Mutta itse en hyväksy syyksi vollottamiselle "väsyttää","haluan heti jälkkäriä","miksi en saa taukoamatta paukuttaa lautasta ruokailuvälineillä" jne. Ja jos ei se vollotus lopu niin sitten otetaan penskaa kädestä ja talutetaan sivummalle/ulos.
No, kuten myöhemmin viestissäsi kirjoitit niin sinulla näitä lapsia ei vielä ole, joten miten voisitkaan tietää että yleensä lapset ilmaisevat itseään - etenkin nuorempana vielä - kokolailla alkeellisin keinoin ja yliväsyvät varsin helposti. Jos ravinteliin nyt on saavuttu syömään, vaikkapa ihan tavalliseen Rossoon jossa me tavalliset ihmiset saatamme käydä syömässä pizzaa tai jotain muuta halveksittavaa apetta, niin eipä tuolta tule poiskaan lähdettyä sen vuoksi että joku naperoista ei jaksakaan odotta ruokaa. Me olemme myös maksavia asikkaita ja esim. reissun päällä kun ei ole mahdollisuutta mennä kotiin piiloon muilta ihmisiltä syömään. Sitäpaitsi ulkona on ihan kiva käydä joskus, vaikka kotonakin saisi toki hyvää ruokaa. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, mutta täyttä totta myös lapsiperheiden elämässä. En muista nähneeni ikinä esim. Rossossa lasta hakkaamassa lautasta ruokailuvälineillä jatkuvasti ilman että vanhemmat olisivat tätä ojentaneet, tai noita muitakaan esimerkkejäsi. On erittäin vaikeaa samaistua tähän näkemykseesi, että näitä tosiaan olisi säännöksi asti. Joskus kaupassa olen naureskellut, että onneksi meidän jälkikasvu ei tee tuollaista, mutta toisaalta ymmärrän taustatkin tilanteelle että aivan loppuun asti väsynyt mukula heittäytyy kerubiksi. Niin, lapset ne vain väsyvät päivän mittaan ja helvetillistä - joskin usein välttämätöntä - se kauppareissu voi välillä olla. Mutta en kyllä millään ymmärrä, kuinka joku ulkopuolinen tästä voisi vetäistä palkokasvia nenäänsä, en sitten millään. Ehkä pikku enkelin vanhemman hermostumisen vielä käsittäisin, mutta että joku kokonaan ulkopuolinen? Ei lujaa mene, ei.
Esimerkeissä pääsääntöisesti huomautettiin ensin asiallisesti.
Ja oitis tämän jälkeen olikin sitten jo kielenkäyttö tasolla jossa pikku-Paavoltä pääsee itku? Ei nyt ihan tasapainoisen ihmisen toiminnalta kuulosta minun mielestäni.
Luulin että olisi täysin normaalia että tuntemattomia ei mennä tökkimään, ja jos näin tehdään niin sitten lasta opastetaan vanhempien toimesta(mikäli mahdollista) oikeille tavoille kuten kaikissa muissakin asioissa.
Tervetuloa vain maailmaan jossa lapset nyt eivät aina ihan rationaalisesti käyttäydy, vaikka yleisesti "hyväkäytöksisenä" pidettäisiinkin. Noita kun hämmästyttää kummastuttaa vielä monet jutut ja uteliaisuus on kuitenkin vahva piirre terveellä lapsella.
Kyllähän lapset kommunikoida saavat, ja sitäkään ei taaskaan kukaan ole ollut kieltämässä muualla kuin kuvitelmissasi. Ja tommoisista henkilöistä erehtymisistähän ei ketään teloiteta. Esimerkit kertoivat kuinka potkitaan nilkkoja tai nyitään toistuvasti ilman mitään syytä ja huomauttamisen jälkeenkin.
Hei, tosiaan. Nyt kaikki valkenikin, siis alle kouluikäinen potki nilkkaan? Oho, sori, nyt meni sekaisin, on tottakai ok itkettää tätä pikku pahista. Oppiipahan kakara ja tämän tietämätön isäkin että jumalauta mun olemukseen ei mitkään vaahtosammuttimet tule puuttumaan. Oli varmaan loukkaantuminen lähellä jne? Videolta kun katsotaan frame kerrallaan niin aivan kuin näkisi vähän tarkoituksenhakuisuuttakin ja puolen kentän vauhdin?
En tarkoita, että lasta pitäisi rohkaista käyttäytymään näin enkä tarkoita että vanhemman pitäisi ignorata tilanne, mutta toisaalta miten isosta asiasta tässä nyt vastaanottajallekaan on kysymys? Jäkisottelu pilalla kun joku pikkujätkä potki nilkkaan vessassa? Miten pieniin asioihin sitä oikein jaksaa takertua, saati sitten ihan menettää hermojaan sen vuoksi? Onko yksinkertaisesti niin heikko itsetunto ettei edes lapsi saa takin liepeestä nykäistä?
Mulla ei vielä ole lapsia, mutta toivottavasti parin vuoden päästä tulee. Tästä epäkelpoudestani huolimatta lapset kyllä on aina viihtyneet mun kanssani vaikka asiallisesti ojennan ja ohjeistan. Tästä huolimatta aina tulee uudestaan tyylillä "tuuthan sä timosusi-setä meidän kanssa leikkimään". Ja varmasti meilläkin saa sitten kotona peuhata ja välillä mekastaakin, mutta silloin kun mennään ihmisten ilmoille niin otetaan muutkin huomioon tai sitten lähdetään kotiin.
Toivottavasti ymmärrät pysytellä pois julkisilta paikoilta. Mutta toivotan onnea kasvatuksellesi, useimmilla nämä jaloimmat periaatteet kyllä lievenevät sitten todellisuuden astuessa kuvoihin - niin kävi minullekin ja on käynyt jok'ikiselle muullekin tuntemalleni vanhemmalle. Eikä siinä mitään, vanhemmuus on vain sellainen asia jota on pariin periaatteeseen kaikkine poikkeuksineen aika vaikeaa typistää. Eikä tarvitse kyllä vastaanottaakaan ulkopuolisten ihmisten omia ahdistuksenpurkauksia, ihan vapaasti minun puolestani voivat lapsiperheet, vanhukset ja kaikki muutkin hoidella asioitaan, matkustella ja käydä syömässä valitsemanaan ajankohtana valitsemassaan paikassa. Vapaa maahan tämä on ja jokainen voi vain ottaa sitä omaa pipoa vähän löysemmälle niin tuolla kuittaa kyllä suurimman osan tilanteista.
Lähinnä ainoa mikä vituttaa kaupassakin, on kuunnella lapsettoman pariskunnan pahansuopaa keskustelua näiden arvostellessa milloin myyjää, milloin lapsiperheitä, milloin vanhusta. Tästä joukosta ainoa todellinen mulkku on tämä lapseton pariskunta.