Lapsi- ja vanhemmuusasiat

• 110 214
  • 654

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kävimme perheen kanssa katsomassa Leikitään Pikku Kakkosta konserttia, kun inhimillisen matkan päähän sattui.

Muistaakseni kolme kertaa ennen konsertin alkua mainittiin, että lähellä lavaa olevat aikuiset pysyisivät matalana, jotta takana olevat lapset näkevät lavalle. Ja mitä tekee yksi vatussi, seisoo about kolmannella rivillä, välillä lasta olalle nostaen.

Vittu että mulla keitti, vaikkei tämä idiootti edes meidän näkyvyyttä blokannut. Vaikutti että useampi antoi palautetta, ja ehkä puolessa välissä tämä vajukki lähti sitten kauemmas lavalta.

Jos pitäisi jakaa vuoden kusipää palkinto, niin lastenkonsertissa perseilevä aikuinen nousisi minun papereissa kärkeen aika mukisematta.

Ei ihme, että maailma on välillä mitä se on, kun meillä on tälläisia aikuisia olemassa.
Tuota tapahtuu aivan jokaisessa lastentapahtumassa mikäli vanhempien menoa lavan eteen lasten kanssa ei suoraan kielletä. Silloinkin se hitaampi kansanosa sinne tunkee pikkuisen liisapetterin tueksi ja kannustamaan katsomaan esitystä.

Kannattaa vain totutella asiaan kun ei tuolle oikein mitään voi mutta aivan perkeleen ärsyttävää se kyllä on.

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Täällä on varmaan sellaisia kirjoittajia, joilla on yksi ainoa lapsi. Itsellä siis näin, menee syksyllä kolmannelle luokalle. Poika on alkanut tässä tämän vuoden mittaan kipuilemaan omaa yksinäisyyttään, siis sitä kun ei ole veljeä tai siskoa (kavereita on kyllä paljonkin, eli sen puoleen ei ole yksinäisyydestä tietoakaan). Asia alkaa selvästi tuossa iässä iskemään tajuntaan, on jopa pari kertaa itkenyt lohduttomasti suruaan, kun ei ole sisaruksia. Tässä viimeksi tänään asia nousi esiin, kun oli suunniteltu että tehdään päiväretki Ähtärin eläinpuistoon. No kuinka ollakaan serkku ei päässytkään mukaan vaikka piti tulla, jonka jälkeen poika ilmoitti ettei hän halua lähteä vain minun kanssani kahdestaan, että mennään joskus myöhemmin kesällä kun serkku pääsee mukaan. Kyllä hän vain haluaa jakaa sen kokemuksen jonkun oman kaverin tai vastaavanlaisen oman "viiteryhmän" edustajan kanssa, ei pelkkä isäukko seurana riitä..

On vain jotenkin ihmeellisen neuvoton olo itsellä, kun en voi asialle yhtään mitään (tai no teknisesti ottaen tietysti voin, mutta ei mennä nyt siihen, heh heh). Äitinsä on avioeromme jälkeen päättänyt siirtyä seksuaalivähemmistöjen remmiin eikä aio lisääntyä enää koskaan. Ja kun minä itsekään en kyllä lisää lapsia oikein aio tehdä, alkaa olla jo sen verran ikää, eikä edes ole ketään vakituisempaa kenen kanssa tosissaan lähteä ylipäätään yrittämään. Ensin pitäisi ollakin sen ihmisen kanssa yhdessä pari vuotta, että voisiko tuon kanssa lapsia edes tehdä, joten kyllä kynnys lähteä koko projektiin enää uudestaan on aikalailla ylittämätön..

Toisin sanoen, pojalle pitäisi käytännössä kertoa ettei hän tule koskaan saamaan sisaruksia. Kyllähän tuo kipuilu iän myötä menee ohi ja näin, mutta miten te yhden lapsen omaavat olette asian käsitelleet? Vai kipuileeko jokainen ainokainen lapsi tällä tavalla jossain kohtaa? Olen hyvä isä, tai koska ainakin haluan olla, niin haluaisin käsitellä asian pojan kanssa kuitenkin ihan tässä hetkessä..

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Kyllähän tuo kipuilu iän myötä menee ohi ja näin, mutta miten te yhden lapsen omaavat olette asian käsitelleet? Vai kipuileeko jokainen ainokainen lapsi tällä tavalla jossain kohtaa? Olen hyvä isä, tai koska ainakin haluan olla, niin haluaisin käsitellä asian pojan kanssa kuitenkin ihan tässä hetkessä..
Nämä taitavat olla hyvin yksilöllisiä juttuja. Mulla on yksi lapsi, nyt jo aikuinen. Enempää emme toiveistamme huolimatta saaneet. Hän ei ole koskaan kaivannut tai toivonut itselleen sisarusta. Päinvastoin hän on monta kertaa sanonut, että on ollut hyvin tyytyväinen siihen, että kasvoi ainoana lapsena. Kaverit toki ovat aina olleet hänelle jopa korosteisen tärkeitä. Lähipiirissäni on kuitenkin muutama muu ainoa lapsi, jotka ovat lapsesi tavoin kipuilleet asiasta. Mitään suurta logiikkaa asiassa ei taida olla.

Tsemppiä asian kanssa joka tapauksessa! Vanhemmuus on välillä aika raastavan vaikea laji.

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Hieman tuohon aiempaan pikkukakkosen konserttiin, tai huonosti käyttäytyviin vanhempiin, liittyen. Tuli alkukesästä reissattua laivalla pariin otteeseen lapsien kanssa ja melko surullisen välinpitämätöntä käytöstä siellä pienten lasten vanhemmilta ja huoltajilta näkee. Laivojen leikkipaikoissa vanhemmat jättävät hyvin pieniäkin lapsia (jopa 3-4 vuotiaita) vapaasti leikkimään ja lähtevät itse leikkipaikan ulkopuolelle, vaikka kyseisissä laivojen leikkipaikoissa lapset ovat nimenomaan huoltajiensa vastuulla, eivätkä missään nimessä laivojen työntekijöiden (tai muiden matkustajien). Leikkipaikat pallomerineen ovatkin usein laivoilla aika ikäviä paikkoja sen takia, että useat lapset ovat siellä leikkimässä täysin ilman huoltajiensa valvontaa. Pallomerissä on esimerkiksi melkein aina käynnissä pallosota, joka ei ole siellä sallittua, eikä kovin mukavaakaan monille muille lapsille. Toki itse näihin useimmiten puutun, mutta on se kyllä hyvin ärsyttävää toistuvasti puuttua muiden lasten tekemisiin ja huomata, että heidän peräänsä ei kukaan muu ole katsomassa. En ainakaan itse voisi kuvitella jättäväni alle kouluikäistä täysin ilman valvontaa vaikkapa juuri laivojen leikkipaikkoihin, ellei nyt sattuisi olemaan aivan satavarma, että siellä ei ala sekoilu. Mutta tuollaista tilannetta ei oikein voi vielä pienten lasten kohdalla ollakaan. Monesti myös näkee jo tutuksi tulleen surullisen näyn, että huoltajat kyllä ovatkin lähistöllä, mutta uppotuneena omaan puhelimeensa.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@valkeaori

Olen huomannut saman asian valitettavan monta kertaa. Lapset työnnetään leikkipaikalle, eikä heitä sen jälkeen tarvitse vahtia. Pahimmillaan isommat lapset sitten terrorisoivat menoa siten, että pienemmät eivät uskalla leikkiä. Minä puutun tähän joka kerta, ja yleensä homma menee kerrasta perille.

Muutenkin vituttaa kun jengi ei pidä kuria lapsilleen. Meidän alle kaksivuotiaalta ei luonnollisesti voi vaatia paljoa, mutta neljävuotiaalta voi jo eri tavalla. Ruokaillessa voi vaatia istumaan kunnolla, maistamaan vähän kaikkea ja keskittymään syömiseen. Ei ole iso juttu, mutta neiti onkin varsin loistavaa seuraa esimerkiksi ravintolassa.

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kurin pitämisestä lapsille tuli mieleen muutama päivä sitten näkemäni tilanne. Oltiin katsomassa toisen sällin futismatsia yleisurheilukentällä, kun noin 4-vuotias lapsi leikki korkeushyppypatjalla ja keksi alkaa heiluttamaan toista korkeudensäätötolppaa, vanhemmat olivat muutaman kymmenen metrin päässä katsomassa tilannetta. Siinä itsekseni mietin, että koska se tolppa kaatuu sen lapsen päälle. Sai se lapsi sen lopulta kaadettua, ei onneksi jäänyt alle. Vasta tämän jälkeen toinen vanhemmista reagoi tähän ja tuli hakemaan lapsen pois.Oma järki sanoisi, että kyllä tuollainen tolppa sattuu, jos sen alle jää, saati että se kaatuu pienen lapsen päälle.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tuli alkukesästä reissattua laivalla pariin otteeseen lapsien kanssa ja melko surullisen välinpitämätöntä käytöstä siellä pienten lasten vanhemmilta ja huoltajilta näkee.

Olen huomannut saman asian valitettavan monta kertaa. Lapset työnnetään leikkipaikalle, eikä heitä sen jälkeen tarvitse vahtia.

Kyllä. Ja ne kerrat kun lähdemme käymään HopLopissa tai vastaavassa, niin kyllä siellä useampi vanhempi selailee puhelintaan tai keskustelee kavereidensa kanssa, kun esimerkiksi 6-7 -vuotiaat, joskus jopa vanhemmat tulevat terrorisoimaan alle 5-vuotiaille tarkoitetulle alueelle. Myös minä puutun joka kerta asiaan, mutta ihan oikeasti rupeaa vituttamaan, että yritän kasvattaa ensin omista lapsistani kunnon kansalaisia, niin siinä samassa pitäisi vielä kasvattaa muidenkin lapsia.

Muutenkin vituttaa kun jengi ei pidä kuria lapsilleen. Meidän alle kaksivuotiaalta ei luonnollisesti voi vaatia paljoa, mutta neljävuotiaalta voi jo eri tavalla. Ruokaillessa voi vaatia istumaan kunnolla, maistamaan vähän kaikkea ja keskittymään syömiseen. Ei ole iso juttu, mutta neiti onkin varsin loistavaa seuraa esimerkiksi ravintolassa.

Meillä samanikäiset lapset, ja meillä myös kumpikin loistavaa seuraa ravintolassa kun kummaltakin on vaadittu ruokaillessa ainoastaan sitä, että ruokaillessa istutaan paikoillaan ja kaikkea lautasella olevaa maistetaan. Kaiken ei ole pakko olla omaan makuun, mutta maistaa pitää ennen kuin voi sanoa onko makuun vai ei.

Kaksivuotiaan kanssa on kotona kyllä välillä sellaista, ettei malta syödä ja lähtee vain pöydästä pois, mutta siinä vaiheessa kun ruoka-aika on loppu, lähtee kaikki lautaset myös pöydästä pois. Oli niissä ruokaa tai ei. Seuraavan kerran syödään sitten kun on taas ruoka-aika.

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jaahas, se olisi vuosi ja pari päivää päälle nyt takana iskänä olemista. Täytyy sanoa, että ihan mahtavaa aikaa oli vauvavuosi, ja nyt hän on sitten jo virallisesti taapero. Tässä innolla mennään eteenpäin koko perhe. Mediassa on valloillaan kummallisen negatiivinen suhtautuminen vauvavuoteen, mutta en ollenkaan allekirjoita sitä. Eihän se aina ole helppoa eikä mukavaa, mutta kuuluuko elämän aina helppoa ollakaan? Mikä on hienompaa ja merkityksellisempää kuin oman jälkikasvun kasvattaminen? Sata kertaa mieluummin sitä leikkii tuon tytön kanssa lattialla puupalikoilla kuin naputtaa yksinään jotain pleikkaria sohvalla.

hege

Jäsen
@PataJaska , itse olin ainoa lapsi ja juttuasi lukiessani mietin hieman omaa lapsuuttani erityisesti suhteessa omiin lapsiin (meillä kaksi, jotka 3 vuoden ikäerolla). Itse muistan olleeni yksinäinen loma yms. aikoina vaikka muuten kyllä kavereita oli löytyi mutta omiin lapsiin verrattuna olin selvästi vähemmän sosiaalinen lapsena.

Lapsille, kuten meille aikuisille myös, kokemusten jakaminen on arvokasta ja varmasti usein helpompaa tai ainakin hauskempaa kavereiden tai sisaruksen kanssa kuin vanhempien mutta jos on ainoa lapsi niin mikäs sille voi ja toisaalta siinä on mahdollisuus saada kyllä paljon enemmän vanhempien huomiota kuin osana sisarusparvea eli puolensa molemmissa.

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuli mieleeni tähän ketjuun liittyvä aihe, josta on lapsuudestani omakohtaista kokemusta ja josta mielestäni koskaan ei keskustella, nimittäin äidittömät tai äitinsa nuorina menettäneet. Usein kuulee puhuttavan mitä lapselle aiheutuu siitä kun ei ole isää, eli miehen mallia, mutta en ainakaan itse ole käytännössä koskaan törmännyt pohdintaan tai tutkimukseen siitä mitä aiheutuu jos lapsena ei ole ollut äitiä? Äitihän voi menehtyä synnytyksessä tai myöhemmin esim. tapaturmaisesti. Äiti voi olla alkoholisti tai sekakäyttäjä kuten allekirjoittaneella oli, ja käytännössä menetin äitini päihteille 2-vuotiaana. Aiheesta keskustelu on yhteiskunnallisesti niin vähäistä, että onko kyseessä syystä tai toisesta tabu? Onko palstalla muita äidittömiä, tai onko jonkun lapsi vailla äitiä? Pakkohan meitä muitakin on olla kuin minä.

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tuli mieleeni tähän ketjuun liittyvä aihe, josta on lapsuudestani omakohtaista kokemusta ja josta mielestäni koskaan ei keskustella, nimittäin äidittömät tai äitinsa nuorina menettäneet. Usein kuulee puhuttavan mitä lapselle aiheutuu siitä kun ei ole isää, eli miehen mallia, mutta en ainakaan itse ole käytännössä koskaan törmännyt pohdintaan tai tutkimukseen siitä mitä aiheutuu jos lapsena ei ole ollut äitiä? Äitihän voi menehtyä synnytyksessä tai myöhemmin esim. tapaturmaisesti. Äiti voi olla alkoholisti tai sekakäyttäjä kuten allekirjoittaneella oli, ja käytännössä menetin äitini päihteille 2-vuotiaana. Aiheesta keskustelu on yhteiskunnallisesti niin vähäistä, että onko kyseessä syystä tai toisesta tabu? Onko palstalla muita äidittömiä, tai onko jonkun lapsi vailla äitiä? Pakkohan meitä muitakin on olla kuin minä.
Täällä varovaisesti käsi pystyyn. Äiti sairastui minun ollessa alle seitsemän, ja isä ei pystynyt ottamaan ammattinsa vuoksi mua ja systeriä hoidettavaksi. Yksi vaihtoehto olisi kaikkien rakastama mummola Forssan rantalanmäen rintamamiestalo- alueella. Mutta tietysti muutama vuosi näiden tapahtumasarjojen jälkeen mummi ja pappa erosivat, ja talo myytiin.

Eli luonnolisesti johonkin pikkupoika piti dumpata, sijaiskotiin. Vanhan kansan kielellä, minusta tuli huutolaispoika.

Mutsista en ole kuullut pian kolmeen vuoteen. Jos ei osaa soittaa, nii antaa vittu olla. Mä alan rakentamaan ihan uutta sukua, mihin tää edellämainittu paska ei ole millään tavalla osallinen.

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Noniin, löytyihän heti muitakin äidittömiä kaksin kappalein. @Tekila @Mauri-Antero Teidän molempien tarinat vetivät mielen matalaksi, mutta toisaalta lohdullista kuulla että on niitä muitakin kun vain minä.

Äidin pitäisi ihanteiden ja vähän luonnostaankin olla lapselle kaiken kattava rakastava perusturva, sellainen jonka syliin saa aina juosta kun tarve sitä vaatii. Sellaisen puute aiheuttaa lapsen kehitykselle varmasti erinäistä hallaa, mutta kun tuosta ei vain tunnu löytyvän mitään tutkittua tietoa. Itse en koe mitenkään suuresti traumatisoituneeni äidittömyydestä, mutta kyllähän tuo luonteeseeni on aivan takuulla vaikuttanut. Ei asiaa koskaan ole missään terapiassa purettu, joten paha siitä on sen enempää sanoa. Olen hyvin varovainen, että ehkä perusturvan puute lapsena siinä eniten näkyy.

Nyt kun isän roolissa kasvattaa omaa tytärtä, niin asia jota haluan maailman eniten on, että tyttäreni saisi kasvaa turvallisessa ydinperheessä. Toistaiseksi mennyt kaikki hyvin, ja siitä olen ihan hemmetin ylpeä ja tyytyväinen.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@K.A.H
Oon seurannut pikkusysterini parasta kaveria läheltä. Menetti äitinsä aivoverenvuotoon 2 vuotiaana ja jäi tuurijuoppo isänsä ja isoveljiensä kanssa elämään jotka yrittivät parhaansa. Voisin kirjoittaa pitkänkin stoorin mutta ei siitä kukaan irti sitä saisi mitä itse näin ja koin. Tytön isoveljet olivat (ja ovat) näin vuosia myöhemminkin frendejäni. He kaikki arvostavat muistojani heidän mutsistaan. Varsinkin se 2 vuotiaana äitinsä menettänyt nainen joka ei muista äitiään. Vasta yli 30 vuotta myöhemmin äidittömyyden traumojaan alkanut käsitellä. On hienoa että olen saanut olla avuksi. Oli hänen äitinsä kuitenkin sellainen varamutsi mullekin kouluikäisenä.

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Hyvä aloitus, veli K.A.H. Itse olen tavallisesta ydinperheestä, mutta nyt aikuisiällä on tuttava/lähipiirissä tullut vastaan tilanteita, joissa lapsi on joutunut varttumaan ilman äitiä. Yhdessä äiti kuoli synnytykseen perheen toista lasta synnyttäessä. Aivan käsittämätön tilanne koko perheelle. Onneksi isä pystyi tilanteen handlaamaan ja nykyään menee hyvin ja bonusäitiehdokaskin on löytynyt. Toisessa lapsen äiti on päihderiippuvainen ja isäkin pois kuvioista, niin rassu on sitten sukulaisen huolehdittavana. Surullinen tilanne sekin kaikkiaan.

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
@K.A.H
Oon seurannut pikkusysterini parasta kaveria läheltä. Menetti äitinsä aivoverenvuotoon 2 vuotiaana ja jäi tuurijuoppo isänsä ja isoveljiensä kanssa elämään jotka yrittivät parhaansa. Voisin kirjoittaa pitkänkin stoorin mutta ei siitä kukaan irti sitä saisi mitä itse näin ja koin. Tytön isoveljet olivat (ja ovat) näin vuosia myöhemminkin frendejäni. He kaikki arvostavat muistojani heidän mutsistaan. Varsinkin se 2 vuotiaana äitinsä menettänyt nainen joka ei muista äitiään. Vasta yli 30 vuotta myöhemmin äidittömyyden traumojaan alkanut käsitellä. On hienoa että olen saanut olla avuksi. Oli hänen äitinsä kuitenkin sellainen varamutsi mullekin kouluikäisenä.
Hyvä aloitus, veli K.A.H. Itse olen tavallisesta ydinperheestä, mutta nyt aikuisiällä on tuttava/lähipiirissä tullut vastaan tilanteita, joissa lapsi on joutunut varttumaan ilman äitiä. Yhdessä äiti kuoli synnytykseen perheen toista lasta synnyttäessä. Aivan käsittämätön tilanne koko perheelle. Onneksi isä pystyi tilanteen handlaamaan ja nykyään menee hyvin ja bonusäitiehdokaskin on löytynyt. Toisessa lapsen äiti on päihderiippuvainen ja isäkin pois kuvioista, niin rassu on sitten sukulaisen huolehdittavana. Surullinen tilanne sekin kaikkiaan.
Kun näitä tarinoita lueskelee, niin kyllä se on vaan nopanheittoa tämä elämä. Toiset saa syntyessään aivan loistavat lähtökohdat elämälle, ja toiset sitten...noniin. Kultalusikka on jossain niin syvällä risukasassa ettei sinne päivä paista kai koskaan. Itse olin siinä suhteessa sentään onnekas että isäni yksinhuoltajana hoiti minun ja veljeni kasvatuksen hyvin, vaikka samalla piti yritystä pyörittää. Siitä hatunnosto jos toinenkin isälle, itselläni olisi korttitalo kaatunut siinä tilanteessa.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vanhemmat, lapset ja somekäyttäytyminen-teemaan liittyen mainitsen tarinan, minkä aikoinaan näin ulkomaanmatkalla.

Kaksi pariskuntaa, ehkä kolmissakymmenissä, naiset hyvännäköisiä kuin mitkä, mutta naama jatkuvasti norsunvitulla. Toisella pariskunnalla oli ehkä puolivuotias lapsi ja toisella noin viisivuotias.

Tämä viisivuotias kovasti halusi äitinsä huomiota, mutta mamma vain tyrkki poikaa kauemmas, kunnes piti ottaa selfie. Siihen lapsi kelpasi ja muijakin väänsi kasvoilleen tekopirteän hymyn. Kuvan ottamisen jälkeen muksu taas syrjään.

Sitten tuli hetki, jolloin pienempi lapsi meinasi pudota jakkaralta, ja ainoa, joka asiaan kiinnitti huomiota, oli tämä isompi lapsi.
Siinä tuli kyllä surullinen fiilis näiden lasten puolesta.
Ja mietittyä, että moraaliltaan korkein näytti olevan se noin viisivuotias poika.

Ei jumalauta. Mutta kunhan näyttää hyvältä sekä livenä että somessa ja siellä se tunnelmakaan ei välttämättä välity. Onhan sitä itsekin väsynyt yh-isänä, kun nuo kaksi pientä rakasta riiviötä vaativat jatkuvaa huomiota, mutta eipä tulisi mieleenkään jättää reagoimatta lapsen huomiontarpeeseen. Haleja tulee oikealta ja vasemmalta molempiin suuntiin. Meidän kommunikointi menee yleensä reittiä: "Iskä! No mitä? Sä oot paras. Kiitos rakas, niin säkin olet."

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei jumalauta. Mutta kunhan näyttää hyvältä sekä livenä että somessa ja siellä se tunnelmakaan ei välttämättä välity. Onhan sitä itsekin väsynyt yh-isänä, kun nuo kaksi pientä rakasta riiviötä vaativat jatkuvaa huomiota, mutta eipä tulisi mieleenkään jättää reagoimatta lapsen huomiontarpeeseen. Haleja tulee oikealta ja vasemmalta molempiin suuntiin. Meidän kommunikointi menee yleensä reittiä: "Iskä! No mitä? Sä oot paras. Kiitos rakas, niin säkin olet."
Kun muistelen omaa lapsuuttani, niin oma 50-luvulla syntynyt isä ei millään tavalla osoittanut läheisyyttä tai pystynyt puhumaan tunteistaan. Ei pysty edelleenkään. Elämä on pelkkää valittamista. Olen ylpeä itsestäni siinä, että itse olen pystynyt tuosta mallista huolimatta toimimaan kuten sinäkin ja opettamaan omalle lapselleni rakkautta esimerkin kautta.

Some on kyllä monelle enemmän ikävä juttu kuin hyvä. Jatkoaika on mun ainoa some mitä seuraan. Suosittelen.

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun muistelen omaa lapsuuttani, niin oma 50-luvulla syntynyt isä ei millään tavalla osoittanut läheisyyttä tai pystynyt puhumaan tunteistaan.
Tämä on varmasti aika yleistä ja joku vaikutus kai lienee sodillakin, jotka vaikuttaneet edellisen sukupolven toimintaan. Usein nämä asiat periytyvät ja muutos tapahtuu hitaasti. Ihan sama kokemus itsellänikin tämän osalta kuin sinulla, toki en ole koskaan kuullut isäni valittavan mistään, mikä on myös suvussa periytyvä ominaisuus. Oli se omien lastenkin osalta vaikeaa muuttaa sitä mallia, minkä sain vanhemmiltani. Tulin 25-vuotiaana isäksi ja jälkikäteen ajatelleen olen ollut ihan kakara silloin. Omat teinit eivät niin paljon halaamisesta enää välitä, mutta seitsemänvuotiaalle isin sylissä oleminen on todella tärkeää. Kaveri sai vajaa vuosi sitten ensimmäisen lapsen 33-vuotiaana ja ainoa ohje, jonka annoin, oli että halaa lasta vähintään päivittäin.

@valkeaori

Olen huomannut saman asian valitettavan monta kertaa. Lapset työnnetään leikkipaikalle, eikä heitä sen jälkeen tarvitse vahtia. Pahimmillaan isommat lapset sitten terrorisoivat menoa siten, että pienemmät eivät uskalla leikkiä. Minä puutun tähän joka kerta, ja yleensä homma menee kerrasta perille.

Joo siis todellakin näin. Mutta pakko kommentoida tuohon alempaan kappaleeseen, että jos oletettavasti sinulla on vasta yksi alle 2-vuotias niin voin sanoa kaikella kunnioituksella, että et tiedä vielä yhtään mitään mistään. Tämä siis kaikella rakkaudella, eikä mitenkään vittuillen.

Omasta kokemuksesta tuo 1-2-v aika yhden lapsen kanssa oli jälkeenpäin ajateltuna niin helppoa ja mukavaa, kun pieni taapero teki iloisesti kaiken mitä sanottiin ja ohjeistettiin. Sitten iski oikein kunnon helvetillinen uhma päälle siinä 2,5 vuoden kohdalla ja yhtäkkiä siitä ihanasta enkelistä muodostui kaikkea vastustava anarkisti-demoni. Siihen vielä sopivasti pikkusisaruksen syntymä niin soppa oli aika valmis. Ja sitä tässä on eletty viimeisen vuoden ajat, kun kuopus täyttää ensi viikolla ensimmäisen vuoden.

Mikä tässä oli pointtina... Ainiin se, että vähän kaduttaa kun alle 2-vuotiaan vanhempana minäkin tuomitsin mielessäni niitä vähän isompien lasten vanhempia, kun eivät saaneet lapsiaan kuriin. Mutta se uhma, joo onnea siihen teillekin @Knox . Se tulee sieltä kyllä ennemmin tai myöhemmin ja silloin ymmärrät, ettei kaikki ollutkaan niin kuin välttämättä olit ajatellut. Mutta joo, niinhän sitä sanotaan, että vanhemmuus on vaikeaa vain hyville vanhemmille. Koitetaan kaikki olla hyviä vanhempia parhaamme mukaan.

PS. Voisiko noille omille lapsuuskokemuksille ja suhteille omiin vanhempiin tehdä jonkun oman ketjun, jos sellaista ei ole. Täällä kuitenkin olisi tarkoitus puhua omista lapsista ja omasta vanhemmuudesta.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Alex

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kun mietin omia vanhempiani, niin olen huomannut, että äitini kanssa meillä on läheisemmät välit.

Isän kanssa on myös sellaiset ihan asialliset välit. Monissa asioissa kysyn häneltä neuvoa ja apua, jota myös saan aina kun pyydän. Mutta läheiseksi en häntä sillä tavalla pysty kokemaan. Haluan pitää välillämme tietyn välimatkan tietyistä syistä. Hänellä on nimittäin joitain sellaisia luonteenpiirteitä, jonka vuoksi en vaan yksinkertaisesti halua hänen kanssaan mihinkään erityisen läheisiin väleihin. Yksi on esimerkiksi se, että hänellä on aika ajoin aivan täysin mahdotonta myöntää olevansa väärässä, tai että ei tiedä mistä puhuu. Meillä on monet, monet kerrat olleet tuosta yhteenottoja, ja olen vain todennut sen, että parempi kun ei ala päätään hakkaamaan siihen tiilimuuriin.

Tuollainen on vaan raivostuttavaa, kun tulee joitain sellaisia asioita pintaan, joissa itse siis tiedän aivan niin satavarmana olevani oikeassa, kuin että aurinko laskee tänään illalla ja nousee taas huomenaamulla, niin ei kun tämän on vaan kivenkovaan vängättävä jotain päähänpinttymäänsä siihen vastaan. Vaikka ei tietäisi hölkäsenpöläystäkään, että mistä oikeasti puhuu. Eikä pysty myöntämään omaa väärässä oloaan, vaikka miten minkälaiset faktat tarjoaisi pöytään, että näin se asia oikeasti on. Hänellä on sellainen fiksaatio päässään, että sen sijaan että myöntäisi oman väärässä olonsa, niin hän alkaakin etsimään vikoja muista ihmisistä.

Hän ei luota, ja on aivan saatanan epäluuloinen. Johonkin asti nuo ovat toki ihan terveitäkin ominaisuuksia, mutta niistä tulee kanssaihmisille todella raskaita asioita silloin, kun ne menee tosi pitkälle. Ja se mitä hän ei näe, ei sitten vaikka sen minkälaisista ratakiskoista koittaisi vääntää, että miten raskasta ja loukkaavaakin tuollainen jästipäisyys on toiselle ihmiselle.

Olen palstalla monesti meidän perheen alkoholismista kirjoitellut, ja kaiketi asia on niin, että siitä edelleen kannan joitain jälkiä. Ei minua nimittäin muiden ihmisten jääräpäisyys samalla tavalla ollenkaan haittaa, mutta isäni on eri tapaus. Hän on ollut nyt yli 20 vuotta jo raittiina, ja melkein joka kerta kun käyn kylässä, niin puhe edelleen jotakin kautta ja jollain tavalla kääntyy dokaamiseen. Joko se on AA-stoorit, muiden ihmisten juopottelu, omat vanhat juoma-ajat tai unet missä on ollut juomassa jne. Ja itse mietin siinä vieressä, että minkä vitun takia asia on niin, että niitä minulle traumaattisia lapsuusmuistoja pitää vielä jumalauta kaikkien näiden vuosienkin jälkeen aina herätellä henkiin sillä, että kerta toisensa jälkeen pitää se sama ahdistava peitto vetää päälle, sillä että aletaan tämä aihe taas kerran nostetaan pintaan? Minkä takia sitä sairautta pitää vieläkin vetää perässä?

Äidin kanssa on jotenkin paljon helpompaa ja luontevampaa.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mitä tuohon lapsuudenkotiin tulee, niin en kyllä itsekään muista juurikaan tapauksia, että vanhempani olisivat esimerkiksi sanoneet rakastavansa minua. Isäni en muista kertaakaan halanneen tai osoittaneen rakkautta oikein millään tavalla. Ei kai ole vain kyennyt siihen. Se isän alkoholismi oli asia, joka siellä lapsuudenkodissa niin valtavan voimakkaasti vaikutti kaikkeen ja varjosti kaikkea. Äidillä meni valtavasti energiaa siihen isän kanssa riitelyyn, ja ei hänkään varmaan oikein kokenut sellaista rakastavaa parisuhdetta milloinkaan, jota olisi oikeasti kaivannut. Ja tietysti tuo on sitten säteillyt eteenpäin myös minuun.

Se miten nämä on minulla oireilleet on sitten aikamoisen heikko itsetunto, ylikiltteys ja liiallinen ihmisten miellyttäminen. Hyväksynnän loputon kerjääminen, ja erilaiset addiktiot. Sellainen sanoittamaton paha olo tuolla sisällä.

Kyllähän lapsen itsetunnon ja terveen minäkuvan muodostumisen nimissä on aivan mittaamattoman tärkeää, että hänelle sanotaan ja näytetään se, että miten häntä rakastetaan.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Omasta kokemuksesta tuo 1-2-v aika yhden lapsen kanssa oli jälkeenpäin ajateltuna niin helppoa ja mukavaa, kun pieni taapero teki iloisesti kaiken mitä sanottiin ja ohjeistettiin. Sitten iski oikein kunnon helvetillinen uhma päälle siinä 2,5 vuoden kohdalla ja yhtäkkiä siitä ihanasta enkelistä muodostui kaikkea vastustava anarkisti-demoni. Siihen vielä sopivasti pikkusisaruksen syntymä niin soppa oli aika valmis. Ja sitä tässä on eletty viimeisen vuoden ajat, kun kuopus täyttää ensi viikolla ensimmäisen vuoden.

Mikä tässä oli pointtina... Ainiin se, että vähän kaduttaa kun alle 2-vuotiaan vanhempana minäkin tuomitsin mielessäni niitä vähän isompien lasten vanhempia, kun eivät saaneet lapsiaan kuriin.
Tämä. Lisäksi oma ajatusmaailma on muovautunut enemmän siihen suuntaan, että välttämättä se ei olekaan vanhemmuuden ydintehtävä onnistua murtamaan oman lapsen tahtoa ja saada hänet toimimaan aina minun mieleni mukaan. Tietyissä asioissa on joo pidettävä homma hanskassa, mutta paljon "kurittomuudesta" on sellaista itseilmaisua ja leikkiä, että se on varmaan ihan tärkeä kehitysvaihe käydä läpi.

Tämä. Lisäksi oma ajatusmaailma on muovautunut enemmän siihen suuntaan, että välttämättä se ei olekaan vanhemmuuden ydintehtävä onnistua murtamaan oman lapsen tahtoa ja saada hänet toimimaan aina minun mieleni mukaan. Tietyissä asioissa on joo pidettävä homma hanskassa, mutta paljon "kurittomuudesta" on sellaista itseilmaisua ja leikkiä, että se on varmaan ihan tärkeä kehitysvaihe käydä läpi.
Joo, tässä meni itselläkin ihan liian pitkään ymmärtää, että tärkeintä on vaan antaa se turvallinen ympäristö, missä sitä tunnemyrskyä saa purkaa. Toki sääntöjen kunnioittaminenkin on tärkeää, mutta tiettyyn pisteeseen asti on vaan parempi antaa ne itseilmaisut tulla läpi. Sitten sen myrskyn jälkeen sitä voi käydä tilannetta läpi lapsen kanssa ja selvittää tunteita yhdessä, että mikä harmitti ja niin edelleen. Mutta pakko myöntää, että virheitä tuli alkuun esikoisen kanssa tehtyä, kun hänen uhman kohteena oli usein vastasyntynyt pikkusisarus ja edelleenkin kohdistaa usein kiukkuaan häneen, kun tietää saavansa isoimman reaktion siitä seuraamuksena vanhemmilta.
On vaan välillä uskomattoman vaikeaa olla se aikuinen siinä tilanteessa ja olla vajoamatta itse sinne 3-vuotiaan tasolle, koska sitä ne aina yrittävät saada aikaan. Ja juuri siinä ne omat lapset ovat mestareita. Nyt olen sentään oppinut, että uhmaikäisen kanssa huutaminen ja raivoaminen eivät auta tilannetta, vaan eskaloivat sitä entisestään. Joo, joskus helpommin sanottu kuin tehty, mutta se rauhallisena ja järjestelmällisenä pysyminen on vaan kaikkein tärkeintä. Mutta sitten kun se raivon kohde on puolustuskyvytön pikkusisarus niin on helvetin vaikea pysyä rauhallisena.

"Hankkikaa lapset pienellä ikäerolla niin heistä tulee parhaat leikkikaverit toisilleen". Nooh sitä odotellessa. Onneksi ihan viime aikoina, kun esikoinen on 3,5 ja kuopus kohta 1, niin pahin tilanne tuntuu olevan takanapäin ja välillä "leikkivät yhdessä" ihan kivasti ja pusuttevat ja halaavat. Ei sitä silti uskalla vielä edes paskalla käydä ja jättää heitä keskenään, jos vaimo on muualla. Huh, joskus kahdenkymmenen vuoden kuluttua tulen kyllä ihmettelemään, että miten tästä vuodesta selvittiin edes hengissä.

Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joo, tässä meni itselläkin ihan liian pitkään ymmärtää, että tärkeintä on vaan antaa se turvallinen ympäristö, missä sitä tunnemyrskyä saa purkaa. Toki sääntöjen kunnioittaminenkin on tärkeää, mutta tiettyyn pisteeseen asti on vaan parempi antaa ne itseilmaisut tulla läpi. Sitten sen myrskyn jälkeen sitä voi käydä tilannetta läpi lapsen kanssa ja selvittää tunteita yhdessä, että mikä harmitti ja niin edelleen. Mutta pakko myöntää, että virheitä tuli alkuun esikoisen kanssa tehtyä, kun hänen uhman kohteena oli usein vastasyntynyt pikkusisarus ja edelleenkin kohdistaa usein kiukkuaan häneen, kun tietää saavansa isoimman reaktion siitä seuraamuksena vanhemmilta.
On vaan välillä uskomattoman vaikeaa olla se aikuinen siinä tilanteessa ja olla vajoamatta itse sinne 3-vuotiaan tasolle, koska sitä ne aina yrittävät saada aikaan. Ja juuri siinä ne omat lapset ovat mestareita. Nyt olen sentään oppinut, että uhmaikäisen kanssa huutaminen ja raivoaminen eivät auta tilannetta, vaan eskaloivat sitä entisestään. Joo, joskus helpommin sanottu kuin tehty, mutta se rauhallisena ja järjestelmällisenä pysyminen on vaan kaikkein tärkeintä. Mutta sitten kun se raivon kohde on puolustuskyvytön pikkusisarus niin on helvetin vaikea pysyä rauhallisena.

"Hankkikaa lapset pienellä ikäerolla niin heistä tulee parhaat leikkikaverit toisilleen". Nooh sitä odotellessa. Onneksi ihan viime aikoina, kun esikoinen on 3,5 ja kuopus kohta 1, niin pahin tilanne tuntuu olevan takanapäin ja välillä "leikkivät yhdessä" ihan kivasti ja pusuttevat ja halaavat. Ei sitä silti uskalla vielä edes paskalla käydä ja jättää heitä keskenään, jos vaimo on muualla. Huh, joskus kahdenkymmenen vuoden kuluttua tulen kyllä ihmettelemään, että miten tästä vuodesta selvittiin edes hengissä.
Veljeni (kaksoset) ovat minua vuosi ja kolme kuukautta nuorempia. He ovat siis olleet elämässäni aina. Heillä on lapsia ja minulla ei. Veljien lapset ovat minulle todella rakkaita.

Kaikki sisarukset eivät ole keskenään läheisiä, mutta jos ovat niin omalta kohdaltani voin sanoa, että veljieni kanssa minulla on edelleen mieheni lisäksi elämäni tärkeimmät ja hienoimmat ihmissuhteet ja mulla on ollut kuitenkin hyvät ja rakastavat vanhemmat. Toisaalta, ehkä vanhempien tasapuolisuuden takia meidän sisarusten ei tarvinnut koskaan kilpailla liikaa huomiosta.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy