Mainos

Liiganäkyvyys romahtanut

• 24 210
  • 209

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näissä tv-ajoissa ja katsojamäärissä on molemmin puolin selkeästi harrastettu sitä, että eri sanamuodoilla ja tilastojen näpräämisellä saadaan asiat näyttämään ainakin vähän siltä kuin halutaan. Kaikki ihmiset, kun eivät viitsi tai osaa lukea esimerkiksi tilastoja oikein. Tyhmää on helppo kusettaa.

Tosin, jos sponsorit noin helppoihin menisivät, (kuten minuuttimäärän kasvaminen Urheilruudussa, mutta katsojien kokonaismäärän romahdus) niin sitten firmoissa olisi kyllä todella tyhmää porukkaa töissä.

Ja lukemattomissa tutkimuksissa on oisoitettu se, että ili sitten kyse imagomainonnasta tai mistä hyvänsä, niin se vaikuttaa ihmisiin, vaikka he eivät sitä usein tiedostakaan. Tai eivät halua myöntää, että niinkin helpolla joku voi heihin vaikuttaa. Kamalaahan se on, kun joku sunkin mieltäsi muokkaa.

Jos täällä on markkinointia opiskelleita ja/tai markkinoinnin ammattilaisia, niin mua kyllä edelleen ihmetyttää se, että mitä ne firmat luulevat saavansa irti, joilla on pieni präntti 20 muun pienen präntin keskellä? Totuushan on se, että edes tv:ssä ei näy peliasusta kunnolla kuin yksi tai kaksi mainosta. Puhumattakaan paljonko näkyy katsomoon. Mä en ole käynyt kuin markkinoinnin pakolliset opinnot, mutta ne ja maalaisjärki kuitenkin sanoo, että on se mainos nyt jumaliste oltava nähtävän kokoinen ja sen olisi edes jotenkin vielä erotuttava sieltä kasasta muista.

Mutta muistelisin jostain tutkimuksesta lukeneeni, että urheilusponsoroinnissa nämä päätökset tehdään välillä aika hövelisti. Samalla panostuksella saisi jossain muussa yhteydessä huomattavasti enemmän näkyvyyttä, varsinkin jakamatonta sellaista. Sitä ei saa peliasussa, jossa 30 firmaa tappelee toisiaan vastaan. Vähän sama kuin tv-mainokset tulisi päällekkäin. Mutta usein kyse ei ole urhelusponsoroinnissa vain siitä näkyvyydestä. Sehän voi avata mahdollisuuksia toimia vaikka asiakkaiden kanssa, tai kyse on myös itse tärkeäksi kokeman asian tukemisesta.

Ihan ilman laskelmia olen ajatellut, että olisiko jossain tapauksissa tuloksekkaampaa yrityksen hankkia yksinoikeus jonkin joukkueen peliasumainoksiin, kuin sirotella pienempiä mainoksia moneen asuun. Voi olla, että ei toimi. Ja kyllähän mä sen ymmärrän, että ei varsinkaan joukkueen johtoa Suomessa kiinnosta onko peliasu ruma vai ei, koska pienessä maassa esim. paitamyynti on mitä on. Ja miksi kieltäytyä, jos joku väkisin haluaa sen oman snagarin mainoksenkin sihen paitaan ja vielä maksaa siitä.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
tkks kirjoitti:
niin mua kyllä edelleen ihmetyttää se, että mitä ne firmat luulevat saavansa irti, joilla on pieni präntti 20 muun pienen präntin keskellä?

Kuten aiemmin totesin, ei se sinappitahra siellä paidassa merkitse muuta, kuin sen että saa yhteistyökumppanina aitioaikaa, ottelutapahtumassa järjestettyä hubaa, pelaajia markkinointi tilaisuuksiin jne. jne. Jos multa kysyttäs, niin sitä sinappitahraa ei tarttis sinne perseeseen laittaa pilaamaan peliasua, mutta jostain kumman syystä se siä pitää olla. Vaikka sillä ei itse asiassa ole mitään tekemistä yhteistyöstä saatavien etujen kanssa.

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarinankertoja kirjoitti:
Kuten aiemmin totesin, ei se sinappitahra siellä paidassa merkitse muuta, kuin sen että saa yhteistyökumppanina aitioaikaa, ottelutapahtumassa järjestettyä hubaa, pelaajia markkinointi tilaisuuksiin jne. jne. Jos multa kysyttäs, niin sitä sinappitahraa ei tarttis sinne perseeseen laittaa pilaamaan peliasua, mutta jostain kumman syystä se siä pitää olla. Vaikka sillä ei itse asiassa ole mitään tekemistä yhteistyöstä saatavien etujen kanssa.
Luulis sen aitionkin irtoavan halvemmalla ilman sinappitahraa. Varsinkin, jos kyse on sellaisesta tuotteesta, jota on huomattavan turha mainostaa valtakunnallisesti lätkäjoukkueen peliasussa. Moni tuote, kun on sellainen, että sen markkinointi vaatii ihan toisenlaiset mediat.

Tosin se voi monen pikkufirman omistajalle olla iso egobuustaus, että munpa firman mainos on Kerhon pelaajien perseessä. Kyllä nyt naapurit on kateellisia.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
tkks kirjoitti:
Luulis sen aitionkin irtoavan halvemmalla ilman sinappitahraa.

niin, kuten totesin, jos multa kysyttäs... Mutta jostain syystä se sinappitahra sinne asusteisiin tulee

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
tkks kirjoitti:
Jos täällä on markkinointia opiskelleita ja/tai markkinoinnin ammattilaisia, niin mua kyllä edelleen ihmetyttää se, että mitä ne firmat luulevat saavansa irti, joilla on pieni präntti 20 muun pienen präntin keskellä? Totuushan on se, että edes tv:ssä ei näy peliasusta kunnolla kuin yksi tai kaksi mainosta. Puhumattakaan paljonko näkyy katsomoon. Mä en ole käynyt kuin markkinoinnin pakolliset opinnot, mutta ne ja maalaisjärki kuitenkin sanoo, että on se mainos nyt jumaliste oltava nähtävän kokoinen ja sen olisi edes jotenkin vielä erotuttava sieltä kasasta muista.

No joskus myöskin se präntti on sinne pakko ostaa, että pääsee ottelutapahtumaan tavarantoimittajaksi, elikkä kyseessä kiertoteitse maksettu maksu siitä, että tavarantoimittaja vaihtuu. Varsinkin eräässä Helsingistä huomattavasti pohjoiseen olevassa joukkueessa tälläistä harrastellaan varsin isoin summin.

Ylipäätänsä epäilen niiden "oikeiden" mainostajien määrää, kun sponssorointi nyt kuitenkin kuuluu PR:ään. Tokihan hyvä PR sitten tuo lisäbisnestäkin, ei sitä muuten tehtäisi.

Tämänpä takia ihmettelen firmojen KOFF, Pohjola etc. intoa alunalkajaan lähteä noin vahvoilla panostuksilla liigaan. Varsinkin kun Pohjolan osalta en siitä edes tietäisi ilman Pohjolan valituksia näkyvyyden menettämisestä.

Vaan on sitä paljon tyhmänpääkin mainontaa Suomessa tehty, ei siinä mitään. Ja edelleenkin nöyrä kiitos ko. firmojen omistajille jalon harrastuksen tukemisesta.

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Major Julli kirjoitti:
No joskus myöskin se präntti on sinne pakko ostaa, että pääsee ottelutapahtumaan tavarantoimittajaksi, elikkä kyseessä kiertoteitse maksettu maksu siitä, että tavarantoimittaja vaihtuu. Varsinkin eräässä Helsingistä huomattavasti pohjoiseen olevassa joukkueessa tälläistä harrastellaan varsin isoin summin.

Ylipäätänsä epäilen niiden "oikeiden" mainostajien määrää, kun sponssorointi nyt kuitenkin kuuluu PR:ään. Tokihan hyvä PR sitten tuo lisäbisnestäkin, ei sitä muuten tehtäisi.

Tämänpä takia ihmettelen firmojen KOFF, Pohjola etc. intoa alunalkajaan lähteä noin vahvoilla panostuksilla liigaan. Varsinkin kun Pohjolan osalta en siitä edes tietäisi ilman Pohjolan valituksia näkyvyyden menettämisestä.

Vaan on sitä paljon tyhmänpääkin mainontaa Suomessa tehty, ei siinä mitään. Ja edelleenkin nöyrä kiitos ko. firmojen omistajille jalon harrastuksen tukemisesta.
Eli kyse on vähän samasta asiasta kuin siitä, että miten uusi jogurtti saadaan Citymarketin hyllyhin. Eli valmistaja "osallistuu yhdessä markkinointikustannuksiin" tai vastaavaa. Tuo selittää jo aika paljon.

En mäkään tiennyt, että Pohjolakin on mukana. Tosin, jos kaksi ihmistä ei sitä ole huomannut niin se ei vielä mitään markkinoinnin onnistumisesta kerro, tosin epäilen, että harva muukaan koko firmaa on huomannut.

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
tkks kirjoitti:
Eli kyse on vähän samasta asiasta kuin siitä, että miten uusi jogurtti saadaan Citymarketin hyllyhin. Eli valmistaja "osallistuu yhdessä markkinointikustannuksiin" tai vastaavaa. Tuo selittää jo aika paljon.

Lisätään nyt tähän vielä sen verran, että "sponssorien tuki" eräälle NHL-tähdelle viimekaudella järjestyi seuraavalla tavalla:

- "No X.X. tässä terve!"
- "Morjensta!"
- "Tarttis saada "N.N:lle paitasponsseja kun on plaa ... plaaa ... plaaa"
- "Ei me nyt kumminkaan taideta ..."
- "Jos ei tipu, niin firma Y alkaa toimittaa meidän X:t saman tien!"
- "Anteeksi mitä!?"
- "Kuulit oikein!"

Ja niihen siinä kävi, että pakotettuna paitasponssirahat järjestyi. Arvaa ottiko päähän kun X.X. sitten suu messingillä selitteli TV:ssä kuinka yritysten proaktiivinen tuki mahdollisti N.N:n pelaamisen joukkueessa!! Varsinkin kun N.N. ei joukkueessa kauaa viihtynyt.

Tarkoituksen ei ole väittää että tämä on yleistä, vaan että tälläistäkin toimintaa sieltä sponssoroinnista löytyy. Eikä keskustelu ole sanatarkka, vaan kärjistäen esitetty.

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Major Julli kirjoitti:
Lisätään nyt tähän vielä sen verran, että "sponssorien tuki" eräälle NHL-tähdelle viimekaudella järjestyi seuraavalla tavalla:

- "No X.X. tässä terve!"
- "Morjensta!"
- "Tarttis saada "N.N:lle paitasponsseja kun on plaa ... plaaa ... plaaa"
- "Ei me nyt kumminkaan taideta ..."
- "Jos ei tipu, niin firma Y alkaa toimittaa meidän X:t saman tien!"
- "Anteeksi mitä!?"
- "Kuulit oikein!"

Ja niihen siinä kävi, että pakotettuna paitasponssirahat järjestyi. Arvaa ottiko päähän kun X.X. sitten suu messingillä selitteli TV:ssä kuinka yritysten proaktiivinen tuki mahdollisti N.N:n pelaamisen joukkueessa!! Varsinkin kun N.N. ei joukkueessa kauaa viihtynyt.

Tarkoituksen ei ole väittää että tämä on yleistä, vaan että tälläistäkin toimintaa sieltä sponssoroinnista löytyy. Eikä keskustelu ole sanatarkka, vaan kärjistäen esitetty.
Kuulostaapa kivalta. Jotenkin musta tuntuu, että ainakaan suomalaisissa urheiluseuroissa ei aina ihan tarpeeksi ammattilaiset hoida esim. talousasioita. Vaikka pelaajat sitten kuinka ammatilaisia olisivatkin.

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Palataan vielä hetkeksi noihin Liigan julkituomiin medianäkyvyyslukuihin. Jos urheilu/tulos/jne ruutujen näkyvyys on parantunut kuukaudessa vaikkapa YLE1 n. 27 minuuttia, tarkoittaa se käytännössä parin sekunnin lisäystä per lähetys.(Aamu tv-väläykset, urheiluruudut, tv-uutisten yhteydessä näytetyt pätkät plus ajankohtaisohjelmien yhteydessä näytetyt teemapätkät). Räpsäytät kerran silmiäsi, niin se on siinä. Uskooko joku todellakin, että nämä väläykset vastaavat huomioarvoltaan yhtäjaksoista kahdenkymmenenseitsemän minuutin lähetystä?

YLE1:
2004: 1:04:52
2005: 1:31:59

YLE2:
2004: 48:34
2005: 52:08

Canal +/Nelonen näyttävät lisäksi omat ottelunsa aina silloin kun olen itse hallilla, joten mitäs hyötyä niistä sitten minulle on? Jos tälläinen tyystin omakohtainen huomio sallitaan - ja sallitaanhan se, koska on muillekin sallittu, eiks je...

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tant gredulin kirjoitti:
Palataan vielä hetkeksi noihin Liigan julkituomiin medianäkyvyyslukuihin. Jos urheilu/tulos/jne ruutujen näkyvyys on parantunut kuukaudessa vaikkapa YLE1 n. 27 minuuttia, tarkoittaa se käytännössä parin sekunnin lisäystä per lähetys.(Aamu tv-väläykset, urheiluruudut, tv-uutisten yhteydessä näytetyt pätkät plus ajankohtaisohjelmien yhteydessä näytetyt teemapätkät). Räpsäytät kerran silmiäsi, niin se on siinä. Uskooko joku todellakin, että nämä väläykset vastaavat huomioarvoltaan yhtäjaksoista kahdenkymmenenseitsemän minuutin lähetystä?

YLE1:
2004: 1:04:52
2005: 1:31:59

YLE2:
2004: 48:34
2005: 52:08

Canal +/Nelonen näyttävät lisäksi omat ottelunsa aina silloin kun olen itse hallilla, joten mitäs hyötyä niistä sitten minulle on? Jos tälläinen tyystin omakohtainen huomio sallitaan - ja sallitaanhan se, koska on muillekin sallittu, eiks je...

Lisäksi voisi alkaa pohtia sitä, että saako esim. mainostaja osakseen suurempaa huomiota hallissa käyviltä katsojilta, kuin niiltä, jotka hätäsesti katsovat Urkkaruudun.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy