Liigapelaajat rikoksen tiellä

  • 392 335
  • 1 967

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Aivan käsittämätön juttu jatkoajassa. Suomessa on liki 80.000 jääkiekkoilijaa, eri ikäisiä. Myös lapsia.
Muutaman törttöily ei tee suurimmasta osasta pohjasakkaa. Toimittaja tutkikoon vain oma ammattikuntansa - journalistien ja päätoimittajien sekoiluja - siellä riittää ”taivasteltavaa”. Tällainen lajin lietsominen on kummallista
Tämä.

Toimittajien ammattikunta. Sekoilu on aika kevyt termi maanpetoksesta ja muusta mukavasta. Liljaniemi voisi vaikka ottaa päänsä perseestään jotta näkisi ympärilleen. Pelkkää moraaliposeerausta mädän ammattikunnan edustajalta koko tarina. Ilta-Sanomien uutistoimitus tavoitteena?

Mitä näihin raiskauksiin tulee niin alkaa nykynuorison arvot hieman huolettamaan. Onko kotikasvatuksessa oiottu moraalin ja käytösnormien kohdalla?
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Mainitsinko viestissäni, että kuinka monta on tsempannut? En. Tappara-faneja oon aina pitäny hyvänä ja fiksuna porukkana, niin ikävä lukea edes niitä vähiä viestejä. Mutta sorry, jos pahoitin nyt tällä jonkun mielen.
Ei kai kenellekään voi tulla yllätyksenä, että mihinkään isoon joukkoon ei kuulusi ihmisiä, jotka ajattelevat eri lailla.
Hekään, jotka kirjoittavat tsemppiviestejä, eivät välttämättä hyväksy raiskausta. Kukaanhan, kahta ihmistä lukuun ottamatta, eivät oikeasti tiedä, mitä on tapahtunut. On luonnollista, että omaan yhteisöön kuuluvia kannustetaan. Tuomiotahan ei ole vielä tullut. Sitä kutsutaan jossain myös empatiaksi. Itse en tsemppaisi, olen täysin puolueeton kunnes nuija lyö pöytään. Mutta, kuten sanoin, ihmisten asioiden jäsentely tapahtuu eri lailla. Siihen vaikuttaa hormonit, hemosto, ympäristö. Ei se, mitä joukkuetta kannustaa.

Olen erittäin tyytyväinen kuinka Tapparan foorumilla isossa kuvassa asiaa on puitu. Tiedän, että Tappara faneihin kuuluu törppöjä. Jopa NBK:n perustaja on Tappara fani.
Olen edelleen sitä mieltä, että Tapparan yhteisössä ollaan tunteista riippumatta yleisesti asiallisia.

Raiskaus, väkivalta, hyväksikäyttö ei ole hyväksyttävää. Syytokset voivat olla oikeutettuja, perusteltuja, tekaistuja tai tuntemusten ristiriitoja. Monet ovat lukeneet juttuja tapauksista, joissa syytökset aiheuttavat ristiriitaisia vaikutelmia. Ihmiset reagoivat näihinkin eri tavalla.

Suomessa tapahtuu ihan helvetisti liikaa vastaavia tapauksia. Oli sitten suomalainen tai maahanmuuttaja, konttorirotta, putkiasentaja, poliitikko, jääkiekkoilija tai - jääkiekkofani. Seurasta riippumatta. Kotikaupungista riippumatta.
Suuri osa ei niitä hyväksy, onneksi.
Jääkiekkoilijat ja politikot lukevat niistä lehdistä. Jos kaikki uutisoitaisiin, palstatila loppuisi, valitettavasti. Ja kaikista ei edes nosteta syytteitä.
Hyvä, että asioita tulee nykypäivänä esille. Olisi hyvä, että raiskaaja putkiasentaja Möttösenkin kuva tuotaisisiin keltaisen lehdistön etusivulle.
Ruvettaisiin oikeasti miettimään miten muita ihmisiä tulee kohdella.
 

Iin Taikuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Kyllä tuo kiekkoyhteisön viljeleminen kolumnissa pistää ärsyttämään. Ihmisiä jääkiekkoilijatkin ovat, jotkut vain typerämpiä kuin toiset. Tää on tätä kun yksi mokaa niin koko yhteisö on perseestä. Tämä ei vaikuta vain pelaajiin vaan laajasti meihin kaikkiin jääkiekkoa rakastaviin ihmisiin, faneihin, junnuihin. Varokaa vaan vanhemmat kun pistätte lapsianne kiekkokouluun, niistä voi tulla vaikka raiskareita. Voi jeesus sentään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
"Olen saanut tänään haltuuni asiaan liittyvän haastehakemuksen. Viimeiset reilut kaksi vuotta ovat olleet raskaita odottaessa asian etenemistä"

Tarkoittaako tämä, että Rönni on tiennyt kaksi vuotta asian olevan käsittelyssä vai mitä?

Vai onko ollut olettamus / tieto että voi käydä "huonosti", sen vuoksi on ollut raskasta

Kyllä noissa asioissa kestää. Tais olla viime vuonna paikallisen grillin edustalla... Olin siinä sivummalla kaverien kanssa jutulla ja odotettiin, että saadaan pari muuta kyytiin vielä ja lähdetään. No yht äkkiä eräs hemmo hyökkää sivusta yhden ryhmämme jäsenen päälle joka on jonossa. No siitä sit hyvä paini päälle ja siinä oli useita jo sit vääntämässä. Tilanteessa oli jo kunnon eskaloituminen lähellä, mutta se ns. rauhoittui.
Sattumalta ohi ajoi lanssi jonka sain topattua ja sain pataan saaneen kyytiin.
Vähän myöhemmin yksi tästä päälle käyneestä ryhmittymästä hyökkää, jälleen täysin sivusta toisen ryhmämme edustajan päälle, joka lyö päänsä katuun. Onneksi lanssi oli vielä paikalla et saatiin toinenkin kyytiin.

Päälle käyneet poistuivat siitä sitten autolla,jonka tiedot työkaveri sai ilmoitettua häkeen.

Pari vko sit näin kaveria ja kysyin et onko casesta kuulunu mitään. No eipä ole.

Eli pointti oli, et hommat tuntuu kestävän
 

Coutinho

Jäsen
Tämä Jatkoajan kolumni "Mikä teitä kiekkoilijoita oikein vaivaa?" Sitten tällainen lause
"Tällaiset toistuvat uutiset kertovat siitä, että kiekkoyhteisössä on jotakin mätää".

Kirjoittaja Liljaniemi, vittu häpeä! Aivan saatanan älytön kommentti alkaa leimaamaan kiekkoilijoita ja etsimään vikaa jääkiekko "yhteisöstä".
Jatkoajan toimitus on pääkirjoittajaansa myöten niin vasemmalle kallellaan olevia huomion kerjääjiä, että ei mitään järkeä. Tuntuu, että jatkoajan toimituksen tehtävä on jatkuvasti hiekoittaa jääkiekkoa, varsinkin suomalaista. Koska on joku positiivinen uutinen julkaistu missään? Eihän tätä tietenkään pidä alkaa puolustelemaan, mutta yksinkertaisesti: v*ttu mitä paskaa.

Jääkiekkoilijat ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Uutiskynnys tietenkin ylittyy jokaisesta pienestä tai isosta rikoksesta vähän eri tapaa kuin Matti Meikäläisen. En tiedä, mutta väitän, että jääkiekkoilija tuskin raiskaa sen useammin kuin muissa ammateissa olevat.

Perus vasuri touhua: ”yksittäistapaus” koskee vaan tiettyä porukkaa..
 

Oranssia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MLSE
Totta öyhötys, mutta onko laittaa prosentteja, kiokkoilijat vs maahanmuuttajat?
Ei ole laittaa, kun en ole asiaan tilastojen perusteella syvemmin perehtynyt?

Viestini koski vain jatkoajan toimittajan kaksinaismoraalia, en edes omassa viestissäni käyttänyt termiä ”maahanmuuttaja”. Tuo toinen ihmisryhmä viestissäni voi olla vaikka nainen/mies tai suomalainen/ruotsalainen.

Mielestäni kaikkien ryhmien täysi tuomitseminen yksittäisten yksilöiden tekojen pohjalta on typerää, se ettei näin ilmeisesti jatkoajan toimittajan mielestä ole, on se asia mikä minua häiritsee.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
En oikein osaa sanoa oliko ihan nappisuoritus tuo Liljaniemen teksti.

Tämä on kuitenkin mielestäni ihan hyvä nosto.

"Ammattijääkiekkoilija on täysin poikkeuksellinen ammatti. Nuoret, joskus vasta teini-ikäiset pelaajat, saavat yhtäkkiä keskimääräistä suomalaista huomattavasti kovempia palkkoja, jotkut jopa toimitusjohtajatason liksaa.

Samalla toisaalta käsissä on valtavasti vapaa-aikaa, usein ilman mitään esimerkiksi perhe-elämän rajoituksia. Kiekkoilijaa kohdellaan omalla paikkakunnalla kuin kuningasta. Ovet aukeavat ja yleisö hurraa."

Toki, osin kärjistetty sellainen. Nuori ikä, julkinen ammatti, idoli-asema, status ja verrattain hyvä tulotaso luo poikkeamia ihan tavan tallaajiin.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Suomessa ei näitä raiskaustapauksia viedä oikeuteen ellei ole kunnolla näyttöä. Joten vaikka ei pitäisi tuomita etukäteen niin vaikea kuvitella että tuli muu kuin tuomio käräjäoikeudesta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun pointti olikin se että jos on tunnettu ja komea niin silloin ei tarvinne raiskata ketään koska pesää saa taatusti muutenkin.

Eiköhän se ole juuri tämä ajatusmalli, joka ajaa näihin tekoihin. Olen tunnettu ja komea, eihän tuo minulle sano ei. On vain minä, minä teen mitä haluan ja saan mitä haluan, olen aina saanut. Kukaan ei sano minulle ei, olen tunnettu ja komea. Minä.

Ja aina löytyy puolustelijoita ja selkääntaputtelijoita, kun se on hei JÄÄKIEKKOILIJA.
 

Kyle

Jäsen
Tämä Jatkoajan kolumni "Mikä teitä kiekkoilijoita oikein vaivaa?" Sitten tällainen lause
"Tällaiset toistuvat uutiset kertovat siitä, että kiekkoyhteisössä on jotakin mätää".

Kirjoittaja Liljaniemi, vittu häpeä! Aivan saatanan älytön kommentti alkaa leimaamaan kiekkoilijoita ja etsimään vikaa jääkiekko "yhteisöstä".

Hyvä pointti! Tuollaisen kolumnin tai lauseen voisi kirjoittaa kaikista ammattiryhmistä - myös toimittajista. Se ammattiryhmä joka on puhdas heittäköön ensimmäisen kiven kaivoon. Vastaavasti urheilumaailmassa voi vastaavia tapauksia löytää kaikista lajeista ja jääkiekko ei ole varmasti pahimmasta päästä.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Vaikka pääsääntöisesti ja:n artikkelit on olleet suorastaan huonoja, yllättäen Liljaniemen tekele ei sitä ollut.

Edellä kommentoineiden sisälukutaitoa voisi kyseenalaistaa, itse en löytänyt kiekkoyhteisön leimaamista raiskareiksi tai pohjasakaksi. Kaikelle vasemmistolaiselle olen myös hyvin allerginen, eikä duactille tullut tuota lukiessa tarve.

Eikö kiekkoilijat itsekin ole peräänkuuluttaneet parempia tukitoimia esim. uranloppumisen handlaamiseen?
Vaikka urheilullisuutta kaikin puolin on saatu nostettua edellisiltä vuosikymmeniltä, on päihteillä edelleen iso rooli skenessä. Joka vuosi kuitenkin useampi ongelmakäyttäjä paljastuu suurelle yleisölle, varmasti moni jää pimentoon.
Pappi Hoviselle hetvetin iso käsi ulostulostaan, toivottavasti rohkaisee vastaavien haasteiden kanssa painivia.
 

TAPPI32

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toksista maskuliinisuutta huokuvassa kiekkoyhteisössä? Olet nyt kyllä varmaan väärällä foorumilla keskustelemassa.
On aivan turha tarttua sanoihin ”muutama törttöilijä” . Sanat voit kohdentaa yleismääritteenä jutussa mainittuihin vakaviin ja vähemmän vakaviin tekoihin. Käsittämätöntä ja turhaa leimaamista. Mielummin aiheesta tulee keskustella rikosten kautta, ei tuollaisten juttujen kautta. Ammattitoimittaja tekee vertailun lajeihin. Jos osoittautuu että kahden vuoden sisällä jutussa mainittujen rikosten määrä jääkiekossa on muihin lajeihin verrattuna poikkeuksellisen suuri. Silloin on lajiliitännäinen ongelma. Minä en tiedä, että näin on. Tiedätkö sinä?
No siis minusta sekin kertoo yhteisöstä jo aika paljon, että Liljaniemellekin aletaan haistattelemaan täällä joidenkin toimesta (en nyt siis viittaa sinuun). Sen sijaan kun voitaisiin keskustella asioista sivistyneesti. Hänhän yritti nimenomaan tuoda ongelmia keskusteluun. Jos on asiasta eri mieltä, niin kannattaisi argumenteilla väitellä vastaan, eikä alkaa näillä ”vittu häpeä”- tai ”vassari”-heitoilla viedä keskustelua ihan jonnekin muualle.

Kaikissa lajeissa esiintyy ongelmia. Joissain enemmän ja jossain vähemmän, se ei ole mielestäni nyt oleellista tässä. Oleellista olisi keskittyä niihin omiin ongelmiinsa, myös jääkiekon. Vertailu toisiin ei auta mitään. Se ei poista edelleenkään niitä jääkiekon ympärillä pyöriviä ongelmia.

Ymmärrän, että joitakin ärsyttää kielteisen huomion osuminen kiekkomaailmaan. Sinne olisi nyt kuitenkin nähdäkseni syytä katsoa kaikkien tässäkin yhteisössä, sen sijaan että käännetään syyllistävä katse jonnekin muualle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sekä Lahtisen että Rönnin tapauksessa pistää silmään pitkä aikajana teosta oikeudenkäyntiin ja tämähän on hyvin yleinen ongelma Suomessa. Esitutkinnan aloittamiseen menee aikaa, sitten esitutkinta venyy ja paukkuu kuin jenkki-purukumi. Kun vihdoin esitutkinta on valmis, niin syyttäjien kiireet estää nopean syyteharkinnan. Kun syyte on saatu nostettua, niin uhri ja syytetty ovat kärvistelleet jopa kaksi vuotta.
Joo, tämä on sekavaa, kun ajat voivat vaihdella hyvinkin paljon. Omalla kohdalla joitain vuosia sitten aikajana meni näin: marraskuussa tein rikosilmoituksen, helmikuussa kuulustelu, toukokuussa haastehakemus, elokuussa käräjät, syyskuussa tuomio. Ja kyseessä oli lievempi rikos.
 

FastEnd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En halua mitenkään mahdollista tekoa puolustaa mutta parempi nyt odottaa tutkimus ja nyt siis oikeudenkäynti. Ihan tarpeeksi kovan myllyn joutuu pelaaja käymään pään sisällä oli syyllinen tai ei. Tutkitaan ensin ja hutkitaan sitten. Toivottavasti oikeus toteutuu totuudenmukaisesti. Toki faneilla on oikeus mielipiteensä asiasta sanoa mutta itse en tuomitse ketään ennen kuin on osoitettu ja todettu syylliseksi. Enkä tietenkään ole oikeuden tuomarikaan, joten se siitä.
 

Kalske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, KaPa-51
Onko varmaa, että rikosnimikkeiden puolesta kyseessä on raiskaus? Kyseessähän voisi olla myös ns. statutory rape?
Uskon, että lööpit olisivat huutaneet ihan toisella tavalla, jos noin olisi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta tekohetkellä oli. Se ratkaisee

Nyt nimi on jo toki myös julki, mutta olet ymmärtänyt väärin. Ei tekijän tekohetken ikä ratkaise kuin tuomion mittaamisen. Sen sijaan joskus _uhrin_ ikä voi tuottaa tilanteen, jossa media ei julkaise kummankaan nimeä.
 

Tukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Maajoukkue
Voi vittu tää Jatkoajan Liljaniemi ja hänen kolumni. Ihan kuin tää ois vain jääkiekkoilijoiden ongelma. Tämä on ammatti muiden ohessa, ja voin väittää, että monessa muussa ammatissa tapahtuu näitä huomattavasti enemmän.

Mutta koska jääkiekko. Pakko saada jostain revittyä otsikkoa ampparit.comiin.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Nyt nimi on jo toki myös julki, mutta olet ymmärtänyt väärin. Ei tekijän tekohetken ikä ratkaise kuin tuomion mittaamisen. Sen sijaan joskus _uhrin_ ikä voi tuottaa tilanteen, jossa media ei julkaise kummankaan nimeä.
Alaikäisen tai syyntakeettomana tuomitun henkilöllisyyden paljastamisessa on oltava erityisen pidättyväinen.

Suoraan journalistien ohjetekstistä tuo
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Kyseessä ei ole mikä tahansa asia, vaan asia, joka saattaa päättää nuoren pelaajan uran. Moni on jättänyt pelin/pelejä väliin, kun on ollut henk.koht. elämässä suurempaa turbulenssia, Ville Vahalahti (lähiomaisen kuolema) ja Hannes Hyvönen (avioero) tulee ekana mieleen.
Ei tietenkään ole mikä tahansa asia, mutta siitä huolimatta jäähalli saattaa olla nuorelle paikka, jossa se unohtuu. Jotkut ei ehkä pysty keskittymään jääkiekkoon, mutta toiselle se voi olla pakopaikka. Itse mietin, että missä muualla voin unohtaa syytteet? Yritän vaan kertoa ettei kyseessä välttämättä ole tunteeton sosiopaatti, vaikka jatkaisikin pelaamista. En toki sanonut sinun olevan tätä mieltä. Mietin vain mielessäni, ettei kyseessä ole välttämättä läpeensä paha ihminen, vaikka pelaisikin tämän jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös