Lapsia vai ei?

  • 173 432
  • 1 367

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Johan Suomessa tuo luku on alle kahden. Onko meillä erityistä perhesuunnittelua, joka tähtäisi väestön vähenemiseen? Ei tietenkään. Parasta perhesuunnittelua on kehittyvissäkin maissa panostaa naisiin ja heidän koulutuksiin sekä työmahdollisuuksiin. Sen ihmeellisemmästä asiasta ei ole kärjistetysti kyse, kuten itsekin tuossa osaksi toteat.

Aivan, kuten itsekin totean:

"Avaimia tähän ovat perhesuunnittelu, seksuaalikasvatus sekä naisten kouluttaminen."

Kaikki on loppujen lopuksi todella pienestä kiinni, mutta samalla se vaatii todella paljon tahtoa ihmisiltä. Toisilta se vaatii todella paljon luopumista ja tunnustamista, että ajamansa asia ei välttämättä olekaan se järkevin mahdollinen vaan että globaalisti ajatellen on järkevintä keskittyä mainitsemiini yksinkertaisiin asioihin.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ideaalitilanteessa koti olisi lapselle paras mahdollinen paikka kasvaa, mutta valitettavasti usein ei niin ole. Vaikkei mentäisi auereihinkaan, niin kuva hellästä ja rakastavasta mutta lujasta äidistä, joka auttaa läksyissä ja laittaa ruokaa, ei ole läheskään aina todellisuutta.

Tämä siis oli vastaus siihen kun prof puck pyysi perustelemaan jotain Anneli Auer-heittoa, joka taas oli vastaus siihen, että proffan mielestä suomessa ei anneta arvoa kotiäitiydelle.

No nyt täytyy kyllä ihmetellä tuota lainaamaani tekstinpätkää ihan alusta loppuun. En oikein ymmärrä, että mikä on parempi paikka kasvaa kuin koti? Lastenkoti vai katu? Vai ajatko tässä takaa nyt sitä, että kotiäidin kasvattama lapsi on huonommassa asemassa päivähoidossa olevaan lapseen nähden.

Jos näin on, niin argumentin vuoksi muistelen ääneen, että Timo T.A:n vaimo Nina Mikkonenhan puhui jossain vaiheessa päiväkodista jonain natsi-saksan keksimänä kasvatuskoneistona. Nykytiede pitää kyllä väittämää aika poskettomana, kyllähän suuressa ryhmässä kasvattamisella on aika suuret edut, tosin en kyllä näe isoja päiväkotiryhmien kokoa parhaana mahdollisena tilanteena, siinä on kuitenkin aika suuret mahdollisuudet jäädä muiden varjoon, jos nyt sattuu olemaan sellainen lapsi, jonka himassa ei hirveästi lapsen kanssa tajuta puuhailla. Samoin taas isossa ryhmässä saattaa olla pari niinkin vaativaa muksua, että tätien kaikki huomio menee sitten niiden huomioimiseen.

Nykyään kun puhutaan varhaisen vuorovaikutuksen merkityksestä, niin alleviivataan ensimmäinen elinvuosi tärkeimpänä, mutta painotetaan silti ensimmäistä kolmea vuotta tärkeänä. Siinä mielessä joku perhepäivähoito tai omassa perheessä hoitaminen (jos on sisaruksia) olisi ideaalitilanne.
Itse ajattelisin, että sisaria lukuun ottamatta ensimmäinen vuosi saisi mennä aika vähällä seurustelulla ja maailmaa voisi opetella etupäässä äidin ja isän kanssa. 2-3 v. aikana sitten pienessä ryhmässä esim. perhepäivähoidossa.

Eikä sinne isoihin ryhmiinkään ihan hirveä kiire pitäisi olla esim. ennen 5. ikävuotta, perhepäivähoito voisi olla siihen asti aikalailla hyvä vaihtoehto. Isoon rymään sitten 5 vuotiaana ja treenailla sitten siinä sitä isossa ryhmässä olemista aina eskarin kautta kouluun. Ainakin oman näkemykseni mukaan, sellainen vahva yksilö jolla on mennyt kaikin puolin nappiin pärjää paremmin isossa ryhmässä. Vaikka siis päiväkotiin meneminen ei ole millään tavoin vahingoittava asia.

Ja sitten tuo väittämä siitä, että äiti joka olisi " hellä ja rakastava mutta luja, joka auttaa läksyissä ja laittaa ruokaa" ei vastaa todellisuutta läheskään aina.

Juu ei vastaakkaan läheskään aina, ei kai meillä olisikaan niin paljoa ongelmia lasten kanssa jos niin olisi. Tuossahan on aikalailla perusasioita, minkä tulisi olla hallussa: Rajoja ja rakkautta, hoivaa, huolenpitoa ja tukea.

Tästä kyllä pitäisi lähteä, että nämä asiat olisi hanskassa. Arvostettu presidenttimme Sauli "messias" Niinistöhän oli suojelemassa tätä "ihan tavallisia asioita" kampanjaa. (Jonka mainitsen tässä välissä olevan sisällöltään ihan ok, mutta agendaltaan ihan pielessä koska kyseessä oli puolivillainen vaalilupauksen täyttäminen ja samalla kolmannen sektorin kampanjointi). No jokatapauksessa ne sisällöt oli tosissaan ihan ok, loppujen lopuksi turvalliseen ja hyvään kasvuympäristöön ei ihan ihmeitä tarvita. Sellainen Winnicottmainen riittävän hyvä vanhemmuus on ihan hyvä lähtökohta mihin vain.

Loppujen lopuksi sanon vaan sen verran, että olen proffan kanssa samaa mieltä siitä että kotiäitiyttä ja äitiyttä ylipäätään ei arvosteta suomessa tarpeeksi, eikä oikeastaan vanhemmuuttakaan. Meillä on kyllä maailman paras kasvatus- ja koulutusjärjestelmä, mutta silti ollaan todella kaukana siitä että oppia vanhemmuudesta menee juuri sinne missä sitä eniten tarvitaan. Lapsia tekee suomessa eniten juuri se ryhmä jolla on heikoimmat pelimerkit hoitaa homma himaan kunnolla.

Mutta ei nyt kyyniseksikään kannata heittäytyä, meillä on kyllä ongelmista (taloudellisesti huono- osaiset perheet ja lastensuojelun asiakkuuksien määrät*) huolimatta kuitenkin maailman parhaat koulutustulokset, eli toisaalta voidaan sanoa että suomessa kasvatetaan prosentuaalisesti maailman parasta väestöä.

*Lastensuojelun asiakkuuksien määrä on myös osittain tilastoharha,mm. koska lastensuojelulain ilmoitusvelvollisuutta laajennettiin 2009. Ja toisaalta myös sen vuoksi, että meillä lastensuojelun asiakkuus on usein aika pitkäaikainen.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Ihmisen lisääntyminen on siinä vaiheessa tuomittavaa, kun väestönmäärä on laskelmien mukaan nousemassa seitsemästä miljardista ainakin yhdeksään miljardiin. Tietenkään ei pidä toimia samalla tavalla jos ihmisiä on maapallolla 10 miljardia tai sitten vain vaikkapa kymmenen.

Mutta onko ihmisen lisääntyminen ainoa tuomittava asia tuossa tapauksessa? Veikkaan, että aika moni luonnonvaroilla lapsettomuutensa perusteleva ottaa itse oikeudekseen käyttää luonnonvaroja moninkertaisesti yli oman tarpeensa. Eikö se ole vaihtoehto, että kaikki- lapsettomatkin- vähentäisivät kaikkea kulutusta joka ei ole välttämätöntä?

Todennäköisesti moni varakas yksineläjä käyttää luonnonvaroja enemmän kuin moni pienituloinen lapsiperhe. Onko tällöinkin se lapsiperhe nyt se, jolle kuuluu heristää sormea luonnonvarojen tuhlaamisesta?
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Kiinan yhden lapsen politiikka olisi länsimaissa toimiva, koska täällä ei syrjitä tietoisesti tyttölapsia kuten Kiinassa tehdään. Tämä koitui Kiinassa yhden lapsen politiikan kohtaloksi ja nyt siellä monilla alueilla saa tehdä kaksi lasta jos ensimmäinen lapsi on tyttö.
Kiinan yhdenlapsenpolittiikkahan on veromuotoinen maksu - ei mikään kaikille säädetty rajoitus. Jos sinullla on rahaa maksaa maksu (tai synnyttää Hongkongissa niinkuin useimmat) niin voit hankkia tasan niin monta lasta kuin haluat. Tuskin tuo yksi näkökohta tekisi yhden lapsen politiikasta toimivan - itse asiassa voidaan väittää, että tämä politiikka on jo käytössä. Kaikki lapsiperheiden tukien vähentäminen tekee tulevaisuudessa useille vaikeaa hankkia useita lapsia ellei halua tippua köyhyysrajalle. Eli tuohan toimii samoin kuin Kiinassa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mutta onko ihmisen lisääntyminen ainoa tuomittava asia tuossa tapauksessa? Veikkaan, että aika moni luonnonvaroilla lapsettomuutensa perusteleva ottaa itse oikeudekseen käyttää luonnonvaroja moninkertaisesti yli oman tarpeensa. Eikö se ole vaihtoehto, että kaikki- lapsettomatkin- vähentäisivät kaikkea kulutusta joka ei ole välttämätöntä?
Eiväthän nuo ole millään tavalla toisensa pois sulkevia. Lyhyesti sanottuna; erityisen huono pointti.
Todennäköisesti moni varakas yksineläjä käyttää luonnonvaroja enemmän kuin moni pienituloinen lapsiperhe. Onko tällöinkin se lapsiperhe nyt se, jolle kuuluu heristää sormea luonnonvarojen tuhlaamisesta?
Todennäköisesti moni varakas perhe käyttää luonnonvaroja moninkertaisesti enemmän kuin moni pienituloinen yksineläjä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kiinan yhdenlapsenpolittiikkahan on veromuotoinen maksu - ei mikään kaikille säädetty rajoitus. Jos sinullla on rahaa maksaa maksu (tai synnyttää Hongkongissa niinkuin useimmat) niin voit hankkia tasan niin monta lasta kuin haluat. Tuskin tuo yksi näkökohta tekisi yhden lapsen politiikasta toimivan - itse asiassa voidaan väittää, että tämä politiikka on jo käytössä. Kaikki lapsiperheiden tukien vähentäminen tekee tulevaisuudessa useille vaikeaa hankkia useita lapsia ellei halua tippua köyhyysrajalle. Eli tuohan toimii samoin kuin Kiinassa.

Toisaalta Kiinan yhdenlapsenpolitiikka koskettaa suurta osaa kiinalaisia siinä mielessä ettei heillä ole varaa maksaa mitään veroluenteisia maksuja tai mennä synnyttämään lastaan Hongkongiin - kiitos muuten tiedosta, en ollutkaan tietoinen, että siellä on olemassa tällainen poikkeama eli HK:ssa voi käydä synnyttämässä useammankin lapsen. Tässä suhteessa politiikkaa on juuri kritisoitu, koska kaupunkien ja maaseutujen köyhempi väestö menetti mahdollisuuden saada pojan jos perheeseen oli syntynyt jo tyttö ja siksi osassa maata ainakin on olemassa poikkeamia tämän suhteen eli virallisesti ilman ylim. maksu useampikin lapsi on sallittu. Sen sijaan kaupungeissa osalla on jo vallalla ajatus siitä ettei niitä lapsia tarvitse useampaa olla, jopa tietyissä piireissä tytötkin alkavat olla hyväksyttyjä.

Mutta kaikkiaan hyviä pointteja sinulta keskusteluun!

Se on kuitenkin tosiasia, että Kiinan politiikka on hidastanut maan väestökasvua, voidaan toki kysyä, että ovatko kaikki keinot olleet järkeviä joilla politiikkaa on toteutettu. Kenties tietyt moraaliset kysymykset on ollut pakko sivuttaa jotta saadaan aikaan se mitä tavoiteltiin. Toki kiinalaisten suhtautuminen ihmishenkeen on toisenlainen kuin suomalaisten, ja sikäläinen tarkastelee monia moraalisia kysymyksiä eri vinkkelistä mitä me, joten myöhäisvaiheen abortoinnit tai syntyneiden lasten tappamiset ovat ollaan tavallaan hyväksyttyjä toimenpiteitä.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Jos ei halua lapsia, ei tarvitse niitä hankkia. Jos haluaa niin kannattaa miettiä mitkä edellytykset elämään on tarjolla. Miten vitussa tästäkin voidaan saada pitkä väittely aikaiseksi. Militanttien mammaihmisten rinnalle on noussut vähintään yhtä sotaisa vihaanlapsiamuutenkinihmiset.

Toinen suuttuu kun pitäisi kuulemma säästellä jälkikasvuss ja toinen suuttuu kun pitäisi kuulemma tarkastella omaa kulutusta. Aikuiset miehet hei.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Toinen suuttuu kun pitäisi kuulemma säästellä jälkikasvuss ja toinen suuttuu kun pitäisi kuulemma tarkastella omaa kulutusta. Aikuiset miehet hei.
Ei täällä ole pahemmin suuttumisia näkynyt. No, ehkä tuo sinun viestisi oli lähinnä sitä.

Niin, mitä väliä. Jos minä haluan saastuttaa maapallon niin miksi muut siihen mitään sanoisivat. Mun yksilölliset halut, niinku, ja silleen. Mitä välii, huolehtikaa omasta elämästänne.
 

julle-jr

Jäsen
Jos mietitään kuinka paljon yksittäinen lapsi kuormittaa ympäristöä, niin tulisi huomioida, että suurprheissä kuormitus/lapsi on paljon pienempää kuin yksilapsisessa perheessä.

Jos lapsia on samassa taloudessa vaikkapa 5-10, kiertävät vaatteet, lelut, harrastusvälineet yms. todennäköisesti venhemmilta nuoremmille. Lisäksi kun tehdään ruokaa isolle porukalle, yksilökohtainen hävikki, ruoan lämmityskustannus jne. on paljon pienempi. Jos kattilassa kiehuu kaksi perunaa, ei energiankulutus ole merkittävästi pienempi kuin 10 perunalla.

Voisikin ehkä ajatella, että jos ympäristökuormitusta halutaan pakolla saada pienemmäksi, tulisi sallia vain esimerkiksi yli 7-lapsiset perheet. Tai siis ainakaan ei saisi antaa lapsilisiä perheille, jossa lapsia on alle 7.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Jos lapsia on samassa taloudessa vaikkapa 5-10, kiertävät vaatteet, lelut, harrastusvälineet yms. todennäköisesti venhemmilta nuoremmille. Lisäksi kun tehdään ruokaa isolle porukalle, yksilökohtainen hävikki, ruoan lämmityskustannus jne. on paljon pienempi. Jos kattilassa kiehuu kaksi perunaa, ei energiankulutus ole merkittävästi pienempi kuin 10 perunalla.

Juuri näin. Ja onhan noita lapsiperheitä meillä päin, joissa on yli 10 lasta. Siinä sitä vasta hiilijalanjälkeä pienennetään per nuppi. Lestadiolaisiksi sanotaan, käännyttäisiinkö kaikki tuohon lahkoon, ja maailma pelastuisi?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Lestadiolaisiksi sanotaan, käännyttäisiinkö kaikki tuohon lahkoon, ja maailma pelastuisi?

Ei monilapsisuus tarkoita lestadiolaisuutta, meillä on 6 muksua ilman että mihinkään lahkoon kuuluttaisiin.

Vaikka kierrätystä onkin mahdollista harjoittaa, niin kyllä silti jokaiselle pitää joskus jotain uutta omaa ostaa. Lisäksi tuotteita kyllä hajoaa paljon käytössäkin joten "kaiken kierrättäminen" on vähän epärealistinen tavoite. Alta kouluikäisenä kyllä pystyy kierrättämään paljonkin perheen sisällä ja toki sekin on enemmän kuin ei ollekaan.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nykyään kun puhutaan varhaisen vuorovaikutuksen merkityksestä, niin alleviivataan ensimmäinen elinvuosi tärkeimpänä, mutta painotetaan silti ensimmäistä kolmea vuotta tärkeänä. Siinä mielessä joku perhepäivähoito tai omassa perheessä hoitaminen (jos on sisaruksia) olisi ideaalitilanne.
Itse ajattelisin, että sisaria lukuun ottamatta ensimmäinen vuosi saisi mennä aika vähällä seurustelulla ja maailmaa voisi opetella etupäässä äidin ja isän kanssa. 2-3 v. aikana sitten pienessä ryhmässä esim. perhepäivähoidossa.

Olen kanssasi aika lailla samoilla linjoilla. Lasten viemisessä perhepäivähoitoon askarruttaa vain se, että tässä on "kaikki yhden kortin varassa". Jos on hyvä hoitaja, niin tämä on tosiaan ideaalitilanne, jos lasta ei hoideta kotona.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Voisikin ehkä ajatella, että jos ympäristökuormitusta halutaan pakolla saada pienemmäksi, tulisi sallia vain esimerkiksi yli 7-lapsiset perheet. Tai siis ainakaan ei saisi antaa lapsilisiä perheille, jossa lapsia on alle 7.
Tuolla logiikalla 100 miljardia ihmistä Maapalloa asuttamassa on siis ok jos lapset vaan ovat syntyneet suurperheisiin. Minä jostakin syystä olen edelleen sitä mieltä, että esimerkiksi 5 miljardia ihmistä pienemmissä perheissä syntyneinä on huomattavasti ekologisempi vaihtoehto.

Tietenkin, jos lisääntyminen sallitaan vain harvoille ja noiden harvojen pitää lisääntyä mahdollisimman paljon, niin se on vielä ekologisempaa ja populaatio ei kasva liikaa. Tuossa kuitenkin olisi huonoina puolina harvoille suotu etuoikeus, geenipoolin yksipuolistuminen ja se, että vanhempien luona asuttu aika on kuitenkin sangen pieni osa elämää ja aikuisena nuo kierrätysedut eivät enää vaikuta. Sitä paitsi, kyllähän moni kierrättää lasten vaatteita, vaikka olisi vain yksi lapsi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On tuossa oma pointtinsakin, mutta aivan yhtä hyvin voisi todeta, että yllättävän usein lapsettomat tietävät, miltä se vanhemmuus aivan ehdottomasti tuntuu. Hassua sinänsä, juu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Älä turhaan, mulla on sun jäliltäsi niin paljon jemmassa, ettei tartte omia tuhlata.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eiköhän tuon sinänsä osuvan stripin pointti ollut se, että ne on juuri lapselliset jotka pääsääntöisesti tulevat pätemään ja saarnaamaan vanhemmuuden "iloista & täyttymyksistä" lapsettomille (joita aihealue kiinnostaa suunnilleen yhtä paljon kuin ämpärillinen sianpaskaa).

Harvemmin tuo menee juuri toisinpäin...
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Sanonpahan vaan näille syntyvyyden rajoittamisen kannalle oleville että painukaa Afrikkaan tai Aasiaan ajamaan tätä asiaa. Varsinkin Afrikan maat "pursuaa yli" niin paljon että harvasen päivä on mustaa murjaania tulossa Eurooppaan loisimaan. Aasialaiset sentään ahkeraa ja fiksua väkeä, afrikkalaisista ei voi sanoa samaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sanonpahan vaan näille syntyvyyden rajoittamisen kannalle oleville että painukaa Afrikkaan tai Aasiaan ajamaan tätä asiaa. Varsinkin Afrikan maat "pursuaa yli" niin paljon että harvasen päivä on mustaa murjaania tulossa Eurooppaan loisimaan. Aasialaiset sentään ahkeraa ja fiksua väkeä, afrikkalaisista ei voi sanoa samaa.
Vieläkö sulla on kirjoitusoikeudet? Maailmassa on muitakin ihmeitä kuin syntymän ihme.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Eiköhän tuon sinänsä osuvan stripin pointti ollut se, että ne on juuri lapselliset jotka pääsääntöisesti tulevat pätemään ja saarnaamaan vanhemmuuden "iloista & täyttymyksistä" lapsettomille (joita aihealue kiinnostaa suunnilleen yhtä paljon kuin ämpärillinen sianpaskaa).

Harvemmin tuo menee juuri toisinpäin...

Näinhän se ikävä kyllä tuppaa menemään. Nykyjään kun tämäkin asia on ihan valintakysymys, niin miksi ei vain voi kunnioittaa toisten valintoja. Minä en lapsia halua, mutta se on minun valintani. Olen erittäin onnnellisessa asemassa, sillä parempi puoliskoni jakaa ajatukseni. Tästä asiasta ei siis riitaa tule meidän huushollissa.

Kaveripiirissä suurimmalla osalla on nyt lapsi tai useampikin lapsi, ikinä minulle ei tulisi mieleeni mennä heille ilkkumaan asiasta. Se on heidän valintansa, minä kunnioitan sitä. Ei ole minulta pois. Sama pitäisi kyllä toimia toisinkin päin. Ei ole lapsellisilta (heh) pois jos minä päätän jättää lisääntymättä. Onneksi suurin osa kavereistani tämän asian on ymmärtänyt. Vähemmän tutuille sanon vain, että emme voi saada lapsia, mikäli asia tulee puheeksi. Ei tarvitse sen kummemmin selitellä, ja voimme siirtyä seuraavaan aiheeseen. Eli niinsanotusti pienemmän pahan tie.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eiköhän tuon sinänsä osuvan stripin pointti ollut se, että ne on juuri lapselliset jotka pääsääntöisesti tulevat pätemään ja saarnaamaan vanhemmuuden "iloista & täyttymyksistä" lapsettomille (joita aihealue kiinnostaa suunnilleen yhtä paljon kuin ämpärillinen sianpaskaa).

Harvemmin tuo menee juuri toisinpäin...
Jep, luulen minäkin, että jos jotain saarnaamisia tms. pätemisiä tapahtuu, ne pääasiassa tapahtuvat noin päin. Tuo sarjis oli sikäli ihan osuva ja myös hauska, usko pois, kyllä minä sen komiikankin sokealta raivoltani sieltä tavoitin. Itse vain aika harvoin olen lopulta törmännyt niihin saarnaaviin vanhempiin, vaikka tunnistan kyllä tilanteita, joissa erityisesti iäkkäämmät sukulaiset tulevat asiaa utelemaan ja sitä kautta jutustelu ajautuu vanhemmuuden ihanuuteen. Toki sitten on nämä Fb-äidit myös, jotka ensi tykittävät mahakuvia ja ultraääniuutisia 9kk ja sitten tulee saman verran vauvakuvia yms. raportointeja ja voisin hyvin kuvitella, että kyseinen ihmistyyppi helposti ottaa nokkiinsa siitä, jos joku hänen ystävistään ei olekaan ehdottoman ihastunut pienokaiseen. Hassua vain, että aika usein samat tyypit ovat paukuttaneet somen pullolleen bilekuvia ja jotain parisuhdeuutisia silloin kun eivät vielä vanhempia olleet. Eli onko nyt sitten kyse geneerisesti vanhemmista vai mieluummin joistain henkilöistä, jotka muissakin asioissa toimisivat aivan yhtä kapeakatseisesti.

Voi tulla ehkä joillekin uutisena, mutta itse en kaveripiirissäni ole kokenut tarvetta saarnata kenellekään vanhemmuuden iloista. Olen toki ottanut osaa keskusteluun, jos sellaista on fiksunoloisesti syntynyt, mutta noin lähtökohtaisesti kyse on jokaisen omasta valinnasta. Jos multa kysytään mielipidettä, niin toki olen vanhemmuuden kannalla, koska mulle se on antanut aivan tolkuttomasti, mutta on myös vaatinut paljon, turha sitäkään on kieltää. Se hassu juttu tässä on se, että kuten edellä jo mainitsin, joillain lapsettomilla on hyvin vahvat mielipiteet vanhemmuudesta, jopa kaikin tavoin fiksuilla ja ajattelukykyisillä, varttuneilla ihmisillä. He tietävät mitä se on, joten heitä ei kiinnosta. No joo, ei tartte kiinnostaa, mutta hupaisaa silti, että he "tietävät" mitä se tuo tullessaan. Vähän sama kuin vanhanpojan tieto parisuhteesta.

Toinen minua vituttava seikka, joka lapsettomien kanssa nousee tuon tuosta esiin, on se, miten koira/kissa/joku eläin on heidän lapsensa. No vittu, kun ei ole. Se voi olla rakas, enkä epäile yhtään sitä, etteikö siihen voisi kiintyä kuin läheiseen ihmiseen. Mutta ei sitä ole kannettu 9kk vatsassa, synnytetty kivulla, imetetty ja hoidettu vuosikausia. Ei siinä ole osaa sinusta, vaikka se rakas olisikin. Korostan vielä, että ymmärrän täysin sen, että lemmikki voi olla todella rakas ja kuin perheenjäsen. Lapsi se ei kuitenkaan ole, se vertaus on jopa loukkaava, vaikkei sitä sellaiseksi tarkoittaisikaan. Tässä ei nyt arvoteta kenenkään tuntemuksia omaa lemmikkiään kohtaan, vaan totean vain sen faktan, mikä biologian puolelta on olemassa. Ja jätetään nyt ne alkoholistiäidit pois tästä paketista.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mun koira tykkää musta enemmän kuin teidän muksut teistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mun koira tykkää musta enemmän kuin teidän muksut teistä.
Voi olla, tai sitten ne vihaavat sua. Koirat ovat vain siitä urpoja, ettei ne osaa puhua. Vitun idiootit, hahahahahaha! Lapsi sentään sanoo viimeistään murrosikäisenä sen, että vihaavat mua, koira ei koskaan. Ellei ole se Aku Ankan joku "Elämme vaikeita aikoja, ystäväiseni" -koira.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös