Vaihtoehtona oli taklata huolellisesti ja puhtaasti.
Kun Humaloja tulee tuossa leuka edellä kohti Rantakaria, niin miten Rantakari olisi voinut taklata puhtaasti? Kerro siis konkreettisesti, miten tuossa nimenomaisessa tilanteessa voi taklata olkapäähän, tai varsinkaan rintaan? Ymmärrät varmaan myös Rantakarin tilanteen, pelitilanne vaati taklaukseen lähdettäessä pelaajan pysäyttämistä. Pieni hipaisu olkapäähän olisi voinut helposti tarkoittaa pelitilanteen häviämistä. Minä en pidä tuota Rantakarin taklausta puhtaana, kun päähän se mitä ilmeisemmin osuu, mutta kyseenalaistan sitä, että miten tuossa tilanteessa voi oikeasti taklata täysin puhtaasti? Kai se on mahdollista, kertokaa siis konkreettisesti miten.
Minun mielestäni näihin aivotärähdyksiin suhtaudutaan edelleen vähättelevästi huolimatta siitä, miten rajua ja kattavaa tutkimusaineistoa niiden vaikutuksista on olemassa.
Tilanteista ja värilaseista riippuen, toinen puoli varmasti suhtautuukin, eikä se ole hyvä asia. Aivotärähdykset on vakava asia, se on tosi, eikä sitä sovi vähätellä. Toisaalta toinen puoli taas harvoin näkee taklaajan näkökulmaa, huomioiden myös pelitilanteen. Itse teosta keskustellessa, ei pitäisi kuitenkaan liikaa sotkea itse seurausta tekoon, vaan nämä olisi hyvä pitää sopivan irrallisena keskusteluissa. Surullinen asia on se, että itse seurauksen puuttuminen vie monesti pohjaa tuomioilta, jos J.Tyrväinen olisi game7:skassa loukkaantunut Junttilan selvästä pääosumasta, niin Junttila ei finaaleita vielä pelaisi. Ja tuo oli tekona ja osumana mielestäni selvästi törkeämpi, kuin Rantakarin taklaus. Tarkoitus ei ole verrata näitä kahta tekona erilaista taklausta, siis teon ja tapahtuman osalta, vaan sen taklauksen seurauksen osalta. Liigassa taklaaja voi törkeästä pääosumasta selvitä kuin koira veräjästä, jos taklattava ei satu loukkaantumaan.
Entä mitä olet siitä mieltä
@McTorso , oliko Humalojalla riittävä valmius taklaukseen, eli oliko hän mielestäsi riittävästi valmistautunut asennoltaan siihen, että edestä tulee taklaus? Mielestäni ei ihan ollut, ei kyntänyt pää munissa, se on tosi, mutta ei hän vaikuta videon perusteella olevan kovin tietoinen edestä tulevasta taklauksesta. Hieman huonoa pelitilanteen lukua siis häneltä, joka ei tietenkään oikeuta ketään taklaamaan päähän, mutta pointtina siis, että päähän kohdistuneissa taklauksissa sekä aivotärähdyksissä, itse taklaajan lisäksi usein myös taklattu on tehnyt jonkinlaisen virheen.
Gotta See It: Aho taken out by Giordano, needs assistance to leave ice - YouTube
Mites tää? Mun mielestä osuu selkeämmin päähän ja 0 peliä kakkua, Sepe pitkälle telakalle. Hehkutetaan puhtaana niittinä.
Näitä on turha tuoda vertailuun, kun NHL:llä on erilainen linjaus näissä, eikä sääntökirjatkaan ole näiltä osin Liigalla ja NHL:llä identtisiä. NHL:llä on omat varsin hyvätkin perusteensa siihen, miksi siellä painotetaan taklattavan vastuuta selvästi enemmän. Liigassa keskimääräinen taklaaja sekä taklattava ovat NHL:ää taidollisesti huonompia, joten myös säännöt on sinänsä ymmärrettävästi erilaiset. Minusta toki enemmän Liigassakin pitäisi painottaa taklattavan vastuuta. Tässä Humalojan tapauksessa antennit olisi pitänyt olla paremmin pystyssä,