Entä jos se lapsi makaa koomassa ja aivokäyrä vetää viivaa. Onko lasta oikeasti kohtuullista pitää hengissä letkuissa, viemässä toisen enemmän tarvitsevan paikkaa, vain koska vanhemmat eivät pysty luopumaan. "Ehkä hän vielä herää..."Aika monesti olen kuullut koiranomistajan sanovan, että "Pari vuotta olisi saanut lisää mutta ei ollut sen arvoista". Kukaan normivanhempi ei koskaan voisi noin sanoa.
Ongelmahan tuossa kysymyksessä on juuri se, että monelle lapsettomalle ajatus omasta lapsesta on niin mahdoton, että lapsen kohdalle ei tavallaan ole rahkeita asiaa pohtia: lasta ei ole eikä todellakaan tule. Eläinten omistajalle taas ajatus on jo biologian vuoksi mahdoton. Kysymystä voidaankin muutta muotoon "Mistä olisit valmis luopumaan lemmikkisi terveyden tähden?" Eli kuinka paljon olisit valmis laittamaan varallisuutta tms. (pankkilaina, asunnon panttaus ja jopa rikoksen tekeminen) peliin lemmikin pelastamiseksi? Normivanhemman ei taas(kaan) tarvitsisi lapsen kohdalla asiaa miettiä. Eli mikä on se "Kaikki" mitä eläinihminen rekkunsa eteen olisi valmis tekemään? Aika monesti olen kuullut koiranomistajan sanovan, että "Pari vuotta olisi saanut lisää mutta ei ollut sen arvoista". Kukaan normivanhempi ei koskaan voisi noin sanoa.
Näin (ihmis)lasten vanhempana näiden asioiden kirjoittaminen tuntuu hieman absurdilta.
Entä jos se lapsi makaa koomassa ja aivokäyrä vetää viivaa. Onko lasta oikeasti kohtuullista pitää hengissä letkuissa, viemässä toisen enemmän tarvitsevan paikkaa, vain koska vanhemmat eivät pysty luopumaan. "Ehkä hän vielä herää..."
Minä taas kyynikkona uskon, että ihmisen kiintymys lihapitoiseen ravintoon on paljon suuremmassa roolissa lajin säilymisen kannalta. Ei tuosta kiintymyksestä jälkeläisiinsä ole kyllä haittaakaan.Eiköhän evoluutio ole huolehtinut siitä, että jälkeläisiään rakastavat saavat useammin kasvatettua jälkeläisensä aikuisiksi kuin päinvastoin. Toisin sanoen ihmisen biologian takia rakkaus jälkeläiseen on todella ylivertaista, kuten joku palstalla kirjoittikin.
Minusta raamitat "normivanhemman" aika tiukkoihin raameihin, jos mielestäsi siis normivanhemmuuteen kuuluu ylläolevien asioiden tekeminen tai suunnittelu. Tai sitten minä olen tuntenut paljon vanhempia (omat mukaan lukien), jotka eivät täytä sinun normivanhemmuuden määritelmää.
Olen aina sanonut, että kaikille ei saisi antaa lemmikkejä. Eikä kaikkien myöskään tulisi lisääntyä.Tuo "Ei ollut sen arvoista" oli puhtaasti rahakysymys tuntemilleni koiranomistajille.
Myös kastrointi on omaa tulkintaasi, sterilointi on eri asia kuin kastrointi kuten juuri kirjoitin.
Lopputuloksen kannalta tuo tahallisen kärjistäen käyttämäni termi ei juuri poikkea sterilisaatiosta.
En tiedä käsititkö väärin tai sitten ilmaisin epäselvästi: Tuo "Ei ollut sen arvoista" oli puhtaasti rahakysymys tuntemilleni koiranomistajille.
En tiedä. Mutta jos turkkilainen paimen tekee sen, siitä tulee kebab.Tuohon kaukaisesti liittyen. Jos paimen yhtyy lampaaseen se on eläimeen sekaantumista, jos paimen on kiintynyt lampaaseen niin missä kohtaa siitä tulee insestiä.
En tiedä. Mutta jos turkkilainen paimen tekee sen, siitä tulee kebab
Joskus ihmettelen, miksei ihmisille anneta samaa mahdollisuutta, mutta tämä ketju ei taida olla oikea paikka pohtia sitä.
Olen vuosikausia kuvitellut, että olen jotenkin erityisen lapsivihamielinen ihminen, mutta hiljattain Facebookissa liityin ryhmään, jossa on vapaaehtoisesti lapsettomia ihmisiä ja voin sanoa, että suhtautumiseni lapsiin on aika neutraalia verrattuna moniin. Siellä on joillain hyvinkin vahvaa antipatiaa lapsia ja perheitä kohtaan. Eikä siinä mitään, saa toki olla, etenkin kun kyse on suljetusta ryhmästä, jonka viestit ei näy ulospäin. Joten saa ihmiset rauhassa päästellä höyryjä. Olen tosiaan itse varsin maltillinen tapaus siinä porukassa.
Toisinaan sinne on saapunut paikalle mieltänsä pahoittamaan porukkaa joilla on lapsia ja sitten ovat omilla mammafoorumeillaan kertoilleet, mitä ihmiset tuolla puhuvat. Se vasta on erikoista käyttäytymistä mielestäni, että pitää tulla vakoilemaan ja saamaan huonoa mieltä ja sitten kaivata siitä omilla keskustelupalstoillaan. Huvinsa kullakin. Itse en jaksaisi mennä trollailemaan minnekään vauvapalstoille, kun ei asia kiinnosta siinä määrin ja varsinkaan siinä ei hyödy mitään.
Mitä ihmettä? lapsivihaajien kokoontumisajot. Olettehan itsekin ollut lapsia. Mitä sinä saat irti tälläisesta vihamielisyydestä?
Öhh? En kyllä miellä olevani lapsivihaaja, ainakaan nykyään. Mielestäni olen sen sanonut useampaan otteeseen. Joskus ennen ehkä vähän olinkin, ainakin joissain asioissa. En toki jaksa lapsia ja niiden seuraa erityisemmin nykyäänkään, mutta mikään pakko ei ole tietysti olla lasten seurassa yleensä. Viha on siis turhan vahva sana omalla kohdallani kuvastamaan mitään.Mitä ihmettä? lapsivihaajien kokoontumisajot. Olettehan itsekin ollut lapsia. Mitä sinä saat irti tälläisesta vihamielisyydestä?
Minä ymmärrän täysin, että lapset ärsyttävät ihmisiä. Monesti lapset ovat itsekäitä ja ajattelemattomia, koska ovat lapsia. Minusta on täysin ymmärrettävää, ettei lapseton ole kovin innoissaan esim. kaupassa tai ravintolassa touhuavista lapsista, varsinkin jos he vaikeuttavat tämän lapsettoman elämää noissa tilanteissa.
Ymmärrän täysin suuren vitutuksesi. Pyydän anteeksi! Rouva on joskus lässyttänytkin karvakuonolle, joka muutti meille 5 vuoden ja 50k€ lapsettomuushoitojen, niitä seuranneiden ahdistuksien, surujen, pettymysten ja itkujen jälkeen tuomaan hieman iloa tyhjään arkeen.Voi siihen elukkaan olla täysin vilpittömät tunteet, mutta lapseen rinnastaminen on aika perseestä. Varsinkin jos se tehdään keskustelun aikana, jossa vanhemmat ovat puhuneet lapsistaan, ja sitten nämä vitun vatipäät alkavat lässyttää omista "lapsistaan" siinä yhteydessä.
Luepas ihan oikeasti uudelleen nuo viestini. =)Ted Raikas ilmoitti olevansa jotenkin lapsivihamielinen ja kuuluvansa ryhmään, jossa muutkin lapsivihamieliset päästävät antipatiansa valloilleen pahemmin vielä kuin hän itse. Ihmettelen vain ääneen. Vauvojen vihaajat. Kaikkea kanssa.
Lapsista voi olla ihan mitä vaan mieltä riippumatta siitä, että on itse ollut joskus lapsi. Kukaan meistä ei ole voinut vaikuttaa syntymäänsä.Mitä ihmettä? lapsivihaajien kokoontumisajot. Olettehan itsekin ollut lapsia. Mitä sinä saat irti tälläisesta vihamielisyydestä?