No on se nyt kumma kun dumataan tulos näkemättä asiaa syvemmälle. Täällä on jo puitu asiaa ja avoihan se olla, että Helsinki garden on vienyt yllättävänkin paljon roposia jo pelkästään suunnitteluvaiheessa. Toki voi olla muitakin syitä ja ne varmasti vielä selviää. Hold your horses
Mitä sieltä syvältä pitäisi oikein nähdä? Oy:n tarkoitus on tehdä voittoa osakkaille ja ainakin aiempina vuosina se on kelvannut varsin hyvin, joten en näe mitään syytä, miksi parhaaseen mahdolliseen taloudelliseen tulokseen ei myöskin HIFK:ssa pyrittäisi. Totta kai Garden-projekti on vienyt ja vie jatkossakin rahaa, mutta voittoa saa silti tehdä. Osinkoahan ei ole pakko jakaa, jos näin päätetään ja näin HIFK:ssakin on monena vuotena tehty.
Se, että tulos on kikkailtu positiiviseksi johtuu ainoastaan siitä, että tappiollinen tulos on huonoa pr:ää. Jos hyvällä urheilullisella tuloksella tehdään tappiota, asioita pitäisi avata julkisesti ja siinä selviäisi liikaa sellaisia asioita, joita ei nyt haluta ulos kertoa.
Suurin syy heikohkoon tulokseen talouspuolella on se, että pääsylipputulot ja myynti ovat heikompia kuin mitä niiden kaukalomenestyksen perusteella pitäisi olla. Ilmaislippuja on jaettu paljon ja vaikkakin niitä on jaettu yhteistyökumppaneiden kautta, niistä on saatu vähemmän rahaa kuin mitä irtolippumyynnissä olisi saatu. Jos lippumyynti vetää, yhteistyökumppaneinelle ei tietenkään anneta niin paljon lippuja jakoon ja se on ihan fine heillekin. Mitä enemmän itse lippunsa maksavaa kansaa on katsomossa, sitä enemmän myös yhteistyökumppaneiden tuotteet/palvelut huomataan. Mitä suurempi kiinnostus seuraa kohtaan on, sitä parempi meininki myös hallissa yleensä on ja se hyödyttää kaikkia osapuolia. Myydyt liput ilmoitetaan otteluissa, mutta harjaantunut silmä kyllä huomaa, paljonko todellisia katsojia on paikalla. Jos tyhjiä penkkejä on satoja enemmän kuin ilmoitettu katsojamäärä, lippuja on jaettu liikaa yhteistyökumppaneille. Omalla rahalla lipun ostaneet katsojat kun eivät jää sankoin joukoin kotiin, vaan laittavat liput yleensä kiertoon frendeilleen vaikka sitten tuopin hinnalla. Ja kun ihmiset totutetaan ilmaislippuhin, heidän kynnyksensä maksaa lipusta kasvaa. Ja se ei hyödytä ketään muuta kuin sellaisia katsojia, joista on ihan jees käydä hallilla, mutta kovin sitoutunutta väkeä heistä ei saada. Ja tämän jengin varaan ei voi laskea mitään silloin, kun urheilullinen menestys takkuaa.