Ensinäkin hyvä kirjoitus, koetan vastailla jotenkin noihin kirjoittamisiin kohtiin. Pahoittelut heti alkuun, jos täällä päässä lähtee ikään kuin, laukalle... Vaikka ainakaan itse en ole mikään ravihenkilö. Hevosta voi kyllä laittaa leivän päälle, jos siihen on sauma?
Faktojahan tässä on enemmänkin peräänkuulutettu denialismin sijaan.
Otetaan esimerkkinä tammikuun JYP- ja Jukurit -ottelut, joihin oli Pirkanmaan Hyvinvointialueen henkilöstölle jaossa lippuja vieraspäätyyn ja -kulmiin sekä noin puolikkaaseen yläkertaan (karkeasti arvioiden 5000 paikkaa ottelua kohden).
Kohderyhmän koko on noin 21 000 henkeä, keski-ikä noin 48 vuotta ja näistä noin 2/3 naisia ja 1/3 miehiä. Hyvinvointialue vastaa julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastuspalveluista. Liput olivat tarjolla HVA:n intranetin linkin kautta tai kirjaamalla Lippupisteen sivuilla kampanjakoodin "PIRHA" (eli myös kuka tahansa on voinut käydä tällä koodilla lunastamassa lippuja). Lippuja sai ymmärtääkseni ottaa useammankin.
Ehkä kohderyhmänä ei se paras mahdollinen... Yhtään naisia väheksymättä, otaksun, että kiinnostus Heillä ei ollut kovin valtaisaa? Ja ei nuo otteluiden vastustajatkaan ole sieltä kärkipäästä kiinnostavuuden osalta, ennemmin HMV ( hajuton, mauton, väritön ).. Ja pahoittelut, jos oli mauttomasti sanottua.
Kyseisen kampanjan JYP-ottelun yleisömäärä oli 6586 ja Jukurit-ottelun 6705. Kummatkin olivat arkipelejä. PirHalle tarjottujen katsomopaikkojen täyttöaste näytti katsomokartan perusteella suhteellisen heikolta. Heitetään tähän silmämääräisenä arviona katsomokartan pohjalta, että yläkatsomossa oli noin 1500 katsojaa.
Ei kovin kummoiset lukumäärät... En sitten tiedä, kuinka paljon vähemmän väkeä olisi ollut ilman ilmaislippuja. Arkipeli nyt saattaa vähän vaikuttaa ja toinen peli oli vielä Keskiviikkona, joka ei ole se "perinteinen" pelipäivä? Mutta sen taakse vähässä katsojamäärässä ei voida mennä, että peli on arkena... Niitä on aina ollut ja tulee aina olemaan !!!
lman kampanjaa ei yläkertaa olisi tarvinnut avata ollenkaan, koska myytyjen lippujen määrä jäi sille tasolle, että pelkkä alakatsomo olisi riittänyt. Yläkerran satunnaiskatsojat eivät juuri tunnelmaa lisää eli myös aineeton lisäarvo on vähäinen.
Yläkerran avaamisesta syntyy kuluina mm.
- käytävien, katsomoiden ja WC-tilojen siivouskulut ja jätehuolto (oletus: kiinteä sopimushinta palveluntuottajalta koko yläkerran osalta, katsomolohkoille erillishinta)
- järjestyksenvalvontakulut (noin 10 katsomolohkoa auki, yksi järjestyksenvalvoja lohkoa kohti)
- myyntipisteiden henkilöstökulut (pop-up -fanituotemyynti ja muut myyntipisteet, noin 10 myyjää)
- ravintolapisteiden henkilöstökulut (NoHo vastannee täysin)
- NYSSE-kulut (leimatun lipun mukaan, 2,20 €/lippu)
Tapparahan on myynyt tuonne C -katsomoon keskelle kausikortteja. Määristä ei mitään tietoa. Joten senkin osalta se yläkerta on aina auki? Käsittääkseni jengi halusi, että myös sinne saa kausikortin? Seura vastasi huutoon.
Se on totta, että yläkerran aukiolosta tulee kuluja ja juuri noita mitä mainitsitkin. Nuo käytävien ja vessojen siivouskulut ovat joka tapauksessa sieltä, oli sitten kampanja tai ei. Järkkärikulut tietenkin vähenevät? mitä vähemmän lohkoja on auki
Seuraakohan seurat, minkä verran noilla ilmaislipuilla tullaan juuri Nyssellä tai Ratikalla. Paljonko niistä tulee noita kuluja?
Alakatsomon osalta ei välttämättä synny merkittäviä lisäkuluja, kun se on kuitenkin jo muutenkin "runkomiehityksellä". Lippupiste ottanee ilmaislipuistakin jonkin palvelumaksun.
Paljonko siis yksittäisen ilmaislippulaisen pitää jättää rahaa eri myyntipisteille, että seuralle syntyy tästä kampanjasta plussaa? Se on tässä keskeinen kysymys.
Markkinointimielessäkin tällainen on vähän niin ja näin. Aikuisen työssäkäyvän henkilön pysyvän kulutustottumuksen muutos siten, että tästä tulisi palaava asiakas, on vaikeaa. Usein urheilutapahtumien lippuja varaavat ne, jotka jo muutenkin käyvät peleissä. Samahan näkyy mm. tyhy-liikunnassa - ne käyttävät mahdollisuuden, jotka jo muutenkin liikkuvat eli etua on vaikea kohdentaa liikkumattoman elämäntavan omaaviin henkilöihin.
Eiköhän tuo alakatsomo tosiaan mene tuolla mainitsemallasi tavalla. Niiden kulut ovat "vakio"?
Hyvä kysymys tuo rahan käyttäminen? Jotta seura suoraan hyötyisi siitä, tulisi mielestäni ostaa fanituotteita, niihin halliyhtiö ei pääse väliin? Se, että ostaako aikuinen ( jolle kampanja taisi olla pääasiassa suunnattu ) niitä on vähän niin ja näin? Asia muuttuu varmasti, jos aikuinen on ottanut muksunsa mukaan, myöskin ilmaislipulla, joita sai niin paljon kun halusi?
Hallin muut myyntipisteet varmasti haluaisivat saada mahdollisimman paljon rahaa. Ehkä jatkossa saadaan parempaa "dataa" lisääntyykö myynti kuinka paljon kun jengiä on ilmaislipuilla pelissä kun näitä pelejä
kuitenkin on jatkossakin? Myynnin lisääntymiseen kyllä eniten vaikuttaa se ostotapahtuma. Edelleen se on helvetin hidasta monessa pisteessä, mitä on ohikävellessä "havainnut". Siinä olisi edelleen tehostamista ja paljon. Jo ihan sillä pääsisi alkuun, että ohjataan ihmiset järkevästi jonoihin. Ainakin se Löfsbergin kahvipiste siinä "kapeassa kohdassa" on ihan vitsi? 2 kassaa hienosti, mutta Jengi jonottaa yhdessä jonossa. Siinä voi olla 30 henkeä ja toinen kassa on ns. vapaana?
Markkinoinnille varmaan haastavaa hommaa tässä taloustilanteessa koettaa saada mietittyä, miten sen jengin saa sitten rahalla sinne peliin? No heille varmaan maksetaan siitä kuitenkin. Ja paras markkinointihan on se tuote itsestään? Jos tuote on paska, ei se kiinnosta?
Kyseenalaistan siis bisneslogiikkaa tässä toimintamallissa, kunnes joku osoittaa muilla kuin hypoteeseilla palvelun tarjoamisen ilmaiseksi tuovan rahaa muuta kautta kassaan niin paljon, että se kattaa kulut. Jos katsomoiden täyttäminen ilmaislippulaisilla on hyvää bisnestä, niin miksi CHL-peleihin ei tehdä vastaavia kampanjoita, vaan siirretään otteluita pienempien järjestämiskustannusten Hakametsään?
Alakoululaisille tai pienemmille lapsille suunnatut kampanjat on eri asia. Niissä on mahdollista saada aikaan lisää maksavia katsojia vanhempien kautta. Voi myös olla, että näiden kautta syntyy tapa viettää laatuaikaa peleissä isän ja pojan kesken. Ehkäpä mukaan tarttuu myös huivia tms. Niitäkään ei voi kuitenkaan olla määräänsä enempää tai tapakulttuuriksi muodostuu käydä vain halpuutetuissa tapahtumissa. Hyväntekeväisyys on asia erikseen.
Hyvä pointti tuo CHL? Se on jotenkin kumma juttu, että yleisöä se ei vaan kiinnosta? Tappara aloittaa nyt kauden nro 10 siinä sarjassa ja taitaa olla ainoa seura, joka on ollut alusta asti mukana? Tuona aikana vastassa on ollut kyllä aika montakin Eurooppalaista huippuseuraa? Joku siinä vaan on, että ei kiinnosta? Järkeväähän se on viedä pelit pienempien kulujen toivossa sinne Hakametsään. CHL muutenkin tuotteena sellainen, että onko siinä mitään muuta järkeä, kuin pelata muun maan seuroja vastaan... Matkakulut vitulliset, kun reissataan edes takaisin. Etenkin jos painat sinne Finaaleihin asti, tulee useita ulkomaan reissuja kauden aikana? Tuotto peleistä on "olematon". Tietenkin suuremmilla katsojamäärillä voisi tuloja tulla? Mutta ottelun voitostakin pitäisi saada joku rahallinen korvaus? Futiksen puolellahan näin taitaa olla?
Eikä siitä 2023 CHL mestaruudesta ihan massiivista voittoa tainnut Tapparan kassaan jäädä, kun vähennetään kaikki kulut?
Kouluihin jaetuista kampanjoistahan täällä on "väännetty" jo pari vuotta. Osan mielestä ihan turhaa ja väärin tehty. Osan mielestä hyvä tapa koettaa saada uusia sukupolvia mukaan... Veikkaan, että niitä nähdään tulevillakin kausilla?
Se täytyy vielä todeta, että kaikenlaista pitää uskaltaa kokeilla. Mikään ei muutu, jos mikään ei muutu.
Edit. Kampanjoiden rahoitus sponsorien toimesta on luonnollisesti laskutoimitukseen vaikuttava tekijä, mutta tässä tuskin puhutaan isoista summista, koska firmojahan ei aina edes mainita
Tamminenhan tuota taisi hokea, että mikään ei muutu, mikään ei muutu. Mutta pakko on muuttua, jos halutaan, että se Odottaminen loppuu, Saatana
Voi olla, että moni firma ei halua, että heidät mainitaan..
Pahoittelut vielä, josko tekstini oli sekavaa