Sen. että taklaus osuu ensin vartaloon. Sääntökirjan mukaan puhdas taklaus.Mitä kohtaa tästä et ymmärrä:
Mulle on ainakin täysn selvää, mikä on puhdas taklaus. Miehon taklaus ei sitä ollut.
Sen. että taklaus osuu ensin vartaloon. Sääntökirjan mukaan puhdas taklaus.Mitä kohtaa tästä et ymmärrä:
Mulle on ainakin täysn selvää, mikä on puhdas taklaus. Miehon taklaus ei sitä ollut.
Sen. että taklaus osuu ensin vartaloon. Sääntökirjan mukaan puhdas taklaus.
Boldaus minun. Rohkenisin tuosta Miehon taklauksesta sanoa, että vaikka taklaus osuukin ensin olkapäähän, ei suurin osa iskun voimasta kohdistu ensin vartaloon vaan suurin osa voimasta osuu päähän. Tämä on minun mielipiteeni ja mielestäni ko. taklaus ei ollut sääntökirjankaan mukaan sääntöjen mukainen.Sääntökirja kirjoitti:Jos suurin osa iskun voimasta kohdistuu ensin vartaloon ja sitten kontakti liukuu pään tai niskan alueelle, rangaistusta pään ja niskan alueelle kohdistuvasta taklauksesta ei tuomita.
Boldaus minun. Rohkenisin tuosta Miehon taklauksesta sanoa, että vaikka taklaus osuukin ensin olkapäähän, ei suurin osa iskun voimasta kohdistu ensin vartaloon vaan suurin osa voimasta osuu päähän. Tämä on minun mielipiteeni ja mielestäni ko. taklaus ei ollut sääntökirjankaan mukaan sääntöjen mukainen.
Samaa mieltä tuomioista tällä kaudella, osuvia ovat olleet.Mielestäni liigan kurinpito on antanut tuomionsa ihan linjakkaasti tällä kaudella. Itse en näe mitään linjattomuutta tuomioissa.
Jos haluaa hakea jonkun yksittäisen tuomion viime vuosilta, josta olisi voinut antaa vielä kovemman tuomion on A.Tyrväisen tyrmäys Kristian Kuuselaan.Itse pidän sitä liikettä, jopa viimeisen 10 vuoden törkeimpänä tekona Liiga kaukaloissa.
Kyllä. Tommosen pelin ulkopuolisen päähän hyppäämällä, kädet ylhäällä vedetyn ja loukkaantumiseen johtaneen sikailun olisi kuulunut tuoda näillä säännöillä 8 peliä tuohon vielä päälle.Ei kyllä linja ole pysynyt millään tavoin. Jussi Jokisen 8 ottelua tuntuu näiden tuomioiden jälkeen järjettömältä.
Toki ymmärrän, että moinen kammottava teloitusyritys tulee vieläkin uniin. Luulisi kuitenkin, että pikku hiljaa alkaisivat painajaiset helpottamaan Jokisen töytäisyyn liittyen.Kyllä. Tommosen pelin ulkopuolisen päähän hyppäämällä, kädet ylhäällä vedetyn ja loukkaantumiseen johtaneen sikailun olisi kuulunut tuoda näillä säännöillä 8 peliä tuohon vielä päälle.
Mun mielestä tuollaista rajaa on mahdoton piirtää. Tälläkin palstalla huomaa hyvin miten erilailla ihmiset näitä asioita näkevät, jotta voitaisiin varmasti sanoa milloin pelaaja on ollut holtiton tai ei ole kunnioittanut kanssapelaajaa. Myöskään tuo kunnioitus ei aukea mulle, jos pelaat sääntöjen sallimmalla tavalla, niin siinä on tarpeeksi kunnioitusta lajia ja muita pelaajia kohtaan.Tällä kaudella olen herännyt oikeasti ajatukseen, että loukkaantuminen, varsinkin vakava sellainen, on syytä ottaa huomioon rangaistusta korottavana tekijänä. Tämä ei siis tarkoita sitä, että puhdas ja huolellinen taklaus, jonka seurauksena pelaaja loukkaantui, johtaisi pelikieltoon. Tarkoitan sitä, että holtiton kanssapelaajaa kunnioittamaton taklaus, jonka seurauksena pelaaja loukkaantuu, johtaa ankarampaa pelikieltoon.
Ei kannata paljoa antaa painoa tämän palstan mielipiteiden kirjolle. Aina löytyy äärinäkemyksiä. Järkevä keskitie jää monesti piiloon. No kuitenkin, pelaajan kunnioituksella tarkoitan sitä, että aina ei taklata, vaikka paikka olisikin. Näin siis silloin, jos huomaa vastustajan olevan huonossa asennossa, vastustaja ei näe taklausta tulevaksi tai vastustaja on muutoin valmistautumaton taklaukseen. Tärkeää on myös huolellisuus, varsinkin kovassa vauhdissa. Ehkäpä Kärppien puolustaja Mikko Lehtonen tiivisti aikanaan asian hyvin sanoen tyyliin: jokaisessa pelissä tulee paikka yllättää vastustaja taklauksella. Siinä ei kuitenkaan ole mitään järkeä, sillä voi tulla pahaa jälkeä. Pitää tunnistaa tilanne.Tälläkin palstalla huomaa hyvin miten erilailla ihmiset näitä asioita näkevät, jotta voitaisiin varmasti sanoa milloin pelaaja on ollut holtiton tai ei ole kunnioittanut kanssapelaajaa. Myöskään tuo kunnioitus ei aukea mulle, jos pelaat sääntöjen sallimmalla tavalla, niin siinä on tarpeeksi kunnioitusta lajia ja muita pelaajia kohtaan.
Ymmärrän kyllä tätä pohdintaa mutta tämän toteutuksesta löytyy taas niin paljon tulkinnanvaraa ja kysymysmerkkejä etten usko tämän tapahtuvan. Vaikka syytä ehkä olisikin. Mutta ei ne kysymysmerkit pohdinnasta huonoa tee. Muutama joukkuehan käytti tätä loukkaantumiskorttia härskisti vain muutama vuosi sitten painostaakseen kurinpitoa korotuksiin. Jukka Peltolan ”sokeutui/ura ohi” etc. Eli seuran omiin ilmoituksiin loukkaantumisen vakavuudesta ei voida edes nyt luottaa. Eikös Turussakin joskus nähty lausuntoihin verrattuna melkoisia ihmeparantumisia? Muistelisin joskus Kärppien huipulle paluun jälkeen parin ulkkariveijarin kohdalla ironisesti puhutun Oululaisen lääketieteen ihmeestä. Eli luottamusta itse seurojen antamien tietojen oikeellisuuteen ei kyllä minulta löydy. Vamman vakavuuden värittelemisestä pitäisi siis seuroille asettaa kuusinumeroinen uhkasakko joka lankeaisi maksettavaksi per heti ensimmäisellä kerralla kun jäät valehtelusta kiinni.Tällä kaudella olen herännyt oikeasti ajatukseen, että loukkaantuminen, varsinkin vakava sellainen, on syytä ottaa huomioon rangaistusta korottavana tekijänä. Tämä ei siis tarkoita sitä, että puhdas ja huolellinen taklaus, jonka seurauksena pelaaja loukkaantui, johtaisi pelikieltoon. Tarkoitan sitä, että holtiton kanssapelaajaa kunnioittamaton taklaus, jonka seurauksena pelaaja loukkaantuu, johtaa ankarampaa pelikieltoon.
Ymmärrän kyllä tätä pohdintaa mutta tämän toteutuksesta löytyy taas niin paljon tulkinnanvaraa ja kysymysmerkkejä etten usko tämän tapahtuvan. Vaikka syytä ehkä olisikin. Mutta ei ne kysymysmerkit pohdinnasta huonoa tee. Muutama joukkuehan käytti tätä loukkaantumiskorttia härskisti vain muutama vuosi sitten painostaakseen kurinpitoa korotuksiin. Jukka Peltolan ”sokeutui/ura ohi” etc. Eli seuran omiin ilmoituksiin loukkaantumisen vakavuudesta ei voida edes nyt luottaa. Eikös Turussakin joskus nähty lausuntoihin verrattuna melkoisia ihmeparantumisia? Muistelisin joskus Kärppien huipulle paluun jälkeen parin ulkkariveijarin kohdalla ironisesti puhutun Oululaisen lääketieteen ihmeestä. Eli luottamusta itse seurojen antamien tietojen oikeellisuuteen ei kyllä minulta löydy. Vamman vakavuuden värittelemisestä pitäisi siis seuroille asettaa kuusinumeroinen uhkasakko joka lankeaisi maksettavaksi per heti ensimmäisellä kerralla kun jäät valehtelusta kiinni.
Toinen ehkä enemmän kysymyksiä herättävä asia on että paljonko näihin loukkaantumisiin johtaneisiin tilanteisiin jää tulkinnanvaraa jos joku ”tuomittu” alkaakin hakea itselleen oikeutta esim. oikeudenkäyntisirkuksen kautta? Esimerkiksi Taavi Vartiaisen taklauksesta Tuukka Mäntylään löytyisi varmasti paljonkin jossiteltavaa että mikä johti mihin ja mistä aiheutui mitäkin kun hypätään pois jääkiekkoympyrästä ulkomaailmaan.
Kolmantena ongelmana tulee mieleen että kuka on se objektiivisesti asioita katsova teko joka päättää milloin on syytä antaa loukkaantumisen vuoksi korotettua kakkua? CV:stä ei tulisi löytyä yhteistä työhistoriaa yhdenkään Liigaseuran kanssa.
Tarkoitin skenaariota jossa pitkään pelikieltoon tuomittu kokee oikeusturvansa loukatuksi ja lähtee siviilipuolella hakemaan oikeutta jos vaikka CAS:in puolelta ei ole sitä mielestään saanut. Tiedä sitten onko se kovin mahdollistakaan mutta ammatinharjoittamisesta kyse niin luulen(en siis tiedä muuta kuin että tämä luulo voi olla väärä) että kanteen voi nostaa.Eikös tätä ole välillä testattukin? Oikeus on ollut ymmärtääkseni lähes kaikissa tapauksissa sitä mieltä, että pelaajat antavat itse suostumuksensa tapahtumiin, joista voi loukkaantuminen seurata. Tarkoittaa siis sitä, että teon pitää oikeasti olla poikkeuksellinen, että siitä voi oikeudessa jotain seurata.
Tarkoitin skenaariota jossa pitkään pelikieltoon tuomittu kokee oikeusturvansa loukatuksi ja lähtee siviilipuolella hakemaan oikeutta jos vaikka CAS:in puolelta ei ole sitä mielestään saanut. Tiedä sitten onko se kovin mahdollistakaan mutta ammatinharjoittamisesta kyse niin luulen että kanteen voi nostaa.
"Ei taklannut päähän...taklaus jatkui myös päähän."Ei taklannut päähän, kuten kaikkialla lukee. Taklaus osui olkapäähän, jonka jälkeen taklaus jatkui myös päähän. Sääntöjen mukaan oikein.
Niin. Lassila sai 7 peliä kun löi viikateiskulla vastustajaa kasvoihin ja Jokinen 6 peliä tuosta omasta tölväisystään. Joko Jokinen sai liikaa tai Lassila liian vähänSamaa mieltä tuomioista tällä kaudella, osuvia ovat olleet.
Nostaisin tosin vielä törkeämmäksi teoksi tässä 10 vuoden sisään joko Ben-Amorin sikailut tai Teemu Lassilan viikatteen ässäpelaajaa silmäkulmaan.
Minusta Lassila sai liian vähän tuolloin kakkua. Molemmissa tapauksissa on enemmän tai vähemmän kyse turhautumisesta ja vastustajan vahingoittamisesta, kuin yrityksestä pelata kiekkoa.Niin. Lassila sai 7 peliä kun löi viikateiskulla vastustajaa kasvoihin ja Jokinen 6 peliä tuosta omasta tölväisystään. Joko Jokinen sai liikaa tai Lassila liian vähän
Tätä minäkin vähän mietin, Lassila sai kyllä tekoonsa nähden ihan helvetin pienen pelikiellon.Minusta Lassila sai liian vähän tuolloin kakkua. Molemmissa tapauksissa on enemmän tai vähemmän kyse turhautumisesta ja vastustajan vahingoittamisesta, kuin yrityksestä pelata kiekkoa.
Kurinpidon perustelu on hieman ristiriitainen. Ensin he ovat näkevinään videon perusteella, että taklaus osuu ensin olkapäähän ja vasta sen jälkeen päähän. Kuitenkin he katsovat päätöksessä, että suurin voima taklauksesta kohdistuu päähän, eivätkä edes sovella päätöksessä puolustavana asianhaarana säännön 124 kohtaa v. Tämän takia myös kurinpito näkee taklauksen olleen päähän kohdistunut taklaus pelkästään säännön 124 perusteella.Ei taklannut päähän, kuten kaikkialla lukee. Taklaus osui olkapäähän, jonka jälkeen taklaus jatkui myös päähän. Sääntöjen mukaan oikein.
Muuten olen täysin samaa mieltä, mutta kyllä myös kova teknisesti täysin puhdas taklaus voi viedä pelaajalta tajun, jos kyseessä on vaikka pelaajien kokoero, tai että taklaus pääsee hieman yllättämään taklattavan.Mitä väliä, vaikka joku halvaantuisi tai kuolisi, jos taklaus on teknisesti puhdas?
Jos ja kun jääkiekko halutaan jatkossakin säilyttää taklauspelinä, niin asenteiden täytyy muuttua. Pelaajien on kunnioitettava toisiaan ja kannattajien tulee lopettaa väkivallan ihannointi. Pelaajat ovat isejä ja poikia, puolisoita ja lähimmäisiä.
Puhtaat taklaukset ei vie keneltäkään tajua. Vahingossa voi raaja jäädä väärään väliin tms, mutta se on sitten eri juttu.
Tai sitten toet ja niistä saadut rangaistukset eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Varsinkin, kun ottaa huomioon, että välissä on useampikin vuosi.Niin. Lassila sai 7 peliä kun löi viikateiskulla vastustajaa kasvoihin ja Jokinen 6 peliä tuosta omasta tölväisystään. Joko Jokinen sai liikaa tai Lassila liian vähän
Tämä olisi erittäin hyvä muistaa. Ei noista avojääpommeista olisi tullut peliäkään rankkua useampi kausi sitten, vaikka olisi miten oikein kytätty tappotaklauspaikka ja ajettu täysin taklauksesta tietämätön pelaaja levyksi. "Kiviä taskuun poika! Ja pidä pää ylhääl!"Tai sitten toet ja niistä saadut rangaistukset eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Varsinkin, kun ottaa huomioon, että välissä on useampikin vuosi.