Kauko Viisas
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP
Jos käsitin oikein, niin äitisi menehtyi sinun ollessasi lapsi.Äidin pitäisi ihanteiden ja vähän luonnostaankin olla lapselle kaiken kattava rakastava perusturva, sellainen jonka syliin saa aina juosta kun tarve sitä vaatii. Sellaisen puute aiheuttaa lapsen kehitykselle varmasti erinäistä hallaa, mutta kun tuosta ei vain tunnu löytyvän mitään tutkittua tietoa. Itse en koe mitenkään suuresti traumatisoituneeni äidittömyydestä, mutta kyllähän tuo luonteeseeni on aivan takuulla vaikuttanut.
Oma "äidittömyyteni" liittyy pikkulapsena kuulemaani - ei varmaankaan tarkoitettu korvilleni - keskusteluun äidin ja naapurinrouvan kesken: yksityiskohtia en kerro, mutta viesti oli sangen selvä, en halunnut tuota poikaa, siis minua, enää.
Sen keskustelun kuuleminen, myöhempi äitini käyttäytyminen, on varmuudella vaikuttanut omaan käyttäytymiseeni ja suhtautumiseeni naisia kohtaan ylimalkaan. Miten luulette sen vaikuttaneen? Olenko ollut aggressiivinen vai hakenut hyväksyntää tai jotain muuta siltä väliltä?
Lopulta äitini sulki minut elämästään - toki kuoleman jälkeisen kirjeen kautta, vaikka olin toiseksi viimeinen ihminen, joka ylipäätään häntä tapaili.
Nyt lapseni (aikuinen ihminen nykyään) äiti on lopettanut yhteydenpidon lapseensa jostain syystä.
En voi olla ajattelematta, että alitajuisesti rakastuin naiseen, joka on melko vahvasti äitini kaltainen.