Maksatko tv-luvan ?

  • 53 857
  • 544

Maksatko tv-luvan ?

  • Kyllä

    Ääniä: 464 43,0%
  • En

    Ääniä: 616 57,0%

  • Äänestäjiä
    1 080

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen ollut nyt niin kauan ilman lupaa, että sillä rahalla saisin jo ison laajakuva-tv:n! Olen ajatellut asiaa niin, että jos sattuisikin käry käymään ja tulisi sakkojakin, niin jään joka tapauksessa voitolle reippaasti. Mitä myöhemmin käry käy, sen enemmän olen voittanut. Ehkä se lupa jossain vaiheessa kuitenkin tulee maksettavaksi, viimeistään siinä vaiheessa kun on omia lapsia. Ei kai niitä voi kieltää avaamasta ovea jos niiden kavereita on tulossa kylään?!

Parempi olisi jos maksu määräytyisi sen mukaan, paljonko telkku ja Yle on päällä. Ei tarvitisi maksaa kuin mm-lätkästä, urheiluruudusta ja nyt myös RMJ:stä, tosin eilen sitäkään ei lähetetty.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Siis jo.. aivan loistavaa.. ja mä kun luulin, että olen ainoa. No panic, tv-lupatarkastaja ei tuu kotiini! :)
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
En maksa, enkä maksa! Sitten kun räätälöivät paketin, jolla voi katsoa lätkän ja fudiksen mm-kisat sekä Kovan Lain ja jonkun kunnollisen musiikkiohjelman (jota YLEllä ei ole) ja maksaa vain noista, ni suostun diiliin.

Tästä voisi sauhuta vaikka viikon, mutta Yleisradion kaksinaismoraali on säälittävää. Kanavan tulisi tuottaa mm. yleishyödyllistä kulttuuriohjelmaa tasapuolisesti kaikille, eikä välittää katsojalukemista, koska saavat tulonsa lupamaksuista. Ok, Lista-ohjelma lakkautettiin. Miksi? Koska ei ollut tarpeeksi katselijoita. Sama periaate toteutuu Radiomafian alasajossa.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti odgers


Väärä luulo.

Itse jäin kiinni kun kusipää lupatarkastaja salakuunteli ilmeisestikin postiluukun kautta... onkohan tuokaan edes laillista tässä maassa? Tuskin. Valitukset ovat olleet turhia, tv-lupatarkastajan sanaan tuntuvat uskovan...

Joten pitäkää tv:n äänet hiljaisella ettei tämä yhteiskunnan syöpä ja hylkiö, saatanan oikea käsi, pääse yllättämään... :mad:

Kävikö siis niin että tarkastaja kuunteli ensin telkkaria luukun kautta ja avsit sitten sille ovan jolloin tarkastaja sanoi että "on sulla telkkari kun kuulin" ja antoi maksulappuja? Vai voivatko tarkastajat laittaa postissa maksulappuja jälkikäteen tyyliin "Kävin kuuntelemassa ovenne takana ja kuulin television. Maksa pois, ei valitusoikeutta!"?
 
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, HIFK
Herra Tarkastaja saa ihan vapaasti kuunnella postiluukkuni takana TV:n ääniä, ei varmasti kuulu mitään kun on väliovi kiinni, seinä välissä ja TV:kin osoittaa toiseen suuntaan.

Kerran tuli postissa tuo maksukehotuslappu ja kerran jopa soittivat kännykkään. Totesin heti kun sain suunvuoron että en omista TV:tä ja puhelu loppui siihen. Ovella eivät ole tietääkseni käyneet, saattaapa johtua siitäkin että alaovet ovat ympärivuorokautisesti lukossa.

Mikäli tarkastaja sattuisikin ovikelloa soittamaan, tuskin vaivautuisin edes avaamaan, korkeintaan voisin ovisilmästä kurkistaa ja unohtaa koko asian. Eipä ole tämä asia juuri stressiä aiheuttanut. Joskus aikuisena palkansaajana voin luvan maksaakin kun on vähän ylimääräistä rahaa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Älkää maksako. Paljon helpompaa niin.

Meidän talouteemme hankittiin töllö, ja ilmoitukset tehtiin juuri kuin pitikin. Olihan lupatarkastaja käynyt turhaan jo useaan kertaan meillä.

No, hommahan on toiminut oikein kunnon kommunistibyrokratian mukaan! Ilmoituksen hukkasivat, ja tarkastaja soitteli. Sitten vakuutettiin, että nyt on kaikki kunnossa, ja tänään hain postista maksulapun (siis lupa on jo maksettu, tämä on sakko...) missä uhkaillaan ulosottomiehellä.

Mun puolesta saa tullakin hakemaan sen telkun pois, mutta aivan turha luulla, että tuota aiheetonta (ja niiden omista kämmistä johtuvaa) laskua maksaisin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
3% Suomen talouksista ei "omista" televisiota. Niin ainakin edellisessä karhukirjeessä luki. Paljon vai vähän?

Itse en ole moista lupaa koskaan maksanut. Köyhänä opiskelijana kun ei moisiin maksuihin ole varaa. Canal Plussaan sen sijaan on... ;) TV-luvan maksamisen voisi aloittaa ensimmäisen vakituisen työpaikan löydyttyä.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tarkastajan vierailu

No nyt kävi juuri tarkastaja ensimäisen kerran uhkailemassa. Olin itse nukkumassa rankan laivareissun jäljiltä, joten tyttöystävä avasi oven.

Tarkastaja toisteli, että teillä on tv, käy tarkastamassa sen merkki. Tyttöystävä sanoi vaan tarkastajalle, että ei voi päästää ketää sisälle ja että hän ei päätä mistään asioista täällä (ei muuten pidä paikkaansa ;) ). Tyttöystävä käski ottamaan minuun yhteyttä, jos haluaa asiaan jotain selvyyttä. Huoneiden, jossa on telkkarit, ovet oli kiinni, joten hän ei niitä telkkareita nähnyt. Myöskään tv:t eivät olleet päällä, joten ääntä ei kuulunut. Tyttöystävä ei kertaakaan sanonut, että meillä on telkkari, mutta ei myöskään sanonut ettei olisi. Oli vaan hiljaa tai sanoi että ottaa minuun yhteyttä ja lopulta tarkastaja luovutti ja sanoi, että perästä kuuluu.

Hän koitti kysellä kaikenlaisia tietoja, mutta vain molempien syntymäajat (mitäköhän se niilläkin luulee tekevänsä) sai imettyä irti. En aio edelleenkään maksaa lupaa, vaan päätin aloittaa taistelun. Joten muutama kysymys. Mitkä vaikuttamisen keinot hänellä on, jos ei onnistu näkemään eikä kuulemaan telkkaria. Onko hänen ainoa mahdollisuus tehdä taistelusta asemasota, jossa käydään muutaman kerran päivässä vierailulla. Nyt hän kuitenkin tietää, että telkkari löytyy, koska tyttöystävä ei suoranaisesti kieltänytkään telkkarin olemassaoloa. Missä vaiheessa homma on parempi kirjata tappioksi? Onko hänellä siis minkään näköisiä muita keinoja kuin nuo käynnit ja mahdolliset soittelut?

Entä jos hän näkee, kuulee telkkarin ja sanon edelleen ettei telkkaria löydy. Alkaako häneltä sitten löytyä keinoja? Pyrin siis tästä lähin välttämään oven avaamisen, juoskoon siellä. Toivottavasti joku osaa valottaa minua tässä asiassa. Nuo tv-maksun nettisivut eivät tuoneet näihin kysymyksiin vastausta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En maksanut ainakaan opiskeluaikoina. Niillä vähillä rahoilla jotka tilille napsahti joka kuun 4. päivä hädin tuskin tuli toimeen muutenkaan, saati sitten makseltiin minkään valtakunnan lupia. Eipä asuntolassa tiettävästi tarkastajat tainneet juostakaan? Epäilen että siellä kellään lupaa oli? Ja jos oveeni koputettiin, niin en sitä uksia avannut ellei koputtaja osannut sovittua "koputuskoodia"... Helppoa?
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Re: Tarkastajan vierailu

Viestin lähetti Fläppis

Entä jos hän näkee, kuulee telkkarin ja sanon edelleen ettei telkkaria löydy. Alkaako häneltä sitten löytyä keinoja? Pyrin siis tästä lähin välttämään oven avaamisen, juoskoon siellä. Toivottavasti joku osaa valottaa minua tässä asiassa. Nuo tv-maksun nettisivut eivät tuoneet näihin kysymyksiin vastausta.

Halvin tv-lupa on ostaa ovisilmä. Ei maksa kuin muutaman euron. Itse en avaa ovea kenellekään tuntemattomalle ihmiselle, ihan periaatteesta. Jos ovea ei avaa, niin lupatarkastaja on voimaton.
 

Tuamas

Jäsen
Nämä Tv-lupatarkastajathan ovat ihan legendoja. Voisin jopa itse ruveta sellaiseksi, jos vaikka sitä voisi tehdä opiskelujen ohessa intin jälkeen, olisi kiva kiusata ihmisiä.

Kavereille on käynyt mm. tällaisia:
-Yksi jätkä, asunut kaksi vuotta ilman tv-lupaa, ovessa ovisilmä, eikä avaa tuntemattomille. Jätkäl o reenit, ja lähtee kauhees kiirees ovest ulos, jättäen tietysti telkkarin päälle. Mitäs tapahtuu, hän lyö ovella Tv-lupatarkastajaa päin näköä ja maksuun meni.

- Toinen sälli, juuri muutti omaan kämppään. Kaikki kamat oli juuri saatu sisälle ja osa jopa oikeille paikoilleen, sitten telkkari kiinni ja painamaan telkkaria päälle, noh samalla hetkellä kun kaveri painoi telkkarin päälle, soi ovikello. Hän tunnollisena tietysti avaamaan ovea ja siellä odotti tarkastajamies.

- Kolmas oli ihan kurko. Kaveri vastasi kännykkäänsä, siellä sitten soitteli joku mies vääntäen leveää savon murretta, juttelivat siinä niitä näitä, sitten keskustelun lomassa äijä kysyi, että onkos sulla telkkaria? Noh, kaveri siihen tietysti, notta on. Seuraava lause olikin sitten: "Olen tv-lupatarkastaja, kuinkas monessa erässä pistetään?"
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei noista tv-luvan tarkastajista isompaa haittaa ole ollut. Siinä tietysti auttaa sekin, että kerrostalomme alaovi on koko ajan lukossa, eikä ole tapana availla ovia kenellekään kuka ei ole etukäteen ilmoittanut tulostaan.

Kun muutin nykyiseen asuntooni niin tv-luvanmyyjä soitti ja ilmoitti, etten ole maksanut tv-lupaa. Kysyin, että ei kai sitä tarvitsekaan maksaa, jos ei ole televisiota. No ei tässä sitten mitään, kiitos ja hei.

Tämä riitti kolmeksi vuodeksi. Tuossa jokin aika sitten kävi sitten niin, että tarkastaja oli jotenkin onnistunut keplottelemaan itsensä talomme käytävään ja koska en sattunut olemaan kotona, ovela mies jäi kyttäämään käytävään, että jos vaikka tulisin kotiin. Ja kyllähän sitä kun kauan odottaa, niin odotuskin palkitaan. Kaupasta tullessani tämä ovela veikkonen oli olevinaan naapurin ovella (mitäköhän tällä haettiin takaa?), mutta kun näki mitä ovea kohti olen menossa niin hyökkäsi heti kimppuun. Miekkonen oli siitä ystävällinen, että nimeni kysyttyään esitteli heti itsensä. Tämä olikin hänen pahin virheensä, sillä ei kai kukaan lupatarkastajalle sano omistavansa tv:tä. Kun sanoin etten omista tv:tä niin rupesi tulemaan hirveitä uhkauksia sakoista joita joudun maksamaan, jos nyt huomataankin, että tv löytyy.

Keskustelu käytiin siis talon käytävässä. En ollut ehtinyt tässä vaiheessa avata asuntoni ovea, josta olisi ollut pieni mahdollisuus nähdä olohuoneeseen, jossa olisi saattanut nähdä siellä mahdollisesti olevan tv-vastaanottimen.

Seuraavaksi tarkastaja kävi tuttavalliseksi ja olisi halunnut tulla käymään asunnossani. Tämä ei kuitenkaan sopinut, sillä tapana ei ole päästää vieraita miehiä asuntooni. Tässä vaiheessa tunnelma oli jo keventynyt jonkin verran ja molemmat taisivat jo tietää, mihin suuntaan taistelu oli kääntymässä. Alkoi mainospuhe:

Tarkastaja: "no jos sinulla kuitenkin on televisio niin laitetaanko näin, että alat maksamaan tv-lupaa ensi kuun alusta. Ei tarvitse niitä sakkoja maksaa, jos televisio onkin vasta ensi kuusta lähtien. Eihän se ole kuin 40€ 4 kertaa vuodessa."

Minä: "niin mutta jos minulla ei ole televisiota ensi kuussakaan?"

T: "..niin.. no.. minun mielestäni sinulla nyt kuitenkin on televisio"

M: "jaa...minun mielestäni ei ole. Eikös sen maksun voi hoitaa vaikka netissä sitten kun tv:n hommaan"

T:"etkö sinä nyt ymmärrä, mitä ajan tässä takaa"

M: "en"

T: "jaa"

...pitkä tuijotus molemmin puolin...

M: "niin oliko sulla vielä jotain..."

T: "ei tässä sitten enää mitään"

...availin siinä asuntoni ovea...

M: "ajattelitko kauankin vielä olla siinä käytävässä"

T: "..."

Tarkastaja jäi käytävään... en tiedä kauanko jaksoi siellä kytätä.

Keskustelun väleissä ja keskustelun loputtua pidettiin hiljaisia hetkiä...

Ylläoleva keskustelu ei ole sanatarkka käänös keskustelustamme, mutta kuvaa hyvin yhtä mahdollisuutta toimia tv-lupatarkastajan kanssa. Tv-luvan maksamatta jättäminen ei siis ole iso vaiva siihen nähden, mitä siinä säästää. Minulla on mennyt vähemmän aikaa maksun välttämisen kanssa kuin mitä teillä on mennyt tämän viestin lukemiseen.

Älkää peljätkö niitä tarkastajasetiä... ihmisiä nekin on...pitää vain tietää oikeutensa.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Mulle soitettiin..

viikko sitten miellyttävä ääni puhelimessa kysyi, onko puhelimessa se ja se.. mä vastasin että joo. Sit se vain yhtääkkiä: "Te ette ole tehneet vielä Tv-ilmoitusta, tehdään sellainen nyt heti?". Ei edes kysynyt, et onko mulla teevee vai ei. No mä vastasin, että "ei tehdä nyt mitään ilmoituksia, ku ei mulla oo teeveetä" :) Sit se vain: "ai jaa..". No sitten jokaisessa huoneistossa tullaan tekemään tarkastuksia.. Se tapa miten ne sanoo sen, se on pelottava! Se kuullostaa siltä, että sisään tullaan väkisinkin tarkastamaan.. :( Katsotaan miten tässä nyt käy.
 

kaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse en ole tv-lupaa maksanut, enkä maksa ainakaan niin pitkään kun opiskelen. Eipä ole ainakaan vielä edes lupatarkastajaa käynyt kyselemässä.

Kaverin luona joskus kyläillessäni sattui niin, että ovikello soi ja kaverin mentyä avaamaan oli siellä tv-lupatarkastaja. Kaveri vaan totesi, että ei oo tv:tä, johon lupatarkastaja sanoi, että onhan mä näen sen (se näkyi siihen ulko-ovelle), kaveri vaan sanoi, että se on rikki. Ei sen jälkeen siitä tarkastajasta kuulunut mitään.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Kuulin tuossa jokin aika sitten semmosen huhun että tv-lupatarkastajilla on nykyisin tapana soittaa ensin ovikelloa, jos ei kukaan tule aukaisemaan, niin seuraavaksi pirahtaa kyseisen henkilön kännykkä soimaan...

en sitten tiedä onko totta...
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Ei kai TV-lupamaksu vapaaehtoinen ole.Ei sitä pitäisi itse saada päättää,että maksaapiko vai ei ja millä perusteella.
Lykkyä vaan lupatarkastajille!
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Ei kai TV-lupamaksu vapaaehtoinen ole.Ei sitä pitäisi itse saada päättää,että maksaapiko vai ei ja millä perusteella.
Lykkyä vaan lupatarkastajille!

No ei ehkä vapaaehtoinen, mutta kuten ketjusta käy ilmi niin tuntuu olevan aika omantunnon kysymys. Itselläni ei omatunto maksamatta jättämisestä kolkuta, mutta katsotaan nyt mitä se tarkastaja saa aikaan ja mitä ässiä hänellä on hihassa.
 

Särki

Jäsen
- ******n Pekka viestintävirastosta päivää.

- Päivää päivää.

- Asunnosta se ja se, ei ole rekisteriemme mukaan maksettu televisiolupamaksua, sen voitte suorittaa myös puhelimen välityksellä ainastaan pitää sopia monessako erässä maksatte!

- Jaa, vai näyttää rekisterinne niin, no eikös se lupa hommata sitten kun ostetaan televiokin? Minä kun kuuntelen radiota.

- Kyllä kyllä, teillä ei siis ole televisiota?

- Ei ole ei.

- Hyvää illan jatkoa ja anteeksi aiheuttamastani häiriöstä.


Että tämmöinen keskustelu, kauankohan menee ennenkuin tarkastaja on oven takana? Ja mistähän pirulaiset löysivät numeron? No onneksi ei tarvitse jännittää, kun radion kuunteluun ei tarvitse kaiketi lupaa.
 

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä ketju ylös

Joo ei opiskelijalla ole pahemmin varaa laittaa rahojaan tv-lupiin. Vaikka opiskelijaelämä jäi taakse muutama viikko sitten niin silti. =)

Ovikello soi perjantai-iltana aika reippaasti... mietin kaksi kertaa avaanko vai en, arvelin että siellä kuitenkin on tv-luvan tarkastaja, jehovan todistajia tai joku gallupintekijä. Noh, napsautin kuitenkin tv:n kiinni (6th sense?) ja menin avaamaan.

"Viestintävirastosta päivää! Et ole tv-lupaa hankkinut?"

- Noh, öö... e-een.... kun ei ole telkkaria.

"Ahaa... no oletko ajatellut sellaista hankkia?"

- No tota... ehkä sitten digi-tv:n jossain vaiheessa...

"Selevä... no, ei muuta kun hyvää illanjatkoa!"

Sillä siitä selvittiin. Äijä yritti kyllä kurkkia ovenraosta jos näkisi telkkarin, ja olishan se siitä ovelta näkynyt jos olisin pitänyt ovea enemmän auki...

Saa nähdä kuinka kauan saan olla rauhassa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisättäköön tähän ketjuun aikaisempien näkemyksien lisäksi vielä sellainenkin fakta, että ilman Yleä ja tv-lupamaksuja ei olisi myöskään minkäänlaista valtakunnallista jakeluverkostoa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Lisättäköön tähän ketjuun aikaisempien näkemyksien lisäksi vielä sellainenkin fakta, että ilman Yleä ja tv-lupamaksuja ei olisi myöskään minkäänlaista valtakunnallista jakeluverkostoa."

Kyllä minä mielestäni katson ihan kaupallisen yhtiön kaapeliverkosta lähetyksiä ja jos ei kukaan olisi maaseudulle rakentanut kaapeleita niin lähetykset toteutettaisiin toisella tapaa.

Vai oletko nyt 100% varma että ilman YLEä ja tv-lupaa Suomi eläisi yhä, muusta maailmasta riippumatta, pimeää keskiaikaa jossa televisiota ei tunneta koska Yle ei ole sitä "rakentanut".
Eli siinä missä muussa maailmassa seurattaisiin 2002 Futiksen MM-kisoja telkusta niin Suomessa kuunneltaisiin radiota ja vain sen takia ettei YLE olisi verkkoa rakentanut.
Kenties kehityksessä olisi mennyt jonkinaikaa mutta...

Muistaakseni markkinatalous ei ollut sinulle tuntematon käsite mutta ilmeisesti pieni kertaaminen olisi paikallaan.
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
Muutin vuodenvaihteessa, ja nykyisessä asunnossa en ole maksua maksanut. Enkä aio maksaakaan jos ei pakkotilannetta tule vastaan. Syynä on täsmälleen sama asia mikä on vastaus 95% kaikkiin maailman "miksi"-alkuisiin kysymyksiin, eli raha. Itse kyllä seuraan monia YLE:n ohjelmia mielelläni, eli periaatteista puhuminen maksun laiminlyömisen yhteydessä olisi meikäläisen kohdalla pelkkää selittelevää jeesustelua.

Ehkä sitten kun opiskelut vaihtuvat työksi niin käytäntöni muuttuu. Tai jos joskus erehdyn avaamaan oven silloin kun TV on taustalla auki. Siinäkin tapauksessa aion tosin väittää, että TV on ollut kämpillä vasta pari viikkoa tms.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Tämä ketju ylös

Viestin lähetti jounster
"Viestintävirastosta päivää! Et ole tv-lupaa hankkinut?"
- Noh, öö... e-een.... kun ei ole telkkaria.
"Ahaa... no oletko ajatellut sellaista hankkia?"
- No tota... ehkä sitten digi-tv:n jossain vaiheessa...
"Selevä... no, ei muuta kun hyvää illanjatkoa!"
Meillä kävi myös pari kuukautta sitten tarkastaja. Olin kotona migreenin takia ja ovikellon soidessa menin avaamaan oven bokserit jalassa. Keskustelu meni aluksi yllä kuvatulla tavalla, mutta tämän jälkeen tarkastaja kysyi että "sopiiko tulla tarkastamaan?". oli niin yllättävä kysymys, että vastasin vain sen enempiä perustelematta "ei!". kyllä se äijä jatkoi jutusteluaan ja kysyi myöhemmin uudestaankin, mutta sanoin edelleen vain ei. Ei se perusteluja kysellyt, mutta jätti lähtiessään ne maksulaput varmuuden vuoksi, vaikkei meillä tuota tv:tä ole. Ja canal plussastakin olen luopumassa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo
"Lisättäköön tähän ketjuun aikaisempien näkemyksien lisäksi vielä sellainenkin fakta, että ilman Yleä ja tv-lupamaksuja ei olisi myöskään minkäänlaista valtakunnallista jakeluverkostoa."

Kyllä minä mielestäni katson ihan kaupallisen yhtiön kaapeliverkosta lähetyksiä ja jos ei kukaan olisi maaseudulle rakentanut kaapeleita niin lähetykset toteutettaisiin toisella tapaa.

Vai oletko nyt 100% varma että ilman YLEä ja tv-lupaa Suomi eläisi yhä, muusta maailmasta riippumatta, pimeää keskiaikaa jossa televisiota ei tunneta koska Yle ei ole sitä "rakentanut".
Eli siinä missä muussa maailmassa seurattaisiin 2002 Futiksen MM-kisoja telkusta niin Suomessa kuunneltaisiin radiota ja vain sen takia ettei YLE olisi verkkoa rakentanut.
Kenties kehityksessä olisi mennyt jonkinaikaa mutta...

Muistaakseni markkinatalous ei ollut sinulle tuntematon käsite mutta ilmeisesti pieni kertaaminen olisi paikallaan.

Pointtini oli, että tv-lupamaksu, vaikkakin tuntuu perustuvan vapaaehtoisuuteen, on ihan kohtuukorvaus siitä, että Yle on todellakin rakentanut MAANLAAJUISEN lähetysverkon, mihin mikään kaupallinen yritys ei olisi lähtenyt, sillä syrjäseutujen saaminen lähetyspalveluiden piiriin on sen verran kallista puuhaa, että yksikään yksityinen yritys ei siihen välttämättä lähtisi.

Se puolestaan, että kaikilla näkyy vähintään valtakunnalliset peruskanavat samalla hinnalla, lisää demokratiaa ja on muutenkin näin harvaan asutussa maassa ylivoimainen juttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös