No ei kyllä mun oikeustajuun mene se, että jostain vahinkotörmäyksestä on rangaistus sama kuin pelkästään vahingoittamistarkoituksella tehty taklaus päähän. 5 ottelun linjaus tehtiin pelkästään median luoman paineen alla hätiköiden ilman, että siitä olisi keskusteltu pelaajien tai joukkueiden kanssa.
Ja mitä tulee sääntömuutoksiin, niin ei tule tapahtumaan ilman, että NHL ja kansainvälinen jääkiekkoliitto on niissä mukana.
Mikä olisi esimerkki tilanne pelkästään vahingoittamistarkoituksella tehdystä taklauksesta päähän?
Kokeile ajatella niin, että siinä min5 ei rangota sitä onko "vahinkotörmäys" vai tahallinen taklaus tarkoituksella, sillä rangotaan vain sitä pääosumaa. Niistä pääosumista haluttaisiin eroon, ihan sama miten se tulee sen pääosuman suunnalta katsottuna sillä ei ole väliä. Se 5 min on siis siihen. Sen päälle sitten jos tahallisuutta jne. Auttaisiko se ymmärtämään? Itse ainakin noin tulkitsen tuon Liigan ohjeistuksen.
Minä en näe mitä apua olisi ollut pelaajien tai joukkueiden kanssa keskustelusta, kun perimmiltään kyse on rangaistuksesta vain kun osuu päähän. Näin ollen mitään ongelmaa ei ole kukaan ei saa tuota min 5 peliä kunhan ei osu päähän, niin yksinkertaista? Eihän tämä ole mikään tinkimistilanne josta tarvitsee neuvotella tai yrittää päästä mahdollisimman halvalla Liigan näkökulmasta? Pointti on, että pääosumista oikeasti haluttaisiin eroon ja 5 peliä tulee rangaistusta jos sellaisen aiheuttaa, omalla toiminnalla voi vaikuttaa täysin saako vai ei.