Jossain toisessakin ketjussa olen tainnut hehkuttaa shaurmaa. Ja nimenomaan Itä-Euroopasta löytyvää kaukaasialaista versiota tästä kebabin serkusta, joka myös shawarma-nimellä tunnetaan. Aivan julmetun hyvää ja pesee juuri mainitsemani kebabin mennen ja tullen.
Olen siinä käsityksessä, että shawarma on lähinnä eri nimitys samalle sapuskalle kuin kebab, ja olikohan vielä niin, että tuo pystypaistotekniikka on lähinnä se yhdistävä tekijä. Meille kebu on tullut lähinnä turkkilaisten tuomana ja täällä sitä on sitten meitin makuun muovattu, monessa läntisenkin Euroopan maassa taas kebu tunnetaan juuri tuona shawarmana ja on esim. libanonilaisten tai iranilaisten tekosia. No, en ole muualla juuri näitä herkkuja testaillut, joten tämä on puhdasta muistelua joskus lukemani perusteella. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
Parin viikon päästä lähden luokkaretkelle muksujen kanssa Berliiniin. Muutama oppilas on saanut tehtäväkseen perehtyä berliiniläiseen katuruokakulttuuriin ja käymme ainakin currywurstilla Konnopke-imbississä sekä Mustafa's Gemüse Kebapissa. Olen minä paskempiakin koulutehtäviä ohjannut tai joskus itse junnuna tehnyt.
Edit: Muistin oikein, eli shawarman, döner kebabin ja vielä siihen päälle kreikkalaisen gyrosin ero on lähinnä nimessä sekä jonkin verran myös oheistarjottavissa. Shawarma on Lähi-idästä ja gyros siis Kreikasta. Kebu ja shawarma ovat olleet yleensä yllättäen kaikkea muuta kuin possua, gyros taas ainakin nopean googlaukseni mukaan on pääasiassa possua.