Liigaseurojen taloudelliset tulokset

  • 1 694 871
  • 6 346
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En tiedä mistä tämä väärinkäsitys on lähtenyt liikkeelle, mutta Tapparan runkosarjan lipputuotot kyllä nousivat. Playoffit eivät tuottaneet edelliskauden tapaan.
Niin siis liikevaihto 14,6M€ joka laski 0,5M€ (tappio se 227k). Laskua siis CHL ja ”muut” -1M€ ja 0,3M€ luottotappio. Eli -1,3M€

Sitten niputetaan runkosarjan lipputulot ja yritysmyynnin tulot yhteensä noin 0,5 miljoonaa euroa ja ollaan tossa about tappiolukemissa.

Niputetut runkosarjan lipunmyynti ja yritysmyynti… leikitäänkö että tasan molemmin puolin?

Vaikkakin yleisesti historiaan peilaten nimenomaan yritysmyynti on Tapparan vahvaa osaamista ollut.


Se yleisömäärä nousi kuitenkin yli 25k katsojalla. Eli jos toi 0,5M€ nousu jaetaan puoliksi molemmiin sektioihin, se tarkoittas 10€/ lisäkatsoja… kuulostaa kyllä lipun keskihinnan laskulta, marginaalisesti, mutta kuitenkin.

Ellei sitten yritysmyynti ole sakannut ja ei todellisuudessa tuottanut yhtään enemmän, niin vain siinä tapauksessa se lisääntynyt yleisömäärä olisi tullut halliin sillä 20€ keskihinnalla.

..eli tuskin näin. Ilmaislipuilla on siis ollut edellisiä kausia isompi merkitys. Myynnin rahamäärä on noussut, mutta raha/lippu on ilmiselvästi laskenut.



…Ilveskannattajat ovat myös oppineet shortsipoikien aikakaudella lukemaan näitä tiedotteita…
 

Trick9

Jäsen
Suosikkijoukkue
-..'
Ihailen kyllä tätä intohimoa millä ihmiset jaksavat kaivaa näistä taloustiedotteista kaikki muiden joukkueiden negatiiviset asiat ja jatkavat vielä näiden spekulointia vieden asiat ihan uusiin ulottuvuuksiin. Toki nähden oman joukkueen tiedotteesta vaan kaikki hyvät puolet.

Välillä tästä ketjusta saa sellaisen fiiliksen että "olisipa kaikki muut konkassa".
 

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Niin no miksi niitä Ilves-Tappara -finaaleita ei saatu? Mistäs se jäi kiinni, äkkiä sanoisin että ei ainakaan Tapparan tekemisestä. Suoraan sanottuna aika helvetin typerää spekuloida edes tällaisella, koska Ilveksestä johtuen ei ollut taaskaan edes lähellä.
Tuo on totta sanasta sanaan.. Ilves pilasi bileet.
Ylimielisenä Ilveksen kannattajana on kuitenkin pakko todeta.. tämä ketjuhan käsittelee käsittääkseni seurojen taloutta.. että olen tyytyväinen seuran nykyiseen tekemiseen, niin kiekon kuin jalkapallonkin osalta. Mutta laitetaan ylimielisyyden ja olemattaman menestyksen päähän nousun piikkiin.. ei siis todellinen tilanne.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ellei sitten yritysmyynti ole sakannut ja ei todellisuudessa tuottanut yhtään enemmän, niin vain siinä tapauksessa se lisääntynyt yleisömäärä olisi tullut halliin sillä 20€ keskihinnalla.

Koska talouspuolenkaan asiantuntija en ole, niin faktaa ei ole.

Mutta veikkaisin, että tässä ehkä ei niin loistavassa taloustilanteessa yritysmyyti on "haastavaa". Sama ongelma kaikilla seuroilla?

Myös otteluohjelmalla on oletettavasti aika iso merkitys, ketä vastaan pelataan ja milloin? Viime kaudella oli ihan kiva toi Joulukuu La 2.12 Sport, Ti 19.12 KooKoo, To 28.12 Sport ja kun päästiin Tammikuuhun, ni Pe 5.1 Sport. Hyvin suunnittelu ohjelma?

Eipä noissa peleissä ainakaan suurta ryntäystä ole? Ellei sitten paineta niitä "ilmaislippuja" jakoon ja sillä kerätä väkeä halliin... Ja tämä ei ole vittuilu kyseisten seurojen Faneille.

Ja kyllä, kaikki pelaajat tai no viime kaudella pelasivat suht samat määrät kaikkia seuroja vastaan? Tällä tulevalla kaudella taisikin ohjelma olla lähinnä vitsi?

Se on vaikeaa tehdä ottelu ohjelmaa 16 joukkuueen sarjassa joka olisi tasavertainen. Se, että pelattaisiin kaikkia 15 seuraa vastaan 4 peliä on sula mahdottomuus?

Mansessa varmaan mielellään pelaisivat vaikka 8 paikallista, sen sijaan, että vastassa olisi SaiPa. ( sorry SaiPa fanitkin )
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Ilmaisten lippujen sijaan seurojen pitäisi jakaa tuhannelle ensimmäiselle ilmaisia ämpäreitä lunastettua lippua vastaan, joukkueen logolla tai ilman. Siihen on sitten hyvä kerätä fanikaupasta täytettä, kuka sitä ny tyhjän ämpärin kanssa hallin käytävillä pyörisi. Ilmaisen ämpärin vetovoimaa suomalaisiin ei kannata ollenkaan väheksyä. Vink! :)
 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vähän jopa hävettää lukea näin laiskoja provoja.
Ylpeä täytyy olla Ilveksen toimiston touhuista. Ei lähdetä halpuutuksen linjalle. Koululaiskampanjat ovat hyviä, siitä molemmille tamperelaisille posia. Eipä katsomoissa liikaa ole tiktok -jonneja.
Melkoinen sulka taas Jalolle hattuun tämä torjuntavoitto.
 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On syytäkin. Liikevaihto aleni, tulos romahti reilusti yli miljoona euroa, kun ilmeisesti kerrankin yrittivät tosissaan menestyä ja vastineeksi yksi voitettu puolivälieräottelu. Siitä kaikille mallia kuinka hommia hoidetaan oikein.
Yritit olla hauska. Suotakoon se. Toimiston touhut antoivat mahdollisuuden menestyä. Tekivät oman työnsä kiitettävästi. Yleiseen trendiin tai naapuriin verrattuna talousluvut olivat hyvät. Minkäänlaista taloudellista riskiä ei ole otettu, jotta menestystä tulisi. Ilmeisesti Liigassa vaatii vähintän sen 400k turskan ottaminen, jotta menestystä tulisi.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ilmeisesti Liigassa vaatii vähintän sen 400k turskan ottaminen, jotta menestystä tulisi.

Tässäkään asiasta valheellisten väittämien toistaminen kerta toisensa jälkeen ei muuta niitä todeksi. Ilveksen ja Tapparan kiekkotoimintojen tulosten välillä on alle 100t eroa (Tapparan fanishoppia pyörittävän yhtiön tulos +200t). Ilveskin olisi tehnyt tappiota ilman liigan tilikauden lopussa jakamaa 200t osinkoa. Ei se tappiokaan olisi Ilvestä hetkauttanut, mutta tulos pelastui niukasti plussalle osingon ansiosta, ei tarkan suunnittelun.

Kaiken kaikkiaan voi sanoa, että molemmilla meni taloudessa olosuhteisiin ja moneen muuhun verrattuna hyvin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ilmeisesti Liigassa vaatii vähintän sen 400k turskan ottaminen, jotta menestystä tulisi.

Eikös se kiekkopuoli tuottanut vähän yli 200k turskaa. Koko konsernin tappio oli se 400k

Ipalla 160 g voittoa kiekossa. Konserni tonnin tappio?
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin kauan kuin tarkempia talouslukuja ei ole saatavilla, on melko mahdotonta ulkopuolisena arvioida erilaisten myynti- tai niihin kiinteästi liittyvien hinnoittelutoimien menestyksellusyyttä.

Aihe on hyvin mielenkiintoinen ja ainakin Tampereella hyvinkin ajankohtainen, kun CHL-pelejä on jo päädytty siirtämään pois kotihallista. Sponsoritulot alkavat olla entistä enemmän kiven alla ja joitain perinteisiä kiekkotukijpitahan on hiljattain hävinnyt kartalla konkurssien myötä.

Poteroitumisen ja mielensäpahoittamisen sijaan peräänkuulutan aitoa keskustelua asiasta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ilveksen ja Tapparan jääkiekkotoimintojen liikevaihdot olivat lähellä toisiaan, mutta ilmeisesti Ilveksellä on fanituotemyynti tuossa mukana, kun taas Tapparalla sitä pyörittää erillinen yhtiö, jonka liikevaihtoa ei lasketa tuohon jääkiekkotoimintaan mukaan?
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ilveksen ja Tapparan jääkiekkotoimintojen liikevaihdot olivat lähellä toisiaan, mutta ilmeisesti Ilveksellä on fanituotemyynti tuossa mukana, kun taas Tapparalla sitä pyörittää erillinen yhtiö, jonka liikevaihtoa ei lasketa tuohon jääkiekkotoimintaan mukaan?

Joo, Tamhockeyn 100% omistama Tappara Sport Oy pyörittää fanituotekauppaa ja sillä liikevaihto 2,1 miljoonaa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei se tappiokaan olisi Ilvestä hetkauttanut, mutta tulos pelastui niukasti plussalle osingon ansiosta, ei tarkan suunnittelun.
Mahtoikohan tuo osinko kuitenkaan tulla mitenkään yllätyksenä. Jos tuli, niin sitten plussalle tosiaan päästiin sattumalta, mutta eikös SM-liiga ole nyt jakanut osinkoa toistuvasti jokusen vuoden.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mahtoikohan tuo osinko kuitenkaan tulla mitenkään yllätyksenä. Jos tuli, niin sitten plussalle tosiaan päästiin sattumalta, mutta eikös SM-liiga ole nyt jakanut osinkoa toistuvasti jokusen vuoden.
Vuosi sitten ei jaettu, sitä edellisellä kyllä. Sinänsä ei ehkä täysin yllätyksenä, koska muutamalle pikkuseuralla tuokin summa oli kesän ajaksi elinehto tai vähintään huomattavasti pahinta kassakriisiä helpottava kädenojennus.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Välillä huokuu myös toivo siitä, että jonain päivänä meillä on vielä liiga, jossa kukaan ei jää enää viimeiseksi, kun kaikki heikot on saatu pudotettua pois.

Mitähän liigan lämpimässä officessa tehtäisiin jos vaikka 4 heikohkoa seuraa nostaisi kytkintä ja jokainen ottaisi sen 2.2 millii tjsp mukaan?
Pääsisivätkö Mestikseen...
Tosin olisiko se elo yhtään parempaa siellä?
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Ihailen kyllä tätä intohimoa millä ihmiset jaksavat kaivaa näistä taloustiedotteista kaikki muiden joukkueiden negatiiviset asiat ja jatkavat vielä näiden spekulointia vieden asiat ihian uusiin ulottuvuuksiin. Toki nähden oman joukkueen tiedotteesta vaan kaikki hyvät puolet.

Välillä tästä ketjusta saa sellaisen fiiliksen että "olisipa kaikki muut konkassa".

On kyllä ihailtavaa. Ja ihan yhtä paljon taisi ilmaislippukampanjoita olla parina edellisenä vuotena, mutta kun tulos oli positiivinen ja naapuri yleisömäärässä edellä, niin kenenkään ei tarvinut kehitellä mitään tekosyitä ja vääriä narratiiveja.

Mutta ihan hauskaa tarinointia, vähän kuin USAn republikaanien pressaehdokkaalta.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
kenenkään ei tarvinut kehitellä mitään tekosyitä ja vääriä narratiiveja.

Mikäs se narratiivi nyt onkaan?

Ilmaislippukampanjat ovat kauttaaltaan kannattavia ja tuovat oheismyyntinä isot tuotot?

Ilmaislippukampanjoiden aiheuttamat järjestämis- ym. kulujen kasvut maksaa sponsori kauttaaltaan?

Ilmaislippukampanjat (vaikkapa PirHan henkilökunnalle) tuottavat pitkässä juoksussa valtavan hyödyn?

Jonkin aikaa seurajoukkueiden virityksiä myynnin ja markkinoinnin ympärillä seuranneena on erikoista, miten kaikenlaiset kysymysmerkit lippujen halpuuttamisen ympärillä halutaan vääntää väkisin vääräksi profetiaksi ja kieltää kaikki kyseenalaistaminen tai ylipäätään kysyminen.

Julkinen kiitos @Borre:lle asiallisesta suhtautumisesta asiaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
En lähde kyseenalaistamaan strategiaa. Joku muu näkee varmasti lukujen taakse.

Samaa on kuitenkin yritetty lajissa kuin lajissa, mutta aina on lopputulos ilmaiskatsojien osalta ollut negatiivinen. MItään pysyvää asiakaskuntaa näistä ei ole saatu.
Kerrotko tarkemmin, mihin tutkimukseen viittaat? Millä kriteerillä väität, että takavuosina ilmaislipulla innostuksen saanut uusi katsoja ei ole tänä päivänä kausikortin haltija, ja kenties yrityksensä kautta merkittävä sponsori?
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kerrotko tarkemmin, mihin tutkimukseen viittaat? Millä kriteerillä väität, että takavuosina ilmaislipulla innostuksen saanut uusi katsoja ei ole tänä päivänä kausikortin haltija, ja kenties yrityksensä kautta merkittävä sponsori?

Onko tästä päinvastaista tutkimustietoa, että juuri ilmaislipun ansiosta olisi saatu kausikortinhaltijoita tai sponsoreita? Ihan yhtä vähän tällaisesta on faktaa suuntaan tai toiseen.

Empiiristä kokemusta on etenkin jalkapallon puolelta, missä tämä ei tuottanut muuta kuin kulutustottumusta niin, että aina on tarjolla ilmaisia lippuja. Juurikaan muuta tuo ei tuottanut.

Moni jääkiekkoseurakin, kuten esim. ilves, harrasti tätä menneisyydessä yhtä heikoin tuloksin. Tässäkin ketjussa on kirjoitettu Bluesin vastaavista kokemuksista.

Jotkin tarkoin harkitut kohderyhmät satunnaisesti voivat toimiakin. Pitkässä juoksussa halpuutuksella voi kuitenkin olla haitallisia vaikutuksia ja en tiedä, mitä lisäarvoa esim. Pirkanmaan Hyvinvointialueen noin 21000 työntekijälle lippujen tarjoaminen vastikkeetta tuo.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
10 000 Areenaa vaan pystyyn ja muutama tuhat kausaria sen emoyhtiön työntekijöille, eiköhän ne ole ole jo moneen kertaan maksettu vuosien varrella. Siinä ei normikausarinkaan ostajalla pitäisi olla nokankoputtamista.

Eipähän kukaan puhuisi enää Tamperelaisten ilmaislipuista kun työnnettäisiin muualla ilmaiskausareita sen muutama tuhatta :D :D

Mutta joo vakavissaan niin ymmärrän kyllä pointtisi. On siellä hienosti tehty töitä ja keksitty tapa mikä kantaa edelleen. Ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa.

Parempi tuo Ilveksen tulos kuin mitä monet puhuivat. Onneksi, osa niistä luvuista sai jo huolestumaan, tiedä sitten mistä olivat niitä keksineet/kuulleet.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko tästä päinvastaista tutkimustietoa, että juuri ilmaislipun ansiosta olisi saatu kausikortinhaltijoita tai sponsoreita? Ihan yhtä vähän tällaisesta on faktaa suuntaan tai toiseen.

Empiiristä kokemusta on etenkin jalkapallon puolelta, missä tämä ei tuottanut muuta kuin kulutustottumusta niin, että aina on tarjolla ilmaisia lippuja. Juurikaan muuta tuo ei tuottanut.

Moni jääkiekkoseurakin, kuten esim. ilves, harrasti tätä menneisyydessä yhtä heikoin tuloksin. Tässäkin ketjussa on kirjoitettu Bluesin vastaavista kokemuksista.

Jotkin tarkoin harkitut kohderyhmät satunnaisesti voivat toimiakin. Pitkässä juoksussa halpuutuksella voi kuitenkin olla haitallisia vaikutuksia ja en tiedä, mitä lisäarvoa esim. Pirkanmaan Hyvinvointialueen noin 21000 työntekijälle lippujen tarjoaminen vastikkeetta tuo.
En väitäkään, että minulla olisi faktaa päinvastaisesta tilanteesta. Oletan, että sinunkaan ei kannattaisi kertoa faktaa, joka ei ehkä sitä olekaan.

Jalkapalloa ei ehkä tähän kannata yhdistää, siitäkin huolimatta, että suosikkini on Tampereen Ilves. Oli toki välillä myös TamU. Jalkapallo kuitenkin on Suomessa täysi puoliammattilaissarja, joten siihen ei ole syytä sotkea "oikean liiketoiminnan" periaatteita.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En väitäkään, että minulla olisi faktaa päinvastaisesta tilanteesta. Oletan, että sinunkaan ei kannattaisi kertoa faktaa, joka ei ehkä sitä olekaan.

Faktojahan tässä on enemmänkin peräänkuulutettu denialismin sijaan.

Otetaan esimerkkinä tammikuun JYP- ja Jukurit -ottelut, joihin oli Pirkanmaan Hyvinvointialueen henkilöstölle jaossa lippuja vieraspäätyyn ja -kulmiin sekä noin puolikkaaseen yläkertaan (karkeasti arvioiden 5000 paikkaa ottelua kohden).

Kohderyhmän koko on noin 21 000 henkeä, keski-ikä noin 48 vuotta ja näistä noin 2/3 naisia ja 1/3 miehiä. Hyvinvointialue vastaa julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastuspalveluista. Liput olivat tarjolla HVA:n intranetin linkin kautta tai kirjaamalla Lippupisteen sivuilla kampanjakoodin "PIRHA" (eli myös kuka tahansa on voinut käydä tällä koodilla lunastamassa lippuja). Lippuja sai ymmärtääkseni ottaa useammankin.

Kyseisen kampanjan JYP-ottelun yleisömäärä oli 6586 ja Jukurit-ottelun 6705. Kummatkin olivat arkipelejä. PirHalle tarjottujen katsomopaikkojen täyttöaste näytti katsomokartan perusteella suhteellisen heikolta. Heitetään tähän silmämääräisenä arviona katsomokartan pohjalta, että yläkatsomossa oli noin 1500 katsojaa.

Ilman kampanjaa ei yläkertaa olisi tarvinnut avata ollenkaan, koska myytyjen lippujen määrä jäi sille tasolle, että pelkkä alakatsomo olisi riittänyt. Yläkerran satunnaiskatsojat eivät juuri tunnelmaa lisää eli myös aineeton lisäarvo on vähäinen.

Yläkerran avaamisesta syntyy kuluina mm.
- käytävien, katsomoiden ja WC-tilojen siivouskulut ja jätehuolto (oletus: kiinteä sopimushinta palveluntuottajalta koko yläkerran osalta, katsomolohkoille erillishinta)
- järjestyksenvalvontakulut (noin 10 katsomolohkoa auki, yksi järjestyksenvalvoja lohkoa kohti)
- myyntipisteiden henkilöstökulut (pop-up -fanituotemyynti ja muut myyntipisteet, noin 10 myyjää)
- ravintolapisteiden henkilöstökulut (NoHo vastannee täysin)
- NYSSE-kulut (leimatun lipun mukaan, 2,20 €/lippu)

Alakatsomon osalta ei välttämättä synny merkittäviä lisäkuluja, kun se on kuitenkin jo muutenkin "runkomiehityksellä". Lippupiste ottanee ilmaislipuistakin jonkin palvelumaksun.

Paljonko siis yksittäisen ilmaislippulaisen pitää jättää rahaa eri myyntipisteille, että seuralle syntyy tästä kampanjasta plussaa? Se on tässä keskeinen kysymys.

Markkinointimielessäkin tällainen on vähän niin ja näin. Aikuisen työssäkäyvän henkilön pysyvän kulutustottumuksen muutos siten, että tästä tulisi palaava asiakas, on vaikeaa. Usein urheilutapahtumien lippuja varaavat ne, jotka jo muutenkin käyvät peleissä. Samahan näkyy mm. tyhy-liikunnassa - ne käyttävät mahdollisuuden, jotka jo muutenkin liikkuvat eli etua on vaikea kohdentaa liikkumattoman elämäntavan omaaviin henkilöihin.

Kyseenalaistan siis bisneslogiikkaa tässä toimintamallissa, kunnes joku osoittaa muilla kuin hypoteeseilla palvelun tarjoamisen ilmaiseksi tuovan rahaa muuta kautta kassaan niin paljon, että se kattaa kulut. Jos katsomoiden täyttäminen ilmaislippulaisilla on hyvää bisnestä, niin miksi CHL-peleihin ei tehdä vastaavia kampanjoita, vaan siirretään otteluita pienempien järjestämiskustannusten Hakametsään?

Alakoululaisille tai pienemmille lapsille suunnatut kampanjat on eri asia. Niissä on mahdollista saada aikaan lisää maksavia katsojia vanhempien kautta. Voi myös olla, että näiden kautta syntyy tapa viettää laatuaikaa peleissä isän ja pojan kesken. Ehkäpä mukaan tarttuu myös huivia tms. Niitäkään ei voi kuitenkaan olla määräänsä enempää tai tapakulttuuriksi muodostuu käydä vain halpuutetuissa tapahtumissa. Hyväntekeväisyys on asia erikseen.

Se täytyy vielä todeta, että kaikenlaista pitää uskaltaa kokeilla. Mikään ei muutu, jos mikään ei muutu.

Edit. Kampanjoiden rahoitus sponsorien toimesta on luonnollisesti laskutoimitukseen vaikuttava tekijä, mutta tässä tuskin puhutaan isoista summista, koska firmojahan ei aina edes mainita.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös