Jossain toisessakin ketjussa olen tainnut hehkuttaa shaurmaa. Ja nimenomaan Itä-Euroopasta löytyvää kaukaasialaista versiota tästä kebabin serkusta, joka myös shawarma-nimellä tunnetaan. Aivan julmetun hyvää ja pesee juuri mainitsemani kebabin mennen ja tullen. Liha maistuu lihalta, eikä joltain jauhorasvalihaseokselta. On siis burriton kaltainen herkku, johon ensikertaa tutustuin Pietarissa ja myöhemmin rakastuin Moskovassa.
Jos löytyisi bisneshenkisyyttä ja tietotaitoa, niin laittaisin pystyyn pienen Venäjältä ideologiansa ammentavan pikaruokakioskin, jossa tarjottaisiin juurikin shaurmaa, mutta myös keittoja ja eri täytteillä uuniperunoita sekä niin suolaisia kuin makeitakin lettuja. Uskoisin löytävän paikkansa etenkin nopeaa aamupalaa etsivien ja krapulakansan keskuudessa, venäläistä vähemmistöä unohtamatta.
Suomen herkullisin pikaruoka löytyy yllättäen Mäkkäristä eli Fresh McMuffin aamupalahampurilainen. Lähes ainoa hampurilainen, jota olen kuukausiin syönyt.
Elämäni paras pikaruokanautinto tapahtui kuitenkin viitisentoista vuotta sitten Suomen Birdlifen järjestämällä linturetkellä Norjassa. Kyseessä joku pieni kalastajakylä Pohjois-Norjassa, jonka nimen taisin jo paikanpäällä unohtaa. Safkat kuului muistaakseni matkan hintaan, mutta faijan kanssa kyllästyttiin hotellin askeettisiin annoksiin ja päädyttiin johonkin pienehköön purilaistaivaaseen. Syömäni hampurilaisen hinta nykyeuroissa taitaisi huidella 30e:n tienoilla, mutta oli se sen arvoistakin. Halkaisijaltaan kyseinen herkku oli noin 15cm, itse leivotun muhkean sämpylän välistä löytyi herkulliseksi liekitetty ja uskomattoman murea naudan sisäfilepihvi, pihvin päällä runsaasti sulanutta, tuntemattomaksi jäänyttä, mutta äärettömän maukasta juustoa kera isojen tomaattien ja rucolan ja kruununa kaikelle tälle talon oman, salaisen reseptin mukaan valmistettua piparjuurimajoneesia. Jotain muutakin saattoi mukana olla, mutta tällaiseksi sen näin vuosien jälkeen muistelisin. Olin aivan ällikällä lyöty tajutessani, että hampurilainen voi tarjota sellaisen tajunnanräjäyttävän makuelämyksen! Seuraavana päivänä sama herkku uudelleen syötynä vain vahvisti kokemuksen.