No joo, ihan samaa mieltä ollaan, periaatteessa. Virhe tapahtui, siitä ei ole epäselvyyttä. Mutta minun mielestäni tuomari toimi oikein, mikäli näki tilanteen mielestään selvästi. Huolimatta siitä, että näki väärin. Ja tästä muodostuu jopa omassa mielessäni kummallinen dilemma, jossa virhe on oikea ratkaisu. Mutta joo, menee vähän lillukoiden halkomiseksi. Virhe tapahtui, mahdollisesti pahimmalla mahdollisella hetkellä.
Mielestäni ei kyllä voida sanoa, että virhe oli oikea ratkaisu, vaan että puhaltaminen oli oikea ratkaisu. Tuo siis sillä oletuksella, että tuomari oli jotakuinkin varma näkemästään. Virhehän se silti on, vaikka kuinka olisi uskonut puhaltavansa oikein. Jos lääkäri amputoi väärän jalan on se virhe, tai jos kuski ajaa ihmisen päälle suojatiellä on se virhe. Sitä ei muuta omat uskomukset.
Tuomarointi on kahdellakin erotuomarilla todella haasteellista ja joskus näitä sattuu väkisinkin. Minä näen asian niin, että kun joukkueet pelaavat seiskafinaalin jatkoajassa on sillä varmistettu se, että joukkue ansaitsee mestaruuden kävi viimeisen maalin suhteen miten kävi. Sitten vain toinen voi voittaa ja ikävimmillään maali syntyy juurikin tuomarivirheen seurauksena. Ei se silti mestaruuden arvoa himmennä enkä minä ainakaan jossitele asialla minkään vertaa. Näin kävi nyt ja kunnia HPK:lle.