Lapin Kansa kysyy "MITÄ VITTUA?", ja jatkaa.
Mikä tuossa on outoa? Ei kai se postittaja siellä ilmatteeksi ole töissä ja prosessissa tuhlautuu varmaan muidenkin aikaa.
Lapin Kansa kysyy "MITÄ VITTUA?", ja jatkaa.
Mikä tuossa on outoa? Ei kai se postittaja siellä ilmatteeksi ole töissä ja prosessissa tuhlautuu varmaan muidenkin aikaa.
Hinta. Milloin olet viimeksi lähettänyt jotain kirjepostissa? Mitä veikkaat, mitä yrityksille maksaa yhden vastaavan kirjeen postitus?Mikä tuossa on outoa?
Riippuu varmaan siitä, onko kirjeet vakuutettu vai ei.Hinta. Milloin olet viimeksi lähettänyt jotain kirjepostissa? Mitä veikkaat, mitä yrityksille maksaa yhden vastaavan kirjeen postitus?
Niin voi.Niin, lippupalvelu voi pyytaa vaikka minkalaista lisamaksua tai postimaksua, kunhan ilmoittavat siita etukateen.
Ketään ei kiinnostaisi valittaa lippupalvelun toiminnasta, jos he pistäisivät kulut ns piiloon eli myisivät vaikka Ässien peliin lippuja tyyliin 14 euroa kpl riippumatta miten sen lipun toimituksen hoitaa. Ihmiset eivät "huomaisi" sivukuluja ja siihen totuttaisiin nopeasti. Nyt se osuu monen ihmisen silmään, että maksavat tietoisesti sivukuluja ison määrän.
No ei. Liput laitetaan myyntiin yleensä vain yhteen ennakkomyyntipisteeseen ihan siitä syystä, että muuten ennakkoon myytyjen lippujen seuraaminen (paikkaliput, kokonaismäärä) olisi erittäin vaikeaa. Lipunmyyntipisteensä sitten voikin jokainen valita ihan vapaasti.Mielestäni varsinainen ongelma tässä on se, että lipunmuujillä ei käytännössä ole todellista kilpailua. Tietyn tapahtuman lippuja voi ostaa pääsääntöisesti vain yhden diilerin kautta. Voisi kysyä, onko lipunvälittäjillä mahdollisesti jokin hys-hys -sopimus markkinajaosta?
Eli sinulta ei viety mitään tietämättäsi tai sitten et kunnolla lukenut kaikkea.
Luin sen mitä pitikin lukea, mutta missään ei ainakaan selvästi tuota yhden euron lisämaksua selitetty.
Niin että tää nyt vaan toimii näin, eikä sille mitään voi. Vai?No ei. Liput laitetaan myyntiin yleensä vain yhteen ennakkomyyntipisteeseen ihan siitä syystä, että muuten ennakkoon myytyjen lippujen seuraaminen (paikkaliput, kokonaismäärä) olisi erittäin vaikeaa.
Tottakai tuo saataisiin toimimaan jos oikeasti niin haluttaisiin, mutta en ymmärrä miksi niin tehtäisiin? Lipunmyynnissä on nyt nimenomaan olemassa kilpailua, mutta tuollainen joka myyjälle jakautuva tuloutus taas enemmänkin tasapäistää kilpailua ja houkuttelee kartellisointiin, kuin vapauttaa hintakilpailusta.Niin että tää nyt vaan toimii näin, eikä sille mitään voi. Vai?
Selitä. Jos haluan esimerkiksi ostaa liput ennakkooon Eppu Normaali & Kummelishowhun, niin Lippupalvelun kautta tuo on tehtävä. Ei ole vaihtoehtoa, ei ole kilpailua. Maksan siis Lippupalvelun taksan mukaan palvelumaksut tai en saa lippua. Ja jos todellinen kilpailutilanne houkuttaa kartellisointiin, niin nykyinen taas houkuttaa markkinoiden sovittuun jakamiseen harvojen toimijoiden kesken. Kumpikin näistä tietääkseni on kriminaalista toimintaa.Lipunmyynnissä on nyt nimenomaan olemassa kilpailua, mutta tuollainen joka myyjälle jakautuva tuloutus taas enemmänkin tasapäistää kilpailua ja houkuttelee kartellisointiin, kuin vapauttaa hintakilpailusta.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin tapahtuman/konsertin järjestäjä päättää mikä/mitkä ovat myytävien lippujen jakelukanavat. Joten se että lippuja myy vain Lippupalvelu, ei ole Lippupalvelun vika.Selitä. Jos haluan esimerkiksi ostaa liput ennakkooon Eppu Normaali & Kummelishowhun, niin Lippupalvelun kautta tuo on tehtävä. Ei ole vaihtoehtoa, ei ole kilpailua. Maksan siis Lippupalvelun taksan mukaan palvelumaksut tai en saa lippua. Ja jos todellinen kilpailutilanne houkuttaa kartellisointiin, niin nykyinen taas houkuttaa markkinoiden sovittuun jakamiseen harvojen toimijoiden kesken. Kumpikin näistä tietääkseni on kriminaalista toimintaa.
Ei siinä pitäisi olla mitään pohdittavaa. Jos ihminen lukee lehdestä mainoksen, jossa konserttilippujen hinnaksi mainitaan 65e, niin ne pitää lähtökohtaisesti saada sillä hinnalla. Esim. lampsimalla lippupalveluun, muista tavoista voi sitten periä jotain lisämaksuja jollain perusteilla. Tätä mainonta-vastuuta ei pitäisi voida kiertää millään pikkupräntillä, vaan väistämättömät lisämaksut pitäisi olla kiellettyjä ja varmaan ovatkin.Nyt kannattaa myös huomata, että kaikki raha jonka lipunmyyntifirma saa lipusta, on se palvelumaksu. Lipun hinta tilitetään kokonaisuudessaan tapahtumajärjestäjälle. Eli kyllä noissa täytyy palvelumaksujakin olla. Se, keneltä ne veloitetaan (kuluttaja vai tapahtumajärjestäjä) on enemmänkin asia jota tulisi pohtia.
Kyseinen konsertti kiinnostaa Suomen rajojen ulkopuolellakin, ja ulkomaille tilatessa postituskulut ovat hulppeat 35 euroa!
Ei siinä pitäisi olla mitään pohdittavaa. Jos ihminen lukee lehdestä mainoksen, jossa konserttilippujen hinnaksi mainitaan 65e, niin ne pitää lähtökohtaisesti saada sillä hinnalla. Esim. lampsimalla lippupalveluun, muista tavoista voi sitten periä jotain lisämaksuja jollain perusteilla. Tätä mainonta-vastuuta ei pitäisi voida kiertää millään pikkupräntillä, vaan väistämättömät lisämaksut pitäisi olla kiellettyjä ja varmaan ovatkin.
No ei nyt ihan noinkaan. Tapahtumajärjestäjähän on vapautettu valitsemaan haluamansa lipunmyyntipiste, onhan noita vaihtoehtojakin: lippupalvelu, tiketti, menolippu jne. Se, että tapahtumajärjestäjä myy lippunsa Lippupalvelun kautta (jolla on suurimmat palvelumaksut) on vain valintakysymys. Lippupalvelun etuna on kohtuullisen hyvät serverit ja hyvä tunnettuus, Tiketti taas on palvelumaksuiltaan halvin ja kuluttajalle selkein hinnoitteluperiaatteiltaan. Kaikissa on etunsa ja huonot puolensa.Selitä. Jos haluan esimerkiksi ostaa liput ennakkooon Eppu Normaali & Kummelishowhun, niin Lippupalvelun kautta tuo on tehtävä. Ei ole vaihtoehtoa, ei ole kilpailua. Maksan siis Lippupalvelun taksan mukaan palvelumaksut tai en saa lippua. Ja jos todellinen kilpailutilanne houkuttaa kartellisointiin, niin nykyinen taas houkuttaa markkinoiden sovittuun jakamiseen harvojen toimijoiden kesken. Kumpikin näistä tietääkseni on kriminaalista toimintaa.
Joo tämä on ihan totta, ja ihmettelen ettei tähän olla puututtu. Tästä kärsii eritysesti halvempien tapahtumien liput, esim jääkiekko-otteluun 15€ lippu saattaa loppuhinnaltaan olla 5€ kalliimpi, eli 33% hintaa lisää. Vastaavasti taas satasen lipussa tuo sama 5€ korotus ei juurikaan tunnu. Samaa ongelmaahan puitiin oliko viime kesänä ravintola-alalla, kun portsarit ottivat narikkamaksua kaikilta sisääntulijoilta, oli takkia tai ei.Ei siinä pitäisi olla mitään pohdittavaa. Jos ihminen lukee lehdestä mainoksen, jossa konserttilippujen hinnaksi mainitaan 65e, niin ne pitää lähtökohtaisesti saada sillä hinnalla. Esim. lampsimalla lippupalveluun, muista tavoista voi sitten periä jotain lisämaksuja jollain perusteilla. Tätä mainonta-vastuuta ei pitäisi voida kiertää millään pikkupräntillä, vaan väistämättömät lisämaksut pitäisi olla kiellettyjä ja varmaan ovatkin.
Näin juuri, eli valinnan vapaus on tapahtumajärjestäjällä, ei lippua ostavalla asiakkaalla. Asiakas ostaa juuri sen ainoan mahdollisuuden mukaan, joka hänelle annetaan. Oli se sitten Lippupalvelu, Tiketti tms.No ei nyt ihan noinkaan. Tapahtumajärjestäjähän on vapautettu valitsemaan haluamansa lipunmyyntipiste, onhan noita vaihtoehtojakin: lippupalvelu, tiketti, menolippu jne. Se, että tapahtumajärjestäjä myy lippunsa Lippupalvelun kautta (jolla on suurimmat palvelumaksut) on vain valintakysymys. Lippupalvelun etuna on kohtuullisen hyvät serverit ja hyvä tunnettuus, Tiketti taas on palvelumaksuiltaan halvin ja kuluttajalle selkein hinnoitteluperiaatteiltaan. Kaikissa on etunsa ja huonot puolensa.