Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Lippupalvelun ahneudella ei ole rajaa

  • 70 663
  • 242

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nuo lipun perilletoimittajathan ovat varsinaisesta lippujenvälittäjästä riippumattomia tahoja. Ovat joutuneet satsaamaan softaan, laitteistoihin ja niiden ylläpitoon. Ei ne nyt vaan ilmaiseksi hoidu. Jos aletaan vaatimaan että pitää päästä noutamaan Lippupalvelun toimipisteestä omin jaloin niin niitä pisteitä pitää sitten olla melkoisesti enemmän - ja se se vasta maksaakin.
 

motamoro

Jäsen
Mikä tuossa on outoa? Ei kai se postittaja siellä ilmatteeksi ole töissä ja prosessissa tuhlautuu varmaan muidenkin aikaa.

Onhan tuo nyt ihan naurettavaa, esimerkiksi DVD:tä tai pelejä netistä ostettaessa toimituskulut ovat maksimissaan 3euroa ja yhdessä lipussa 8euroa.

Ja tosiaan saisi olla niin, että palvelumaksu olisi ostotapahtumakohtainen. Vai kummasta koituu enemmän vaivaa asiakaspalvelijalle Lippupalvelun myyntipisteellä: A) yksi ostaja ostaa 6 lippua B) 6 ostajaa ostaa yhden lipun? Joka tapauksessa proviisio on noista tapauksista yhtä iso LP:lle...

Tai miksi jos varaat lipun netistä ja lunastat lipunmyyntipisteeltä niin joudut maksamaan 1 euron nettivarausmaksua? Eikö tuonkin luulisi olevan nopeampaa palvelun nopeuttamista kun myyjän tarvitsee vain varausnumero syöttää koneeseen, verrattuna siihen, että asiakas arpoo 4 minuuttia katsomoa ja paikkaa mihin haluaa mennä istumaan?

Lisäksi onhan tuo nyt ihan perseestä, että 5euron opiskelijalipusta joutuu maksamaan parhaimmillaan 3,2euroa eli 64% extraa! Tuntuu, että kun kilpailevia yrityksiä on tullut viimeisen 5 vuoden aikana enemmänkin (Tiketti,Lippu.fi) niin palvelumaksut ovat nousseet, kun voisi kuvitella kilpailun lisääntyessä hintojen laskevan.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mielestäni varsinainen ongelma tässä on se, että lipunmuujillä ei käytännössä ole todellista kilpailua. Tietyn tapahtuman lippuja voi ostaa pääsääntöisesti vain yhden diilerin kautta. Voisi kysyä, onko lipunvälittäjillä mahdollisesti jokin hys-hys -sopimus markkinajaosta?
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Niin, lippupalvelu voi pyytaa vaikka minkalaista lisamaksua tai postimaksua, kunhan ilmoittavat siita etukateen.
Niin voi.
Palvelun saa sitten itse valita.

Yksi syy, miksi tästä valitetaan, on juuri se että jotain konserttia voidaan mainostaa tyyliin "Yhtye X Stadionilla, liput 69" ja lipun hinta on 69 + jotain.

Tai kuten Ässät mainostaa että illan peliin seisomakatsomon lippu on 12 euroa, mutta kun haet sen lipun niin maksat Sokoksen kassalla 14,50. Tai jos printtaat kotona, kortilta veloitetaan 13,50.

Ketään ei kiinnostaisi valittaa lippupalvelun toiminnasta, jos he pistäisivät kulut ns piiloon eli myisivät vaikka Ässien peliin lippuja tyyliin 14 euroa kpl riippumatta miten sen lipun toimituksen hoitaa. Ihmiset eivät "huomaisi" sivukuluja ja siihen totuttaisiin nopeasti. Nyt se osuu monen ihmisen silmään, että maksavat tietoisesti sivukuluja ison määrän.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ketään ei kiinnostaisi valittaa lippupalvelun toiminnasta, jos he pistäisivät kulut ns piiloon eli myisivät vaikka Ässien peliin lippuja tyyliin 14 euroa kpl riippumatta miten sen lipun toimituksen hoitaa. Ihmiset eivät "huomaisi" sivukuluja ja siihen totuttaisiin nopeasti. Nyt se osuu monen ihmisen silmään, että maksavat tietoisesti sivukuluja ison määrän.

Ai että olisi parempi että kulut leivottaisiin sinne piiloon ja olisi aina samanhintainen? Ihan oikeasti olet tuota mieltä? Katsopa nyt uudestaan se hinnasto ja mieti miten suurta hajontaa niissä eri toimitustavoissa on hinnan suhteen, ja mieti minkähintainen siitä yhdestä lipusta sen jälkeen tulisi.

Onhan noissa varmaan ilmaa, mutta eihän se ole tyhmä joka pyytää. Haen yleensä lippuni Tiketistä, tai sitten Stockalta lippupalvelusta tai siitä toisesta vastaavasta. Ei ole ollut valittamista, tosin varaan monesti netistä etukäteen.
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Lippupalveluhan ei mainosta yhtään tapahtumaa, vaikka se siellä kumppanina mainitaankin. Järjestäjä hoitaa tapahtuman markkinoinnin ja ilmoitaa mainonnassa itse määrittelemänsä hinnan. Lippupalvelu ei tietenkään voi myydä lippua kaikille samalla hinnalla, koska toimitustavat yms. vaihtelevat.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mielestäni varsinainen ongelma tässä on se, että lipunmuujillä ei käytännössä ole todellista kilpailua. Tietyn tapahtuman lippuja voi ostaa pääsääntöisesti vain yhden diilerin kautta. Voisi kysyä, onko lipunvälittäjillä mahdollisesti jokin hys-hys -sopimus markkinajaosta?
No ei. Liput laitetaan myyntiin yleensä vain yhteen ennakkomyyntipisteeseen ihan siitä syystä, että muuten ennakkoon myytyjen lippujen seuraaminen (paikkaliput, kokonaismäärä) olisi erittäin vaikeaa. Lipunmyyntipisteensä sitten voikin jokainen valita ihan vapaasti.

Tuo palvelumaksun sisällyttäminen hintaan on oikeastaan ihan siitä kiinni, että asiasta tehtäisiin jokin sitova päätös. Tässä on mielestäni hiukan jotain samaa kuin vuokra-asuntojen välityspalkkioissa. Tämän ei pitäisi langeta kuluttajalle maksettavaksi vaan olla myyjän vastuulla, mutta jos vastuu siirtyy myyjälle, niin hinnat nousevat. Tuo maksun suuruushan ei siitä ainakaan pienenisi, mutta ainakin mainostettu hinta olisi sama kuin lipun hinta.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No ei. Liput laitetaan myyntiin yleensä vain yhteen ennakkomyyntipisteeseen ihan siitä syystä, että muuten ennakkoon myytyjen lippujen seuraaminen (paikkaliput, kokonaismäärä) olisi erittäin vaikeaa.
Niin että tää nyt vaan toimii näin, eikä sille mitään voi. Vai?

Olen kyllä ihan varma, että nykyiset pilvi-teknologiat tarjoaisivat ratkaisun tuohon ongelmaan, jos sellainen vain haluttaisiin. Ymmärrettävistä syistä lipunmyyntia harjoittavat tahot eivät sellaista halua.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenköhän tuo valitaan Lippupalvelun päässä, että minne keikalle voi lipun tulostaa itse kotona ja minne ei? Olen yhteen Suomessa pidettävään konserttiin menossa kesällä ja ajattelin tilata ostaa liput netin kautta, niin että piletit lähetetään sähköpostiini. Vaan eipä onnistu, ainut vaihtoehto netin kautta tilatessa on saada liput itselleen postitse ja maksaa siitä hyvästä 8 euroa. Kyseinen konsertti kiinnostaa Suomen rajojen ulkopuolellakin, ja ulkomaille tilatessa postituskulut ovat hulppeat 35 euroa! 35 euroa postituskuluja kun itse lipun hinta on 65 euroa. Käsittämätöntä. Mainittakoon, että bändi keikkailee muuallakin Euroopassa, ja esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa Lippupalvelun kanssa samaan puljuun kuuluva ticnet tarjoaa mahdollisuuden tulostaa liput itse. Itseasiassa, kaikkialla muualla Euroopassa ja Venäjänkin puolella aina Siperiaa myöten bändin keikoille on mahdollisuus tulostaa liput itse, mutta ei Suomessa. Uskomatonta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Niin että tää nyt vaan toimii näin, eikä sille mitään voi. Vai?
Tottakai tuo saataisiin toimimaan jos oikeasti niin haluttaisiin, mutta en ymmärrä miksi niin tehtäisiin? Lipunmyynnissä on nyt nimenomaan olemassa kilpailua, mutta tuollainen joka myyjälle jakautuva tuloutus taas enemmänkin tasapäistää kilpailua ja houkuttelee kartellisointiin, kuin vapauttaa hintakilpailusta.

Nyt kannattaa myös huomata, että kaikki raha jonka lipunmyyntifirma saa lipusta, on se palvelumaksu. Lipun hinta tilitetään kokonaisuudessaan tapahtumajärjestäjälle. Eli kyllä noissa täytyy palvelumaksujakin olla. Se, keneltä ne veloitetaan (kuluttaja vai tapahtumajärjestäjä) on enemmänkin asia jota tulisi pohtia.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lipunmyynnissä on nyt nimenomaan olemassa kilpailua, mutta tuollainen joka myyjälle jakautuva tuloutus taas enemmänkin tasapäistää kilpailua ja houkuttelee kartellisointiin, kuin vapauttaa hintakilpailusta.
Selitä. Jos haluan esimerkiksi ostaa liput ennakkooon Eppu Normaali & Kummelishowhun, niin Lippupalvelun kautta tuo on tehtävä. Ei ole vaihtoehtoa, ei ole kilpailua. Maksan siis Lippupalvelun taksan mukaan palvelumaksut tai en saa lippua. Ja jos todellinen kilpailutilanne houkuttaa kartellisointiin, niin nykyinen taas houkuttaa markkinoiden sovittuun jakamiseen harvojen toimijoiden kesken. Kumpikin näistä tietääkseni on kriminaalista toimintaa.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Eikö se ole hyvä asia, että on läpinäkyvyyttä? Mikä muu toimiala kertoo yhtä tarkasti palvelunhinnat?

Miettikää jotain päivittäistavarakauppaa, niin joku aikaisemmin sanoi:

Tuote + varastointi + kassa + yms = lopputuotteen hinta

Miettikään jos näistä velotettaisiin "erikseen". Mikä poru siitä tulisi, jos jokaisesta ostoksesta maksaisit erikseen euron, mutta muuten tuotteet olisivat halvempia?

Siinä ollaan kyllä oikeassa, että lippujenvälittämisessä voisi olla enemmän kilpailua. Ironista kyllä juuri palvelumaksujen erittely mahdollistaa sen, että tätäkin asiaa voidaan pohtia laajemman yleisön toimesta.
 
Viimeksi muokattu:

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Selitä. Jos haluan esimerkiksi ostaa liput ennakkooon Eppu Normaali & Kummelishowhun, niin Lippupalvelun kautta tuo on tehtävä. Ei ole vaihtoehtoa, ei ole kilpailua. Maksan siis Lippupalvelun taksan mukaan palvelumaksut tai en saa lippua. Ja jos todellinen kilpailutilanne houkuttaa kartellisointiin, niin nykyinen taas houkuttaa markkinoiden sovittuun jakamiseen harvojen toimijoiden kesken. Kumpikin näistä tietääkseni on kriminaalista toimintaa.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin tapahtuman/konsertin järjestäjä päättää mikä/mitkä ovat myytävien lippujen jakelukanavat. Joten se että lippuja myy vain Lippupalvelu, ei ole Lippupalvelun vika.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Tuossakin hämää heti ensimmäiseksi R-Kioskin kulu 2,50€, viimeksi kuin hain sieltä keikkaliput niin kulu oli kyllä enemmän. Tuo on siis pelkkä R-Kioskin kulu, keikkaliput lisäksi tulee vielä nettimaksu, olikohan se 1€/lippu.

Joka tapauksessa kuluja tuli noin 4€ per lippu, siis ihan jokainen lippu. Kun hain mulle ja frendeilla muutaman 20€ keikkalipun. Aika kova yhteishinta kuluista, kollmelle lipulle jotain 12€.

Olisi tietysti tuossa vaiheessa pitänyt tajuta tilata ne vaikka postilla himaan. Yhdelle lipulle tuo on ehkä vielä jotenkin siedettävä mutta useammalle tulee kyseeseen sitten postitoimitus vaikka asuisi R-Kioskin naapurissa. Yhtä verinen hinnoittelu on mielestäni myös CityMarketilla.

Ja keikkalippuja harvoin saa TicketFast-nettilippuina.



_
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt kannattaa myös huomata, että kaikki raha jonka lipunmyyntifirma saa lipusta, on se palvelumaksu. Lipun hinta tilitetään kokonaisuudessaan tapahtumajärjestäjälle. Eli kyllä noissa täytyy palvelumaksujakin olla. Se, keneltä ne veloitetaan (kuluttaja vai tapahtumajärjestäjä) on enemmänkin asia jota tulisi pohtia.
Ei siinä pitäisi olla mitään pohdittavaa. Jos ihminen lukee lehdestä mainoksen, jossa konserttilippujen hinnaksi mainitaan 65e, niin ne pitää lähtökohtaisesti saada sillä hinnalla. Esim. lampsimalla lippupalveluun, muista tavoista voi sitten periä jotain lisämaksuja jollain perusteilla. Tätä mainonta-vastuuta ei pitäisi voida kiertää millään pikkupräntillä, vaan väistämättömät lisämaksut pitäisi olla kiellettyjä ja varmaan ovatkin.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyseinen konsertti kiinnostaa Suomen rajojen ulkopuolellakin, ja ulkomaille tilatessa postituskulut ovat hulppeat 35 euroa!

Onko tuo tosiaan ulkomaalaisille asiakkaillekin vai pelkästään silloin, jos Suomessa asuva haluaa kikkailla lipun ulkomaille. Ruotsin ja Saksan Ticketmaster-vastineista olen tilannut lippuja ja muistaakseni kummassakaan postikulut eivät olleet kuin korkeintaan jotain 10 euroa. 35 euroa ei ole enää edes törkeää, vaan suoranainen ryöstö. Hemmetti, hyvästä tarjouksestahan sille piletille voisi ostaa halvemmalla oman istumapaikan lentokoneesta kuin laittaa Lippupalvelun lähettämänä ruumaan postisäkkiin.

E: Nyt kun tarkemmin mietin, olenkin Ruotsin tapauksissa kai joka kerta noutanut liput vasta keikkapaikan lippuluukulta. Mutta ainakin Saksasta ne tulivat suht halvalla. Silloin tosin myöhemmin tuli ilmoitus, että puljun tietojärjestelmään oli murtauduttu ja piti laittaa luottokortti uusiksi, mutta se onkin jo toinen tarina...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ilves
Saksan Ticketmasterilla on tällaiset kulut, noin vertailun vuoksi. Jos haluaa lipun spostiin ja printtaa itse, kulu on 1€.

Customers in Germany
Standard Post €4,55
Registered Delivery €5,95
Express €9,90
Customers in Other Countries
Registered Delivery International €10,00
Express International €20,00

Ruotsissa Ticketmasterilla postikulut on maan sisällä 35 SEK/normaali kirje ja 90 SEK/kirjattu kirje. Toimituskulu per lippu on 10-45 SEK, riippuen lipun hinnasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei siinä pitäisi olla mitään pohdittavaa. Jos ihminen lukee lehdestä mainoksen, jossa konserttilippujen hinnaksi mainitaan 65e, niin ne pitää lähtökohtaisesti saada sillä hinnalla. Esim. lampsimalla lippupalveluun, muista tavoista voi sitten periä jotain lisämaksuja jollain perusteilla. Tätä mainonta-vastuuta ei pitäisi voida kiertää millään pikkupräntillä, vaan väistämättömät lisämaksut pitäisi olla kiellettyjä ja varmaan ovatkin.

Totta, mutta esimerkiksi netistä varaaminen ja lippupalvelusta hakeminen tuottaa jo lisäkuluja noin 1€ per lippu. Sekin on jo aika kova maksu vain siitä että saat käyttää itse paikkakohtaista hakua netissä(Esim HIFK).

En itse ole hakenut varmaan 10 vuoden sisällä yhtäkään lippua lippupalvelusta niin että menen sinne ja pyydän kassan tiirailemaan vapaita paikkoja ja luetella niitä mulle. En lätkämatseihin, enkä konsertteihin.

TicketFast on selvästi paras tapa hoitaa edellämainittujen tapahtumien liput asiakkaalle. Mutta tässäkin tavassa jossa ei ole muuta kuin automaatio lippupalvelun päässä hoitamassa asioita veloitetaan 1€ nettivarauskuluja per lippu sekä 2,50€ Ticketfast maksua, melko kallista.

Eikös palvelumaksu pitäisi nimenomaan tulla siitä asiakaspalvelusta eikä itse valituista lipuista ja automaation hoitamasta lippujen välityksestä?



_
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Selitä. Jos haluan esimerkiksi ostaa liput ennakkooon Eppu Normaali & Kummelishowhun, niin Lippupalvelun kautta tuo on tehtävä. Ei ole vaihtoehtoa, ei ole kilpailua. Maksan siis Lippupalvelun taksan mukaan palvelumaksut tai en saa lippua. Ja jos todellinen kilpailutilanne houkuttaa kartellisointiin, niin nykyinen taas houkuttaa markkinoiden sovittuun jakamiseen harvojen toimijoiden kesken. Kumpikin näistä tietääkseni on kriminaalista toimintaa.
No ei nyt ihan noinkaan. Tapahtumajärjestäjähän on vapautettu valitsemaan haluamansa lipunmyyntipiste, onhan noita vaihtoehtojakin: lippupalvelu, tiketti, menolippu jne. Se, että tapahtumajärjestäjä myy lippunsa Lippupalvelun kautta (jolla on suurimmat palvelumaksut) on vain valintakysymys. Lippupalvelun etuna on kohtuullisen hyvät serverit ja hyvä tunnettuus, Tiketti taas on palvelumaksuiltaan halvin ja kuluttajalle selkein hinnoitteluperiaatteiltaan. Kaikissa on etunsa ja huonot puolensa.

Ei siinä pitäisi olla mitään pohdittavaa. Jos ihminen lukee lehdestä mainoksen, jossa konserttilippujen hinnaksi mainitaan 65e, niin ne pitää lähtökohtaisesti saada sillä hinnalla. Esim. lampsimalla lippupalveluun, muista tavoista voi sitten periä jotain lisämaksuja jollain perusteilla. Tätä mainonta-vastuuta ei pitäisi voida kiertää millään pikkupräntillä, vaan väistämättömät lisämaksut pitäisi olla kiellettyjä ja varmaan ovatkin.
Joo tämä on ihan totta, ja ihmettelen ettei tähän olla puututtu. Tästä kärsii eritysesti halvempien tapahtumien liput, esim jääkiekko-otteluun 15€ lippu saattaa loppuhinnaltaan olla 5€ kalliimpi, eli 33% hintaa lisää. Vastaavasti taas satasen lipussa tuo sama 5€ korotus ei juurikaan tunnu. Samaa ongelmaahan puitiin oliko viime kesänä ravintola-alalla, kun portsarit ottivat narikkamaksua kaikilta sisääntulijoilta, oli takkia tai ei.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No ei nyt ihan noinkaan. Tapahtumajärjestäjähän on vapautettu valitsemaan haluamansa lipunmyyntipiste, onhan noita vaihtoehtojakin: lippupalvelu, tiketti, menolippu jne. Se, että tapahtumajärjestäjä myy lippunsa Lippupalvelun kautta (jolla on suurimmat palvelumaksut) on vain valintakysymys. Lippupalvelun etuna on kohtuullisen hyvät serverit ja hyvä tunnettuus, Tiketti taas on palvelumaksuiltaan halvin ja kuluttajalle selkein hinnoitteluperiaatteiltaan. Kaikissa on etunsa ja huonot puolensa.
Näin juuri, eli valinnan vapaus on tapahtumajärjestäjällä, ei lippua ostavalla asiakkaalla. Asiakas ostaa juuri sen ainoan mahdollisuuden mukaan, joka hänelle annetaan. Oli se sitten Lippupalvelu, Tiketti tms.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös