Rivien välistä, kyllä. Jos Liiga toteaa, että vastuu on yksin taklaajalla niin kyllä silloin ollaan pahasti menty mielestäni metsään poistaen kaikki vastuu taklattavalta.
Niin aivan sitä arvelinkin mutta se ei nyt varmaan kuitenkaan vielä ole suoraan yksi yhteen = Liiga on sitä mieltä että pitää saada vetää pää alhaalla eikä tarvitse katsella tekemisiään?
Mielestäni tässä tosiaan nyt kannattaisi tarkasti tehdä se ero puhtaan taklauksen ja esim. päähän kolisevan taklauksen välille. Kuin yö ja päivä eroiltaan. Liiga tarkoittaa noita päähän kolisevia, sääntöjen vastaisia. Näistä sinun viesteistä saa kuvan, että taklauksia yleisesti.
Perustan väitteeni siihen, että vaikka joku menisi pää polvissa eikä huomaa taklaajaa niin saa ja voi taklata ihan siitä vaan. Pitää vaan tehdä se puhtaasti niin ettei kolise päähän jne. Mielestäni tässä on se iso ero. Saa kyllä taklata. Sinä mielestäni sanot, ettei saa taklata kun ei saa vetää päähän.
Kun minusta on tilanne, saa taklata kunHAN ei vedä päähän jne.
Niin, itselleni ei mene se asia kyllä jakeluun, että jos taklaaja tekee kaiken oikein eli ei ryntää tilanteessa, ei tule kuolleesta kulmasta, ei nosta käsiä, eikä hyppää tilanteessa niin silti siitä voidaan tuomita päähänkohdistunut taklaus. Vaikka osumakohta olisi rintakehä ensiksi ja valtaosin. Näin siis Liigassa, mutta ei NHL:ssä, ei KHL:ssä, ei SHL:ssä eikä NLA:ssa.
Lajin pointti nyrkkeilyssä on tosiaan lyödä päähän, jokainen joka ryhtyy siihen lajiin tietää vaarat. Sama on jääkiekossa, lajissa pitäisi saada taklata ja jokainen joka lajia ryhtyy harrastamaan niin pitäisi tiedostaa, että puhtaassa taklauksessa voi sattua huonosti. Likaiset taklaukset pitää kitkeä kovalla kädellä pois, mutta on mielestäni suuri vääryys, että Liigassa rankaistaan puhtaistakin taklauksista kovalla kädellä. Se on väärin, vastoin jääkiekkoa jonka minä tunnen ja jota minä olen pelannut parisenkymmentä vuotta. Mikään kova taklailija en ikinä ole ollut, mutta ne kuuluvat lajiin ja haluan nähdä niitä.
Korjaa toki jos olen väärässä, mutta kyllä ne rallissa semmoista vauhtia käsittääkseni vetää, että jos radalta ulos ajaa niin kyseessä on vaarallinen tilanne. Samoin formulassa, vauhdit ovat niin kovat, että ulosajosta voi seurata todella hurjaa jälkeä. Olisi turvallisempaa ajaa huomattavasti hiljempaa, mutta kuka sitä lajia jäisi enää silloin katsomaan?
Jääkiekossa taklaukset ovat kuuluneet ainakin ennen ihan yhtä olennaisesti lajiin kuin jalkapallossa pallon puskeminen. Joo, harvoin taklauksella suoraan tehdään maalia kuten puskemalla jalkapallossa (vaikka olen nähnyt tilanteita joissa taklattu pelaaja on hukannut kiekon maaliin), mutta sillä taklaamisella usein voidaan riistää kiekko hyökkäysalueella ja luoda se maalintekotilanne.
Itsellistä ja vapaaehtoista toimintaa puskeminen? No joo, on tietysti eihän kukaan hengenkaupalla siihen pakoita, mutta mitä luulet jos kulmatilanteessa puolustavan joukkueen pelaaja jättää puskematta palloon ja vastustaja tekee maalin, silitelläänkö puolustavan pelaajan päätä? Ja jos näin käy kerta toisensa jälkeen niin kauanko tämän pelaajan ammattilaisura kestää?
Minun mielestä ihan päivänselvää, että voidaan tuomita päähän kohdistunut siltikin, jos kerran päähän kolisee? Siitähän siinä on kyse, eikä siitä missä asennossa taklaaja tulee tms. Pointti on se koliseeko taklattavaa päähän, ei siitä tuleeko taklaaja pää, perse, vai mikä edellä ja mitenpäin tms. mistä suunnasta.
Kyllä varmasti jokainen jääkiekkoa pelaava tiedostaa lajin vaarat ja sen et taklaukset sallittu ja niissä voi sattua, mutta nyt kyse niistä päähän kohdistuvista. Ei niistä puhtaista.. Mielestäni sotket nyt puurot ja vellit koko ajan sekaisin tältä osin. Kyllä puhtaasti saa taklata siitä ei ole kyse ollenkaan etteikö saisi. Mistä puhtaista taklauksista on rankaistu kovalla kädellä? Tämä on minusta aika kova väite enkä ole kyllä oman muistin mukaan tälläisiä nähnyt. Toki pidätän oikeuden olla väärässä jos näin oikeasti on. Olisiko esimerkkejä?
Juu kyllä varmasti on vaarallinen tilanne jos rallissa vetää lepikkoon. Sitä muuten tapahtuu yllättävän paljon, ja yllättävän vähän niissä käy yhtään mitään. Kalusto on kehittynyt niin valtavasti, kypärät penkit suojat kaikki on niin hyviä et pitää olla se aivan mielettömän huono yhdistelmä kaikkea mahdollista paskaa tuuria et käy oikeasti pahasti / tulee aivovammoja.
Mielestäni tässä verrataan edelleen appelsiineja omenoihin. Joo, molemmat on hedelmiä mutta.. ja siihen jollain tavalla tuntuu sekoittuvan vielä joku juureskin.. (eli tuo puurot/vellit heitto, mielestäni tässä nyt vedellään iloisesti sekaisin vähän kaikki, niin puhtaat kuin likaiset kielletyt taklaukset, kuin se että toinen pelaaja kolauttaa toista tämän voimatta sille mitään vrt. rallikuskiin joka on vain ainoastaan itse siinä)
Eli jos haluat verrata rallikuskiin pitäisi sen "taklattavan" vetää itse pää edellä johonkin tyyliin vaikka laitaan tai toiseen pelaajaan jotta olis vertailukelpoinen. Toisekseen sen rallikuskin pitäisi tehdä jotain sääntöjen vastaista/likaista lajiin kuulumatonta ajaessaan kovaa ottaessaan riskiä vrt. kiekossa on kiellettyä kolata päähän, se ei kuulu lajiin.
Ja joo nyrkkeilyssä on todellakin tarkoitus lyödä päähän, jääkiekossa ei todellakaan ole tarkoitus kolata päähän.
Jos haluaisi näitä taas vertailla, pitäisi mielestäni nyrkkeilyssä toisen tehdä jotain sääntöjen vastaista lajiin kuulumatonta lyödessään päähän. Ja taasen mitä tulee siihen et kiekossa huudetaan "niin muttakun tuo oli siinä ja tässä asennossa ja itse aiheutti pääosuman miä vaan taklasin! pitää saada taklata ja ajaa sun pitää vaan ottaa vastaa hei mun pitää saada sut ajaa!" niin nyrkkeilyssä toinen vaatisi et toisen pitää kyllä nyt vaan ottaa ne osumat päähän ei hei saa väistää kun mun pitää saada ja voida sua lyödä päähän ja sun pitää hei vaan osata ottaa vastaan!
Niin tuskin siitä tykätään jos selvästi on mahdollisuus pakilla muttei puske palloa, tai tee sitä maalia puskemalla muttei se siltikään ole oikein sama asia jättää itse puskematta palloa josta ei kyllä sitä aivovammaa ihan heti saa vrt. et joku toinen jääkiekossa tyyliin -Mieho Puistolaa- kolaa päähän.
Ei nää vaan jotenkin nää vertaukset.. nää ei vaan oikein toimi minun mielestä. Tässä verrataan sellaisia asioita, jotka ei ole suoraan verrannollisia oikeastaan ollenkaan.
Tämä Liigan linjaus on suorastaan vaarallinen mielestäni. Jos täällä opitaan jääkiekkoon jossa avojääntaklauksia ei suoriteta ja muutenkin taklaukset vähenevät vielä entisestää huomattavasti (ovat vähentyneet vuosien varrella todella paljon jo) niin vaikea on tuota peliä viedä rapakon taakse tai edes KHL:ään. Täällä jääkiekko alkaa olemaan niin erilaista jo, ettei sitä meinaa tunnistaa enää samaksi lajiksi kuin mitä väännetään taas muutaman tunnin kuluttua Atlantin toisella puolella.
Minusta se on jo ihan muutenkin "ihan erilaista" jääkiekkoa ihan jo siksikin, että ollaan aivan eri tasolla. Ootko millon käynyt kattomassa vaikka jotain mestiksen peliä, tai A-nuorten tms. vrt. Liigaan niin eikö ole ns. ihan eri peliä? Eli sopeutumista vaatii aika paljon tulla Asta mestikseen tai Liigaan tai mestiksestä Liigaan. Ihan samalla tavoin kuin Liigasta sitten Änäriin vaikkapa.
Sopeutumista tarvii..
Sille ylemmälle tasolle mennessä vaatimustaso on jotain muuta. Esim. pitää vaikka osata ottaa vielä avojääntaklaukset huomioon jos niitä ei kerran täällä ole. Päähän kohdistuviin ei mielestäni edelleenkään pitäisi tarvita valmistautua tai sopeutua - ne pitäisi olla ihan yhtä kiellettyjä sielläkin. Ja edelleen tässäkin tulee vähän esiin samaa, että puurot ja vellit sekaisin puhtaista, ja sääntöjen vastaisista taklauksista..