Kun mietin omia vanhempiani, niin olen huomannut, että äitini kanssa meillä on läheisemmät välit.
Isän kanssa on myös sellaiset ihan asialliset välit. Monissa asioissa kysyn häneltä neuvoa ja apua, jota myös saan aina kun pyydän. Mutta läheiseksi en häntä sillä tavalla pysty kokemaan. Haluan pitää välillämme tietyn välimatkan tietyistä syistä. Hänellä on nimittäin joitain sellaisia luonteenpiirteitä, jonka vuoksi en vaan yksinkertaisesti halua hänen kanssaan mihinkään erityisen läheisiin väleihin. Yksi on esimerkiksi se, että hänellä on aika ajoin aivan täysin mahdotonta myöntää olevansa väärässä, tai että ei tiedä mistä puhuu. Meillä on monet, monet kerrat olleet tuosta yhteenottoja, ja olen vain todennut sen, että parempi kun ei ala päätään hakkaamaan siihen tiilimuuriin.
Tuollainen on vaan raivostuttavaa, kun tulee joitain sellaisia asioita pintaan, joissa itse siis tiedän aivan niin satavarmana olevani oikeassa, kuin että aurinko laskee tänään illalla ja nousee taas huomenaamulla, niin ei kun tämän on vaan kivenkovaan vängättävä jotain päähänpinttymäänsä siihen vastaan. Vaikka ei tietäisi hölkäsenpöläystäkään, että mistä oikeasti puhuu. Eikä pysty myöntämään omaa väärässä oloaan, vaikka miten minkälaiset faktat tarjoaisi pöytään, että näin se asia oikeasti on. Hänellä on sellainen fiksaatio päässään, että sen sijaan että myöntäisi oman väärässä olonsa, niin hän alkaakin etsimään vikoja muista ihmisistä.
Hän ei luota, ja on aivan saatanan epäluuloinen. Johonkin asti nuo ovat toki ihan terveitäkin ominaisuuksia, mutta niistä tulee kanssaihmisille todella raskaita asioita silloin, kun ne menee tosi pitkälle. Ja se mitä hän ei näe, ei sitten vaikka sen minkälaisista ratakiskoista koittaisi vääntää, että miten raskasta ja loukkaavaakin tuollainen jästipäisyys on toiselle ihmiselle.
Olen palstalla monesti meidän perheen alkoholismista kirjoitellut, ja kaiketi asia on niin, että siitä edelleen kannan joitain jälkiä. Ei minua nimittäin muiden ihmisten jääräpäisyys samalla tavalla ollenkaan haittaa, mutta isäni on eri tapaus. Hän on ollut nyt yli 20 vuotta jo raittiina, ja melkein joka kerta kun käyn kylässä, niin puhe edelleen jotakin kautta ja jollain tavalla kääntyy dokaamiseen. Joko se on AA-stoorit, muiden ihmisten juopottelu, omat vanhat juoma-ajat tai unet missä on ollut juomassa jne. Ja itse mietin siinä vieressä, että minkä vitun takia asia on niin, että niitä minulle traumaattisia lapsuusmuistoja pitää vielä jumalauta kaikkien näiden vuosienkin jälkeen aina herätellä henkiin sillä, että kerta toisensa jälkeen pitää se sama ahdistava peitto vetää päälle, sillä että aletaan tämä aihe taas kerran nostetaan pintaan? Minkä takia sitä sairautta pitää vieläkin vetää perässä?
Äidin kanssa on jotenkin paljon helpompaa ja luontevampaa.