minua ei haittaisi, vaikka ohjelmien määrää laskettaisiin radikaalisti.
Noille mainoskanaville minulla ei oikeastaan ole mitään käyttöä, sillä niiltä tulee seurattua vain muutamaa sarjaa, joiden seuraaminen onnistuisi vallan mainiosti ilman kyseisiä kanaviakin. Sarjat löytyisivät netistä, satelliittikanavilta tai sitten DVD:nä.
Yleltä tulee katsottua luonto-ohjelmia (ilman mitään kaksimielisyyksiä), leffoja, dokumentteja ja uutisia. Kyllähän sitä itsekin välillä miettii, että onko lupamaksujärjestelmä oikeudenmukainen, mutta enpä jaksa tuon maksamisesta ainakaan vielä nurista. Sinänsä on kyllä keskustelemisen arvoista, että pitäisikö järjestelmää uusia, sillä ajat ovat muuttuneet järjestelmän käyttöönotosta melkolailla. Hyvänä esimerkkinä tuo vladin mainitsema tilanne.
Oma moraalini asian suhteen ei ole erityisen korkea, koska olin maksamatta niin pitkään kuin pystyin. Että suoraselkäistä tämä oma toimintani ei suinkaan ole.
Noita vertauksia TV-lupamaksun maksamatta jättämisestä ja säästä valittamisesta en ymmärrä. Milloin joku on kuullut ihmisestä, joka on maksanut säälupamaksun?