Viestin lähetti Ted Raikas
Tässä mietin nyt sitä lukemaan oppivaa uutta sukupolvea. On nimittäin enemmän kuin mahdollista että nämä hyperaktiiviseen kulttuuriin kasvaneet duracell-puput tutustuvat ensiksi elokuviin ja hurmaantuvat niiden varsin suorasukaiseen ja hurmeiseen yleisilmeeseen. Elokuvien tuoma jännä fiilis voi rohkaista joitakin näistä kiivasrytmisistä untuvikoista lukemaan Tolkienin kirjoja...
Vaikkakaan en itse kuulu siihen sukupolveen, joka alkaa opetella lukemaan, niin ajattelin kommentoida tuota tekstiä hieman.
Itse olin aikaisemmin (tarkalleen vielä reilu vuosi sitten) Tapio Rautalapion kanssa hieman samoilla linjoilla eli en oikein pitänyt Taru Sormusten Herrasta. En ollut lukenut sitä, mutta minulle oli sitä tyrkytetty hyvin usein. Ajattelin myös, että suurin osa vain sanoo Sormusten Herran olevan heidän suosikkikirjansa, koska eivät keksi muutakaan.
Kuitenkin hieman viime joulun jälkeen menin katsomaan Fellowship of the Ringin, ilman mitään sen suurempia odotuksia. Ensimmäisten minuuttien kohdalla olin jo aivan myyty. Edelleen olen sitä mieltä, että Fellowship of the Ring on ehkä paras elokuva minkä olen nähnyt, Kaksi tornia oli myös erinomainen, mutta näitä kahta on vaikea verrata, koska ensimmäisen kohdalla en tiennyt tarinasta mitään.
Elokuvan jälkeen aloin lukea kirjaa, tosin Kahden tornin alusta. Nyt nähtyäni Kaksi tornia elokuvana voin sanoa, että kirjaa lukemalla saa tarinasta huomattavasti paremman kuvan. Eikä minua häirinnyt se, että kirja ei ole yhtä nopeatempoinen kuin elokuva, mutta en toisaalta ole sitä ikäluokkaa, jota Ted Raikas tuossa yllä tarkoitti.
En ole vieläkään valitettavasti ehtinyt lukemaan kirjan ensimmäistä osaa, mutta nyt jouluna minulla on tarkoitus lukea koko kirja uudestaan.
Mielestäni Peter Jackson on tehnyt mahtavaa työtä ottaessaan sen valtavan riskin, jonka hän otti aloittaessaan tämän loistavan kirjan työstämistä elokuvaksi. Sitähän oli useasti aiemminkin suunniteltu, muttei koskaan tehty.
Elokuvat eivät tietenkään ole täydellisiä, mutta kylläkin erittäin hyviä. Tottakai jotkin kohtaukset jäivät vähän harmittamaan, mutta silti odotan jo kuumeissani Kuninkaan paluun ilmestymistä.
Viimeisen elokuvan uskon olevankin sitten erinomainen. Näin ovat väittäneet ainakin ohjaaja Jackson sekä useat näyttelijät, että viimeinen osa olisi heidän suosikkinsa. Tosin se on makuasia. Onhan kyseiseen osaan säästetty paljon varsin mielenkiintoisia tapahtumia.
Jacksonin suurin aikaansannos minulle on luonnollisesti se, että hän alunperin uskalsi tehdä nuo elokuvat ja tätä kautta tutustuin kirjaan ja koko tarinaan.