Pula-ajan Tretjak
Jäsen
Aina ei tosiaan taklata täysillä. Kousan ja esim Finley - Miklik -taklauksia yhdistää se, että taklaajalla itsellään ei ole tilanteessa juurikaan vauhtia. Eivät ole paikallaan, mutta huomattavasti suurempi vauhti on taklatuksi tulleella pelaajalla. Toinen yhdistävä tekijä on taklatun pelaajan katseen harhaileminen kiekon perässä sekä tämän myötä vartalon asennon kääntyneisyys luistelusuuntaan nähden.
Ehkä minua vain vähän ärsyttää ylipäätään nämä "pitääkö antaa vapaa taival" "halutaanko, että alkavat menemään selkä edellä maalille" ja muut älyttömyydet. Kun mikään ei ole realistinen pelko tai edes ainoa vaihtoehto avojään pommille. Tai sitten tuo allaoleva, että ainoa vaihtoehdot on avojään kova taklaus tai poikkari naamaan. Muita ei vain ole!
Kysyn vielä kerran: Mitä Kousan olisi pitänyt tilanteessa tehdä? Avojäällä hiljaisesta vauhdista suoritettu taklaus vastapalloon suoraan edestä päin kun ei ole monenkaan mielestä oikea vaihtoehto.
- tapparamaisella virvelillä vauhti pois
- väistö
- kampitus
- lassilamaisesti mailaa naamaan
- quinceymäisesti poikkarilla naamaan
- halaus
- ihmetellä että vittuako se tuollain siinä luistelee, kun vie mahdollisuuden taklata
- joku muu, mikä?
Itse ajattelisin siten, että josko vain taklaisi eteenpäin tai vähän himmaisi voimassa? Tarvitseeko ponnistaa ylöspäin? Minusta juuri tuo voiman ylöspäin suuntaaminen aiheuttaa enemmän loukkaantumisia avojään puhtaissa taklauksissa kuin muissa. Kousan taklauksen toki taisin omissa kirjoissa arvottaa lailliseksi, mutta noin yleisesti. Miksi ainoa vaihtoehto avojäällä muka olisi taklata täysiä? No ei, valtaosa koittaa pitää huolta, ettei tarpeettomasti riskeeraa kanssapelaajan terveyttä, vaikka paikka olisikin. Joskus taas annetaan se kova töötti, vaikka se lisäisi riskiä kun itse "tietää", että tässä tapauksessa voi käyttää enempi voimaa. Mutta mahdollisuuksia siis on muitakin, kuin mainitsemasi. Yksi yleisimmistä on pitää sitä ns. omaa paikkaa ja puolustaa aluetta. Moni ei uskalla huntata tuota taklausta, vaan nyt onnistui hyvin.