Lempipikaruokasi?

  • 30 830
  • 161

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomen herkullisin pikaruoka löytyy yllättäen Mäkkäristä eli Fresh McMuffin aamupalahampurilainen. Lähes ainoa hampurilainen, jota olen kuukausiin syönyt.
Joo noi on hyviä.

Mäkkärissä nyt tulee käytyä suht usein. Pari vuotta sitten hain lähes joka päivä Subwaysta patongin, aina sillä southwest-kastikkeella. Viimeisen vuoden oon hakenut siitä Itiksen Hansasillalta kanakebabin ranskalaisilla. Mä en sitä paskanruskeaa lauantaimakkaraa halua syödä ja se punainen kastikekin on monesti perseestä. Pizzat kanssa maistuvat. Tosta lähipaikasta saa vielä vitosella minkä tahansa, ja siltikin ovat ihan hyviä. Vasta hoksasin. Kuka mitään veroja oikein haluaa maksella?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jossain toisessakin ketjussa olen tainnut hehkuttaa shaurmaa. Ja nimenomaan Itä-Euroopasta löytyvää kaukaasialaista versiota tästä kebabin serkusta, joka myös shawarma-nimellä tunnetaan. Aivan julmetun hyvää ja pesee juuri mainitsemani kebabin mennen ja tullen. Liha maistuu lihalta, eikä joltain jauhorasvalihaseokselta. On siis burriton kaltainen herkku, johon ensikertaa tutustuin Pietarissa ja myöhemmin rakastuin Moskovassa.

Tämähän on aivan järjettömän hyvää, kuten myös Pleskovitsa, joka on Itä-Euroopan versio hampurilaisesta. Pleskovitsaan ja Shaormaan tutustuin Romaniassa ja molemmat ovat hyvää känni/krapulamättöä. Pleskovitsaan kuuluu kunnon sampylä valinnaisilla lihalla/täytteillä. Molemmat kustantavat 1-2€. Jännä juttu, että juuri Itä-Euroopasta löytyvät parhaat pikaruoat.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Työkaveri oli käväissyt Kanadassa ja tutustunut siellä poutineen (engl. Wikipedia) Hän kuvaili ruokalaijia "ranskalaisiksi, joiden päällä on ruskeaa kastiketta."
Onko täällä kenellä omakohtaista kokemusta?

Hep! Mä oon syönyt tuota Torontossa, jossain pubissa Leafsin pelin jälkeen. Olin muistaakseni jo hieman nauttinut, mutta jonkilainen mielikuva kumminkin jäi. Kulhossa oli tosiaan ranskalaisia, ja aivan sikana venyvää juustoa päällä. Mutta että ruskeaa kastiketta? Kai siinä joku soosikin oli :D

Syötiinköhän tuo jopa sormin? Me ainakin taidettiin syödä. Mutta hyvää oli, just passeli setti vetää oluen kanssa. Hiukan tuon näköinen se oli tosiaan: http://recultured.com/wp-content/uploads/2012/02/poutine.jpg
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jossain toisessakin ketjussa olen tainnut hehkuttaa shaurmaa. Ja nimenomaan Itä-Euroopasta löytyvää kaukaasialaista versiota tästä kebabin serkusta, joka myös shawarma-nimellä tunnetaan. Aivan julmetun hyvää ja pesee juuri mainitsemani kebabin mennen ja tullen.
Olen siinä käsityksessä, että shawarma on lähinnä eri nimitys samalle sapuskalle kuin kebab, ja olikohan vielä niin, että tuo pystypaistotekniikka on lähinnä se yhdistävä tekijä. Meille kebu on tullut lähinnä turkkilaisten tuomana ja täällä sitä on sitten meitin makuun muovattu, monessa läntisenkin Euroopan maassa taas kebu tunnetaan juuri tuona shawarmana ja on esim. libanonilaisten tai iranilaisten tekosia. No, en ole muualla juuri näitä herkkuja testaillut, joten tämä on puhdasta muistelua joskus lukemani perusteella. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

Parin viikon päästä lähden luokkaretkelle muksujen kanssa Berliiniin. Muutama oppilas on saanut tehtäväkseen perehtyä berliiniläiseen katuruokakulttuuriin ja käymme ainakin currywurstilla Konnopke-imbississä sekä Mustafa's Gemüse Kebapissa. Olen minä paskempiakin koulutehtäviä ohjannut tai joskus itse junnuna tehnyt.

Edit: Muistin oikein, eli shawarman, döner kebabin ja vielä siihen päälle kreikkalaisen gyrosin ero on lähinnä nimessä sekä jonkin verran myös oheistarjottavissa. Shawarma on Lähi-idästä ja gyros siis Kreikasta. Kebu ja shawarma ovat olleet yleensä yllättäen kaikkea muuta kuin possua, gyros taas ainakin nopean googlaukseni mukaan on pääasiassa possua.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edit: Muistin oikein, eli shawarman, döner kebabin ja vielä siihen päälle kreikkalaisen gyrosin ero on lähinnä nimessä sekä jonkin verran myös oheistarjottavissa. Shawarma on Lähi-idästä ja gyros siis Kreikasta. Kebu ja shawarma ovat olleet yleensä yllättäen kaikkea muuta kuin possua, gyros taas ainakin nopean googlaukseni mukaan on pääasiassa possua.

Näin voi olla kun käsitteet ovat hyvin epämääräiset ja kulttuurit ovat päässeet sekoittumaan, mutta ainakin Hämeentien paikassa voi erikseen tilata kebabia, kana-shawarmaa tai nauta-shawarmaa. Kummallakaan shawarman lihalla ei ollut kyllä mitään yhteistä kebablihan kanssa ainakaan maun ja koostumuksen puolesta.
 

abianos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset
Näin voi olla kun käsitteet ovat hyvin epämääräiset ja kulttuurit ovat päässeet sekoittumaan, mutta ainakin Hämeentien paikassa voi erikseen tilata kebabia, kana-shawarmaa tai nauta-shawarmaa. Kummallakaan shawarman lihalla ei ollut kyllä mitään yhteistä kebablihan kanssa ainakaan maun ja koostumuksen puolesta.

Kiitos Tadu ton Hämeentien paikan ehdottamisesta! Ehdottomasti tsekattava! Joskus aikoinaan yritin tsekkailla Suomesta jotain paikkaa, mutta löysin vain Tampereelta.

Noi käsitteet saa vähän fiksummankin jullin pään pyörälle. Periaatteessa kyseessä taitanee juurikin olla sama ruoka hieman eri kulttuurihistorialla. Itse käytän shaurma-nimitystä Moskovasta saatavasta herkusta, joksi sitä juuri Moskovassa kutsutaan. Muualla Venäjällä nimi vaihtelee shavermasta shaormaan. Itse myöskin erottelen tämän Venäjän herkun kebabista, josta se hivenen, mutta tunnistettavasti eroaa. Tämän vuoksi tuppaan käyttämään nimitystä "kaukaasialainen shaurma". Itse en ole tätä syönyt muualla kuin Ukrainassa ja Venäjällä, mutta entinen iranilainen tyttöystäväni valmisti pariin kertaan omien sanojensa mukaan klassisen Teheranilaisen shawarma, mutta hänen reseptinsä ei ainakaan ollut "kovinkaan" lähellä Venäjällä syömiini, vaikka hyvin samankaltaisiahan nuo ovat. Ehkä itselleni suurin syy vetää näitä eri leireihin on selvä ero venäläisen shaurman ja suomalaisen kebabin välillä.

Berliinissä on aivan mahtava katukeittiökulttuuri! Halpa, herkullinen ja monipuolinen. Ei todellakaan rajoitu vain kebabiin! Ehdoton ruokapääkaupunkini tällä planeetalla! Hienosti olette kohteenne valinneet! Suosittelen lämpimästi kokeilemaan sitä pienintäkin katukeittiötä! Ei aina, mutta usein yllättää positiivisesti!
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Viimeisen vuoden oon hakenut siitä Itiksen Hansasillalta kanakebabin ranskalaisilla. Mä en sitä paskanruskeaa lauantaimakkaraa halua syödä ja se punainen kastikekin on monesti perseestä. Pizzat kanssa maistuvat. Tosta lähipaikasta saa vielä vitosella minkä tahansa, ja siltikin ovat ihan hyviä. Vasta hoksasin. Kuka mitään veroja oikein haluaa maksella?

Azadi on kanssa monet lauantaiaamut pelastanut Julialla (pizza). Suomen kamaralla ainoa oikea vastaus on kuitenkin kanakebab ja nimenomaan se mättö mitä Mäkelänkadun King Kebabista saa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt herätys kaikki jotka täällä kehuu Burger Kingiä parhaana pikaruokana ja syövät mahdollisesti Manskun Kingissä, teillä on vaivaiset noin 100 metriä stadin parhaaseen pikaruokaan.
Cholo

Tuolta burrito habanerosoossilla ja kylmä corona, tsiisus en tajunnut ennen tuota että suomesta saa oikeasti hyvää ja maukasta pikaruokaa. Ruuhkahan tuolla on lounasaikaan mutta niin se taitaa olla jossain Burger Kingissäkin.

_
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
. Shawarma on Lähi-idästä ja gyros siis Kreikasta. Kebu ja shawarma ovat olleet yleensä yllättäen kaikkea muuta kuin possua, gyros taas ainakin nopean googlaukseni mukaan on pääasiassa possua.

Itse olen syönyt Shawarmaa vain Lähi-Idässä. Siellä saa tyypillisesti valita kaiken muun sisään laitettavan paitsi lihan. Liha on tyypillisesti joko lammasta tai kalkkunaa. Israelissa yleensä kalkkunaa, arabimaissa milloin mitäkin, mutta ei koskaan possua. Syyriassa ja Libanonissa hummusta ja persiljaa pidetään itsestäänselvyytenä, kurkut, tomaatit, sipulit, salaatit jne ovat sitten valinnaisia. Älyttömän hyvästä sapuskasta on kysymys. Jos saisi Suomesta, niin olisipa kivaa.
 

ipaz

Jäsen
Nyt herätys kaikki jotka täällä kehuu Burger Kingiä parhaana pikaruokana ja syövät mahdollisesti Manskun Kingissä, teillä on vaivaiset noin 100 metriä stadin parhaaseen pikaruokaan.
Cholo

Tuolta burrito habanerosoossilla ja kylmä corona, tsiisus en tajunnut ennen tuota että suomesta saa oikeasti hyvää ja maukasta pikaruokaa. Ruuhkahan tuolla on lounasaikaan mutta niin se taitaa olla jossain Burger Kingissäkin.

Loistavaa että Suomeenkin tulee näitä pikaburritoravintoloita. Tampereelle avattin vapun alla Bar Burrito ja ruoka on siellä aivan tajuttoman hyvää. Hieman isompia nuo rullat saisi olla, mutta laatu korvaa määrän. Tuo Cholo pitää kyllä testata kun seuraavan kerran isolle kirkolle ennättää.

Jenkeissä ehdoton suosikkini on Chipotle Mexican Grill ja vastaavat burritomestat.
 
Sushi. On kalliimpaa kuin vaikka big mac-ateria, mutta huomattavan maukkaampaa, freesimpää ja kenties terveellisempääkin. Laadukasta sushia on vaikea päihittää millään superbbqmegamättö-purilaisilla. Nykyään ainakin Helsingin alueella löytyy ihan kiitettävästi sushiloita, toivotaan tämän trendin jatkuvan ja nousevan edelleen.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Sushi. On kalliimpaa kuin vaikka big mac-ateria, mutta huomattavan maukkaampaa, freesimpää ja kenties terveellisempääkin. Laadukasta sushia on vaikea päihittää millään superbbqmegamättö-purilaisilla. Nykyään ainakin Helsingin alueella löytyy ihan kiitettävästi sushiloita, toivotaan tämän trendin jatkuvan ja nousevan edelleen.

Täällä on kanssa yksi sushin ystävä. En tosin miellä sitä miksikään pikaruoaksi, mutta kuitenkin. Jyväskylässä on ainakin yksi hemmetin hyvä sushi mesta, Muanq Thai, paikalliset varmaan tietää. Ilmeisen suosittu paikka tuo on, kun on lounasaikaan aina aivan täynnä. Lounasaikaan niiltä saa seisovasta pöydästä sushia niin paljon kuin vaan jaksaa syödä. Sitä tulee syötyä silloin aina, kun lounasaikaan tuolla käy. Eikä tuo hinta lounasajan bufeesta päätä huimaa. 10 euroa henkilö. Muutenkin laadukasta ruokaa siellä.

Niin ja Prismoista ja Mestarin Herkusta ainakin saa niitä Sushi annoksia. Ne on kanssa ihan hyviä. Toki sitten nämä ravintolat on ihan omassa kastissaan.

Mutta joo. Katellaa!
 

Alejandro

Jäsen
Vety, tietenkin. Jyvääskylässähän tällaisten herkkujen päälle ei ymmärretä, joten kesällä on käytävä rakkaan kotikaupunkini lihapiirakkakioskilla useampaankin otteeseen.
 

lihaani

Jäsen
Vety, tietenkin. Jyvääskylässähän tällaisten herkkujen päälle ei ymmärretä, joten kesällä on käytävä rakkaan kotikaupunkini lihapiirakkakioskilla useampaankin otteeseen.

Joskus vuosia sitten söin Kisapuistossa vedyn. Olihan eräs parhaita jäähallimättöjä, mitä olen suuhuni pannut. Iso käsi vedystä Lappeenrannan jäähallille!
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Pizza, toki hyvin tehtyä pizzaa kunnon ravintolassa en välttämättä heti pikaruoaksi laskisi, mutta pizzojakin on moneen lähtöön monenlaista eri paikasta, joten eiköhän se tämän ketjun tavaraa ole. Täytteenä juustot tuplana, kinkku, tonnikala/salami, ananas ja miksei valkosipuliakin. Kyllä toimii. Erityisiä herkutteluhetkiä varten!
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Nyt herätys kaikki jotka täällä kehuu Burger Kingiä parhaana pikaruokana ja syövät mahdollisesti Manskun Kingissä, teillä on vaivaiset noin 100 metriä stadin parhaaseen pikaruokaan.
Cholo

Piti tänään käydä testaamassa ja mukavan paikan olivat pojat pistäneet pystyyn. Tosin aika täynnä ja hieman meluinen oli keskellä päivää, mutta take away-paikkahan tuo kokonsa takia varmaan aika paljon onkin. Ja niin, burritot olivat _aivan loistavia_. Suosittelen myös. Viimeeksi tämän tason pikaruokaa Suomessa olen saanut Oulun Kauppuri 5:ssa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Nyt herätys kaikki jotka täällä kehuu Burger Kingiä parhaana pikaruokana ja syövät mahdollisesti Manskun Kingissä, teillä on vaivaiset noin 100 metriä stadin parhaaseen pikaruokaan.
Cholo



_

Täältä varaukseton peukku ja järjettömät kehut Chololle! Uskomattoman maukasta ruokaa eikä tule ainakaan itselle sellaista "pikaruokaähkyä" kun täällä käy.

Täytyykin huomenna varmaan taas käydä!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täältä varaukseton peukku ja järjettömät kehut Chololle! Uskomattoman maukasta ruokaa eikä tule ainakaan itselle sellaista "pikaruokaähkyä" kun täällä käy.

Täytyykin huomenna varmaan taas käydä!

Hyvä että maistuu, mielellään suon pojille lisää kävijöitä vaikka paikka onkin pieni, mutta take away onnistuu toki aina. Ja kyllä tähänkin makuun turtuu jos ihan joka päivä siellä käy mutta heitetään vaihtoehdoksi Hietsun halli joka on tuosta "muutaman korttelin" päässä. Sieltä saa mm Roslundilta hyviä burgereita. :)
Lihakauppa Roslund Hietalahden kauppahalli

Kyllä stadista saa hyvää kun vain tietää paikat. ;)

_
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kevätkääryleet. Miten voi olla niin maukasta. Kauppojen pakastealtaasta hätähimoissaankin voi ostaa, mutta itsetehty tai hyvässä kiinalaisessa on kyllä parhaita.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sushi. On kalliimpaa kuin vaikka big mac-ateria, mutta huomattavan maukkaampaa, freesimpää ja kenties terveellisempääkin. Laadukasta sushia on vaikea päihittää millään superbbqmegamättö-purilaisilla. Nykyään ainakin Helsingin alueella löytyy ihan kiitettävästi sushiloita, toivotaan tämän trendin jatkuvan ja nousevan edelleen.
Näin on näkyleivät. Keskinkertainenkin sushi peittoaa mennen tullen rasvamätön, laadukkaasta sushista puhumattakaan.

Pääkaupunkiseudulle on ilmestynyt viimeisten muutaman vuoden aikana paljon uusia sushibaareja. Jonkin verran olen noita uusia mestoja kokeillut. Mitään huippuhehkeää sushikokemusta ei kannata odottaa, niitä varten kannattaa hakeutua kunnollisiin japskiravintoloihin ja syödä ajan kanssa. Jos taas odotukset ruuvataan kohtuulliselle tasolle ja ymmärretään tällainen sushiruokailu ohimennen napatuksi pikalounaaksi, niin 10-15 eurolla saa aivan asiallisen vastineen rahalle.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Jaettu ykkössija:

- Kebab ranskalaisilla, Eerikin pippuri
- Tuore ja rasvainen lohi keitetyillä puikulaperunoilla, ihan missä tahansa
- Voissa paistetut muikut, Kuopion tori
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole päässyt ymmärrykseen tästä sushin hehkutuksesta. Olen pari kertaa yrittänyt tykätä siitä, mutta aika mitäänsanomattomia kokemuksia ovat olleet. Kylmää riisisössöä lähinnä. Lihatiskin valmissushista en paljon odottanutkaan, mutta ravintolakokemus oli samaa tasoa. Ihmetyttää, kun moni noita kehuu. Ehkä pitää suoda vielä kolmas mahdollisuus jossain erityisen kehutussa paikassa. Tuoreus kai se oleellisin juttu on, eikä Suomessa taida hirveästi sitä standardia täyttäviä rafloja olla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole päässyt ymmärrykseen tästä sushin hehkutuksesta. Olen pari kertaa yrittänyt tykätä siitä, mutta aika mitäänsanomattomia kokemuksia ovat olleet. Kylmää riisisössöä lähinnä. Lihatiskin valmissushista en paljon odottanutkaan, mutta ravintolakokemus oli samaa tasoa. Ihmetyttää, kun moni noita kehuu. Ehkä pitää suoda vielä kolmas mahdollisuus jossain erityisen kehutussa paikassa. Tuoreus kai se oleellisin juttu on, eikä Suomessa taida hirveästi sitä standardia täyttäviä rafloja olla.
Täysin samat kokemukset itsellänikin. En vaan tajua.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Hyvä että maistuu, mielellään suon pojille lisää kävijöitä vaikka paikka onkin pieni, mutta take away onnistuu toki aina. Ja kyllä tähänkin makuun turtuu jos ihan joka päivä siellä käy mutta heitetään vaihtoehdoksi Hietsun halli joka on tuosta "muutaman korttelin" päässä. Sieltä saa mm Roslundilta hyviä burgereita. :)
Lihakauppa Roslund Hietalahden kauppahalli

Kyllä stadista saa hyvää kun vain tietää paikat. ;)

_

Juu Roslund on tuttu paikka, ihan jo senkin takia, kun suku on tuttu muutenkin. Senkin takia siellä tullut käytyä ja Rosburger on ihan ehdoton! Varaukseton peukku myös sille!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös