Lempipikaruokasi?

  • 31 199
  • 161

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Grilleissä käytetään julmetusti enemmän ja useammin b-luokan aineksia. Olen tukussa töissä ollessani nähnyt millaisia tavaroita grilleihin ostetaan. Ne ovat kaukana joistakin mäkkärin pihveistä tai perunoista. Se miksi ne monesti täyttävät paremmin ja maistuvat paremmalta grillissä on - rasva ja suola sekä muut mausteet. Pihvien koostumus muuttuu heti, kun sekaan jauhetaan erinäisiä muita aineksia kuin pelkkää lihaa. Mäkkärinkin pihveissä ei ole kuin lihaa. Rapeaksi ja kuohkeaksi pihvit saa, kun pihveihin lisätään jotakin, mikä muuttuu rapeaksi tai kuohkeaksi. Liha itsessään ei sellaiseksi mene.

Okei. Ilmeisesti aika kultaa muistot tai sitten on vaan käynyt tuuri ja olen saanut hyvää tavaraa, pitkään aikaan ei ole tullut vanhan lähigrillin hampurilaista syötyä. Ostin vittuillakseni burger-salaatin Hesburgerista yksi päivä, ja siinä kun saa tuota pihviä maistella ihan erikseen niin kyllä rasva ja suola maistuivat ihan saatanasti myös tuossa pihvissä, siis ihan liikaa mun makuun. Mun protesti hampurilaispaikkoja vastaan on siis, että käytetään liikaa rasvaa, suolaa ym sörsseliä ja liian vähän lihaa. Ite kun teen ruokaa niin hyvin vähän tulee suolaa ja myös rasvaa käytettyä, sitten kun harvoin käy jossain hampurilaisella niin shaatana, että meinaa pää räjähtää.

Pienempänähän hampurilaiset oli suurinta herkkua. Ilmeisesti näin se maku kehittyy kun on ruvennut tökkimään.

Mitkäs on muuten ihmisten intressit yleensäkin ruokailun suhteen? Missä suhteessa a) ruoassa pitää olla jotain ravintoa b) siitä pitää saada maha täyteen c) sen pitää olla hyvää?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei millään pahalla, mutta miten jonkun lempiruoka voi olla roskaruoka? Vaikka kuinka hyvää onkin niin emmä siitä kyllä lempi ruokaa saa. Maailmassa on niin paljon parempia ruokia, kun nää hampurilaiset.
Ok. Eli jos minulta kysytään suosikkia iskelmäartisteista, oikea vastaus on, että miten jonkun lempimusiikkia voi olla iskelmämusiikki, kun on kuitenkin tarjolla Straussia ja Beethovenia? Vastaan siis Pantera.

Lempipikaruokaa on ehdottomasti pizza. Ei mitkään turkkilaisten valmistamat ja suomalaisten suosimat mössöpizzat, jossa on viittä eri lihaa ja mistä kuuluu junttimaisittain jättää vielä reunat syömättä, vaan ihan oikea pizza. Tosin seuraava kysymys on se, onko se enää pikaruokaa. Enkä edes yritä esittää niin kultivoitunutta, etteikö pikaruoka toisinaan maistuisi. Niin pizzat, hampurilaiset kuin kebabit. Heset ja snägärit tosin kierrän kaukaa.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Pizzoissa löytyi uusi suosikki. Yleensä on menty (jurri/kankkusruokana) Empire Special linjalla ja vältetty mauttomia kanapizzoja. Kaveri tilasi Mäkelänkadun Marco Polosta pizzan, jossa oli kanaa, smetanaa (kyllä, smetanaa) jalopenoja ja sipulia. Päälle Habanero sauce *. Oli aivan törkeän hyvää kun maistoin ja olin kaikenlisäksi selvinpäin. Tuota voisin lähteä ihan syömäänkin, vaikka roskaruokaa en yleensä syökään selvinpäin.

*Olen aika varma, että kyseessä oli se Tabascon habanero versio, joten chilihifisteille tämä saattaa jo pilata koko lätyn. Minä kyllä pidin, kun en paremmasta tiedä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ite kun teen ruokaa niin hyvin vähän tulee suolaa ja myös rasvaa käytettyä
Kun minä teen ruokaa, suolan määrä tarkistetaan maistamalla. Jos sitä ei ole riittävästi, sitä laitetaan lisää. Jos sitä on liikaa, ruoka on melkein pilalla. Marttojen nikseillä se voidaan ehkä pelastaa jotenkuten. Varsinkaan vihannekset eivät maistu kypsennettyinä miltään, jos suolaa on liian vähän. Ja käytän aina aitoa voita, tulee parasta.

Mexasin (R.I.P.) legendaariset ranskalaiset olivat niin maukkaita, koska uppokeittimen rasvaa ei ikinä vaihdettu. Lisättiin vain, kuulemma. Ehkä siinä on osittain syy, miksi katugrillien pihveissä on makua.
 
Varsinkaan vihannekset eivät maistu kypsennettyinä miltään, jos suolaa on liian vähän. Ja käytän aina aitoa voita, tulee parasta.
Siksi niitä ei kannatakaan kovin paljoa kypsennellä ;) Esim. parsakaalin maku on parhaimmillaan kun freesaa tai jopa ruskistaa 30 sekuntia, lisää pari tippaa nestettä ja höyryttää toisen samanmoisen ja ripauttaa päälle ujon suolan.

Huvittaa lounaspaikoissa ja muualla katsella vihannessekoituksia, joista on kaikki vitamiinit ja maut liotettu sinne keitinveteen. Ei ihmekään, jos perus suomalaiselle "pupunruokaa en syö" -miehessä vihannes herättää negatiivisia mielikuvia.

Ja jotta päästään taas ainakin melkein takaisin aiheeseen, niin kuka on luonut standardin salaattipöydästä, joka sisältää etikkakurkkuaja ja -punajuuria, pakasteherneitä ja -maissia? Näitähän löytyy kebab- ja lounaspaikkojen lisäksi ihan perus ruokaravintoiloistakin (Rossossa ja Napolissa olen törmännyt).
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Kun minä teen ruokaa, suolan määrä tarkistetaan maistamalla. Jos sitä ei ole riittävästi, sitä laitetaan lisää. Jos sitä on liikaa, ruoka on melkein pilalla. Marttojen nikseillä se voidaan ehkä pelastaa jotenkuten. Varsinkaan vihannekset eivät maistu kypsennettyinä miltään, jos suolaa on liian vähän.

Niin, mutta ehkä sun makuaisti on vituillaan. Olen nimittäin huomannut, että suolan käyttö on paljolti tottumiskysymys. Jos totuttelee vähäsuolaisempiin ruokiin, niin ne vanhoilla suolaustottumuksilla valmistetut ruoat maistuu ihan överisuolaisilta. Olet siis tottunut liialliseen suolan käyttöön ja turruttanut makuaistisi sillä. Mitäs siihen sanot?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin, mutta ehkä sun makuaisti on vituillaan. Olen nimittäin huomannut, että suolan käyttö on paljolti tottumiskysymys. Jos totuttelee vähäsuolaisempiin ruokiin, niin ne vanhoilla suolaustottumuksilla valmistetut ruoat maistuu ihan överisuolaisilta. Olet siis tottunut liialliseen suolan käyttöön ja turruttanut makuaistisi sillä. Mitäs siihen sanot?
Sanon, että olet väärässä. Katsos kun minun ruokiani syö lähes poikkeuksetta joku muukin. Yleensä tulee kehuja, joskus noottia puuttuvasta suolasta. Mitäs siihen sanot?

Ruuan ei siis tarvitse olla suolaista, mutta tietty määrä suolaa tarvitaan, että ruuasta tulee hyvää. Minä käytän merisuolaa, jos se jotakuta kiinnostaa.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Sanon, että olet väärässä. Katsos kun minun ruokiani syö lähes poikkeuksetta joku muukin. Yleensä tulee kehuja, joskus noottia puuttuvasta suolasta. Mitäs siihen sanot?

:) Olet selkeästi myrkyttänyt jo sukusikin/ketkä siellä ruokailevatkin.

Ruuan ei siis tarvitse olla suolaista, mutta tietty määrä suolaa tarvitaan, että ruuasta tulee hyvää.

Juu juu, mutta olen tullut siihen johtopäätökseen, että se sopiva määrä riippuu pitkälti siitä mihin on tottunut. Muitakin mausteita on joilla saa ruokaan makua. No kalaan nyt ainakin täytyy käyttää suolaa.

Haluatko muuten sanoa vielä jotain?

Ja tämähän liittyi aiheeseen oleellisesti siten, että tietyissä pikaruoissa on ihan tarpeeton määrä suolaa (mun makuun).
 

Est.1885

Jäsen
Aletaan olla asian ytimessa! Laitan minakin tassa pitsaa mutustellessa omia suosikkejani jonkinlaiseen paremmuusjarjestykseen.

Taco Bell. Jostain syysta taman kioskin ruoat tuntuvat sopivan aivan erityisesti suomalaiseen makuun. Listalta valitaan 2-3x “5 layer beef burrito” ilman mitaan lisukkeita tai juomia. Alle $5:lla kaloreita tulee pitkalti toista tuhatta.
McDonalds. Hyvaa ja tasalaatuista. Dollarin McDouble hamppareita lahtee normaalisti mukaan kolme kappaletta, jotka sitten toimistolla hotkaisen DrPepperin kyydittamana tuulensuojaan. McDouble on sama kuin suomalaisten tuplajuusto, mutta vain yhdella juustosiivulla. Tasta setista ne runsaat tuhat kaloria lahtee hintaan $3.24 (sis. verot).
Subway. Vahintaan kerran viikossa jalanpituinen patonki lounaaksi, muulloin ei tule kaytettya. Kuukausittain on vaihtuva $5 footlong, joita tulee testailtua. Jos tarjous on jotain vegea tai muuta roskaa, niin sitten Italian B.M.T. ja leipana Italian herbs and cheese.
Papa John’s. Isommista pitsaketjuista paras ja ainoa, josta haen ruokaa. Alkuviikosta tuolla on tarjouksena iso pitsa max 5 taytteella hintaan $9.99. Mitaan vakiokombinaatiota ei ole, mutta useimmiten aika lihaisat taytteet + tuplajuustot. Ilman tuota tarjousta tulee useimmiten valittua suoraan listalta Chicken Parmesan.
Chipotle. Hyvat burritot/tacot/encilladat, jotka hintansa (ja laatunsa) puolesta sijoittuvat pikaruokien ylempaan kastiin. Vajaalla kympilla tuolta saa ison burriton. Oma suosikkini on burrito bowl, jossa siis normi-burriton sisuskalut latkaistaan suoraan lautaselle ilman maissilattya. Ehka terveellisempaa, mutta ainakin helpompi syoda, kun ei tarvi sotkea naamaansa ja paitaansa. Sita (jenkki-)futispallon kokoista burritoa on muuten vaikea syoda. Erityismainintana viela tasta firmasta, etta kaikki raaka-aineet on luomua ja niiden siatkin asuvat metsassa. Voi tuntea tosissaan pelastavansa maailmaa.
In-N-Out. Ehka parhaat burgerit ja ranskalaiset. Erikoisuutena on spesiaalit, joita ei lue listoilla mutta joita voi tilata ne, jotka asiasta tietavat. Normisettina itsellani tuolla on 2x2 burger ja ranskalaiset “animal style”. Sopii viikonlopuksi, koska tuon setin jalkeen pitaa ottaa pienet paivaunet.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
SUSHI on ehdoton ykkönen omalla listallani (jos lasketaan pikaruoaksi). Opin tätä syömään vuosituhannen vaihteessa Aasian reissuillani mutta erityisesti viime vuosina tähän on kasvanut suorastaan himo.

Muita kodin ulkopuolella maistuvia ovat Granin Kotipizzan erikoisversiot ("Salaneuvos" tulee otettua useimmiten) sekä kaikenlaiset kebabit. Parhaimman kebabin muistan syöneeni Kajaanissa Palokankaalla olevalla grillillä kaverin suosituksesta - grillin/kebabin nimeä en enää muista.

Kotona suosikkipikaruokani ovat karitsan sisäfileet (n. 1 minuutissa grillistä lautaselle) sekä Lisbeth Salanderin esimerkistä oppineena Billy´s pannupizzat (eritoten salami)
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juu juu, mutta olen tullut siihen johtopäätökseen, että se sopiva määrä riippuu pitkälti siitä mihin on tottunut. Muitakin mausteita on joilla saa ruokaan makua. No kalaan nyt ainakin täytyy käyttää suolaa.

Haluatko muuten sanoa vielä jotain?
Think outside the box. Eihän juustossakaan tarvitse olla rasvaa kuin max 17 %. Kyllä Floran litkuilla voi korvata kerman kastikkeessa. Tofu on ihan yhtä hyvää kuin liha.

Se on totta, että liiasta suolankäytöstä voi totutella pois. Meillähän on jo melkein geeneissä se, että tykkäämme suolaisesta. Mutta sillä ei ole suoraa yhteyttä sen kannsa, mikä on oikea suolan määrä ruuanlaitossa. Sen oikean määrän oppii kokemuksen kautta. Jos ei tätä tajua, ei tajua ruuanlaitostakaan paljon mitään. Ja sehän on lempiaiheeni. Ei siis varsinaisesti ruuanlaitto, vaan päteminen.

Ja tämähän liittyi aiheeseen oleellisesti siten, että tietyissä pikaruoissa on ihan tarpeeton määrä suolaa (mun makuun).
Tällä on ihan suora yhteys suolan liiallisen määrän kanssa. Sopivassa henkisessä ja fyysisessä tilassa keho suorastaan huutaa näitä hyi-epäterveellisiä safkoja. Siksi tämäkin ketju on olemassa.
 

harky

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Lempipikaruokani on ehdottomasti kebab ja hyvänä kakkosena tulee nykyisin Subway, joka ei mielestäni loppujen lopuksi niin paskaa ruokaa ole. Täysjyväleipää, kanaa ja kasviksia.. kelpaa.

Hesessä ja mäkkärissä tulee syötyä nykyään suht harvoin, mutta hesburgerin tarjonnasta olen tykännyt enemmän ja hampurilaiset maistuvat mielestäni paremmilta juuri majoneesipitoisuuden vuoksi.

Keväällä tuli myös käytyä ensimmäistä kertaa Tukholman Burger Kingissä ja vaikka otinkin vain jonkun aterian niin olipahan pettymys. Ranskalaiset olivat ihan ok mutta hampurilainen oli niin kuiva että oksat pois. Tiedä sitten oliko vain kyseessä minun hampurilaiseni vai ei.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ennenkuin voin vastata kysymykseen lempipikaruuastani, jonkun pitää määritellä minulle, mitä pikaruualla tässä kontekstissa tarkoitetaan. Tarkoitetaanko sillä nopeasti valmistettavaa ja tarjoiltavaa ruokaa, vaiko ravintoloissa esivalmistettuna take awaynä myytävää ruokaa?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Voi, voi...

No, jos itsetehdyt annokset pitää rajata pois, päätynen johonkin pizzaan hyväksi havaitussa, siistissä ja asiallisessa paikassa. Niitä on tullutkin syötyä ainakin kaksi tänä vuonna, mutta tuskin kiihdytän tahtiani loppuvuodesta.
Hampurilaisia, kebabeja, tjsp. en suuhuni vaivaudu työntämään, paskan olon saa helpomminkin...

Kotona esim. sipulimunakas tuoreen valkosipulin ja rosmariinin kanssa kevyesti paistetuilla perunoilla syntyy siinä kuin pizzakin ravintolassa ja maistuu varmasti paremmalta - puhumattakaan siitä, kuinka mukavaa hyvää ruokaa on itse laittaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kun joku oli listannut Taco Bellin niin täytyy todeta että piristävä poikkeus oli kun Helsingin Pitäjänmäelle oli tullut Taco mesta Uno Dos Tres. Iso burrito kaikilla herkuilla, maissilastut viereen, vielä erillinen soossi lastuille ja cokis alta kympin. Toimi yllättävän hyvin.


_
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mankkaan Chili's ja Äijäburger on kova setti kohtuuhintaan. Sopivasti tulisuutta, eikä varmasti jää nälkä. Sivuun voi suositella paikan omatekoisia chilikermaperunoita, jos haluaa venyttää vatsalaukkua kunnolla.
 

Rocco

Jäsen
Mun protesti hampurilaispaikkoja vastaan on siis, että käytetään liikaa rasvaa, suolaa ym sörsseliä ja liian vähän lihaa.
Pihvithän paistetaan ainakin mäkkärissä täysin ilman rasvaa ja suolataan kevyesti (paitsi joskus ranskalaiset on liian suolaisia), koska itse en käytä suolaa lainkaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mankkaan Chili's ja Äijäburger on kova setti kohtuuhintaan. Sopivasti tulisuutta, eikä varmasti jää nälkä. Sivuun voi suositella paikan omatekoisia chilikermaperunoita, jos haluaa venyttää vatsalaukkua kunnolla.

Tuo on kyllä tautisen hyvä burgeri mutta ei pikaruokaa. Yleensä sitä saa venata ainakin 20min kun tekvät safkaa aika pienellä henkilökunnalla. Tosin monesti auttaa se että on b-oikeudet ja ehtii juomaan tuopin tai kaksi burgeria odottaessa terassilla.

_
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Pikaruokapaikoista suosikkini on Subway jossa tulee käytyä n. kerran kuussa. Paras pizza mitä on tullut syötyä oli viime perjantaina Rovaniemellä tilattu 70cm halkaisijaltaan oleva pizza jota ei saatu tuhottua edes kolmeen pekkaan.

-Tinke
 
Tuo subway on kyllä siitä mielenkiintoinen, että siellä olen saanut yhden miellyttävimmistä makukokemuksista pikaruuan saralla, mutta sen lisäksi myös hirveimmän.

Juuri tuo useassa viestissä mainittu Paahtopaisti oli todella hyvää ja raikasta kun otti kaikilla höysteillä pl. oliivit. Täyttääkin varsin mukavasti.

Hirvein taas oli joku lihapullatomaattikastikepatonki, en nyt muista tarkkaa nimeä tähän hätään. Taisi olla päivän subina, tai jokin muu tarjous. En ole koskaan syönyt missään niin hirveän makuisia eineslihapullia kuin sen patongin välissä oli ja mauton ketsuppi kruunasi kokonaisuuden.

Kaikenkaikkiaan Subway on hyvä paikka, vaikkakin on siellä käyminen jotenkin jäänyt sen alkuinnostuksen jälkeen, kun Subway tänne tuli.
Pitänee joku päivä käydä ostamassa taas subia.
 

Dishier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kai sitä täytyy myöntää, että ainakin itse tykkään aika paljon roskaruoasta. Tosin tämä ei minulle mikää ongelma ole, sillä vaikka tällaisesta ruoasta tykkäänkin, en silti näitä annoksia usein syö. Eli lähinnä kerran kahdessa viikossa tulee näitä syötyä.

Ja niin, omat suosikkini ovat, aika normaalit, eli mäkkäri ja paikalliset kebabpaikat. Mäkkäri nyt vaan on tuttu ja turvallinen, ja itse olen aina tykännyt hanpurilaisista ja ranskalaisista. Myöskin sen nopeus ja helppous tekevät siitä hyvän vaihtoehdon.

Kebab on myös mielestäni hyvä vaihtoehto normaalille kotiruoalle. Kebab paikoissa on plussaa niiden halvat hinnat ja helppous tilata ruokia kotiin. Kebab ranskalaisilla on melkein yleisin mitä otan, vaikka ei muutkaan annokset huonoja ole.
 
Ennenkuin voin vastata kysymykseen lempipikaruuastani, jonkun pitää määritellä minulle, mitä pikaruualla tässä kontekstissa tarkoitetaan. Tarkoitetaanko sillä nopeasti valmistettavaa ja tarjoiltavaa ruokaa, vaiko ravintoloissa esivalmistettuna take awaynä myytävää ruokaa?
Minun mielestäni kriteerit voisivat olla:

- tilauksesta tarjolle maksimissaan 5-10 min
- ei hirveän kallista, silä saahan olutravintoloissakin annoksensa alle kymmenessä minuutissa mutta ei se ole mielestäni pikaruokaa jos se maksaa 18e
( - saatavilla myös illan ja yön tunteina)
( - ainakin näissä korkean elintason länsimaissa jossa liikalihavuus on suuri kansanterveydellinen ongelma (UK, USA, FIN, oliko edes muita? :D) taitaa kriteerinä olla myös ravintoköyhä tai ravintosisällöltään suorastaan mahdollisimman epäterveellinen ruoka)

Kritiikkiä otetaan vastaan.
 
Minun mielestäni kriteerit voisivat olla:

- tilauksesta tarjolle maksimissaan 5-10 min
- ei hirveän kallista, silä saahan olutravintoloissakin annoksensa alle kymmenessä minuutissa mutta ei se ole mielestäni pikaruokaa jos se maksaa 18e
( - saatavilla myös illan ja yön tunteina)
( - ainakin suomessa taitaa kriteerinä olla myös ravintoköyhä tai ravintosisällöltään suorastaan mahdollisimman epäterveellinen ruoka)

Kritiikkiä otetaan vastaan.

Kyllähän nuo kriteerit osuvat aika nappiin pl. mahdolliset ruuhka-ajat esim. lounasaikaan kebabpizzerioissa, joissa parhaimmillaan olen saanut kebabia odottaa n.25min, mutta nuo nyt ovat vain sellaisia hetkellisiä poikkeuksia.
Normaalisti kebabin saamiseen menee n. 10-15min, pizzassa ehkä hieman kauemmin.

Nuo edellä mainitut kriteerit kuitenkin ovat sellaiset, mitkä itse ainakin miellän pikaruualle.
 

Puster

Jäsen
Suosikki on mustamakkara ja hyvänä kakkosena tulee Subwayn leivät. Kumpaakaa en laske roskaruuaksi eikä ne kyllä kovin mahdottoman epäterveellisiäkään ole.

Tapolan vaunusta tulee yleensä otettua pari reilua pätkää (+hillo) ja puolen litran maito. Subista yleisin tilaukseni taitaa olla kokonainen hunajakaura clubi-täytteellä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Minun mielestäni kriteerit voisivat olla:

- tilauksesta tarjolle maksimissaan 5-10 min
- ei hirveän kallista, silä saahan olutravintoloissakin annoksensa alle kymmenessä minuutissa mutta ei se ole mielestäni pikaruokaa jos se maksaa 18e
Siinä tapauksessa valintani on sushi. Tosin Pusterin esilletuoma mustamakkara, meinasi sekoittaa pakan kokonaan, mutta koska sitä saa ainoastaan Tammelan torilta, vie sushi voiton.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös