Lapsi- ja vanhemmuusasiat

  • 85 806
  • 453

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avaanpa kokonaan uuden ketjun, missä voimme yhden otsikon alla keskustella kaikenlaisista lapsiin liittyvistä asioista. Olipa kysymys lasten kasvattamisesta, vanhemmuudesta, lapsiin liittyvien asioiden ihmettelemisestä tai ihan mistä tahansa lapsia sivuavasta asiasta, sana olkoon vapaa. Nythän erilaisia keskusteluja lapsiin liittyen käydään monessa ketjussa, joten uskon tälle ketjulle olevan tilausta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kiitos BOL. Olen monesti ajatellut tällaisen ketjun avaamista, koska sen verran paljon olen kirjoittanut moneenkin eri ketjuun lapsiasioista. Tänään viimeksi.

Oma viisivuotiaani osoittaa vahvoja itsenäistymisen merkkejä. Perjantaina oli ensimmäisen kerran pikkuisen pidemmän aikaa yksin ulkona (asumme Helsingissä, maallahan viisivuotiaat ovat jo vähintään kauppareissuilla yksin tuossa iässä). Kotiin tullessaan osaa soittaa summeria ja avata ulko-oven. Lisäksi sunnuntaina uimahallissa sanoi mulle että "mee sä isä vaan takas saunaan, mä osaan jo uida." Joo, osaa sen max 5 metriä.
Tarhaankin tuo haluaisi jo mennä ja tulla kotiin itse, matkaa ei toki ole kuin muutama sata metriä.

Kohta on isukki aivan tarpeeton. Tuleeko mulle nyt jo eroahdistus!
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meilläkin on viisivuotiaalla vahvaa itsenäistymistä havaittavissa ja otan sen kyllä ihan ilolla vastaan. Minusta on hyvä, että lapsi osoittaa itse mielenkiintoa reviirin laajentamiseen. Kertoo siitä, että jotain tässä on tehty oikeinkin :). Kevät-talvella kokeiltiin jo lyhyitä hetkiä yksinolemista, kun sairaspäivänä tyttö jäi kotiin odottamaan, kun pikkusisko vietiin tarhaan. Asianmukaisin "Ovea ei saa avata, jos ovikello soi"-opastuksin jätin hänet yksin kotiin ihan levollisin mielin. Hyvin meni, eikä ollut paniikkia syntynyt, pikemminkin päinvastoin.

Sitäkin on jo kokeiltu, että tyttö lähtee viereiseen leikkipuistoon ennen muuta perhettä, tosin tiedossa on ollut, että puistossa on jo kaverit vanhempineen valmiina. Mikä mua ehkä hieman ihmetyttää on se, että aika harva samanikäisten kavereiden vanhemmista on edes suunnitellut samaa. Alussa mekin saimme kummaksuvia katseita siitä, kuinka uskallan jättää noinkin pienen yksin kotiin, vaikka sitten vain hetkeksi. Kun sitten selitin, että aloitamme tässä nyt kaikessa rauhassa tämän reviirin laajentamisen, niin ei sitten tule suurta shokkia koulussa, kun yhtäkkiä onkin pakko osata kulkea ja olla yksin. Aika harvalla kun on mahdollisuus olla sekä viemässä että tuomassa esim. ekaluokkalaista koulusta kotiin. Joku kolmen tunnin työpäivä ei kai oikein työnantajille riitä.

Kukin tekee tietysti, kuten parhaaksi näkee, mutta kyllä mun mielestäni nykylapset elävät jo hieman liiankin suojattua elämää. Tai sitten todellisuus kohdataan liian äkkiä. Tavallaan siis mennään jommassa kummassa ääripäässä. Lapsen on ansaittava luottamus, mutta hänen on myös saatava tehdä virheitä. Luottamus ansaitaan vain saamalla mahdollisuus. Meillä tietysti on siitä hyvä tilanne, että esikoinen on fiksu, järkevä ja sillä tavalla luotettava ollut aina, ettei hän ole koskaan saanut päähänsä lähteä omille teille. Ei ole tarvinnut näissä asioissa uhmata. Kuopus on sitten täysin toista maata, enkä ole ollenkaan varma, pystytäänkö hänen kanssaan toteuttamaan samaa kaavaa. Toisaalta hän on toisella tavalla paljon ikäistään fiksumpi ja voi olla, että siskon esimerkki "opettaa" hänet toimimaan samalla tavalla. Toistaiseksi esikoisen reviirin laajentamista on hieman rajoittanutkin se, että pikkusiskoa ei uskalla jättää ilman aikuista esim. omalle pihalle ja siitähän nyt ei tule mitään, että toinen on sisällä ja toinen ulkona. Tulee nääs se karmea huuto, kuinka "Mä en koskaan saa mitään, byää!!!".

Tällaista tällä kertaa. Pitänee ottaa kantaa tuohon "Pitäisikö itkeä vai nauraa"-ketjun junakeskusteluun ja lasten kasvatukseen yleensä hieman paremmalla ajalla. Se on kyllä tullut todettua monen monituista kertaa, että valitettavan usein ne lapset, jotka tarvitsisivat ehkä normaalia jämerämpiä kasvatusotteita, eivät niitä saa. Usein on ihan lapsenkin etu, että lapselta otetaan luulot pois jo aikaisessa vaiheessa. Helpottaa kummasti lapsenkin elämää, kun ei tarvitse sitten vanhempana ihan joka asiasta itkeä. Maailma kun on siitä paha paikka, että aina ei saa sitä, mitä haluaa. Ei ainakaan, jos sattuu minut kohtaamaan =). Mua kun ei tavallaan kiinnosta yhtään, tuleeko paha mieli vai ei, jos asia ei nyt vain kertakaikkiaan käy. Ymmärtää ja sympata pahaa mieltä toki voin, mutta alkuperäinen asia/kielto ei siitä muuksi muutu.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Maailma kun on siitä paha paikka, että aina ei saa sitä, mitä haluaa. Ei ainakaan, jos sattuu minut kohtaamaan =). Mua kun ei tavallaan kiinnosta yhtään, tuleeko paha mieli vai ei, jos asia ei nyt vain kertakaikkiaan käy. Ymmärtää ja sympata pahaa mieltä toki voin, mutta alkuperäinen asia/kielto ei siitä muuksi muutu.

Olemme melko samoilla linjoilla kasvatuksen kanssa. Omat lapseni (7v ja 9v) saavat mennä paikallisiin leikkipuistoihin luvan(ja kavereiden) kanssa ilman ongelmia. Jos olen tekemässä ruokaa, niin laitan puhelimen mukaan, jotta voin sitten soittaa ja sanoa, että ruoka on valmista(jostain syystä ajantaju on vielä hukassa).

Omalla kohdallani on ollut siinä mielessä hyvä työnanataja, että eka- ja tokaluokkalaiset olen vienyt ja myös hakenut iltapäiväkerhon jälkeen(eli konttorilla about 9-15). Loput duunit olen voinut tehdä etänä. Tästä suuri kiitos työnanatajalle.

Olen yrittänyt kasvattaa lapseni itsenäisiksi ja epäegoisitisiksi luonteksi, eli muitakin ihmisiä tulisi otta huomioon, eikä vain miettiä siitä mikä itselle on parasta ja mieluisinta. Toki heille tulee aina välillä riitaa kaikenlaisesta turhasta, mutta yleisesti ottaen olen tyytyväinen omien opetuksien perille menoon.

Huvittavinta on ollut katsoa monessakin paikassa(kaupassa, puistossa etc.), miten lapseni paheksuvat näitä huonosti käyttäytyviä muksuja ihan kybällä ja tajuavat, että väärin tehty on väärin tehty.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tyttöni täyttää kohta kuusi ja toimii melko itsenäisesti. Osaisi varmasti mennä kerhoonkin yksin, mutta tuli nyt vielä tämä kevät kuljettua mukana. Taajamassa näin, mutta kaupungissa olisin ehkä varovaisempi ja ymmärrän muiden varovaisuuden. Silti ajattelen itsekin usein sitä, että hiukan liian varovainenkin tulee välillä oltua näissä asioissa, koska parjäsihän sitä itsekin alle kouluikäisenä täysin. Hoisin äidin kauppareissujen aikana 6-7 -vuotiaana neljä vuotta nuorempaa pikkuveljeäni usein ja lähdin ekaluokkalaisesta lähtien kouluun yksin. Viisivuotiaasta kävelin kerhomatkat yksin. Kai sitä vain täytyisi luottaa siihen, että kun säännöt käy lävitse, tuollainen 5-7 -vuotias normaalimuksu ne myös tajuaa jo.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Se on kyllä tullut todettua monen monituista kertaa, että valitettavan usein ne lapset, jotka tarvitsisivat ehkä normaalia jämerämpiä kasvatusotteita, eivät niitä saa. Usein on ihan lapsenkin etu, että lapselta otetaan luulot pois jo aikaisessa vaiheessa. Helpottaa kummasti lapsenkin elämää, kun ei tarvitse sitten vanhempana ihan joka asiasta itkeä. Maailma kun on siitä paha paikka, että aina ei saa sitä, mitä haluaa. Ei ainakaan, jos sattuu minut kohtaamaan =). Mua kun ei tavallaan kiinnosta yhtään, tuleeko paha mieli vai ei, jos asia ei nyt vain kertakaikkiaan käy. Ymmärtää ja sympata pahaa mieltä toki voin, mutta alkuperäinen asia/kielto ei siitä muuksi muutu.
Tässä on erittäin paljon asiaa. Jo ennen kun omaa lasta oli, ihmettelin usein miten ihmeessä lapset eivät tottele vanhempiaan. Mun mielestäni se oli varsin outoa ettei siihen puututtu tiukemmin ja todettiin vaan että "ei se tottele". Mitä? Ja kun tämä oma jälkikasvu sattuu olemaan erittäin omapäinen ja todella vilkas niin kuria & selkeitä rajoja on tarvittu. Onpa sitten jotain mitä vastaan kapinoida muutaman vuoden kuluttua. Kyllä, olen jopa joutunut tarttumaan hiuksiin kiinni tai nippaamaan sormille kun muu ei ole auttanut. Toki ensin on varoitettu, mutta joskus ei muu auta jotta saadaan ns. peli poikki. Ja jäähyllä on istuttu, se on meillä tehonnut aina hyvin.
Ja niin, aika paljon olemme saaneet ihmetteleviä katseita ja jopa palautetta siitä että olemme liian ankaria. Tämän lapsen kohdalla ei vaan toimi ollenkaan se, että annettaisiin kerralla reippaasti siimaa. Kokeiltu on monesti, ja arki muuttuu kertaheitolla todella raskaaksi. Pää ei ilmeisesti vielä kestä vapauksia, koska vapauteen liittyy myös aina vastuu. Pikkuhiljaa.

Hankalimmat tilanteet ovat niitä kun lomailemme yleensä isommalla porukalla. Vanhempien erilaiset kasvatusmetodit ja lasten erilaiset luonteenpiirteet -> "miks mä en saa kun toi saa jne." Mä en ikipäivänä antaisi tyttäreni vetää aamupalaksi lihapiirakkaa ja limsaa, kun taas jollekin se on ihan OK. "Kun eihän se muuten mitään sitten syö." No olkoon syömättä, maistuupa lounas paremmin sitten. Muutenkin meillä syödään vain ruoka-aikoina, jos ei maita ei ole pakko syödä.

Ja siitä huolimatta kaikki voi mennä erittäin pieleen vaikka kuinka kasvatat. Mitään takeita ei ole siitä mitä lapsesta tulee vanhempana. Emme vaimon kanssa ole millään tavalla hysteerisiä vanhempia, mutta jonkilaninen huoli lapsesta on aina olemassa. Se lienee ihan tervettä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Omituistahan on että myös kaupunkiympäristö on itse asiassa tullut sodanjälkeisenä aikana kaiken aikaa yhä turvallisemmaksi lapsille, kun samalla ihmisten mielikuvat ovat puolestaan lisääntyneestä turvattomuudesta. En sitten tiedä, onko ylisuojelevuudella kovin pahoja seurauksia, mutta noin arkijärjellä ajateltuna voisi kuvitella, että aikuistumista helpottaa se, että on saanut ja ottanut vastuuta omista tekemisistään jo nuorempana. Turvalliset ja välittävät perusrakenteet täytyy tietysti olla, mutta niiden puitteissa on sallittava lapselle yhä lisääntyvää itsenäisyyttä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kyllä mielestäni vanhemmalla on vastuu tarvittaessa vaikka kantaa lapsi pois tilanteessa, jossa lapsi ei itse vielä osaa käyttäytyä. Siis esimerkisi, jos lapsi vaikka kiipeilee junassa toisten penkkien yli tai remuaa kaupassa. Sitten kun mukula on tiukasti sylissä voi hänet rauhoittaa ja ohjeistaa oikeasta käyttäymisestä. Jokainen lapsi varmasti hakee rajojaan jossain vaiheessa. Silloin on hyvä olla tiukkana mutta tyynenä.
Tuntuu, että aika monet vanhemmat pitävät lapsiaan vanhempina kuin he ovat. Tämä näkyy pyrkimyksenä yrittää puhumalla saada pieni lapsi lopettamaan häiriökäytös. Se onnistuu puhumalla ainoastaan, jos lapsi tietää, että vanhemman asettama raja pitää. Hän jättää homman sikseen, kun tietää ettei asia tinkaamalla tai raivoamalla muutu. On selvää, että pienenä lapsi testaa millä keinoin saa tahtonsa läpi. Silloin pitää ymmärtää mistä on kysymys ja säilyä tyynenä, mutta tiukkana. Näin kun toimii 2-5 vuotiaan kanssa, niin vanhempana ei sitten olekkaan asian kanssa ongelmia. (OKei murrosikäisistä ei vielä ole kokemuksia, mutta muutaman vuoden päästä on sekin edessä).
Toisaalta ei saa turhaan asioita kieltää, eikä rakentaa mitään sääntöjärjestelmiä. Mutta kun jotkut asiat kuitenkin on kiellettävä, niin lapsen pitää pienenä oppia, että kielto on muuri eikä ovi, jonka saa keinoteltua auki. Yksi osoitus vanhemman rakkaudesta on, että jaksaa nähdä tämän pienen vaivan, vaikka lapsi ei juuri tuolla hetkellä päätöstä rakastakaan. Ja myöhemminkin on vaivauduttava nostamaan kissa pöydelle jos tarvetta on, vaikka tietääkin joutuvansa sietämään epämukavuutta ja riitelyä. Oman epämukavuuden kestäminen on juuri sitä välittämistä mitä vanhemmalla pitäisi olla.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ja myöhemminkin on vaivauduttava nostamaan kissa pöydelle jos tarvetta on, vaikka tietääkin joutuvansa sietämään epämukavuutta ja riitelyä. Oman epämukavuuden kestäminen on juuri sitä välittämistä mitä vanhemmalla pitäisi olla.
Juuri näin! Monesti tuntuu ettei haluta lähteä painimaan sen kakaran kanssa vaan annetaan periksi ja alistutaan siihen "se on niin mahdoton"-osastoon. Ja ollaan sitten vähän kivoja ja frendiä ja annetaan periksi lapselle. Ja sitten ihmetellään myöhemmin kun ollaan todellisten ongelmien edessä, ihan turha on murrosikäiselle enää yrittää kasvatusvinkkejä tarjota.

Edelleenkään en pidä itseäni unelmakasvattajana tai minkäänlaisena neuvonantajana, mutta onneksi aika hiton kaukana olen näistä katastrofiesimerkeistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Datsunin mainitsema kasvatustapojen erilaisuus on kieltämättä välillä aika rasittavaa, kun kohdille sattuu. En ole itse ollut koskaan mikään karkkifani ja sitä kautta tytärkään ei ole tottunut kovin suuriin satseihin, limusta se ei itse asiassa pidä vieläkään happojen vuoksi. Selitä siinä sitten, miksi serkut saavat 350 g pussin ja tyttö kymmenen itse valikoitua irtokarkkia. No, joskus joustetaan, joskus taas itketään. Toinen omalta kannalta ärsyttävä pointti on se, kun aika moni tuntuu mukauttavan omat ruokailutottumuksensa lapsien mukaan. Toki joskus meilläkin tehdään makaroonilaatikkoa tai lämmitetään maksalaatikkoa, kun ne kuuluvat tytön lempiruokiin, mutta muuten molemmat muksut saavat oppia nauttimaan kasviksi ja kokolihasta siinä missä vanhemmatkin. Tulisista ruoista pitää tietysti tehdä omat versiot.

Mutta joo. Enpä itsekään mikään kasvatuksen dosentti ole, vaan teen virheitä varmasti päivittäin. Pyrkimys on silti siihen, että linja olisi johdonmukainen ja molemmilla vanhemmilla likimain sama. Lapsi osaa jo melko nuorena löytää porsaanreiät tai kysyä toiselta vanhemmalta, joten tästä syystä myös rangaistusten kanssa on oltava johdonmukainen. Ja sitten tietysti pitää yrittää halia ja huomioida muksuja sen minkä ehtii.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Datsunin mainitsema kasvatustapojen erilaisuus on kieltämättä välillä aika rasittavaa, kun kohdille sattuu. En ole itse ollut koskaan mikään karkkifani ja sitä kautta tytärkään ei ole tottunut kovin suuriin satseihin, limusta se ei itse asiassa pidä vieläkään happojen vuoksi. Selitä siinä sitten, miksi serkut saavat 350 g pussin ja tyttö kymmenen itse valikoitua irtokarkkia...

Tässä on taas kysymys aikuisen tunteesta, ei lapsen. Jos perheessä on sovittu tietyt pelisäännöt ruokailujen yms. kanssa, niistä voi pitää kiinni joka tilanteessa, se vaati ainoastaan selkärankaa aikuiselta. Lapsi kiukuttelee ymmärrettävästi ja pyrkii saamaan tahtonsa läpi kun näkee, että jollakin on asiat "paremmin". Tässä kohtaa tulee yleensä eteen se aikuisen häpeä, kun pitää sanoa, että meillä tehdään näin, vaikka naapurissa asiat on tosin.

Eikä aikuisen tuossa tilanteessa tarvitse selittää mitään, perustelut on annettu kun on sovittu kymmenestä irtokarkista. Aikuinen ainostaan muistuttaa lasta sovitusta säännöistä.

Toisaalta joskus pitää ottaa rennosti ja antaa se 350g karkkipussi ja limupullo, mutta se pitää tapahtua aikuisen päätöksellä, eikä lapsen kitinän kautta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä on taas kysymys aikuisen tunteesta, ei lapsen. Jos perheessä on sovittu tietyt pelisäännöt ruokailujen yms. kanssa, niistä voi pitää kiinni joka tilanteessa, se vaati ainoastaan selkärankaa aikuiselta. Lapsi kiukuttelee ymmärrettävästi ja pyrkii saamaan tahtonsa läpi kun näkee, että jollakin on asiat "paremmin". Tässä kohtaa tulee yleensä eteen se aikuisen häpeä, kun pitää sanoa, että meillä tehdään näin, vaikka naapurissa asiat on tosin.
Ei mulla ole tippaakaan vaikeuksia pitää asiasta kiinni, eikä vaimolla liiemmin. Ehkä selittely oli ilmaisuna huono, mutta kyllä minä näen asian niin, että joihinkin asioihin voi kertoa 5-6 -vuotiaalle perusteet. Kyllä ne sen tajuaa, jos ei sillä hetkellä, niin yleisesti kuitenkin. Tosin ärsyttäähän se itseäkin, kun jotkut tunkevat karkkia lastensa suihin ja tuputtavat niitä muillekin.

Eikä aikuisen tuossa tilanteessa tarvitse selittää mitään, perustelut on annettu kun on sovittu kymmenestä irtokarkista. Aikuinen ainostaan muistuttaa lasta sovitusta säännöistä.
Edelleen, perusteluissa ei ole mitään väärää. Selittely on asia erikseen, se oli huono valinta tuohon yhteyteen.

Toisaalta joskus pitää ottaa rennosti ja antaa se 350g karkkipussi ja limupullo, mutta se pitää tapahtua aikuisen päätöksellä, eikä lapsen kitinän kautta.
350 gramman pussi ei mene alas edes itseltäni ja tyttöni valittelee vatsaansa vähän runsaamman synttäritarjoilun jälkeen, mutta juu, ymmärsin pointin. Hemmottelu kuuluu asiaan toisinaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Meillä on ollut aina epäsäännölliset ajat koskien ruokailuja ja nukkumaan menoja. Päihteiden käytössä vapaa kasvatus eli saunakaljan ovat saaneet halutessaan jo 15-vuotiaina...ei ole tosin paljoakaan kelvanneet. Vapaasti ovat jätkät saaneet kasvaa mutta tietyt rajat on aina asetettu.

Kotiin on tultu tietyllä kellon lyömisellä ja hyvässä kunnossa. Kotiin on jääty myös meidän vanhempien poissaollessa sekä bileitä on voitu järkätä. Asiat ovat aina toimineet. Kukaan kolmesta pojasta ei polta ja harrastavat urheilua. Kahdella vanhemmalla on upeat tyttöystävät (miniät). Eipä tässä hätää kunhan tuon nuorimman vielä saa saatettua maailmalle. Seiskan todistus oli nyt 8,1 eli koulussakin menee keskitasosti. Nyt sitten potkitaan mies kasille kesän jälkeen. Haluaa lukioon isoveljien tavoin. Kasvatusduuni on tehty ja nyt katsotaan, miten tyypit pärjäilevät:)
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Lasten kuulosuojaimet

Tulevana viikonloppuna täytyisi päästä Ämyrockiin pitkästä aikaa mutta nyt mukaan on tulossa 7 viikkoa vanha tyttö. Jos siis saamme neidin kuulon suojattua asiaankuuluvasti. Muuta järkevää vaihtoehtoa en ole löytänyt kuin Peltorin Kid kuulonsuojaimet. Lähinnä haluaisin kuulla onko muilla kokemuksia ko. suojaimista näin pienillä lapsilla. Mainospuheessahan niiden luvataan mahtuvan vielä 7-vuotiaankin päähän mutta tuo meidän rääpäle rupeaa vasta nyt olemaan jykevän vastasyntyneen kokoinen.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
...kuin Peltorin Kid kuulonsuojaimet.

Earit lienee liian suuria, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee juuri mainitsemasi Peltorin Kid-malli. Itse en ole skideille ostanut noita, kun ovat käyttäneet ihan aikuisten malleja; niitä (kunnollisia) pystyy ihan mukavasti säätämään.

Edit: Siis noin nuoren lapsen kanssa ei ole kokemusta kuulosuojaimista, hivenen vanhemmilla.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulevana viikonloppuna täytyisi päästä Ämyrockiin pitkästä aikaa mutta nyt mukaan on tulossa 7 viikkoa vanha tyttö. Jos siis saamme neidin kuulon suojattua asiaankuuluvasti. Muuta järkevää vaihtoehtoa en ole löytänyt kuin Peltorin Kid kuulonsuojaimet. Lähinnä haluaisin kuulla onko muilla kokemuksia ko. suojaimista näin pienillä lapsilla. Mainospuheessahan niiden luvataan mahtuvan vielä 7-vuotiaankin päähän mutta tuo meidän rääpäle rupeaa vasta nyt olemaan jykevän vastasyntyneen kokoinen.

Meiltä noi Peltorin Kidit löytyy ja voin ihan rehellisesti sanoa, että niiden läpi kuuluu ihan kaikki. Olen pitänyt niitä päässä, kun lapset soittelevat huuliharppua ja nokkahuilua ja hyvin kuuluu. Ok, ei niiden kaiketi kokonaan pidä ääniä vaimentaakaan, mutta jos ajatellaan jotain konserttitilannetta ja pienikokoista 7 viikkoista vauvaa, sanoisin, että unohtakaa koko juttu. Tai sitten haette apteekista korvakittiä ja laitatte sinne alle, että ei varmasti kuule. Mutta jos on pienikokoinen, sanoisin, että eivät pysy päässä. Ja hiostavat muuten aika kiitettävästi jäähallissakin, joten voi olla epämiellyttävät kesäkuumalla.

Kukkahattutätinä sanoisin, ettei noin pienen lapsen paikka todellakaan ole missään rokkikonserteissa. Joten miettikääpä vielä. Toinen vanhemmista menee tänä vuonna, toinen ensi vuonna?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meiltä noi Peltorin Kidit löytyy ja voin ihan rehellisesti sanoa, että niiden läpi kuuluu ihan kaikki.

Jos korvakäytävän valaa betonilla umpeen niin sen vaimennusvaikutus on noin 30dB. 100dB:n metakassa siis tälläkin menetelmällä kuuluu vielä luiden läpi 70dB, peltoreilla ja muilla jonninverran enemmän.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tulevana viikonloppuna täytyisi päästä Ämyrockiin pitkästä aikaa mutta nyt mukaan on tulossa 7 viikkoa vanha tyttö.

Ei nyt saakeli 7 viikkoisen vauvan kanssa lähdetä minnekään rock-festareille. Vaavi ennemmin hoitoon mummolle muutamaksi tunniksi tai sitten toinen menee kuulemaan rokkia. Ihmetyttää, että edes moinen tulee mieleen...
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Ei nyt saakeli 7 viikkoisen vauvan kanssa lähdetä minnekään rock-festareille. Vaavi ennemmin hoitoon mummolle muutamaksi tunniksi tai sitten toinen menee kuulemaan rokkia. Ihmetyttää, että edes moinen tulee mieleen...

Itse täysin samoilla linjoilla. En itse muista omasta lapsuudestani, että kenenkään vanhemmilla olisi tullut mieleenkään ottaa pientä lasta konserttiin, imeväisestä puhumattakaan. Onko tämä joku brassailun kohde, että meidän x-viikkoinen/vuotias on käynyt jo niin monta konserttia? Kyllä tuo ehtii konserteissa käymään vanhemmallakin iällä, sekä vanhempiensa kanssa, että ilman. Tästä yhtenä esimerkkinä nyt jo 40+ vuotias kaverini, joka oli juuri tuossa AC/DCn konsertissa omien vanhempiensa kanssa.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Jos nuo Peltorit ovat ihan hanurista, niin ei sitten lapsen kanssa varmaan tule mentyä. Siksi kysyinkin mielipidettä.

Se miksi lapsen mukaan ottaminen tulee edes mieleen on se, että olisi ollut kiva mennä vähän patsastelemaan lämpimänä kesäpäivänä kaupunginpuistoon. Ei festareilla olo mitään remuamista ole (enää). Ja jos lapseni jotain vaikutteita sieltä tulevina vuosina imee, niin hyvä vaan.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Huvittaa lukea näistä uusavuttomista vanhemmista, jotka ovat antaneet mukulansa toimia tahtonsa mukaan (linkki uutiseen). Ainakaan oman poikani kanssa mistään ei olisi tullut mitään, jos olisi toimittu hänen tahtonsa mukaan pojan olleessa n. 3 vanha. Ulos mennessä: "Mennäänkö ulos"? - "EI!" Sitten viedään kirkuva paketti hiekkalaatikolle. Tunnin parin päästä kysytään meennäänkö sisään? "Ei varmana!" Sitten viedään huutava mukula sisään. Otetaanko päikkärit? "Eikä, ei mua väsytä!" Itkevä väsynyt pikkumies viedään sänkyyn, jossa huudetaan viisi minuuttia, kunnes sammutaan kuin saunalyhty. Illalla poika ei halua mennä kylpyyn, mutta kun sinne väkisin viedään, niin puolen tunnin päästäkään ei halua tulla pois. Ja illalla nukkumaan mennessä sama rumba kuin päiväunilla. Ei tuo vaihe toki kauhean kauaa kestänyt, mutta jos olisi yhtään antanut periksi, niin en tiedä miten olisi käynyt. Ehkä koulun alussa olisi voinut tulla yhteentörmäyksiä sääntöjen kanssa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huvittaa lukea näistä uusavuttomista vanhemmista, jotka ovat antaneet mukulansa toimia tahtonsa mukaan (linkki uutiseen). Ainakaan oman poikani kanssa mistään ei olisi tullut mitään, jos olisi toimittu hänen tahtonsa mukaan pojan olleessa n. 3 vanha...

Niinpä! Esimerkki elävästä elämästä noin minuutti sitten: 3-vuotias tyttäreni nukahtaa olkkarin lattialle kesken piirrettyjen. Mieheni nostaa lapsen syliinsä, jolloin alkaa kauhea huuto: - "En halua nukkumaan, mä katsoin just piirrettyjä!!!". Isi kantaa huutavan tytön sänkyynsä ja väistelee potkuja. Lapsi laitetaan sänkyynsä, peitellään ja huudoista välittämättä sanotaan, että nyt levätään hetki. Kuuluu itkunsekaista piipitystä hetken, kunnes neiti sammuu.

Tilanne olisi voinut mennä toisinkin, eli olisimme voineet alkaa keskustella ja neuvotella tytön kanssa ja hän olisi kunnolla herännyt isänsä sylissä. Ja luultavasti hän olisi lopulta saanut tahtonsa läpi ja kiukutellut väsymyksen vuoksi koko loppupäivän. Meillä nyt muutenkin aikuiset päättävät asioista, joten lapsilla on kyllä varsin selvästi syöpynyt mieliin, mitä kannattaa kokeilla ja mitä ei. Kyllä meilläkin iltaisin lapset huutavat ja kiukuttelevat, etteivät halua mennä nukkumaan. Siinähän huutavat. Aikansa huudettuaan, alamme mekin hermostua ja huutaa ja uhkailla jäähyllä ja hetken päästä lapset nukkuvat sikeästi. Aikaisemmat kokemukset ja johdonmukaisuus asioissa selkeyttävät lapsenin elämää. Ja kyllä, ei ole ollenkaan harvinaista, että lapset päättävät päivänsä jäähypenkillä. Tai aloittavat aamunsa. Kaikella on rajansa ja ihan mitä tahansa käytöstä ei meillä suvaita. Teoilla on seuraukset ja pikkuhiljaa on alkanut mennä jakeluun. Mutta ei se helpolla ole tullut. Ja aivan varmasti saamme käydä tulevaisuudessakin kovaäänistä keskustelua siitä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Mutta sellaista se on, perhe-elämä.

Mua on alkanut suorastaa vituttaa eräs lähipiirin lapsi. Poika on 5-vuotias ja perheensä ainokainen. Äiti lukee kasvatusoppaita mielellään ja välillä tunnen itseni laiskaksi äidiksi, kun en itse jaksa opuksia lukea, vaan luotan maalaisjärkeen ja omiin kokemuksiini. Periaatteessa meillä on hyvinkin samanlaiset kasvatusperiaatteet. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että olemmekin hyvin kaukana toisistamme, mitä tulee kurinpitämiseen ja johdonmukaisuuteen. Kaverini kyllä uhkaa lastaan milloin milläkin seuruksella, mutta kovinkaan montaa kertaa en ole nähnyt, että uhkauksia toteutetaan. Yleensä poika saa pitää päänsä ja tämän poika on jo oppinutkin. En tiedä, mistä johtuu etteivät pojan vanhemmat kykene näkemään oman toimintansa vaarallisuutta, koska jo nyt on nähtävissä, että pojan jatkaessa samalla linjalla, hän ei suurta suosiota tule kaveripiirissään tule nauttimaan. Itseasiassa, ainoa tapa millä hän tulee kaverinsa pitämään on, että hänellä on pitäjän makeimmat lelut. Ongelmaksi voi tosin muodostua se, että niillä leluilla ei muut saa leikkiä, koska ne ovat HÄNEN!

On kauheaa ajatella, että joku lapsi vituttaa. Enemmänkin se on tietenkin se käytös. Ja ihan oikeastihan syy on vanhempien. Käytännössä vain on hyvin vaikeaa jatkuvasti ajatella, että syy ei olisi myös lapsen. Vinkuminen ja toisten pomottaminen vain on niin ärsyttävää, ettei omille fiiliksilleen oikein mahda mitään. Kun en ole tavannut neuvotella omien lastenikaan kanssa, en sitä mielelläni tee muidenkaan lasten kanssa. Ja kyse on siis alle kouluikäisestä tenavasta. Tämän pojan kohdalla olen kyllä käyttänyt ystävällistä ja pitkäpinnaista suostuttelua varmasti enemmän kuin omien lasteni kanssa yhteensä. Ja lopputulos on aina ollut se, että poika on saanut haluamansa. Minä en voi poikaa määrätä, toisin kuin omiani ja kun pojan vanhemmat ovat poikansa kanssa samaa mieltä, mä en oikein mahda sille mitään. Lopputuloksena on se, että eipä oikein huvita perheen kanssa enää hengailla, vaikka ennen oltiin ihan päivittäin tekemisissä. En kertakaikkiaan jaksa kuunnella sitä marisemista. En siedä sitä omiltakaan. Ja vapaa-aikaansa ei huvita käyttää siihen, että ehdoin tahdoin joutuu vitutuksen valtaan. Ikävää tietenkin lapsille, koska varsinkin vanhemmalla tyttärellämme on edelleen hyvin vahva mielikuva siitä, että he ovat parhaat kaverukset. Käytännössähän heillä ei enää oikein yhteisiä leikkejäkään ole. Toinen kun ei saa päättää ikinä mistään, toisen ollessa pomo. Se hyvä puoli tässä on ollut, että omat lapsemme ovat hieman jo alkaneet ymmärtää, mitä tapahtuu, jos lapsi saa päättää. Asia ei tietenkään ole ihan niin mustavalkoinen, mutta mielestäni on hyvä, että lapset ihmettelevät kaverinsa käytöstä. Mutta ystävyysside on niin vahva, että lapsemme pyrkivät olemaan pojalle hyvin solidaarisia ja useimmiten heillä jää luu käteen.

Kaikkein pöyristyttävintä on se, että aikuisten keskenään sopimat asiat eivät päde, jos se ei pojalle sovi. Mulle se ei kauhean hyvin sovi, että mun "auktoriteettiäni" murretaan lapsen kuullen toteamalla hetken päästä, että voimmehän tehdä vaikkapa niin ja näin, ihan kuten poikani oli halunnutkin. Nyt olemmekin mieheni kanssa alkaneet tehdä sitä, että jos ja kun suunnitelmat muuttuvat, me perumme ne kokonaan. Tehkööt keskenään, kuten haluavat.

Voin hyvin kuvitella, että kun kyseinen poika koulutiensä aloittaa, opettajat ovat helisemässä. Jos poika on jo nelivuotiaana sanonut minulle, "mun äiti ei kyllä tule uskomaan sun sanomisiasi, vaan uskoo mua enemmän" (ja näin muuten tapahtui, vaikka sen jo etukäteen tiesinkin), mikähän mahtaa olla tilanne seitsemänvuotiaana ekaluokkalaisena. En pidä ollenkaan mahdottomana, että voimakastahtoinen äiti ei pidä sitä mahdollisena, että hänen poikansa ei esim. antaisi luokassa työrauhaa muille. Ja äiti ei kyllä kaihda koviakaan keinoja saadakseen tahtonsa läpi. Uhkailut ja lakimiehellä kovistelut ovat ihan mahdollisia keinoja, jos tilanne ei radikaalisti parin seuraavan vuoden aikana muutu. Kysymykseen, "Mihin kouluun aiotte omat lapsenne laittaa?", vaikuttaa vahvasti myös se, miten todennäköisesti tämä poika päätyy samalle luokalle. Koska on vain ajan kysymys, milloin hänen käytöksensä loukkaa omia lapsiani niin paljon, että sydän särkyy. Mielummin säilytämme kivat muistot ajalta, kun lapset olivat 1-3v.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
On kauheaa ajatella, että joku lapsi vituttaa.

On ja sitä on joskus vaikea käsitellä, eikä hirveemmin pysty koko asiasta puhumaan kenellekkään. Ainakaan lähipiiristä, koska ainakin oman vitutuksen aiheuttaja kuuluu lähipiiriin. Joskus tosiaan aloin miettimään, että onkohan nyt ihan normaalia, kun vituttaa aivan helvetisti yksi lapsi.
Oli vaikeaa nähdä niin kiero ja omahyväinen lapsi, että alkoi kiehumaan oikein kunnolla. Kielsin lasta ja tämä tietenkin etsi äitinsä ja häneltä luvan. Tämän jälkeen lapsi istui ja nauroi niin päin naamaa omahyväisesti, että oksetti. On kyllä ihan normaalia, että tietyssä vaiheessa muksut kokeilee, että kuka antaa luvan ja kiertää kyselemässä, mutta tässä tapauksessa sen jälkeinen tapahtuma sai kyllä oksennuksen maun suuhun.
En yhtään ihmettele, että hänestä tuli koulukiusattu, kun ala-astetta lähti suorittamaan ja sitä onkin sitten jatkunut kokoajan. En siitä nauti, että hänestä tuli koulukiusattu, vaan ymmärrän sen lapsen joutuneen siihen asemaan ihan omasta käytöksestään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Loistava kirjoitus, vanhemmuus on yksinkertaista, mutta välillä raskasta.

Aikuiset päättää, se on koko vanhemmuuden ydin. Tämä luo lapsella selkeyttä ja turvallisuutta, jonka seurauksena hänestä kasvaa tasapainoinen ihminen. Edellytyksenä on tietysti se, että aikuset tekevät järkeviä päätöksiä, sillä maalaisjärjellä. Lapsi ei kauheasti tarvitse, hyvän vuorokausirytmin, hyvää ruokaa tarpeeksi, vähän virkkeitä ja tietysti paljon rakkautta.

Niissä kasvatusoppaissa kerrotaan tämä sama kiiltopaperiin kiedottuna ja sivistyssanoilla korotettuna. Kaverisi on ongelma on se, ettei hän halua olla vanhempi ikävissä tilanteissa, silloin kun se kakara kiljuu ja kiukuttelee. Se on niin kamalaa!! Totta kai lapset kiljuu ja kiukuttelee, se on niiden homma, ne kasvaa. Ne kokeilee rajojaan ja tarkistaa rakastaako tuo talossa liikkuva iso ihminen minua vai vähät välittää.

Itse ottaisin mielelläni luokkaani kaverisi lapsen, olisi ilo asettaa pojalle rajat ja kertoa äidillekin ne. Silloin näkisi työnsä jäljet nopeasti, koska totta kai poika niihin rajoihin asettuu, koska hän huomaa että hänestä välitetään tällöin. Tämä tietysti vaatii opelta vähän luonnetta ja kärsivällisyyttä. Toivottavasti opeksi sattuu joku kokenut alkuopetuksen konna, joka asettaa ne rajat sekä oppilaalle että äidille.

Vanha sanonta, yhden lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä, on totta. Koulu on osa tätä kylää, samoin päiväkodit. Näissä paikoissa lapset oppivat niitä rajoja ja sosiaalista kanssakäymistä erilaisten yksilöiden kanssa. He oppivat, etteivät ole maailman napoja vaan vieressä on joku muukin, mikä pitää ottaa huomioon. Tällöin voi viisi vuotiaalle tulla lapiosta, jos alkaa omimaan leluja, se ihan hyvää kasvatusta. Väliin pitää tietysti mennä, mutta vasta hetken päästä...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Oli vaikeaa nähdä niin kiero ja omahyväinen lapsi, että alkoi kiehumaan oikein kunnolla. Kielsin lasta ja tämä tietenkin etsi äitinsä ja häneltä luvan. Tämän jälkeen lapsi istui ja nauroi niin päin naamaa omahyväisesti, että oksetti. On kyllä ihan normaalia, että tietyssä vaiheessa muksut kokeilee, että kuka antaa luvan ja kiertää kyselemässä, mutta tässä tapauksessa sen jälkeinen tapahtuma sai kyllä oksennuksen maun suuhun...

Ammattipiirissä tätä kutsutaan "splittaamiseksi" eli lapsi asettaa aikuiset vastakkain. Lapsi, joka oppii käyttämään tätä keinoa, vaikuttaa todella kierolta ja omahyväiseltä, vaikka kysymys on opitusta käytöksestä, jota on palkittu.

Työssäni lastensuojelulaitoksessa tämä suurin "rikos", mitä lapsi voi tehdä. Jos yksi aikuinen kieltää jonkun asian, sitä ei käydä kysymässä toiselta työntekijältä, koska usean työntekijän yksikössä ei ehditä aina keskustelemaa asioista ja tällöin voi tulla ristiriitaisia vastauksia. Lapsen pitää tyytyä yhden aikuisen päätökseen.

Puhu asiasta tämän mukulan vanhemman kanssa ja kerro miten hänen lapsensa toimii. Jos tämä vanhempi on omasta mielestään ainoa, joka voi antaa lapsellee komentoja tai luvan, niin hänen pitää silloin olla joka paikassa läsnä. Ei voi olla niin, että kun tilanteessa oleva aikuinen tekee päätöksen niin ulkopuolinen kumoaa sen. Ei lapsi ole tässä tilanteessa se ongelma vaan se aikuinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös