Birkku kirjoitti:
Nimimerkki puusilmä kirjoitti eilen tekstin joka oli täyttä asiaa. Mainostajat todellakin ovat tarkkoja jokaisesta sekunnista jonka oma tuote näkyy TV:ssä.
Vaikkakin varmasti täyttä totta, niin sekä nimimerkin puusilmä että Birkun puheenvuoron jälkeen herää vain ja ainoastaan kysymys, ketä on tarkoitus palvella?
Canal+ hankkineena olen ollut erittäin tyytyväinen jääkiekkotarjontaan. Henkilökohtaisesti ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä mainostajat muuttuneesta näkyvyydestä ovat mieltä. En välttämättä pitäisi ollenkaan pahana asiana sitä, että liigalla olisi edessä pieni taantuma monen nousuvuoden jälkeen. Ehkä tämä herättäisikin pikkuhiljaa palailemaan jälleen ydinkysymysten äärelle, jääkiekkoon eikä mainosrahoihin ja lajin uudistamiseen. Maksaisin mielelläni tuplat Canal+ maksua, jos sieltä tulisi mainoksetonta SM-liigaa ilman uutta pistelaskutapaa, rankkareita, keskiviivan paitsiolla ja ajoittaisilla tappeluilla ryyditettynä.
Joka tapauksessa, tässä näkyvyyden vähenemisestä kitinässä haisee pahasti MTV3 huonona häviäjänä. Ajoitushan tällaiselle marinalle on oikeastaan ainoa oikea, kun liiga on juuri pyörähtänyt käyntiin eikä Canal+ "yllättäen" olekaan tullut jokaiseen talouteen. Poikiiko tällainen pulputus muuta, kuin sen väistämättömän mielikuvan ettei iltapäivälehtiä kiinnosta kiekkoliiga sen vertaa että "asiantunteva" toimittaja tosiaan maksaisi kanavan tilaamisesta nähdäkseen pelejä joista sitten kirjoittaa - ja että jossain minulle täysin yhdentekevässä firmassa jonka nimeä en muista edes aiempien kausien perusteella, on töissä joku "tosifani" joka nyt kuitenkaan ei halua maksaa otteluiden näkemisestä.
Mielestäni on paikallaan paluu vähän suurempien palikoiden äärelle. Pitääkö SM-liigan näkyä joka kotona? Pitääkö kaikkia pyrkiä miellyttämään? Onko jääkiekon pakko olla seuratuin laji Suomessa? Ketä on tarkoitus tällä statuksella palvella? Onko jääkiekon saavuttama suosio parantanut lajia? Omat vastaukseni ovat, ettei jääkiekon tarvitse minun mielestäni olla jokamiehenlaji. Mielestäni tämä "koko kansan viihdettä" -statuksen haaliminen on pikemminkin nykyaikaistamisineen pilannut sitä minulle "oikeaa" jääkiekkoa sääntömuutoksineen ja tilkkutäkkiä muistuttavine mainospaitoineen puhumattakaan jostain väkisin suollettavasta parhaat paikat -roskasta.
Jos minulta asiaa kysyttäisiin, niin menkööt sponsorit. Uusia löytyy tilalle ja ellei löydy, on jääkiekon elettävä Suomessa siinä mittakaavassa jossa se palvelee asiasta oikeasti kiinnostuneita ihmisiä. Mainostaminen ja liikevoiton tavoitteleminen eivät koskaan saa olla jääkiekon tarkoitus, vaan laji itsessään sen omine kiinnostavine aspekteineen.