HIeman omituinen näkökulma nimittäin itse ainakin ottaisin sen toisen kontaktin jään kanssa kuin laidan. Ainakin toistaiseksi jääkiekon pahimmat vammat ovat aiheuttaneet kaukalo ja luistimet. Ainoa avojäällä tapahtunut halvaantuminen mitä minä tiedän on case Otevrel ja tämähän oli puhdas vahinko.
Perustelen sillä, että Vartiainen ajaa miestä. ns. koko kehoon, toki jos ja kun kuvitellaan että Mäntylä tai pelaaja yleensäkin "ajaa seinään" niin silloinhan siinä se pää myös osuu kehon ohella siihen kun vauhti pysähtyy. Olen tälläisiä "seinään ajoja" ottanut kyllä, kun on toinen päässyt hvin ja puhtaasti tälläämään, voin kertoa et on saanut keräillä, mutta ei niistä mikään ollut mikään päähän kohdistunut. Kerran oli tuulenhalkojakin auki kun löin sen johonkin kaverin solisluuhun tms. samalla, mutta tosiaan eihän sitä päätä siinä mihinkään saa siksi törmäyshetkeksi erilleen. Mutta verrattuna siihen, että Puistolan tyylisesti ottaisi tuollaisen helvetin kovan pommin pelkästään päähän niin todellakin ei kiitos, aina ennemmin Mäntylän tilalle.
Samaten tuo laitaan lento niin kunhan ei lennä pää edellä täysin suoraan sinänsä et taittas niskoja jne. kuten ei Mäntyläkään lentänyt, niin en pidä sitä ollenkaan niin pahana kuin jäähän ns. kanveesiin lyömistä tai tuollaisen suoran taklauksen ottamista päähän. Tästähän nyrkkeilijätkin yleensä ne pahimmat saa, joo tyrmäysosuma on kova kolaus, mutta siitä sitten tolkku pois holtittomana vielä lattiaan se pää ja parilla pompulla niin sehän se mielestäni tutkitusti on se pahin. Laita on myös laaja ja suora pinta ja jos ei ihan millilleen kohti suoraan lennä niin se kimmottaa, törmäys energia pääsee ns. väistämään ei tule aivan täysin kohti vrt. tuossa Puistolan saamassa osumassa kaikki se energia tulee päähän ja samaten kun pään lyö jäähän miten tahtojaan kaatuu niin se tulee kaikki päähän.
--
Tästä pääsemme sujuvasti sitten noihin päätöksiin. Samalla perusteella sanoin ja olen sitä mieltä, että Vartiaisella on 5 liikaa. Mielestäni tuo ei ole päähän kohdistunut taklaus juurikin koska ajaa miestä kokonaisuudessaan, en näe siellä suoranaista päähän taklausta. Joo toki voi siellä myös pää osua kuten edellä kuvaan jos ajetaan seinään niin eihän pää ole mikään erillinen osa jossain muualla joka ei törmäisi myös kehon ohella siihen seinään. Niin ollen voin hyvin kuvitella et samalla Mäntylän pää, kuten muu keho "törmää" Vartiaiseen. Tämän takia siis tuo ei mielestäni ole mitenkään päähän kohdistunut taklaus siten miten minä sen tulkitsen. Miehon taas nimenomaan oli sellainen.
Mutta edelleen Vartiaisen tilanteeseen niin varsinkin nimim. Macref (laitoinkohan oikein?) sai minut kääntämään "kantaani" ja kyllä se ihan selvästi laitataklauksen tunnusmerkit täyttää niin ollen ulosajo aivan oikein. Alkuun kun silloin sanoin etten itse olisi ajanut edes ulos. Siltä osin siis sanat takaisin ja käsi ylös. Mutta tätä pelikieltoa en olisi enää lisäksi antanut.
Se sanottuna, jälleen ymmärrän kyllä sen jos he ovat tulkinneet sen kuten raportti kertoo ja ovathan he, niin tokihan se silloin on ihan ymmärrettävää et sen mukaan tuomitsevat. Ei siitä ole minulla mitään mukisemista. Näillä mennään. Olisin vain tosiaan itse tulkinnut toisin jos olisin ollut päättämässä ja jättänyt pelikiellon antamatta.
Sitten Miehon tapaukseen niin sanoin, että liian vähän. Ja tässä kannassa pysyn, mielestäni niin pahasti ja suoraan päähän, (kyllä hipoo mennessä muuallekin mutta "suoraan päähän" tässä sanottuna kuvaa sitä, että minun mielestä oikeastaan kaikki törmäysenergia tuossa pamahtaa vain päähän) että isompi rankku tuollaisesta kuuluisi ehdottomasti.
Minun mielestä siinä oli mahdollisuus tehdä muutoinkin. Pitää huomioida, että tuossa tilanteessa taklaaja keskittyy vain siihen kohteeseen, kiekolliseen - mitä tämä tekee, aikoo, miten liikkuu jne. koko ajan vain seuraa sitä ajaessaan kohti, suunnitellessaan mitä tekee. Ja kuten sanoin jo ennen päätöksiä heti alkuun mielestäni tuo tapa jolla taklaa, on päivänselvästi sellainen et tulee kolahtamaan päähän ja lujaa. Olisi kääntänyt vähän vasemmalle, törmännyt "koko mieheen" ajanut suoraan vaan päin/yli, ei olisi käynyt juuri mitään. Olisi voinut ottaa vaan "nojan" joka sekin olisi jo riittänyt pitkälle. Olisi voinut olla jopa sen suuremmin ajamattakin. Nyt teki noin oletettavasti siksi et arveli sillä vain kolauttavan vastustajaa päästen itse jatkamaan matkaa. Samalla olisi voinut vauhtia höllätä. Sitä olisi voinut tehdä erillisestikin, tuollaisessa asennossa ja suunnasta ei kummoista kontaktia olisi tarvinnut jotta sai Puistolan irti kiekosta. Omasta mielestä tuossa ihan sopivaa taklata, nyt vaan toteutus oli oikeastaan huonoin mahdollinen kaikista mahdollisista.
Tottakai nopea tilanne, tottakai ymmärrän sen et siinä ei paljoa aikaa ole. Mutta silti, Taklaajalla kaikki aika keskittyä vain siihen, suurempi vastuu, taklattavalla keskittyminen myös kiekkoon ja mitä tekee sen kanssa jne. Sen takia minusta siinä ei voida niin paljon huutaa hänen perään pitää nähdä kaikki ja osata ottaa vastaan kaikki ja olla aina valmiina jne. Niin pitäisi, tietenkin, mutta joka sekunti ei vaan ole mahdollista. Minulle taklattavan vastuu on sitä, ettei tyyliin kyykkää, ei väistä vaarallisesti, laita poikkaria naaman kohdalle/kaulaan vastaan, mailaa pitkittäin laitaa vasten taklaajaa kohti tms. tee mitään äkkinäistä jolla vaarantaa taklaajan. Mielestäni se ei tarkoita sitä, että jos ei vaan huomaa tai on huonossa asennossa toisen olisi sallittua ajaa pää irti ja henki pois.
Vastustajan kunnioitus tulee siinä taas peliin, Miehon osassa olisi pitänyt sen verran osata lukea tilannetta ja "pehmentää" toimiaan ettei aja Puistolaa paskaksi vain koska oli mahdollista ja tämä haavoittuvassa asennossa. Minusta Puistola ei tee tuossa mitään äkkinäistä tai typerää sen mukaista et sen vastuun perään voisi huudella. Toki pelaa itsensä haavoittuvaksi eikä huomaa, se on ihan totta, muttei siitä pitäis joutua maksamaan noin kovaa hintaa. Pienempikin niitti tuosta olisi kyllä - valmentajan kommentilla "älä hei enää mee noin altistat ittes pahasti" saanut jatkossa toimimaan toisin ja saanut Puistolan itsensä miettimään puhallellessa aitiossa, et uittu tulipas hölmöiltyä, ei noin enää.
Ja sellainen pieni mutta minusta todella merkitsevä juttu noista molemmista.
Mäntylä lähtee koko mies kuin markan munkki = Vartiainen osuu koko mieheen, ajaa "kehoon" ei päähän.
Puistolan pää lähtee kuin hauki rannasta ensimmäisenä lentoon, keho perästä. = Miehon taklaus ja törmäysenergia pamahtaa vain siihen päähän, joka sitten "vetää" kehon perässään. Ja sellainen homma, jokainen normaali ihminen tietää ja on kokenut tämän - jos teille tulee yllättäen joku osuma sivusta päähän tyyliin joku kaapinovi keittiössä, niin reaktiot huomioiden enemmän ja vähemmän jokaisen keho "lähtee" sen suuntaisesti joko hituseen ennakkoon, samalla hetkellä tai sen perään sinne suuntaan mihin se oven isku suuntautuu. Se tulee ihan vaan luonnostaan. Eli pelkästään Puistolan tilanteessa
ei välttämättä se pään lentoon lähtö vedä kehoa mukaan. Mutta todella isoin osin minun mielestä kyllä.
Näillä perustelen myös aiempia sanomisiani, JOS Vartiainen ajaisi Mäntylää päähän, tämän pää lähtisi ensin sitten vasta keho, eikä lentäisi ihan noin. Nyt lähtee vain koko mies. JOS Mieho ajaisi ensin kehoon lähtisi Puistolan keho ensin törmäyksestä johtuen, pää tulisi vielä Miehoa kohti ja vasta sitten lähtisi ns. perään. Nyt Puistolan keho melkeinpä tulee vielä Miehoa kohti kun pää on jo menossa saatanan lujaa toiseen suuntaan kunnes keho lähtee perään.
= Mieho ajaa päähän, Vartiainen ei.
Tällä samalla perusteella jättäisin Miehon hipaisun johonkin olkapäähän tms. ensin ihan täysin huomioitta, sillä ei ole mitään merkitystä tuossa minun mielestä, kun noin selvästi ja kovin pamahtaa päähän.