Ei noista tv-luvan tarkastajista isompaa haittaa ole ollut. Siinä tietysti auttaa sekin, että kerrostalomme alaovi on koko ajan lukossa, eikä ole tapana availla ovia kenellekään kuka ei ole etukäteen ilmoittanut tulostaan.
Kun muutin nykyiseen asuntooni niin tv-luvanmyyjä soitti ja ilmoitti, etten ole maksanut tv-lupaa. Kysyin, että ei kai sitä tarvitsekaan maksaa, jos ei ole televisiota. No ei tässä sitten mitään, kiitos ja hei.
Tämä riitti kolmeksi vuodeksi. Tuossa jokin aika sitten kävi sitten niin, että tarkastaja oli jotenkin onnistunut keplottelemaan itsensä talomme käytävään ja koska en sattunut olemaan kotona, ovela mies jäi kyttäämään käytävään, että jos vaikka tulisin kotiin. Ja kyllähän sitä kun kauan odottaa, niin odotuskin palkitaan. Kaupasta tullessani tämä ovela veikkonen oli olevinaan naapurin ovella (mitäköhän tällä haettiin takaa?), mutta kun näki mitä ovea kohti olen menossa niin hyökkäsi heti kimppuun. Miekkonen oli siitä ystävällinen, että nimeni kysyttyään esitteli heti itsensä. Tämä olikin hänen pahin virheensä, sillä ei kai kukaan lupatarkastajalle sano omistavansa tv:tä. Kun sanoin etten omista tv:tä niin rupesi tulemaan hirveitä uhkauksia sakoista joita joudun maksamaan, jos nyt huomataankin, että tv löytyy.
Keskustelu käytiin siis talon käytävässä. En ollut ehtinyt tässä vaiheessa avata asuntoni ovea, josta olisi ollut pieni mahdollisuus nähdä olohuoneeseen, jossa olisi saattanut nähdä siellä mahdollisesti olevan tv-vastaanottimen.
Seuraavaksi tarkastaja kävi tuttavalliseksi ja olisi halunnut tulla käymään asunnossani. Tämä ei kuitenkaan sopinut, sillä tapana ei ole päästää vieraita miehiä asuntooni. Tässä vaiheessa tunnelma oli jo keventynyt jonkin verran ja molemmat taisivat jo tietää, mihin suuntaan taistelu oli kääntymässä. Alkoi mainospuhe:
Tarkastaja: "no jos sinulla kuitenkin on televisio niin laitetaanko näin, että alat maksamaan tv-lupaa ensi kuun alusta. Ei tarvitse niitä sakkoja maksaa, jos televisio onkin vasta ensi kuusta lähtien. Eihän se ole kuin 40€ 4 kertaa vuodessa."
Minä: "niin mutta jos minulla ei ole televisiota ensi kuussakaan?"
T: "..niin.. no.. minun mielestäni sinulla nyt kuitenkin on televisio"
M: "jaa...minun mielestäni ei ole. Eikös sen maksun voi hoitaa vaikka netissä sitten kun tv:n hommaan"
T:"etkö sinä nyt ymmärrä, mitä ajan tässä takaa"
M: "en"
T: "jaa"
...pitkä tuijotus molemmin puolin...
M: "niin oliko sulla vielä jotain..."
T: "ei tässä sitten enää mitään"
...availin siinä asuntoni ovea...
M: "ajattelitko kauankin vielä olla siinä käytävässä"
T: "..."
Tarkastaja jäi käytävään... en tiedä kauanko jaksoi siellä kytätä.
Keskustelun väleissä ja keskustelun loputtua pidettiin hiljaisia hetkiä...
Ylläoleva keskustelu ei ole sanatarkka käänös keskustelustamme, mutta kuvaa hyvin yhtä mahdollisuutta toimia tv-lupatarkastajan kanssa. Tv-luvan maksamatta jättäminen ei siis ole iso vaiva siihen nähden, mitä siinä säästää. Minulla on mennyt vähemmän aikaa maksun välttämisen kanssa kuin mitä teillä on mennyt tämän viestin lukemiseen.
Älkää peljätkö niitä tarkastajasetiä... ihmisiä nekin on...pitää vain tietää oikeutensa.