Kärppien (Lukon kun ei ole oikein realistinen) tilannehan on se, mihin kaikkien pitäisi pyrkiä. Tai no, vielä jos saisi itse jääkiekon tuottavaksi. Pitkässä juoksussa uskoisin kaikkien seurojen olevan vaikeuksissa, kun katsoo nykyistä lapsi- ja teinisukupolvea. Ei näitä urheilun seuraaminen isommin kiinnosta, korkeintaan staroja seurataan, muuten TikTok, Youtube ja e-urheilu kiinnostavat paljon enemmän. Veikkaankin, että 10 vuoden päästä seurat ovat paljon enemmän riippuvaisia urheilupuolen ulkoa tulevista tuloista kuin tällä hetkellä.
Tässä on sitten toinen asia pureksittavaksi, että miten Liiga tuotteena saadaan nuorisoa kiinnostamaan. Nykyinen toiminta on väljähtänyttä ja markkinointiin ei panosteta kuin muutamissa joukkueissa. Kuka haluaa mennä katsomaan mainoksia kylmään halliin, jossa pelataan Euroopan tasollakin heikkoa kiekkoa? Taloudellinen menestys pitkällä aikavälillä vaatii mielenkiintoista ja toimivaa tuotetta. Miten se luodaan?
Tämä vaatii ammattilaisia kehiin, sillä enää ei riitä se entinen tapa toimia. Tulee aina kehuttua tätä F1 maailman tapausta, jossa Netflixin avulla luotiin aivan uudenlainen sukupolvi ja seuraajasegmentti lajin pariin. Keinotekoinen draama, kuljettajien persoonien korostaminen, gridin glamourin ja politiikan esiin nostaminen... Formulasta tehtiin jotain muuta kuin pelkkä urheilusuoritus, jossa ajetaan 50 kierrosta ympyrää ja mennään kotiin. Siitä tehtiin tarinaa ja draamaa, joka vetosi ihmisiin, ja sai ihmiset näkemään kuljettajat ihmisinä.
Faktahan on, että ihminen ei kannata mitään mikä ei herätä tunteita ja mitä sä et jollakin tapaa koe omaksesi. Miten nämä nuoret ja lapset saadaan osaksi yhteisöä? Että se Kovarcik tai Suomi tai Lehterä tuntu olevan ihminen jonka haluaa nähdä jäällä? Osa syyllinen tähän on juurikin heikko sisällöntuotanto ihan televisio-oikeuksien puolesta. Osa syyllinen on korkea hintataso ja se ettei pelejä näe ilmaiseksi juuri ollenkaan. Osa syyllinen on se, että Liigassa ei luoda mielenkiintoisia persoonia tai tarinoita, vaan pelaajat käyvät täällä vuoden ja lähtevät pois. Hyvä esimerkki on Nick Ritchie... Tuossa oli persoona ja tyyppi joka sai aikaan enemmän melua ja kiinnostusta kuin moni joukkue sai koko kauden aikana kokonaisuudessaan aikaan. Tarina joka aiheutti tunteita puolesta ja vastaan, sekä nosti Liigan framelle yhdellä typerällä tempauksellaan. Ennen tätä ihastutti Kärppien kannattajat tuomalla Raksilaan pitkästä aikaa nyrkkeilyä, mikä tietyllä tapaa on aina kuulunut lätkäkulttuuriin (omien jätkien puolustaminen ja rehti välien selvittely yhteisellä sopimuksella).
Kilpailu on armottoman kovaa ja Liigan väellä puuttuu ymmärrys, uskallus ja halu kehittää hommaa eteenpäin. Kaikki lajit kansainvälisin huippupelaajineen, esports, videopelit... Ne on jokaisen ihmisen silmillä somen ja nopeiden yhteyksien myötä. Ennen eivät olleet, vaan se oman kotikaupungin joukkue oli se helpoin kohde samaistua, helpoin yhteisö liittyä. Nyt sen on vaikein kohde samaistua... Se on nykyisiä toimintatapoja ymmärtämätön joukko entisiä lätkäpelaajia, jotka elävät edelleen oman nuoruutensa ja kiinnostuksen kohteensa maailmassa. On vaikea ymmärtää täysin erilaista maailmaa ja erilaisen ihmisryhmän käytöstä, kun on itse elänyt niin erilaisen nuoruuden ja lapsuuden. Mainokset ja somen päivitykset eivät itsessään luo yhteisöllisyyttä, vaan jotenkin nämä joukkueet, pelaajat, persoonat ja tarinat pitää viedä sinne nuorten eteen. Liigan pitää aiheuttaa keskustelua ja tunteita... Liigan pitää olla mielenkiintoinen urheilullisten asioiden ulkopuolella, sillä nykyäänhän NHL/ Jalkapallo/F1 /esports/ RovanperäWRC /NBA tuo nämä persoonat ja parhaat pelurit nuorten sankareiksi joka päivä erilaisten videoiden ja sisällön muodossa.
Urheilu kiinnostaa kyllä nuoria, mutta Liiga ei osaa kääntää heidän katsettaan puoleensa. Liiga on tylsä kokoelma makkaramainoksia ja hidasta peliä rumilla pelipaidoilla vanhoissa ladoissa. Katoitko muuten aamulla Markkasen highlightsit tai McDavidin hullun maalin saattaisi lapsi kysyä kaveriltaan koulussa.